Speyside December '24 - 11 distilleries in 8 dagen!

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Jimbeau
Senior
Senior

Speyside December '24 - 11 distilleries in 8 dagen!

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 17 Dec 2024, 18:27

Afgelopen maand ben ik 'onverhoopt' mee gemogen met een tripje waarbij we met zijn vieren een klein weekje door Speyside toerden. Ik kon instappen vanwege een ongelukkig geval waarbij iemand moest afhaken vanwege zijn gezondheid. Het hele programma was al in kannen en kruiken en ik aarzelde dan ook geen moment om hierbij aan te sluiten (nou ja, nadat ik het een en ander afgekaart had met mijn werk ook natuurlijk ;-)). Hierbij een verslagje van deze geweldige trip.

Zondag 1 December

Na onze aankomst in Edinburgh een klein rondje door de stad gelopen om daarna bij Colin langs te gaan in de Tipsy Midgie voor zijn ‘Sunday Flight’. Een van de reisgezellen had hem namelijk eerder ontmoet bij Bladnoch en had vooraf contact met hem gehad. Op zijn verzoek had Colin deze zondag een flight Glenallachie neergezet met daarin de standaard 15, een limited UK op sauternes en de 4yo future. Nadat hij hoorde dat Glenallachie de favoriete stokerij was van Niels, een van de reisgezellen, kwam hij met nog een drammetje MM Benchmark op Barolo aan - van het huis. Dit was voor de rest van ons de eerste kennismaking met Colin. Een hele grappige, vriendelijke Schot met een hele duidelijke mening en een hele mooie bar. Het zou dan ook zeker niet ons laatste bezoek zijn.. zelfs niet die dag ;-)

Afbeelding

De eerste distillery visit stond echter die middag ook gepland maar gelukkig lag die om de hoek. Dus na slechts enkele meters lopen begaven we ons al in de Holyrood distillery. Behoorlijk nieuw en redelijk kleinschalig kregen we daar een goed verhaal te horen over hoe zeer zij eigenlijk continu experimenteren met alle onderdelen van het proces. Iedere batch/botteling die zij doen is uniek en zij zijn dan ook niet van plan iets van een core-range neer te zetten. Iets wat mij persoonlijk wel verbaasde want ik vraag me af hoe zij dat financieel gaan blijven volhouden. Je zou toch zeggen dat er iets van een 'stabiele onderstroom' vereist is om het hoofd boven water te houden. Dit lijkt me in ieder geval geen situatie waar een investeerder vol vertrouwen in zal stappen. Zij zien dit echter anders en denken zich juist op deze manier te onderscheiden. Omdat het mijn allereerste distillerybezoek was realiseerde ik me op dat moment niet hoe uniek hun productieproces daarmee is. Maar daarmee achteraf wel heel leuk om ook die benadering eens te hebben gezien. Tijdens de tour kregen we diverse varianten (afgewaterde) newmake te proeven en aan het einde nog een drammetje van hun Ambir. Niet heel bijzonder maar gezien de jonge leeftijd ook zeker niet slecht.

Afbeelding
Afbeelding

Nadat we een hapje gegeten hadden vonden we het alle vier een goed idee om nog even terug te gaan naar de Tipsy Midgie. Daar hebben we onder andere kennisgemaakt met de lokale onafhankelijke bottelaar 'Woodrow's of Edinburgh' waar Colin zo ongeveer iedere botteling van had staan. We proefden daar onder andere een Glenallachie, een Bunnahabhain, een Longmorn en een hele mooie Mortlach waarvan ik uiteindelijk ook nog een flesje van in mijn koffer heb weten te stoppen. Tussendoor kwam Colin nog op de proppen met een mooie Longmorn en een bijzondere Teaninich die uit de handel moest worden gehaald vanwege het feit dat op het etiket een rijping staat (Aquavit) die volgens de SWA niet zou mogen. Als afsluiter dronk ik nog een mooie Feis Ile botteling van Bowmore. Al bij al een topdag dus om onze trip mee af te trappen!

