Mortlach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
RickW2
Actief lid
Actief lid

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor RickW2 » 06 Aug 2024, 09:47

Tris schreef:Wat vond je niet lekker aan die 16Y, wat stond je tegen?
Persoonlijk vind ik Mortlach op sherry juist fantastisch maar de recentere distillery bottelingen zijn vaak vlak, zwak en tonen weinig karakter.
Het kan van stevig tot fruitig gaan, nieuwere vintages hebben over het algemeen wat minder structuur maar zijn daardoor misschien weer toegankelijker, ik laat die versies meestal staan merk ik.

Ondanks de scherpe (toch wel terechte) kritieken. Heb ik zelf ook één Mortlach 16yo momenteel in mijn collectie die momenteel nog tot zo’n 25% gevuld is. Ik heb deze fles kunnen oppikken bij een van de laatste D12 aanbiedingen. Waar ik achteraf toch wel tevreden over was. Gezien de prijs kwaliteit verhouding...

Ik heb de fles namelijk gebruikt voor een weekend weg met wat vrienden die niet allemaal zo’n goed gevoel (still love them!) voor whisky hebben, en ik denk dat deze fles zeker een goed genoeg was om aan hun te laten proeven wat een volgende stap in een verfijndere whisky smaak kan opleveren. Juist door zijn ‘zwakke’ karakter.

Ik heb er gister nog een kleine dram van ingeschonken en er toch nog wel van kunnen geniet :Slainte
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Mei 2025, 16:40

Iemand van het forum de Mortlach 1997-2010 Silver Seal (60,2%) kunnen oppikken die in de nieuwsbrief van Whiskybase werd genoemd? Was al verkocht toen ik, een uurtje na het versturen van de nieuwsbrief, op de link klikte. (Als troostprijs de fles van de Mortlach 1990 vW (#5959) die ook beschikbaar was, gekocht.)
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Jul 2025, 18:11

Nou Rob, weet niet of je nog organen te verkopen hebt :roll: ......van Adelphi zit er in de komende zomer release een 38 jaar oude Mortlach.
Heb nog geen prijzen gezien maar dit is de eerste info die ze via FB verstrekten:

- And finally, the jewel in the crown of this release – a Mortlach distilled in 1987 and left to slumber for nearly four decades! Incredible depth and complexity, with waves of bright fruit interchanging with floral, leather, and savoury notes. This 38-year-old single cask highlights the meaty, sumptuous nature of Mortlach distillate but at an age that displays beguiling nuance and delicacy.
5 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 02 Aug 2025, 14:28

Fat Bastard! schreef:Nou Rob, weet niet of je nog organen te verkopen hebt :roll: ......van Adelphi zit er in de komende zomer release een 38 jaar oude Mortlach.

Niet dankzij de verkoop van organen maar wel mede vanwege een erfenis zal er via Cor een fles van deze mijn kant op komen. Deze zal vermoedelijk direct open gaan en ik zal enkele samples via het forum beschikbaar stellen.
10 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 02 Aug 2025, 17:31

Mermur schreef:
Fat Bastard! schreef:Nou Rob, weet niet of je nog organen te verkopen hebt :roll: ......van Adelphi zit er in de komende zomer release een 38 jaar oude Mortlach.

Niet dankzij de verkoop van organen maar wel mede vanwege een erfenis zal er via Cor een fles van deze mijn kant op komen. Deze zal vermoedelijk direct open gaan en ik zal enkele samples via het forum beschikbaar stellen.

Nice one...Veel plezier ervan :jazzybass
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Okt 2025, 21:46

Hierbij een vriendelijk verzoek aan de heer Quak om geen nieuwe tips te geven over oude Mortlachs. La Maison du Whisky heeft zojuist een 35-jarige Mortlach gerijpt op een second fill sherry butt op de markt gebracht (WB: 284130). Mede dankzij een 10% korting als nieuwe klant is ook hiervan een fles in mijn mandje terechtgekomen.
14 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Okt 2025, 11:32

Mermur schreef:Hierbij een vriendelijk verzoek aan de heer Quak om geen nieuwe tips te geven over oude Mortlachs. La Maison du Whisky heeft zojuist een 35-jarige Mortlach gerijpt op een second fill sherry butt op de markt gebracht (WB: 284130). Mede dankzij een 10% korting als nieuwe klant is ook hiervan een fles in mijn mandje terechtgekomen.

:P :P
Ga direct zoeken of ik er nog meer kan vinden voor U! :gnif
6 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”