Schotlandreis April 2025

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Schotlandreis April 2025

Ongelezen berichtdoor bodevami » 24 Mar 2025, 16:12

Goedemiddag allemaal,

Binnenkort (begin april 2025) staat er met 3 andere mannen van de BWWZ (whiskyclub in Zwolle) een leuk tripje op de planning.
Het plan is inmiddels helemaal rond, alles is geboekt en geregeld, dus het aftellen kan beginnen.
Met de nodige stroopwafels het een en ander kunnen regelen, altijd mooi!
Het lijkt een erg ambitieus programma maar qua tijd komen we er prima uit en hoeven we ons geen enkel moment echt te haasten.
Qua tours hadden we er ook vast een paar over kunnen slaan, maar met het idee, we willen er toch een keer zijn geweest, van alles wat ingepland!

Hieronder een overzichtje wat er deze 9-daagse trip allemaal komen gaat:
Oban - Exclusive Tour And Tasting
Tobermory - Warehouse 1 Experience
NcNean - Distillery tour
Ardnamurchan - "Behind The Scenes" Tour
Torabhaig - Regular Distillery Tour
Talisker - Cask Draw And Tasting Experience
Isle Of Raasay - Dunnage Cask Warehouse Tour
Glenmorangie - Classic Tour
Balblair - Essence Experience
Glen Moray - Cask Origin Stories
Glen Ord - Classic Tour
Tomatin - Warehouse 6 Tasting Experience
Blair Athol - Tasting
Aberfeldy - Whisky Explorer Experience

Na de tijd komen er uiteraard wel wat leuke verslagen voorbij en de nodige whisky's die we tot ons genomen hebben.
En wie weet volgt er daarna nog wel een leuke handfilled/distillery exclusive tasting :lekker
10 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Schotlandreis April 2025

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 24 Mar 2025, 17:54

Klinkt goed Michael :goedgedaan.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Mar 2025, 19:51

bodevami schreef: een leuk tripje.......

bodevami schreef:....... deze 9-daagse trip........

Ja joh! Klinkt goed man! Maarre.... maak er maar TRIP van hoor! ;)
1 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 25 Mar 2025, 21:01

Fat Bastard! schreef:
bodevami schreef: een leuk tripje.......

bodevami schreef:....... deze 9-daagse trip........

Ja joh! Klinkt goed man! Maarre.... maak er maar TRIP van hoor! ;)

Het zijn pas 13 van de +-150? distilleerderijen, klein tripje hahaha
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Mar 2025, 21:11

Hoeveel tijd zou je nodig hebben om ze allemaal aan te doen?
Tegen de tijd dat je rond bent zijn er al weer nieuwe geopend :lol:
2 x
Afbeelding

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 25 Mar 2025, 21:32

Ik kijk uit naar je verhalen man! :Pipersmile
1 x

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 26 Mar 2025, 09:43

Klinkt als een taaie reis. Sending thoughts & prayers.
1 x

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Mar 2025, 12:48

Ik ben erg nieuwsgierig naar de Talisker experience. Ik ga eind juni / begin juli weer naar Schotland. Onder andere om wat "unfinished business" op Islay te regelen (lees: vorig jaar niet overal geweest waar we naar toe wilden). We hebben ook het plan opgevat om Skye te bezoeken en tja... als je daar dan toch bent?

Ik hoor graag hoe de tour was!
1 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 26 Mar 2025, 13:42

4snaar schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de Talisker experience. Ik ga eind juni / begin juli weer naar Schotland. Onder andere om wat "unfinished business" op Islay te regelen (lees: vorig jaar niet overal geweest waar we naar toe wilden). We hebben ook het plan opgevat om Skye te bezoeken en tja... als je daar dan toch bent?

Heb je nog een plekje over?
Ik heb ook nog unfinished business op Islay :P.
2 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Mar 2025, 15:05

Freezeroz schreef:Heb je nog een plekje over?
Ik heb ook nog unfinished business op Islay :P.