Afbeelding

Maandag 2 December
Nadat we een klein beetje bijgeslapen zijn van het korte nachtje hiervoor stappen we redelijk op tijd in de auto richting Dufftown. Ware het niet dat we de 4-uur durende trip even mooi door midden kunnen hakken in Pitlochry, waar dan 'toevallig' ook nog eens een leuke distillery staat. Bij Blair Atholl doen we de "Allt Dour Tour" waarbij we zowel een stukje historie als het productieproces te zien/horen krijgen. Deze relatief kleine distillery (± 2,5 miljoen liter/jaar) ligt er allemaal vrij pittoresk bij en we mogen overal foto's van maken. Iets wat later deze week wel anders blijkt te zijn. Kennelijk zijn dampen etc. hier een stuk minder gevaarlijk ;-)
De tasting was 'Diageo-based' - wat ook wel aan de (zeer mooie) ruimte te zien was - en begint met een standaard Mortlach. Daarna kwamen enkele eigen expressies, namelijk de flora & founa, een distillery exclusive NAS, de huidige distillery exclusive handfilled en een cask sample van een 1995 Blair Athol op 56%. Als afsluiter kregen we nog de Lagavulin Offerman 2024.
De mooiste was wat mij betreft het casksample (die sowieso niet te koop was). De handfilled was ok-ish maar liet het wat afweten in de finish. Daarnaast was deze met £130,- ook vrij forst geprijsd - evenals de rest van de flessen in de shop. Geen van ons besloot dan ook een aankoop te doen hier en het enige wat meegenomen werd was het proefglaasje dat we bij de tasting hadden gekregen. Na een korte fotostop bij Edradour en een lekkere lunch bij de naastgelegen 'Old Mill Inn' hebben we onze weg dan ook weer voortgezet richting Dufftown. Daar kwamen we 2 uur (en 1 kleine sneeuwstorm later..) aan in ons huisje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst stop in Dufftown was de plaatselijke 'Costcutter' om wat boodschappen te halen voor het ontbijt etc. Wat me daar direct opviel was het brede assortiment aan vooral ook IB flessen die daar gewoon te koop waren. Een van de leukere was een redelijk jonge Linkwood van MM gebotteld voor het Spirit of Speyside festival dit jaar. Die konden we voor £60,- niet laten staan en ging dan ook mee 'just in case' voor in ons huisje :-D
In de avond hebben we wat gegeten in de 'soort van huiskamer' van de 'Whisky Capital Inn' omdat de bar/restaurant achter niet open was. Wel konden we gewoon de drammetjes van de uitgebreide kaart bestellen. Zo dronk ik onder andere een speciaal voor hen gebottelde Mortlach en een Mortlach van Simply Whisky - een voor mij totaal onbekende bottelaar. De topper voor mij was echter een Spirit of Speyside Speyburn. Hiervan zat gelukkig nog nét één drammetje in de fles! Ik sloot hier ook weer af met wat turf in een Port Charlotte OLC. Een prima tentje dus en ons plan was sowieso ook om hier nog 2x terug te komen. De dame achter de bar vertelde ons dat die andere dagen de bar/restaurant achter wel open zou zijn.

Afbeelding
9 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Re: Speyside December '24 - 11 distilleries in 8 dagen!

