Arran Select TastingOp dag 4 met de ferry naar Arran, wel na wat gebel en geregel omdat onze overtoch van Arran terug naar the mainland was gecancelled en we dus moesten checken of we nog wel van het eiland af zouden komen om onze vluchten te kunnen pakken! Gelukkig allemaal kunnen regelen. Man man man, wat is Arran een mooie plek, echt zonde dat we er maar 1 nacht waren want ik zou hier graag een week doorbrengen. We verbleven bij een leuke kleine B&B (de Butt Lodge, aanrader) waar vanuit we met een korte wandeling tussen de herten zo bij Lochranza Distillery waren. Hier hebben we een lekkere lunch gehad, top cafe met goed eten en natuurlijk gelegenheid om drams te kopen!.
Onze tasting werd begeleid door Billy, een erg sympathieke vent die goed kan vertellen en een veteraan van Lochranza/Arran. Er zaten 4 drams in de tasting, zelf uitgekozen door Billy die iedere keer pakt wat hem een mooie set lijkt. Dit werd gevolgd door nog een beetje freestylen door Billy met (als ik het me goed herinner) nog 2 a 3 bonus drams.
De drams:
11yo11yo Shiraz CaskDe bottle your own, een mix van Hungarian Tokaj, Fino sherry, Bourgone Burgundy en 42ppm peated quarter cask (jaartallen 2006, 2008, 1012 en 2020 maar onduidelijk welk vat van welk jaar is), vervolgens married in een 2nd fill sherry hogshead.
Barrel BonfireEn de bonus drams (die ik me kan herinneren iig, het waren er denk ik meer):
25yoFingal's CutErg leuke tasting! Billy is een fantastische verteller en super goed in het geven van een tasting met veel (maar niet te veel) info, ongedwongen sfeer en goeie interactie met iedereen in de groep. De bottle your own was echt bijzonder, iets unieks dat ik nog niet eerder heb geproefd van Arran dus blij dat ik daar een fles van heb kunnen kopen. Erg blij dat ik de 25yo heb kunnen proeven, misschien beter om mee te beginnen dan als bonus dram na ook wat peated Arran's maar toch fijn. We kregen hem ook toen ik vroeg naar Billy's eigen favoriet dus we kunnen niet klagen

Leuk dingetje wat we ontdekten: Billy heeft een paar jaar geleden een hartaanval gehad (dat is uiteraard zeker niet leuk) en is toen met de helicopter naar het ziekenhuis gebracht. Er is een goede kans dat de piloot die die helicopter bestuurde mijn broer was, leuk dat ze daar even over konden kletsen.

- PXL_20240921_152625348.jpg (57 KiB) 1529 keer bekeken

- PXL_20240921_153408510.MP.jpg (67.87 KiB) 1529 keer bekeken

- PXL_20240921_143732486.MP.jpg (70.39 KiB) 1529 keer bekeken
SamenvattendTop trip en wat leuk om met mijn vader en broers te doen. We hebben dit jaren geleden eens eerder gedaan naar Islay maar nu hadden we het voordeel van een whisky nerd in de familie (ondergetekende) en konden we veel doen, ervaren en proeven. De B2B is natuurlijk een mega hoogtepunt, een beetje een bucket list ding voor mij om eens gedaan te hebben. De Kilkerran Warehouse tasting was echt een traktatie, stuk voor stuk top drams van een distillery waar ik van hou. Arran was prachtig en Lochranza is absoluut het bezoeken meer dan waard, een volgende keer zou ik hun Journey Through The Ages tasting wel willen doen. Glen Scotia is een aardige plek maar de drams en de sfeer vielen wat ons betreft net iets achter op de rest, wel blij dat we het hebben bezocht! En we kwamen natuurlijk thuis met een paar koffers mooie flessen en een hoop mooie herinneringen.