Vintage 1995
Re: Vintage 1995
Wouter, ik denk dat jouw vraag totaal los staat van dit onderwerp 1995 en de bevindingen hier.
denk dat het beter is daar een apart topic voor te starten dan dat dit door het 1995-draadje heen gaat
vermoedelijk is er zelfs al een vergelijkbaar draadje over NAS te vinden hier op het forum
wellicht zie ik het verkeerd, kan, maar ik denk dat dit een aparte discussie is die los staat van het onderwerp waar we het nu over hebben
denk dat het beter is daar een apart topic voor te starten dan dat dit door het 1995-draadje heen gaat
vermoedelijk is er zelfs al een vergelijkbaar draadje over NAS te vinden hier op het forum
wellicht zie ik het verkeerd, kan, maar ik denk dat dit een aparte discussie is die los staat van het onderwerp waar we het nu over hebben
0 x
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Vintage 1995
Er van uitgaande dat dit (in) een ander draadje wordt (of hoort) wil ik er toch wel op reageren.Wouter1981 schreef:Even out of the box en totaal niet voortbordurend op de voorgaande posts over bepaalde experimenten, granen, gist, of overnames of eigenaren.
....
Ik denk dat de grotere belangstelling voor whisky de laatste jaren ook wel wat met de hipstercultuur heeft te maken. Wellicht dat de gemiddelde hipster allang blij is met een NAS van een gerenommeerd merk; het moet wel leuk blijven. Er moet immers ook nog worden geïnvesteerd in een platenspeler, grammofoonplaten, craftbier en haarverzorgingsprodukten voor de weelderige baard.
Die anderhalve hipster die zich serieus met whisky bezig gaat houden en geïnteresseerd raakt in whisky met nummers en de andere nerds die berichtjes op whisky-fora posten zijn echt niet interessant voor de grote producenten.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1850
- Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13
Re: Vintage 1995
pieters87 schreef:een teken van uitzonderlijke kwaliteit niet Nigel Tufnel. Maar het viel me op dat al die Imperial 95, Elgin 95 en Glenburgie 1995 allemaal erg lekker waren. Ledaig 2004 is idd top, 2005 idem dito, hetzelde geld voor Glenrothes. Maar buiten Clynelish en Glenrothes vond ik geen andere distilleries met een uitzonderlijk hoog aantal vintages uit datzelfde jaar. Voor 1995 vond ik die trend wel. Dus ben ik wat gaan zoeken. Als dan blijkt dat 4 van de 7 distilleries waar je die trend vind in die periode onder dezelfde vleugels vielen, begon ik me vragen te stellen of dat bedrijf mss in 1995 is beginnen experimenteren met iets nieuws? ofwel dat al die distilleries een nieuwe soort gist zijn beginnen gebruiken, een bepaalde leverancier va barley die een uitzonderlijk jaar hebben gehad?
Ik vond het de moeite waard om eens te bekijken. Levert het iets op, heb ik mezelf toch een interessante tasting bij elkaar gesprokkeld![]()
En waar beter zoeken als hier op dit forum. vat vol kennis
Zoals ik je vraag lees heb je eigenlijk 2 vragen.
Waarom is er zoveel whisky uit 1995 van die merken en waarom is de kwaliteit bijna altijd goed?
Mijn punt was gewoon dat een groot aanbod van een whisky van een bepaald jaar regelmatig voorkomt.
Zie mijn voorbeelden. Het is dus niet zo dat dit zelden voorkomt...
Waarom '95? Tja, daar ga je wellicht nooit met zekerheid achterkomen.
Ik heb het vandaag nog eens besproken tijdens een tasting met iemand die er toch wel wat van af weet.
Zijn mening: wellicht was de productie iets hoger en zijn de stocks van dat jaar om welke reden dan ook minder gebruikt.
Gevolg: er zijn er heel wat op de markt gekomen. Hij zei dat dit vooral door de traders kwam.
Dat het kwaliteit is, is denk ik eerder een gelukkig toeval.
Het lijkt trouwens dat de Imperial bron ook bijna opgedroogd is.
Vorig jaar waren er amper nog 1995 releases.
Elk jaar zijn er wel 1 of meerder merken en vintages waarvan er een release waterval is.