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 17 Dec 2024, 18:28

Dinsdag 3 December
Onze Speyside verkenning begon op dinsdagochtend met een ritje naar Glen Moray. Het weer was lekker opgeklaard en om 9:15 kwamen we aan bij het visitor centre. Gelukkig hadden ze een lekker bakkie koffie voor ons klaarstaan. Om 9:30 stond Rebecca met een speaker om haar nek klaar om ons mee te nemen op onze Explorer Tour door de distillery. Een erg informatieve tour waarbij leuke feitjes naar voren kwamen over onder andere 'Porteus', het bedrijf achter de malt mill, dat failliet is gegaan aan hun eigen succes. Kwalitatief té sterke producten zorgden ervoor dat ze op termijn geen nieuwe producten meer verkochten. Leuk onderdeel was ook dat in het warehouse een line-up stond van diverse 'soorten vaten' (port, madeira, sherry, wijn etc.) waaraan je kon ruiken om de verschillen te herkennen. Voor de simpele tour die het zou moeten zijn was dit een erg vermakelijk verhaal. De tasting daarna aan de balie in de shop was wel vrij beperkt met slechts hun port-finished Glen Moray Classic en de standaard 15. Beiden teruggebracht tot 40% en maakten op geen van ons echt flink indruk. Maar dat was ook niet verwacht, daarvoor hadden we nog een vervolg geboekt.
Na een lekkere sandwich met een linzen-tomatensoepje waren we helemaal klaar voor het tweede gedeelte bij Glen Moray: de House Experience. Hiervoor begaven we ons naar het mooie oude huisje van de master distiller. We werden ontvangen door Fiona met een 18 jaar oude Glen Moray voor een korte rondleiding door het huis zelf. Vooral het archief was leuk te zien met de oude boeken waar alle historische vaten heen zijn gegaan en de kasten met samples. Na de rondleiding begon de uitgebreide tasting waarbij we telkens één of enkele drammetjes kregen in combinatie met iets anders lekkers. Zo kregen we eerst de Phoenix Rising in combinatie met wat chocola met zeezout en daarna de 21 jaar oude Portwood Finish in combinatie met een glaasje van de tawny port die origineel in de vaten heeft gezeten. Tenslotte kwam er een mooi bordje met kaasjes, gerookte zalm, verschillende vleesjes en een chili jam om te combineren met de 15yo op 48%, de nieuwste Warehouse 1 edities: regular - volledig op Rioja & unpeated met Rioja finish en mijn persoonlijke favoriet: de House Exclusive op Madeira. Die laatste kon ik niet laten liggen en zou dan ook mee terug naar Helmond moeten gaan. Later in de shop bleek het vlees na het proeven van de 16yo handfilled op Marsala het vlees nog zwakker en verdween ook die in mijn mandje - beiden voor £99,- per stuk. Erg leuk om zelf op die manier een eigen flesje te vullen en een lekkere souvenir ook. Zo kan ik thuis met dit borreltje in mijn glas nog eens terugdromen naar dit bezoek. Voor mij een distillery die hiermee een stukje hoger is komen te staan op mijn lijstje. Ik zou dan ook iedereen aanraden die in de buurt is om Glen Moray niet over te slaan. Zeker de moeite waard!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze topochtend vervolgden we met een ritje terug naar Dufftown om op nog geen paar honderd meter bij ons huisje vandaan een bezoek te brengen aan de megafabriek van Glenfiddich. Er kon zich gewoon bijna geen groter contrast voordoen tussen 2 bezoekjes dan deze.. We deden daar natuurlijk maar een simpele 'original tour' maar onze tourguide Matt nam ons als een wervelwind mee door de distillery waarbij hij nauwelijks ruimte liet voor vragen. Toen we startten werd nog wel een substantieel deel van de tijd besteed voor de muur met familiefoto's waarbij we door de historie van de distilleerderij gingen. Echter gingen we daarna als een razende Roeland door alle productieruimtes. Iets wat we later in de week wel meer zagen bij de 'grotere clubs'. Ook kwamen we hier voor het eerst de (bij velen bekende) beperkingen tegen dat er bij de stills en in de warehouses geen foto's gemaakt mogen worden vanwege explosiegevaar. Het stillhouse zag er wel erg indrukwekkend uit maar leek meer op een expositieruimte dan op een productieomgeving.. Tenslotte waren vanwege de simpele tour ook de drammetjes hier niet al te bijzonder. Naast de standaard 12, de standaard 15 en de standaard 18 kregen we - omdat het bijna kerstmis is - ook nog een 21yo Gran Reserva Rum Cask in ons glas. Geen van allen kon ons echt bekoren en ook de distillery shop nodigde ons niet echt uit om iets mee te nemen. Iedereen liep er daar in die mate chique bij dat we ons er vrij ongemakkelijk bij voelden en dan ook vrij snel terug naar ons huisje zijn gegaan.