Als je een goede fiets en stevig zitvlees hebt kun je meefietsen :hoedaf
Maar ook na de trip in Juni vrees ik dat we nog wel een excuus hebben om weer terug te komen.
2 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 26 Mar 2025, 20:08

Fat Bastard! schreef:Hoeveel tijd zou je nodig hebben om ze allemaal aan te doen?
Tegen de tijd dat je rond bent zijn er al weer nieuwe geopend :lol:

Denk niet dat je daar tegenop kan idd.
Ik ga wel een jaar lang i.p.v een wereldreis een distillerytrip maken.
Dan kom je vast wel een eind!
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 26 Mar 2025, 20:10

4snaar schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de Talisker experience. Ik ga eind juni / begin juli weer naar Schotland. Onder andere om wat "unfinished business" op Islay te regelen (lees: vorig jaar niet overal geweest waar we naar toe wilden). We hebben ook het plan opgevat om Skye te bezoeken en tja... als je daar dan toch bent?

Ik heb wisselende verhalen gehoord, tis qua prijs ook best een pittige tour en weet nu al dat het te veel geld zal zijn.
Maar goed, je leeft maar 1 keer! Ik houd jou/jullie op de hoogte.
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 26 Mar 2025, 23:08

bodevami schreef:

Ik heb wisselende verhalen gehoord, tis qua prijs ook best een pittige tour en weet nu al dat het te veel geld zal zijn.

Ik kan dit bevestigen nadat we deze "cask draw" tour in 2023 bij Talisker hebben gedaan.
De setting was wel grappig maar ook erg gemaakt, alsof je tussen de vaten in een warehouse bent (maar dan in een gelikt bezoekerscentrum van de Diageo).
Je wordt in een donkere ruimte gezet (in ons geval met een groep jengelende Yanken) met een aantal whiskyvaten. Uit deze vaten trek je om de beurt een groot vatsamples die je vervolgens graag proeven.
We hadden alleen maar veel te jonge whisky met een (te) hoog ABV gehad, de hele flyt wordt er in 1,5u doorheen geramd. Op het einde komt er dan nog een delicate 27 jarige Talisker, helaas proef je die dan niet meer heel erg goed (de rest ging mee in een sampleflesje).
Met als gevolg dat zodra je buiten komt, meteen een boom nodig hebt :P
rsz_20230714_170025.jpg
rsz_20230714_170025.jpg (395.21 KiB) 1406 keer bekeken

Al met al, Talisker ziet er leuk uit, maar de Diageo stempel verpest het ook weer eigenlijk.
We spraken later nog een oud-medewerker die 25 jaar voor Talisker had gewerkt, en hij vertelde ons dat de tijden flink zijn veranderd, hij bedoelde dit niet in positieve zin.
Als je dan de 5 decades tour doet bij Glenfarclas (die qua kosten vergelijkbaar was), is dat iets heel anders.
2 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 27 Mar 2025, 20:56

Dyson81 schreef:
bodevami schreef:

Ik kan dit bevestigen nadat we deze "cask draw" tour in 2023 bij Talisker hebben gedaan.
De setting was wel grappig maar ook erg gemaakt, alsof je tussen de vaten in een warehouse bent (maar dan in een gelikt bezoekerscentrum van de Diageo).
Je wordt in een donkere ruimte gezet (in ons geval met een groep jengelende Yanken) met een aantal whiskyvaten. Uit deze vaten trek je om de beurt een groot vatsamples die je vervolgens graag proeven.
We hadden alleen maar veel te jonge whisky met een (te) hoog ABV gehad, de hele flyt wordt er in 1,5u doorheen geramd. Op het einde komt er dan nog een delicate 27 jarige Talisker, helaas proef je die dan niet meer heel erg goed (de rest ging mee in een sampleflesje).
Met als gevolg dat zodra je buiten komt, meteen een boom nodig hebt :P
rsz_20230714_170025.jpg

Al met al, Talisker ziet er leuk uit, maar de Diageo stempel verpest het ook weer eigenlijk.
We spraken later nog een oud-medewerker die 25 jaar voor Talisker had gewerkt, en hij vertelde ons dat de tijden flink zijn veranderd, hij bedoelde dit niet in positieve zin.
Als je dan de 5 decades tour doet bij Glenfarclas (die qua kosten vergelijkbaar was), is dat iets heel anders.

