The Norlan Whisky Glass

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: The Norlan Whisky Glass

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Okt 2025, 11:13

Ik heb nog nooit een norlan glas gebruikt en het voornaamste bezwaar (naast de prijs) is toch wel de onmogelijkheid om je whisky met handwarmte te kunnen beïnvloeden. Eigenlijk voegt dit ontwerp een kenmerk toe wat je bij nosing/tasting juist wilt vermijden. Ik snap de toegevoegde waarde van dit glas dus niet echt.

Whiskystones zijn nog zo'n gimmick. Je whisky afkoelen zodat ie minder geur afgeeft, waarbij je tegelijkertijd geen water toevoegt, waardoor er nog eens minder geur- en smaakcomponenten uit vrijkomen.

Heb zelf trouwens ook nog eens zo'n testje gedaan met verschillende glazen, zonder de Norlan: tumbler versus diverse taps toelopende glazen (glencairn, mini glencairn, nosing glas met voetje, copita, wb-glas en klein cognacglas. Verschil tussen deze glazen was het grootst met de tumbler waar een groot deel van de geuren langs je neus gaan. De mini cairn vond ik te klein om te kunnen neuzen en heeft waarschijnlijk te weinig volume boven de vloeistof om geuren fatsoenlijk vast te houden. Tussen de rest van de glazen waren de verschillen veel subtieler. Ik denk dat de variatie in je persoonlijke geur/smaakpalet over de dag dan al meer invloed heeft.

Tegenwoordig gebruik ik bij nosing eigenlijk bijna altijd een (provisorisch) deksel op het glas. De opbouw van geuren die je daarmee genereert (vaak al binnen 10 tot 20 seconden) kan zo significant zijn dat het verschil tussen ruiken met of zonder deksel richting het verschil tussen een tumbler en een taps toelopend glas gaat.
4 x

4snaar
Senior
Senior

Re: The Norlan Whisky Glass

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 23 Okt 2025, 11:48

HammerHead schreef:Tegenwoordig gebruik ik bij nosing eigenlijk bijna altijd een (provisorisch) deksel op het glas. De opbouw van geuren die je daarmee genereert (vaak al binnen 10 tot 20 seconden) kan zo significant zijn dat het verschil tussen ruiken met of zonder deksel richting het verschil tussen een tumbler en een taps toelopend glas gaat.

Wat grappig, toevallig heb ik daar vorige week ook wat mee geexperimenteerd. Ik had eigenlijk gedacht dat ik het verschil niet zou merken. Nou, wel dus! Ik heb een aantal copitas met dekseltje in de kast staan, mijn dochter vond dat altijd wat raar "papa, denk je echt dat mensen hier in huis je drankje spiken?" (ja.. in die wereld leven we kennelijk, maar goed, heel ander onderwerp).

Zeker als je het glas even laat staan is het verschil goed merkbaar. Vooral bij de wat subtielere speys vind ik het wel een aanwinst.

Leuke hobby die Whisky :-)
2 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”