Afbeelding
Afbeelding

In de avond zijn we, na een rustmomentje in ons huisje, gaan eten in het Craigellachie Hotel. Veel over gehoord en gelezen natuurlijk maar ik moet zeggen dat we geen van allen echt onder de indruk waren - in ieder geval van het restaurant gedeelte. Toen we echter de trap omhoog hadden genomen naar de whiskybar veranderde dat wel. De statige ruimte met wanden vol met flessen zagen er heel indrukwekkend uit. De barman daarentegen, Alfie, had er niet zoveel zin in.. Het leek hem allemaal wel heel veel moeite te kosten om op een vraag van ons te reageren en we zijn dan ook na een leuke Tamdhu maar de straat overgestoken. Daar zit namelijk de Highlander Inn en dat was ook de tip van onder andere mede-forummer Fat Bastard! - en terecht! Wat een leuke bar was dat, wellicht niet zo chique als de Quaich Bar maar veel levendiger, gezelliger, leuker personeel en een minstens zo leuke maar veel praktischere kaart vol met drammetjes. Na daar nog een leuke Dornoch in het glas te hebben gehad de avond afgesloten zoals de dag begon: met een Glen Moray die ook erg fijn was.

Afbeelding
Afbeelding

De rest volgt binnenkort!!
:nat
Laatst gewijzigd door Jimbeau op 24 Dec 2024, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
19 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Dec 2024, 21:09

Mooi verslag van een trip die bijzonder puik klinkt. Leuk Jimmy!
1 x
Afbeelding

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 17 Dec 2024, 21:29

Mooi avontuur, Jimmy. Ik ben wel een beetje jaloers, en had ook wel gehoopt op een uitnodiging. Wellicht de volgende keer :Tongue Maar ik begrijp uit je verhaal dat het heel last-minute was. Echt tof dat je de kans hebt gekregen en hebt gegrepen! Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal. Ging de reis volledig per auto/ferry?
1 x
Afbeelding

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 17 Dec 2024, 21:31

Chique dinges
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Dec 2024, 22:59

Mooi verslag al van de eerste dagen van jullie reis :goedgedaan
Glen Moray heel herkenbaar, sinds mijn eerste bezoek daar is deze stuk gestegen in mijn voorkeurslijstje.

Benieuwd naar het vervolg!
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Dec 2024, 23:03

Mooi verslag Jimmy :goedgedaan.
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast schrijft over je Glen Moray bezoek. Ze hebben ook mijn hart gestolen toen ik er was in april.
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 18 Dec 2024, 09:25

Leuk leuk! Ook hier een grotere appreciatie gekregen door een bezoek vorig jaar en door Iain beter te leren kennen. Het is de enige distillery waar ik naartoe geweest ben in de maand dat we in Schotland gezeten hebben - en dan specifiek voor de Marsala die jij ook gekocht hebt. De standaard range, en dan zeker de 40% bottelingen, zijn voor de echte liefhebber waarschijnlijk te vlak, maar alles wat ze daarbuiten uitbrengen is prijs-kwaliteit meer dan goed te noemen. De laatste 18 die ik proefde vond ik ook zeer aangenaam.

Voor zij die nog gaan de komende weken een leuke (misschien nog geheime) tip: ze hebben net een 20-jarige Oloroso single cask gelanceerd in het visitor centre voor de ronde prijs van £85. In om het even welke andere distillery mag je daar gerust een 1 voorzetten. Er staat uiteraard al eentje op me te wachten. :bigsmile
4 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 18 Dec 2024, 09:58

Casketje schreef:Voor zij die nog gaan de komende weken een leuke (misschien nog geheime) tip: ze hebben net een 20-jarige Oloroso single cask gelanceerd in het visitor centre voor de ronde prijs van £85. In om het even welke andere distillery mag je daar gerust een 1 voorzetten. Er staat uiteraard al eentje op me te wachten. :bigsmile

Dat doen ze écht goed daar!
1 x
Afbeelding

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 18 Dec 2024, 11:02

Mooi verslag, leuk om te lezen. Bedankt voor het delen :Slainte
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 20 Dec 2024, 10:29