Dank voor je reactie en dit is wat je dan precies leest.
We gaan het zien en we hebben zelfde soort ervaringen voor de helft van het geld bij andere distilleerderijen denk ik :yes
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 16 Apr 2025, 09:24

We zijn weer terug na een GE-WEL-DI-GE trip in het mooie ZONNIGE Schotland.
Ik zal de komende dagen even kort beschrijven waar we zijn geweest en hoe de ervaringen waren en wat we zoal geproefd/gekocht hebben.

Dag 1 en 2

Auchentoshan
Hier even in de winkel gekeken en we hebben de Auchentoshan 25 jaar oude voor het 200-jarig bestaan mogen proeven. Heerlijke whisky, maar 400 pond?? Onthoud dit bedrag…. Het Bockje maakt het in ieder geval weer helemaal spannend.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/238271/auchentoshan-1997

Vervolgens liepen we de deur uit met een kleine 200 mL handfilled Auchentoshan op bourbonvaten, helaas nog niet te vinden op Whiskybase. Gedistilleerd in 2003 en gebotteld in 2024 op 47,2%, cask 1719.

Oban (6,5)
Hier hadden we onze eerste tour “Exclusive Oban Tour & Tasting” van €90 pp. Al met al aan de dure kant, maar dit is natuurlijk wel Diageo. De tour was interessant, kleine distilleerderij die dus niet kan uitbreiden. De stad is als het ware om de distilleerderij gebouwd. De tasting met 4 whisky’s waren okay, de handfilled sprong er voor mij positief uit en daarvan dus ook maar een flesje meegenomen. Toevallig had ik van Dennis (aaaaaaan taaaaaafel) een blind sample gehad en laat dit nu net een Oban handfilled zijn geweest, batch 5 wel te verstaan, en deze had mij aangenaam verrast. Tijdens mijn vorige trip ook al getwijfeld over deze handfilled en achteraf spijt van gehad, dus nu toch maar getapt!
Deze tour krijgt van mij een 6,5, niet meteen een aanrader, maar raad hem ook niet af.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/267892/oban-11-year-old

Tegenover Oban zit een leuke whiskyshop en daar hebben we nog een Williamson gekocht van Berry Bros & Rudd. Deze fles was gebotteld voor het 10 jarige bestaan van deze shop.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/253504/williamson-2013-br

Tobermory (8,5)
Hier hadden we onze Warehouse 1 Experience van €65 pp. Goed geprijsd voor wat je uiteindelijk allemaal krijgt. Onze tourguide Olivier uit Zwitserland heeft ons hier een hele gave ervaring gegeven. Leuke rondleiding waarbij we dus uit een aantal vaten whisky gingen proeven. Het waren zeker niet de minste vaten en erg lekkere whisky’s, 3 keer een ongeturfde Tobermory en 1 keer een geturfde Ledaig. Voordat we de tour in gingen stonden we in de shop en kregen we een Tobermory met een port rijping/finish te proeven, een lekkere opwarmer voor de tour die zou volgen.
Hier hebben we stuk voor stuk heerlijke whisky’s waarbij de Muscat finish toch wel de favoriet werd van ons. Helaas was dit ook de duurste fles van 300 pond….en toch hebben we er eentje meegenomen voor onze proeverij die we n.a.v. onze trip zouden willen gaan geven. Gelukkig hebben ze hier ook 200mL flesjes en hebben we er daar nog een paar van meegenomen.

Hieronder zie je de 4 whisky’s die we in het warehouse geproefd hebben:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/254052/tobermory-2005
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/270057/tobermory-2007
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259105/tobermory-2003
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259108/ledaig-1998

Verder in de shop nog 2 leuke flessen meegenomen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/256034/tobermory-1995
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/190374/ledaig-22-year-old

En ons budget voor de rest van de vakantie was nu al behoorlijk aangetast, maar er zal nog meer volgen.
Deze tour krijgt van mij een 8,5, zeker een aanrader als je hier in de buurt bent!
13 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”