En ietsje erna valt het stil.
0 x
Re: Vintage 1995
Dus als we iets kunnen concluderen is het overcapaciteit als grote factor.
Die overcapaciteit werd vermoedelijk veroorzaakt door een overname waarbij Allied Domecq een distillery overnam maar niet de blend waar die distillery voor produceerde. Gevolg: dumpen die vaten.
Signatory neemt alle stock over van Allied en brengt sinds 2011 jaarlijks enkele prachtimperials op de markt. het straffe is wel dat al die zustervaten een mooi resultaat geven! Gooie spirit en goeie vaten vermoedelijk!
Ik zou nog willen proberen uit te vissen wanneer die verkoop is gebeurd. New make 1995 sale of aged whisky.
Daarna ga ik eens kijken of ik een gelijkaardige trend kan vinden voor de andere distilleries!
Thanks guys voor jullie kennis en meningen!
Die overcapaciteit werd vermoedelijk veroorzaakt door een overname waarbij Allied Domecq een distillery overnam maar niet de blend waar die distillery voor produceerde. Gevolg: dumpen die vaten.
Signatory neemt alle stock over van Allied en brengt sinds 2011 jaarlijks enkele prachtimperials op de markt. het straffe is wel dat al die zustervaten een mooi resultaat geven! Gooie spirit en goeie vaten vermoedelijk!
Ik zou nog willen proberen uit te vissen wanneer die verkoop is gebeurd. New make 1995 sale of aged whisky.
Daarna ga ik eens kijken of ik een gelijkaardige trend kan vinden voor de andere distilleries!
Thanks guys voor jullie kennis en meningen!
2 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be
http://www.themaltmates.be
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1850
- Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13
Re: Vintage 1995
pieters87 schreef:Dus als we iets kunnen concluderen is het overcapaciteit als grote factor.
Die overcapaciteit werd vermoedelijk veroorzaakt door een overname waarbij Allied Domecq een distillery overnam maar niet de blend waar die distillery voor produceerde. Gevolg: dumpen die vaten.
Signatory neemt alle stock over van Allied en brengt sinds 2011 jaarlijks enkele prachtimperials op de markt. het straffe is wel dat al die zustervaten een mooi resultaat geven! Gooie spirit en goeie vaten vermoedelijk!
Ik zou nog willen proberen uit te vissen wanneer die verkoop is gebeurd. New make 1995 sale of aged whisky.
Daarna ga ik eens kijken of ik een gelijkaardige trend kan vinden voor de andere distilleries!![]()
Thanks guys voor jullie kennis en meningen!
Overcapaciteit als hoofdreden zou ik niet zeggen.
Vooral geld nodig, cashen.
Het gaat er in de whiskywereld niet altijd zo romantisch aan toe.
Er zijn dus genoeg voorbeelden van te vinden.
Waarom denk je dat Duncan Taylor een hele tijd geleden zo'n reeks top Bowmore jaren '60 kon bottelen?

1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
- Contact:
Re: Vintage 1995
henri schreef:Wouter, ik denk dat jouw vraag totaal los staat van dit onderwerp 1995 en de bevindingen hier.
denk dat het beter is daar een apart topic voor te starten dan dat dit door het 1995-draadje heen gaat
vermoedelijk is er zelfs al een vergelijkbaar draadje over NAS te vinden hier op het forum
wellicht zie ik het verkeerd, kan, maar ik denk dat dit een aparte discussie is die los staat van het onderwerp waar we het nu over hebben
Henri, het was niet mijn bedoeling weer een nieuwe NAS discussie op te rakelen. Volgens mij zijn daar inderdaad andere draadjes voor en hebben de meeste hierin wel hun zegje gedaan.
Ik zit meer op de lijn van Nigel, geen romantiek, maar puur commercie.
Het verkopen van vaten was op een bepaald moment de manier om het meeste rendement te maken. Dat werd mede veroorzaakt doordat ze deze volwassen vaten niet perse hoefde te gebruiken voor de standaard bottelingen, aangemoedigd door de NAS trend die het mogelijk maakt jongere whisky te bottelen voor een betere prijs. Dit in combinatie met de stijgende vraag vanuit de IB markt, waardoor ze ze niet tegen dumpprijzen hoefden te lozen, maar er een goede prijs voor kregen.