Thanks voor jullie leuke reacties! Leuk te lezen dat voor jullie Glen Moray ook een hidden gem blijkt te zijn! Ik zal zo de volgende twee dagen posten.. met een beetje geluk krijg ik het geheel voor de kerst dan nog wel het forum op geslingerd :bigsmile
1 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 20 Dec 2024, 10:30

Woensdag 4 December

Op woensdag was het tijd voor een van de reisgenoten om naar zijn favoriete distillery te gaan: Glenallachie. Het had die nacht redelijk flink gevroren dus de autoruiten waren flink bevroren. Maar ook het landschap zat onder een vorstlaagje en dat zorgde met een waterig opkomend zonnetje voor erg mooie plaatjes. Aangekomen bij de distillery (om 9.45) hoopten we wederom de dag te kunnen starten met een lekkere kop koffie - echter niets was minder waar.. Men verkoopt daar louter en alleen whisky :-D. Sterker nog: het startertje voor onze tour stond al klaar op tafel, de 21-jarige white heather. Na dit welkomstdrankje nam Karen (of zoals ze zichzelf noemde: 'Wee Karen') ons op een grappige en informele manier mee op de 'Connoisseurs Tour' door de distillery. Veel verhalen over hoezeer Billy de dingen daar veranderd heeft en op zijn eigenzinnige manier doet. Leuk was dat we direct een vrachtwagen de gemoute gerst konden zien lossen. Wat ook interessant was om te zien, was dat één van de wash stills soort van aan het bezwijken was onder de druk van de reflux bulb en de lyne arm. Om te voorkomen dat dit nog verder in zou zakken was deze still soort van in de stijgers gezet. Bij de warehouses was men bezig vaten te vullen, ook leuk om dat eens 'live' te zien.
Na de tour was het tijd voor de tasting die aanving met een 17-jarige distillery exclusive met solera sherry finish. Deze werd door één van de reisgenoten zo goed ontvangen dat deze direct in de winkelmand verdween. De volgende dram was de 16-jarige handfill op PX. Ook deze werd weer door een van ons meegenomen naar Nederland. Vervolgens kwam de 10-jarige MacNair's Lum Reek in het glas. Voor mij een verrassend lekkere blend. De officiele tasting sloot tenslotte af met de 5-jarige Meikle Tòir. Omdat het allemaal zo leuk en gezellig was werd er nog even een 'verloren fles' uit het keukentje getrokken. Een oude stijl 13-jarige Oloroso Single Cask. Tenslotte kregen we nog de 11-jarige distillery exclusive op chinquapin te proeven. Dat was wat mij betreft de winnaar van de dag en verdween dan ook in mijn tas :-D. Voordat we vertrokken konden we het toch niet laten aan de bar nog een drammetje van nieuwste 17-jarige mizunara & oloroso finish. Een heel fijn drammetje maar wat ons betreft toch net wat te duur voor wat het brengt. Na deze dram namen we afscheid en reden we naar het nabijgelegen Aberlour voor een prima lunch in The Gather’n Café.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de lunch was het tijd om naar de Cooperage te gaan voor de Acorn to Cask tour. Die begon met een film om vervolgens door te lopen naar een soort van balkon waarvandaan we de kuipers aan het werk konden zien. Fascinerend om te zien hoe snel de mannen daar te keer gaan - en dan vooral Crazy Pete.. Ook dit voelde wel een beetje gek om van bovenaf door de ramen te bekijken. Een beetje alsof je door de dierentuin liep. Maar natuurlijk wel begrijpelijk dat we niet zomaar tussen deze mannen door kunnen banjeren. Nadat we een niet zo speciaal drammetje hadden gekregen als afsluiting zijn we nog even achterlangs gereden om de hoge cask-piramides te bekijken - erg indrukwekkend! Leuk om ook een inkijkje te krijgen binnen dit aspect van de industrie. Zeker een aanrader om dit mee te nemen in je bezoek aan Speyside!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze laatste stop voor deze dag was bij Strathisla in Keith waar Freya ons meenam op de 'simpele' Distillery Tour. Bij aankomst was het al flink aan het schemeren maar dat maakte het aangezicht van deze kleine distilleerderij niet minder mooi. De tour was redelijk beknopt maar het was vooral grappig om te zien hoezeer deze kleine stokerij helemaal ingebouwd zit in dit dorp en dus eigenlijk niet meer kan groeien. Om die reden werkt het ook erg nauw samen met hun buren en lopen er directe verbindingen vanuit hun still house naar Glen Keith omdat Strathisla zelf de ruimte niet heeft om hun spirit in vaten te stoppen. Het einde van de tour was het meest indrukwekkend aangezien hun warehouse als een soort van ontvangstruimte is ingericht voor alles waar Chivas vertegenwoordigers voor laat komen. Centraal in hun warehouse staan kooien die als mooie kluizen vaten van diverse stokerijen uit de Chivas group etaleren. Ook de koninklijke coronation cask en prince's reserve lagen daar on display. De tasting room stond klaar voor een blending sessie wat er wel indrukkwekkend uitzag ook. De drammetjes daarentegen waren niet zo speciaal maar dat hadden we ook niet verwacht bij deze tour. We kregen slechts één echte Strathisla, de 11-jarige. En daarnaast van Chivas nog de afgewaterde 13-jarige rye cask finish en 21-jarige royal salute. Geen van allen hoogvliegers maar ik denk ook dat je naar deze stokerij gaat vooral voor de plaatjes. Wij vonden het in ieder geval allemaal erg mooi om te zien - het ligt er echt fantastisch bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de avond zijn we teruggegaan naar de Whisky Capital Inn waar dit maal de whiskybar achter wel open was. Ook de wand achter deze muur zag er weer uit als een ware snoepwinkel. Het eten is daar goed en voor een prima prijs. Vanzelfsprekend hebben we daar ook weer leuke drammetjes gedronken. Dit keer een mooie Glen Grant van Gordon & MacPhail, een Ballindaloch Single Cask op sherry en de peaty afsluiter voor deze avond was een (naar het schijnt) undisclosed Caol Ila van Simply Whisky.

