single-blend Whiskey

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Schipman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

single-blend Whiskey

Ongelezen berichtdoor Schipman » 11 Jul 2025, 21:36

Wat is Single Blend Whiskey?
https://www.passievoorwhisky.nl/nl/whisky/schotse-whisky/blended-whisky/22270-ben-nevis-43-years-1970-single-blend.html
Single blend klinkt heel verwarrend wie kan mij dit uitleggen?
Bijlagen
IMG_1603.JPG
IMG_1603.JPG (2.55 MiB) 661 keer bekeken
0 x

Slight
Senior
Senior

Re: single-blend Whiskey

Ongelezen berichtdoor Slight » 11 Jul 2025, 21:51

Hallo. Welkom. Even voorstellen, dat vinden we leuk !.

De uitleg staat overigens op de productpagina die je linkt. Maar ik zal het toch even proberen uit te leggen.

Je bent waarschijnlijk gewend om Single Malt te zien staan. Wat wil dat nu precies zeggen? De twee woorden staan los van elkaar. Single staat voor het feit dat het van een enkele distilleerder afkomstig is. Het woord Malt wil zeggen dat het van gemoute gerst afkomstig is.

Wat is dan een Single Blend? De Single geeft wederom aan dat het van dezelfde distilleerderij afkomstig is, maar het woord 'Blend' geeft aan dat er meer in zit dan alleen maar gemoute gerst. In dit geval zit er dus ook whisky in die afkomstig is van andere granen. Binnen de distilleerderij is er gekozen om een blend te maken van deze twee.
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Jul 2025, 23:00

En nu we toch in de 'uitlegstand' staan:
- whiskey met een 'e' voor de 'y' wordt doorgaans gebruikt voor Amerikaanse en Ierse whisky
- whisky zonder 'e' voor Schotse, Canadese en Japanse (en de rest van de wereld)

In de Nederlandse taal is er maar één standaardnaam en één meervoudsvorm: whisky en whisky's.
0 x
Afbeelding

Schipman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Schipman » 13 Jul 2025, 11:29

Slight schreef:Hallo. Welkom. Even voorstellen, dat vinden we leuk !.

De uitleg staat overigens op de productpagina die je linkt. Maar ik zal het toch even proberen uit te leggen.

Je bent waarschijnlijk gewend om Single Malt te zien staan. Wat wil dat nu precies zeggen? De twee woorden staan los van elkaar. Single staat voor het feit dat het van een enkele distilleerder afkomstig is. Het woord Malt wil zeggen dat het van gemoute gerst afkomstig is.

Wat is dan een Single Blend? De Single geeft wederom aan dat het van dezelfde distilleerderij afkomstig is, maar het woord 'Blend' geeft aan dat er meer in zit dan alleen maar gemoute gerst. In dit geval zit er dus ook whisky in die afkomstig is van andere granen. Binnen de distilleerderij is er gekozen om een blend te maken van deze twee.

Duidelijk verhaal dank je wel.
0 x

Schipman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Schipman » 13 Jul 2025, 11:32

Ik ben bekend met de Whisky zonder E maar soms gaat toch mis en doen mijn vingers toch iets anders.
Dus wees gerust ik ga mijn best doen
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Jul 2025, 18:04

Schipman schreef:Ik ben bekend met de Whisky zonder E maar soms gaat toch mis en doen mijn vingers toch iets anders.
Dus wees gerust ik ga mijn best doen

Maak je geen zorgen, er is geen enkele wet die dit voorschrijft. Is alleen een algemeen (aangenomen) gebruik!
Maar er zijn zowel in Ierland als in USA distillery's die het gewoon zónder die [e] schrijven.
2 x
Afbeelding

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 27 Jul 2025, 19:46

Slight schreef:Hallo. Welkom. Even voorstellen, dat vinden we leuk !.

Kleine aanvulling:

Ben Nevis heeft een tijdlang ook zelf grain whisky gestookt, iets wat je bijna nergens ziet bij een single malt-distilleerderij. Dat begon rond 1955 en is waarschijnlijk eind jaren zestig weer gestopt. Sindsdien richt Ben Nevis zich gewoon weer op single malt.

Er zijn maar weinig distilleerderijen die ooit zowel malt als grain maakten, en dat maakt die oude flessen juist zo interessant. Loch Lomond en Miyagikyo (Nikka) doen dit nog steeds.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Aug 2025, 22:26

En als aanvulling daarop. Loch Lomond maakt Single Blend Grain whisky van gerst.... Dit om het allemaal duidelijker te maken.
Ze maken namelijk voor hun whisky uitsluitend gebruik van gerst. Alleen niet persé van een potstill en dat is weer nodig om een single malt te maken.

Zie hier voor meer: FGG @ Bezoek aan Loch Lomond

(youtube heeft mijn video's eraf gehaald zie ik, moet ik eens opnieuw gaan uploaden....)
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”