Ik heb het dan over de grote hoeveelheid 1995 vaten, niet over de kwaliteit van een bepaald destillatie jaar van een bepaalde destilleerderij.
0 x
Re: Vintage 1995
Leo en Pieter hebben geproefd: Imperial vintage 1995
we hebben 1 vintage 1996 geproefd en 6 uit 1995..
en eens echt naast elkaar... zonde dat Imperial dicht is gegaan!
we hebben 1 vintage 1996 geproefd en 6 uit 1995..
en eens echt naast elkaar... zonde dat Imperial dicht is gegaan!
1 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be
http://www.themaltmates.be
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Vintage 1995
Is het niet zo dat de vaten bedoeld voor het blenden misschien een meer uitgesproken karakter hebben om in een blend met de relatief neutrale grain toch vrij makkelijk en met weinig malt toch een bepaald smaakprofiel te halen.
In het verleden was de wens misschien toch meer om een whisky met een niet te uitgesproken smaak te drinken. Uiteindelijk is het hele blenden ooit begonnen om een algemene, redelijk neutrale en constante kwaliteit te creëren.
In deze tijd houden steeds meer liefhebbers van karakter, uitgesproken smaken en variatie. Dat kan een van de redenen zijn dat de karaktervolle vaten bedoeld voor de blend juist nu als single cask zo aanspreken. Twintig jaar geleden hadden ze het misschien wat teveel van het goede gevonden.
In het verleden was de wens misschien toch meer om een whisky met een niet te uitgesproken smaak te drinken. Uiteindelijk is het hele blenden ooit begonnen om een algemene, redelijk neutrale en constante kwaliteit te creëren.
In deze tijd houden steeds meer liefhebbers van karakter, uitgesproken smaken en variatie. Dat kan een van de redenen zijn dat de karaktervolle vaten bedoeld voor de blend juist nu als single cask zo aanspreken. Twintig jaar geleden hadden ze het misschien wat teveel van het goede gevonden.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Re: Vintage 1995
Ik weet niet zo goed waar te plaatsen dus dan maar even hier; zijn er nog nieuwe interessante vintage jaren bekend geworden sinds dit topic? Leuk om terug te lezen over o.a. Glenburgie 1995, en we kennen natuurlijk allemaal het bekende Ben Nevis jaar 1996, maar ik ben benieuwd of er van andere distilleries nog meer (recentere) jaren zijn die er uit springen.
1 x
Re: Vintage 1995
Bij Ben Nevis zou ik 1995 en 1996 zeggen, persoonlijk vind ik 1997 toch minder ook al scoren die vaak goed.
Clynelish 1996 en 1997 op bourbon (1995 is vaak Signatory en ook weer wat minder mijns inziens).
Glenburgie 1998 van Elixer vind ik trouwens beter dan de meeste van 1995 (vaak Signatory), het moet met name lager in de alcohol zitten met maximaal zo'n 55% want gek genoeg geeft dat in dit geval wat mij betreft echt een enorm verschil in karakter.
Glenlossie 1997 op bourbon.
Glenrothes 1997 op dikke sherry heb je nog.
Clynelish 1996 en 1997 op bourbon (1995 is vaak Signatory en ook weer wat minder mijns inziens).
Glenburgie 1998 van Elixer vind ik trouwens beter dan de meeste van 1995 (vaak Signatory), het moet met name lager in de alcohol zitten met maximaal zo'n 55% want gek genoeg geeft dat in dit geval wat mij betreft echt een enorm verschil in karakter.
Glenlossie 1997 op bourbon.
Glenrothes 1997 op dikke sherry heb je nog.
2 x
Re: Vintage 1995
Benrinnes uit 1995 mag je ook rustig aan dit lijstje toevoegen, prachtige (tropische) fruitbommetjes! Nog niet genoemd in dit topic zie ik.
Wat verder terug vallen Glenturret uit eind jaren '80 ook in de categorie tropische fruitbom. Als ik die in samplelijsten zie twijfel ik geen seconde.
En uit begin jaren '80 is Caol Ila voor mij de bom, en dan met name de 1984's. Die zijn net nog wat intenser, ook qua peat.
