NC500 dilemma: Balblair of Pulteney?

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Jimbeau
Senior
Senior

NC500 dilemma: Balblair of Pulteney?

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 29 Apr 2025, 17:03

Begin juni gaan we de NC500 rijden en vanzelfsprekend wil ik dan ook nog wel een stopje maken bij één of meerdere whisky stokerijen/shops/bars. Zo staan onder andere Glenmorangie (vooral omdat het als enige op zondagen open is) en het Dornoch Castle op de planning.

Nu ik echter het eea wat meer probeer te plannen/in te vullen loop ik tegen een potentieel probleempje aan. Ik hoopte een dag te kunnen vullen met in de ochtend Balblair, begin vd middag Dunrobin Castle (non whisky stop - lees hier dus gerust overheen :lekker ) en aan het eind van de middag een bezoek bij Old Pulteney. Nu zijn de beschikbare tijden voor tours bij de distilleries eigenlijk net te laat in de ochtend/vroeg in de middag om nog comfortabel rond te kunnen lopen door Dunrobin Castle (ik verwacht daar toch ook wel 1,5 à 2 uur nodig te hebben).

Dit betekent dus hoogstwaarschijnlijk “kill your darlings” en vandaar mijn vraag: welke tour adviseren jullie wel (of juist niet) te nemen? Balblair Discovery of Taste of Old Pulteney?
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Re: NC500 dilemma: Balblair of Pulteney?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Apr 2025, 19:30

Persoonlijk vind ik Balblair de laatste, pakumbeet, 5-6 jaar onderpresteren.
Pulteney is een sweet spot voor mij.

Al heb ik van beide geen tour ervaring, zou ik voor Pulteney kiezen.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Apr 2025, 19:51

Brora? :bigsmile

Glenmorangie vond ik echt ruk! Zou dan eerder voor Clynelish kiezen.
Geen ervaring met Balblair maar Old Pulteney is écht een aanrader! Wij hadden daar een uitgebreide tour en leuke tasting.
1 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 29 Apr 2025, 21:46

Fat Bastard! schreef:Brora? :bigsmile

We komen op zondag aan in Dornoch en Clynelish is zowel op zondag als maandag gesloten in juni :Protest
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 29 Apr 2025, 23:13

Ik zou voor Pulteney gaan, al is het maar omdat Balblair een pak beter bereikbaar is om in de toekomst eventueel eens te doen. Ben 2 jaar geleden bij Pulteney langsgeweest en vond het een zeer leuk bezoek. Geen tour gedaan maar je hebt een soort van ontdekkingsruimte waar je op jezelf meer te weten kan komen over de geschiedenis van Wick en de distillery - zeer interessant eigenlijk. Mensen in de shop waren "echt" en de handfills waren van hoge kwaliteit. Ben later te weten gekomen via een brand ambassador van Inver House dat de Distillery Manager bij Pulteney proactief op zoek gaat naar de beste vaten om als distillery exclusive in de shop te kunnen zetten, en pas daarna de rest als single cask wordt aangeboden aan de exportmarkten.
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Apr 2025, 09:04

Ik heb een paar jaar geleden de Balblair tour gedaan en vond deze niet de moeite waard.
Vooral omdat je de eerste 20 minuten in een ontvangstruimte naar een filmpje moet kijken...

Hierna krijg je in rap tempo een tour door de distillery, waar je natuurlijk geen foto's mag nemen.
In het warehouse geen gelegenheid om in een cask te snuffelen, laat staan proeven.
Afsluitend 3 kleine drams die niet heel bijzonder waren.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Apr 2025, 11:32

Jimbeau schreef:
Fat Bastard! schreef:Brora? :bigsmile

We komen op zondag aan in Dornoch en Clynelish is zowel op zondag als maandag gesloten in juni :Protest

Dat is ook ruk! Dan toch maar Brora.....(ook dicht op zondag weet ik).
Overigens als je voor Pulteney kiest is het misschien ook leuk om even binnen te wandelen bij 8Doors, is slechts een klein stukje om. Klein en nog geen officiële bottelingen uit maar de eigenaren zijn heel sympathiek.
0 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 30 Apr 2025, 11:51

Fat Bastard! schreef:Overigens als je voor Pulteney kiest is het misschien ook leuk om even binnen te wandelen bij 8Doors, is slechts een klein stukje om. Klein en nog geen officiële bottelingen uit maar de eigenaren zijn heel sympathiek.

Ja die was me totaal ontschoten maar viel me gisteren ineens op nadat ik de zoekfunctie van het forum eens had losgelaten op de distilleries langs de NC500 - toen zag ik deze club idd in een van jouw verslagen terugkomen. John o'groats is letterlijk de volgende stop na Wick dus grote kans dat we daar even binnenwaaien voor koffie en een scone :bigsmile

In navolging daarop kwam ik toch wel wat positieve ervaringen over Wolfburn tegen ook.. die spirit heeft me (nog) nooit echt weten te boeien, maar wellicht dat we die in kunnen bouwen als tussenstopje in Thurso op weg naar Bettyhill (aangezien ik op basis van alle ervaringen hier vwb Balblair alleen maar even in de shop binnen ga waaien).

