Hulp bij thema Sherrycask tasting.

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Yvesss88
Senior
Senior

Hulp bij thema Sherrycask tasting.

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 27 Mar 2025, 09:22

Hulp gevraagd!

Voor een proeverij met als thema; a hint of Sherry ben ik opzoek naar een goede starter en de daarop volgende whisky. Dus de nrs 1 en 2.

Het lijkt mij leuk en leerzaam om te starten met 2 whisky's uit dezelfde distilleerderij waarbij de eerste puur bourbon gerijpt is en de tweede een mix heeft met sherryvaten danwel een finish.

De daaropvolgende whisky's zijn verdiepend en verbredend en al bepaald.

De richtlijn voor de gemiddelde prijs per fles is 95eu.

Wie heeft de gouden tip voor mij? :bigsmile
0 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hulp bij thema Sherrycask tasting.

Ongelezen berichtdoor Casketje » 27 Mar 2025, 10:20

€95 is al een flink budget voor een opener. Ik zou in dit geval starten met iets als een Naked Grouse (nu The Naked Malt denk ik) of een Old Perth 12, blended malt dus die sherry gerijpt is. Of zelfs een Nomad, wat eigenlijk geen Scotch mag genoemd worden gezien het gerijpt wordt in Spanje. Dat soort drams doet in ieder geval vaak de ogen open gaan, zeker als ze niet weten wat het is, want er bestaat zo veel snobisme in de whiskywereld dat het soms niet meer leuk is. Als het echt single malt moet zijn is ook de Berry Bros Sherry Cask een mooie om mee te beginnen. En dat zijn allemaal flesjes die ruim onder die €95 zitten, dus je kan er nog eentje extra open doen. ;)

Daarnaast is het een beetje kijken wat er op de markt is momenteel: Ardnamurchan heeft bv de Sherry Cask editie die je tegen de 10 kan zetten, waar ook Europese champagnevaten gebruikt worden. Glenallachie zal ook wel voldoende edities en single casks hebben waar je de vergelijking kan maken. Kavalan uiteraard ook, maar dat zijn al wat meer exoten en waarschijnlijk iets te vol van smaak om als opener te zetten.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 27 Mar 2025, 12:09

Ik weet niet wat het niveau van de groep is. Misschien halen ze hun neus op voor mijn suggestie. Ik denk dat Glenmorangie een paar prima voorbeelden heeft om mee te starten. Zet bijvoorbeeld een Glenmorangie 10 tegenover een Glenmorangie 12 Lasanta. Dan is meteen je punt gemaakt, en is ieders palet ook meteen klaar om van start te gaan met de heftigere flessen die nog op het menu staan.

Anders is Deanston 12 een mooie om mee te beginnen, maar het is lastig om daar een sherry voorbeeld tegenover te zetten. Ze bestaan wel, maar zijn niet ruimschoots voor handen. Arran 10 vs Arran Sherry cask kan ook nog. Al heb je dan wel te maken met een groot verschil in sterkte.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Mar 2025, 12:47

Buiten genoemde voorbeelden zou je ook Lindores kunnen pakken. Die heeft ook keuzes zat.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 27 Mar 2025, 13:59

Glen garioch en tamdhu zou ik aan denken! Van beiden de 15j sherry en dan de bourbon variant erbij zoeken
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Mar 2025, 19:37

Slight schreef:Ik weet niet wat het niveau van de groep is. Misschien halen ze hun neus op voor mijn suggestie. Ik denk dat Glenmorangie een paar prima voorbeelden heeft om mee te starten. Zet bijvoorbeeld een Glenmorangie 10 tegenover een Glenmorangie 12 Lasanta. Dan is meteen je punt gemaakt, en is ieders palet ook meteen klaar om van start te gaan met de heftigere flessen die nog op het menu staan.

Daar moest ik ook gelijk aan denken, omdat je dan dezelfde basis hebt en het instappers zijn. En als je de nieuwe bottelingen koopt (de 10 is nu de 12, en de Lasanta is nu 15 jaar) dan heeft waarschijnlijk nog niemand die geproefd. De 12 is 100% bourbon, de Lasanta is de 12 met additionele rijping op sherry.
0 x
Afbeelding

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 27 Mar 2025, 19:57

Als je ze kunt vinden dan is een bourbon en een sherry batch van de Kilkerran 8 CS misschien wel wat.
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 01 Apr 2025, 09:59

Sander79 schreef:Als je ze kunt vinden dan is een bourbon en een sherry batch van de Kilkerran 8 CS misschien wel wat.

Deze 2 heb ik ook eens tegenover elkaar gezet in een proeverijtje en idd een goed idee, de laatste KK8 is op bourbon en kun je gemakkelijk vinden (70/75 euro) en ook die op sherry vind je wel voor mss tien euro extra. Je zet ze best wel niet helemaal vooraan je tasting, maar meer naar het einde toe.

Even terug was het niet evident om een Kilkerran 8 te vinden, maar de tijden lijken te zijn veranderd :hoera
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”