Balvenie expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Balvenie expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 10 Mei 2025, 16:07

Slight schreef:Drankdozijn kwam vandaag met een donderdagdeal die mijn aandacht trok: de Balvenie 15 Madeira Cask. Klinkt interessant, maar ik sla ‘m toch over. Voor die prijs verwacht ik meer dan een whisky met kleurstof, chill-filtratie én een alcoholpercentage van maar 43%. Dat voelt gewoon niet serieus. Voor mij hoort zo’n expressie op z’n minst op 46% gebotteld te zijn, zonder toevoegingen of bewerkingen. Jammer dat Balvenie op dit punt steken laat vallen, terwijl er zoveel potentieel in zit.

Ik heb in het verleden heus wel genoten van Balvenie. De 12 Year Old DoubleWood was één van de eerste whisky’s die ik ontdekte, en dat blijft een prima instapper. Later had ik ook een 12 Year Old Single Barrel, die vond ik echt top. De Caribbean Cask heb ik ook geproefd, maar die miste gewoon wat kracht en karakter, te gepolijst en gemaakt. Zonde dit. Balvenie is zo’n merk waar ik eigenlijk een zwak voor heb, maar dat me met zulke keuzes teleurstelt.

Balvenie heeft ook gewoon een weinig aantrekkelijke core range. De 12 Double Wood is een prima instapper, en de 14 Carribean Cask een aardige variatie daarop, maar bij alle expressies daarboven stijgt de prijs exponentieel terwijl het meeste tot 40 of 43% afgewaterd wordt. Maar zelfs die instapper kost al een euro of 50 tegenwoordig. Lekker links laten liggen, er is zoveel beters op de markt!
0 x
Afbeelding

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Re: Balvenie expressies

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 30 Mei 2025, 07:42

Ik moet zeggen dat ik de 12 y.o. storirs, sweet toast of american oak verrassend goed vind!
Podcast verhaal erbij, glaasje en genieten maar!
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”