Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Kl36
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 02 Jan 2025, 12:42

Met oud jaar dag de 12,15,18 en de Glendronach 27 Years Old 1992 Single Cask 5897 open getrokken.
De 12 prima al Daily dram vond 18 prima maar de 2 andere geen enorme hoogvliegers.
Zeker van de 27 jaar meer verwacht prijs kwaliteit. Heerlijk mooie zachte dram maar niks speciaals
2 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 02 Jan 2025, 17:16

Ik neem 'm graag over voor 'n prijsje. :bigsmile
1 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 04 Jan 2025, 08:01

Heel jammer die prijs stijgingen. Na de release van de vernieuwde 15y revival ging het die kant al op, maar mij zijn ze nu helemaal kwijt.

Wel een hele leuke distillery tour gehad trouwens waarbij je het GD karakter al goed in de New make kan terughalen! Ook de handfilled zijn heel lekker (en aan de prijs), maar ach.... als je er dan toch bent :bigsmile
0 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 16 Mar 2025, 13:35

Gisteren een line-up van de 12, 15 en de 3 nieuwe Odes geproefd. Ik moet zeggen dat ze me beter bevielen dan gedacht, MAAR m'n verwachtingen waren ook niet echt hoog gespannen. De 12 blijft de beste prijs-kwaliteit - smaakt niet dun of afgewaterd ondanks de 43% maar blijft ook niet echt hangen. De 15 doet dat alles iets meer en beter. De nieuwe NAS Odes zijn prima starterswhiskies, waarschijnlijk voor de whiskynerd niet interessant genoeg (en al helemaal niet als je de Dronachs van de laatste 10-15 jaar gewend bent) maar prima voor de beginner of de liefhebber van zoete drams, want dat zijn ze allemaal wel (incl de 12 en de 15). De Ode to the Valley vind ik jong smaken, met voornamelijk veel porto in de neus en smaak. De Ode to the Dark is de interessantste en is een echte sherrybom waar ik nog een stuk het gekende pruimenprofiel van de Glendronachs "van vroeger" in terugvond. De Ode to the Embers (de geturfde) vond ik de minste, maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik niet zo gek ben van een assig turfprofiel. Zoete turfrook dus waarschijnlijk voor velen wel een voltreffer. Over het algemeen vind ik de prijzen van deze Odes een 20% te duur voor wat ze bieden. Overigens enkele weken geleden ook een recente botteling van de 18 geproefd en die viel al helemaal tegen - het is IMO een gewone standaard sherry botteling geworden, terwijl het enkele jaren geleden DE standaard was.
6 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 16 Mar 2025, 14:57

Casketje schreef:De Ode to the Dark is de interessantste en is een echte sherrybom waar ik nog een stuk het gekende pruimenprofiel van de Glendronachs "van vroeger" in terugvond.

Thanks voor de info. Ik ben eigenlijk wel weer op zoek naar een goede Glendronach voor in de collectie. Ik had een tijdje Glendronach CS op de wishlist staan, maar nu inmiddels ook de Ode to the Dark. Ik twijfel nog een beetje tussen de twee. Mening?
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 16 Mar 2025, 21:37

Eerlijk gezegd moest ik nu een "goede" Glendronach willen kopen, ik keek op veilingen naar standaardbottelingen uit de Billy Walker tijd. De Cask Strengths die ik geproefd heb vond ik keer op keer véél te agressief, dan ben je IMO beter af met een Glenallachie 10 CS - goedkoper en beter (batch afhankelijk natuurlijk). Als het over hedendaagse bottelingen van GD gaat twee opties: als je sherry sherry sherry zoekt, dan de Ode to the Dark - zoek je een iets gebalanceerder en diepgaand profiel, dan de 15.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 17 Mar 2025, 00:25

Ik ben goed bekend met de Glenallachie CS 10. Toen Billy Walker daar aan de slag ging, heb ik meteen een fles van batch 1 aangeschaft. Helaas is die inmiddels leeg. Ik zou ‘m zo weer kopen – althans, voor de originele prijs, niet voor wat hij nu kost. Het viel me inderdaad op dat de latere batches sterk verschillen in kleur en opmaak.

Wat betreft Glendronach moet ik diep in mijn geheugen graven, want ik heb van dit merk sinds ongeveer 2017 niets meer gedronken. Mijn ervaring met de Glendronach CS (batch 5) en de Glendronach 18 Allardice uit de tijd van Billy Walker was dat ze meer tonen van tabak, leer en pruimen hadden. Dezelfde ervaring had ik niet direct met Glenallachie CS 10 batch 1. Maar misschien dat de recentere, donkerdere batches dat juist wel brengen. Je hebt me in ieder geval aan het denken gezet.