Thanks in ieder geval voor alle inhoudelijke reacties, super!
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Apr 2025, 13:35

Verwacht niet te veel van Wolfburn - het is letterlijk een loods in het midden van een industriegebied. Vriendelijke mensen, dat wel, en waarschijnlijk doen ze wel een handfill, maar IMO enkel een kort stopje waard.
2 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 30 Apr 2025, 15:23

Ik was drie jaar geleden bij beide distilleries. Balblair is prachtig gelegen en de stokerij zelf is ook vrij traditioneel, met nog veel vooroorlogse apparatuur en dunnage pakhuizen. Een mooie ervaring op zichzelf! Qua ontvangst en rondleiding vond ik het wel een tikje minder. Verplicht een filmpje kijken met een marketingverhaal, en qua core range zijn ze opgegaan in de grijze massa sinds ze de vintages vervangen hebben door een saaie en dure range met 12, 15, 18 en 21 jaar. Aan de andere kant kun je je er geen buil aan vallen,.

Pulteney is daarentegen helemaal niet charmant de buitenkant, maar des te interessanter aan de binnenkant. Die stokerij heeft sindsdien mijn hart gestolen. Ook mooi traditioneel, maar ook heerlijk knullig op een goede manier. De ketel die moest worden aangepast omdat ie anders niet in het pand paste (met een aflopende lyne arm en afgeplatte bovenkant), de ontwapende en sterke verhalen van de gids, de grauwe en lelijke buitenkant van de stokerij. Vond de rondleiding de leukste die ik tijdens mijn rondreis heb ervaren, je mocht overal bij, fotograferen en zowel de wort als de new make proeven. En achteraf bleken de prijzen die ze vroegen voor zelf afgevulde flessen een stuk redelijker dan ze op andere plekken vroegen (maar vond toen het ter plekke te duur :domdom)

Dus als je een keuze moet maken tussen die twee zou ik het wel weten!
5 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Apr 2025, 15:36

En dan te zeggen dat ze beide eigendom van dezelfde groep zijn - en beide hun A-merken zijn. Je zou verwachten dat er tenminste ergens een rode draad zou zijn maar die is er helemaal niet. Bij Knockdhu, die ook deel uitmaakt van dezelfde groep en waar ze onlangs van 46% naar 43% gegaan zijn voor hun standaard bottelingen, hopen ze al jaren een bezoekerscentrum uit de grond te stampen (de plannen zijn er zelfs) maar daar is blijkbaar geen budget voor.
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 30 Apr 2025, 18:18

Rien68 schreef:Ik heb een paar jaar geleden de Balblair tour gedaan en vond deze niet de moeite waard.
Vooral omdat je de eerste 20 minuten in een ontvangstruimte naar een filmpje moet kijken...

Hierna krijg je in rap tempo een tour door de distillery, waar je natuurlijk geen foto's mag nemen.
In het warehouse geen gelegenheid om in een cask te snuffelen, laat staan proeven.
Afsluitend 3 kleine drams die niet heel bijzonder waren.

Zoals je het omschrijft leek het een beetje op onze tour, maar ligt het volgens mij ook weer aan de gids die je hebt.
wij kregen eerst een korte video te zien en vervolgens een rondleiding door een vrij rustige distilleerderij en dus mochten we gewoon foto's maken.
En er werden af en toe andere deurtjes geopend die normaal gesloten bleven.
Kregen de standaard 12,15,18 te proeven de handfilled en er werd voor ons nog een Balblair uit 1999 op sherryvat open getrokken. Leuke extraatje :duimop
Vandaar dat ik wel enthousiast ben over Balblair! Wij hadden de Essence Tour van 50 pond.
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 16 Mei 2025, 10:59

Alea iacta est: vrouwlief heeft besloten mij bij Pulteney een Flagship Experience cadeau te doen voor mijn verjaardag :bigsmile

#ZinIn

:nat
8 x
Afbeelding

Jeremiah
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Jeremiah » 11 Aug 2025, 10:13

Wat een leuke planning! Als ik moest kiezen tussen Balblair en Old Pulteney, zou ik voor Balblair gaan. De distilleerderij is kleiner en authentieker, waardoor de tour vaak wat persoonlijker aanvoelt. Hun whisky’s zijn ook wat minder mainstream dan Old Pulteney, wat de stop extra bijzonder maakt. Maar eerlijk gezegd zijn beide erg de moeite waard – misschien kun je bij Old Pulteney gewoon kort binnenlopen voor een tasting als de timing niet uitkomt? Veel plezier op de NC500!
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”