Camut Calvados

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
BuBen
Actief lid
Actief lid

Camut Calvados

Ongelezen berichtdoor BuBen » 24 Dec 2025, 10:28

Enkele weken terug heb ik het plezier gehad een calvados van Camut te drinken.

Het was deze https://www.lacaveduchateau.com/adrien-camut-reserve-d-039-adrien-xadcareadx000b6ccu1.html de Reserve d'Adrien, een XO/NAS in de beste zin, een blend van 35-50 jaar oude vaten.

Dit is voor mij het summum onder de calvados, want dit was een van de meeste aromatische doch elegante dranken die ik buiten whisky heb gedronken.

Geur:
Funky, in zowel de Campbeltown als de high-ester rum zin van het woord. Zweetvoeten, industrie, natte bladeren in het bos (soubois), maar uiteraard heel diep appelig, hyperconcentraat zonder overweldigend te worden, appelflappen met fijne oude armagnactonen als gedroogde vijg.

Smaak:
Opnieuw die hyperappeligheid, met het leven van een verse cider, maar de diepte van een stokoude armagnac/cognac. Maar dan vuiger, zoals een armagnac wat vuiger/grover/minder elegant is dan cognac. Zeker ook tonen van zoethout en drop, zonder enige bitterheid.
De afdronk is, zoals je kunt verwachten, eindeloos.

Conclusie: creme de la creme van Calvados. 10/10 qua calvados, een dikke 9 in vergelijking met excellente whiskies.

Wat extra info: dit is een calvados die zonder verdunning op bijna 40% is gekomen en tijdens alle stappen van het proces wordt door Camut meer tijd genomen dan bij whisky. Neem fermentatie, ca. 10-11 maanden in eikenhouten vaten. Of het distilleren, over meerdere weken. En dan zorgen ze bij de vaatrijping voor een enorme bel lucht (1/3de van het vat is vrij) voor zo veel mogelijk oxidatie, maar dan wel in een oud vat dat (bijna) geen houttonen meer zal afgeven. Met tussentijds veel wisselen van vaten, dus uitstorten van het distillaat, voor nog meer oxidatie.

Wat een parel!
1 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”