Overigens vond ik de Glendronach CS destijds goed op smaak te brengen met een plons water. Je moest er wel veel geduld voor nemen om de balans te vinden.
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 08 Aug 2025, 00:45

https://www.glendronachdistillery.com/our-distillery/

Volgend jaar staat er een bezoek aan Glendronach op de planning.
Van wat ik op hun website kan lezen bieden ze 4 verschillende tours aan.
Iemand recent daar geweest ?
Welke tour is de moeite ? Of gewoon de standaard tour boeken ?

Bedankt alvast!
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 23 Nov 2025, 12:11

https://shop.whiskyhort.com/20260123-Ta ... Old-vs-New
"Früher war alles besser!" Ik heb dat idee ook sterk bij Glendronach. Grappig hoe de 'brand ambassador' het vertrouwen probeert terug te winnen door deze tasting waarin de 12-15-18-21 jarigen uit 2016 naast de 12-15-18-21 jarigen uit 2025 worden gezet. Deelnemers moeten deze dan blind en dus onbevooroordeeld proeven. Lijkt me ook wel gaaf om hieraan deel te nemen. Jammer alleen dat het in Duitsland is.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Nov 2025, 12:18

En wat ook mooi is.... :?
Het etiket heeft een update gehad. Helaas zijn ze vergeten de leeftijden van whisky erop te zetten. De kleuren zijn wel hetzelfde gebleven.
Daarentegen heeft zo'n nieuw etiket er wel voor gezorgd dat de RRP naar beneden gaat.

Blijft toch bijzonder allemaal. :o
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 23 Nov 2025, 14:24

defeatless schreef:En wat ook mooi is.... :?
Het etiket heeft een update gehad. Helaas zijn ze vergeten de leeftijden van whisky erop te zetten. De kleuren zijn wel hetzelfde gebleven.
Daarentegen heeft zo'n nieuw etiket er wel voor gezorgd dat de RRP naar beneden gaat.

Blijft toch bijzonder allemaal. :o

Je bedoelt die Ode to the blablabla flessen? Die hebben met rood, groen en blauw idd dezelfde kleuren als de 12, 15 en 18. Maar die laatste flessen staan nog steeds op hun site, en die hebben ook een nieuw ontwerp gekregen zie ik. Kan me haast niet voorstellen dat ze daarmee stoppen, zou een uitzonderlijk domme zet zijn.
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Nov 2025, 20:49

Ik heb onlangs de nieuwe 21 geproefd - op zich niet slecht maar als je 't vergelijkt met wat het geweest is... om te huilen eigenlijk. Wat me vooral ook opviel was dat er amper een finish te bespeuren was, iets wat je toch helemaal niet van een 21-jarige single malt op sherry verwacht. En bij een recente botteling van de 18 had ik net 't zelfde.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Nov 2025, 21:49

Ik snap wel dat Glendronach bij dit expiriment voor 2016 heeft gekozen.
In dat jaar haden de 12 en 21 gewoon hun eigen leeftijd. De 15 en 18 hadden wel bonus jaren en waren beide 21.
In de 2025 set hebben alle 4 uiteraard gewoon hun eigen leeftijd weer.
De helft van beide sets is dus iig in leeftijd gelijkwaardig.

Gedurfd is dit dus wel van ze wmb. Want ik kan me bijna niet voorstellen dat de 2025 set die avond als winnaar uit de bus komt.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 24 Nov 2025, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 24 Nov 2025, 09:45

Zelf de " Ode to the Dark " gehad, aardig maar niet meer, deze langs een Single Cask uit eerdere jaren gezet, deze overvleugelde hem helemaal !
Jammer, maar ze zijn echt niet wat ze waren !.

Groet Cor
0 x

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 24 Nov 2025, 11:51

Was zelf altijd een groot fan van Glendronach, tijdje geleden een proeverij gehad met de nieuwe editie en het was niet slecht, maar ik durf wel te zeggen dat ik geen fan meer ben van Glendronach. De grootste teleurstelling was Ode to the dark, dat moest de CS vervangen. Ik vond de CS van Glendronach altijd de moeite waard, maar toen ik de ode to the dark probeerde... Dat had niets meer te maken met CS.

Ik heb het idee dat de nieuwe edities meer leunen op hout en minder op sherry; dus een vergelijking 1 op 1 lijkt me zeker mooi om te zien. Mocht iemand er naar toe gaan ben ik heel benieuwd of het klopt wat ik denk, dat hout de boventoon voert en niet de sherry (of iemand die ze al naast elkaar heeft geprobeerd hoor ik ook graag van)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”