Ik was drie jaar geleden bij beide distilleries. Balblair is prachtig gelegen en de stokerij zelf is ook vrij traditioneel, met nog veel vooroorlogse apparatuur en dunnage pakhuizen. Een mooie ervaring op zichzelf! Qua ontvangst en rondleiding vond ik het wel een tikje minder. Verplicht een filmpje kijken met een marketingverhaal, en qua core range zijn ze opgegaan in de grijze massa sinds ze de vintages vervangen hebben door een saaie en dure range met 12, 15, 18 en 21 jaar. Aan de andere kant kun je je er geen buil aan vallen,.
Pulteney is daarentegen helemaal niet charmant de buitenkant, maar des te interessanter aan de binnenkant. Die stokerij heeft sindsdien mijn hart gestolen. Ook mooi traditioneel, maar ook heerlijk knullig op een goede manier. De ketel die moest worden aangepast omdat ie anders niet in het pand paste (met een aflopende lyne arm en afgeplatte bovenkant), de ontwapende en sterke verhalen van de gids, de grauwe en lelijke buitenkant van de stokerij. Vond de rondleiding de leukste die ik tijdens mijn rondreis heb ervaren, je mocht overal bij, fotograferen en zowel de wort als de new make proeven. En achteraf bleken de prijzen die ze vroegen voor zelf afgevulde flessen een stuk redelijker dan ze op andere plekken vroegen (maar vond toen het ter plekke te duur

)
Dus als je een keuze moet maken tussen die twee zou ik het wel weten!