Afbeelding
10 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 20 Dec 2024, 10:31

Donderdag 5 December

Donderdag was soort van 'mijn dag' - in ieder geval de dag waar ik het meest naar had uitgekeken. In de eerste plaats vooral om het middagprogramma maar ook BenRiach in de ochtend heeft wel een beetje een speciaal plekje in mijn kast (ehh.. hart ;-) ). Helaas stond het programma ons niet toe om hier de gewenste Grape and Grain tour te doen omdat dit alleen in de middag zou passen en daar stond helaas al iets anders heel erg moois.
Maar goed, na een korte fotostop bij de Longmorn distilleerderij kwamen we tegen 10 uur aan bij BenRiach. Ook hier waren we weer de enigen waardoor Lianne ons meenam voor een privé versie van de Original Tour. Ook hier weer een mooi verhaal wat we inmiddels na een paar dagen redelijk 'mee konden vertellen'. Leuke gimmick hier was dat men net een vrachtwagen vol met verse Jack Daniels vaten aan het lossen was. Grappig te zien hoe handig men is met het op- en van de vorkheftruck rollen van de vaten. Verder was het ook mooi hun verhaal omtrent de vele experimentele en exotische finishes bevestigd te zien in het warehouse. We kwamen de meest uiteenlopende combinaties tegen - al dan niet bewust 'klaargelegd' voor de tour natuurlijk. Denk hierbij bijv. aan een vatting van 3rd fill Madeira, Virgin Oak en Port dat nu op een vat 'Chinese Oak' ligt te rijpen.
De tasting na de tour was niet eens zo heel beroerd. Het startte met een voor mij verrassende malting season waarna de original 10 wel een stapje terug was. De smoky twelve was dan weer een prettige afsluiter van de malts. Grappig was ook dat we daarna met de smoky ten een 'Hot Toddy' mochten mixen. Voor mij persoonlijk véél te zoet maar binnen het gezelschap werd hij prima ontvangen. Ook leuk dat ze een bepaalde thee als non-alcoholic substitute hadden voor onze BOB. In de bar/shop daarna hebben we nog twee distillery exclusives geproefd: de 18 jarige port pipe - erg lekker maar met een prijs van £187,- was dat ons allemaal toch net wat te duur. De 12-jarige op Moscatel was met £140,- ook niet heel goedkoop, maar wat mij betreft zelfs lekkerder dan de Port.. Ook hiervan ging dan ook toch een flesje mee in het koffer voordat we snel weer richting Aberlour gingen voor nogmaals een lunch in The Gather’n Café.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het middagprogramma bestond uit het wat op voorhand al voor mij het hoogtepunt van deze week leek te zijn: de Five Decades Tour & Tasting bij Glenfarclas. En dit stelde zeker niet teleur! Bij binnenkomst ademt het hele gebouw al traditie en historie - zeker ook wanneer het oog valt op de prominent geplaatste kast met family casks. Ook binnen de tour zelf gaf onze gids, Julia, flnk wat interessante feitjes. In de eerste plaats het hele historische verhaal over het ontstaan van de distilleerderij, maar ook over hoe (relatief) kleinschalig hun productie is voor zo'n grote club en dat ze heel bewust ook 1 dag in de week dicht zijn om het koper binnen de stills te laten 'herstellen'. Ook het verhaal rond de de-stoner - de eerste keer dat we deze zagen en er uberhaupt over werd verteld - was erg interessant. Zeker in combinatie met de anekdote dat deze is geimplementeerd nadat een meelexplosie de helft van het dak eraf had geblazen.