Bruichladdich 1992 (en niet 1993 of 1991) hebben voor mij ook iets magisch, maar dat is misschien persoonlijk. En bijna alle Laddies en Port Charlottes uit de jaren 2000 hebben die kenmerkende hamka's geur op neus. Die vind ik niet in eerdere vintages, en een stuk minder in latere vintages (2010's),
Een nog niet echt genoemde verklaring voor bepaalde topvintages is een simpele. De productie van whisky volgt in zekere zin de varkenscyclus, tekorten worden gevolgd door overproductie, resulterend in een overschot en uiteindelijk weer onderproductie. In dit topic heb ik dat mooi uiteengezet ( Koning @ Welke kant gaat het op met de whisky-industrie?) adhv het aantal bottelingen op whiskybase per vintage.
1995 viel in een productiepiek die volgde op jaren van onderproductie medio jaren '80. In de jaren 1999-2005 daalde de productie weer fors.
Er is dus simpelweg meer op de markt gekomen uit 1995, en stokerijen dumpten ook hun betere vaten uit die jaren.
Het zo zomaar kunnen dat straks een jaar als 2007 goed gaat staan bij bepaalde stokerijen, want productiepiek na rustigere jaren. Ik ken bijvoorbeeld fans van Glen Moray 2007.
Wat verder terug vallen Glenturret uit eind jaren '80 ook in de categorie tropische fruitbom. Als ik die in samplelijsten zie twijfel ik geen seconde.
En uit begin jaren '80 is Caol Ila voor mij de bom, en dan met name de 1984's. Die zijn net nog wat intenser, ook qua peat.
Bruichladdich 1992 (en niet 1993 of 1991) hebben voor mij ook iets magisch, maar dat is misschien persoonlijk. En bijna alle Laddies en Port Charlottes uit de jaren 2000 hebben die kenmerkende hamka's geur op neus. Die vind ik niet in eerdere vintages, en een stuk minder in latere vintages (2010's),
Een nog niet echt genoemde verklaring voor bepaalde topvintages is een simpele. De productie van whisky volgt in zekere zin de varkenscyclus, tekorten worden gevolgd door overproductie, resulterend in een overschot en uiteindelijk weer onderproductie. In dit topic heb ik dat mooi uiteengezet ( Koning @ Welke kant gaat het op met de whisky-industrie?) adhv het aantal bottelingen op whiskybase per vintage.
1995 viel in een productiepiek die volgde op jaren van onderproductie medio jaren '80. In de jaren 1999-2005 daalde de productie weer fors.
Er is dus simpelweg meer op de markt gekomen uit 1995, en stokerijen dumpten ook hun betere vaten uit die jaren.
Het zo zomaar kunnen dat straks een jaar als 2007 goed gaat staan bij bepaalde stokerijen, want productiepiek na rustigere jaren. Ik ken bijvoorbeeld fans van Glen Moray 2007.
0 x
- Aaaan taaaaaafel
- Senior

- Berichten: 255
- Lid geworden op: 08 Mar 2023, 09:07
Re: Vintage 1995
Heb t topic nog niet goed doorgelezen, uit '95 een paar mooie Glendronachs thuis staan 

0 x
Re: Vintage 1995
Zeker Dennis! Dronachs '95 of '96; heul vaak heul goed. Bowmore van eind jaren '90 vind ik ook vaak puik; Clynelish '95 idem. En, een sucker voor Blair Athol '88!
0 x
Re: Vintage 1995
Ja mooie jaren allemaal! Maar ik was dus eigenlijk benieuwd of er nog nieuwe (recentere) jaren komen bovendrijven. Glen Moray 2007 kende ik nog niet, daar ga ik me eens in verdiepen. Dank!
1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: Vintage 1995
Glenlivet 2007 op sherry
Als je van peat en dirty/farmy whisky houdt: Ledaig 1998, 2001, 2004, 2005, 2011.
Of meer meaty/cheesy peat: Port Charlotte uit de noughties, maar met name 2001 - 2004.
Als je van peat en dirty/farmy whisky houdt: Ledaig 1998, 2001, 2004, 2005, 2011.
Of meer meaty/cheesy peat: Port Charlotte uit de noughties, maar met name 2001 - 2004.
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dawisknie en 6 gasten