Na de tour was natuurlijk nog flink wat tijd gereserveerd voor de exclusieve tasting. Vijf family cask drammetjes uit vijf verschillende decennia waarbij de oudste meer dan 50 (!!) jaar oud was. We startten met een 15-jarige uit 2009 een prima drammetje om de smaakpapillen mee open te trekken :-D. Vervolgens maakten we een flinke stap vooruit met een 30-jarige uit 1992 en een 31-jarige uit 1984 beiden op 4th fill. Daarna kwam wat ons allen betreft de topper van de serie: een 46-jarige uit 1971 - wat een snoepje was dat zeg..! De afsluiter daarna was zeker ook niet mis: een 53-jarige (!!) uit 1961. Daarvan was de neus ook echt wel subliem, maar qua smaak en finish leek deze er toch wel een beetje overheen te zijn. Het hout overheerste daar net wat teveel wat mij betreft.
Ik had voor deze tasting wel goed de tijd genomen. Flink snuffelen (zoals ik graag lang doe aan drammetjes) en goed laten ademen. Dat zorgde ervoor dat tegen de tijd dat ik mijn laatste drammetje leeg had alles al was opgeruimd en zo ongeveer iedereen al weg was. In de tussentijd was wel al zo ongeveer het hele personeel van de shop ook langsgekomen om even een praatje te maken over het drammetje dat ik zelf had meegenomen. Wat ik namelijk de hele week al deed was tijdens de tasting ook een glaasje 'Nederlandse whisky' inschenken voor de tourguide. Daarvoor had ik een flesje Hemel en Hellevuur meegenomen. Niet altijd werd hij gedronken, maar dan verdween hij na een kleine nosing in een sample flesje voor thuis. Maar de reacties waren altijd wel leuk en positief. Bij Glenfarclas was dat niet minder - Julia was zelfs zo enthousiast dat ze dus de dames van de shop erbij betrok en met hen deelde. Erg leuk om op die manier ook daar wat te delen en het leverde ook hier weer leuke gesprekken op. Na al dat geweld hebben we in de avond even wat rustig aan gedaan. Na een heerlijk diner in 'The Mash Tun' in Aberlour hebben we wat spelletjes gespeeld in ons huisje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
13 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Dec 2024, 11:30

Erg leuk om het vervolg van je Spey trip te lezen.
Heel herkenbaar allemaal omdat wij deels dezelfde locaties hebben bezocht eerder dit jaar.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 20 Dec 2024, 12:57

Mooi man! Wat een trip :goedgedaan
Helemaal vergeten te zeggen dat je bij Strathisla alles wat ze n de shop verkopen daarachter in de bar kan proeven, en meestal gratis.
Nog een reden om terug te gaan ;)
2 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”