Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
totalatool schreef:pim schreef:Gisteren een Laggavulin 12 jr europeun oak, special "friends" editie een keertje opgedronken.
Wat vond je ervan?
Voor de goede orde: lagavulin fles 10237, dist 1995-botl 2008/ european oak, 12 jr. 48% alc. botteling for friends of classic malts. weten we waarover we "praten"
Een jonge laga die mooi stevig is, wel wat minder rond is ten op zichte van de dist.ed., maar je proeft de typische Lagasmaak, het eiken komt mooi door, wat hard, niet zo afrondend als de 16 jaar of de. versie, op zich is het een mooie whisky, ik heb hem zonder water geproefd, ik zal hem eens in maart tijdens een proeverij blind wegzetten, eens kijken hoe dat uitpakt.
Je merkt wel dat de px vaten een afrondend gevoel/randje aan de lagavulin meegeeft. In dit geval kun je merken dat het een goed eiken vat is die wat meer neutraal invloed heeft gehad op het distillaat, rokerig, zacht, gewoon goed, wat harder aan het eind, met houtsmaak op die er even doorkomt. Al met al kan ik deze lagavulin wel waarderen, geen hoogvlieger maar ook geen slechte whisky. Ik ben wel bevoordeeld, aangezien ik graag meer de whisky op bourbon vaten uitzoek. Kom ik nog een fles tegen, ja dan zal ik hem aanschaffen.Ik vind het een goede whisky op zich, toendertijd was hij rond de e 60,-... al met al als ik hem zo op de gok moet scoren zal het uitkomen rond de 83+, jammer dat ik hem al paar jaar in de kast heb staan en niet naar heb omgekeken.
, ..... pascal
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

pim schreef:Voor de goede orde: lagavulin fles 10237, dist 1995-botl 2008/ european oak, 12 jr. 48% alc. botteling for friends of classic malts. weten we waarover we "praten"
Ik wist waar we het over hadden, ik heb de fles zelf ook een beetje vergeten in de berging staan namelijk.
Je omschrijving klinkt interessant, ik ben bij turfwhiskies meer geïnteresseerd in sherry dan pure bourbon namelijk.
0 x
totalatool schreef:pim schreef:Voor de goede orde: lagavulin fles 10237, dist 1995-botl 2008/ european oak, 12 jr. 48% alc. botteling for friends of classic malts. weten we waarover we "praten"
Ik wist waar we het over hadden, ik heb de fles zelf ook een beetje vergeten in de berging staan namelijk.
Je omschrijving klinkt interessant, ik ben bij turfwhiskies meer geïnteresseerd in sherry dan pure bourbon namelijk.
Leuk, is de fles nog dicht of is hij al open....octomore orpheus is welliswaar op een wijnvat gefinishd maar ook niet verkeerd, moet je eens een keertje proberen. Heb je weliswaar licht geturdf, de laddie sherry geprobeerd of laprh. triple wood of ardberg uigedael, bowmore op sherryvaten heb ik wel eens geprobeerd tijdens de tour in de "kelder" cs maar ik vond het niet mijn "ding" mijn voorkeur ging echter uit naar een jonge bowmore bourbon de ander 2 medepreovers gingen echter uit hun dak van die enkele serrymonsters wat ze kregen(geloof omdat we met zijn 3en waren, meerdere glazen uit meerdere vaten/jaren, een spontane langere tasting aldaar beneden ..) ..zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. De lagavulin op sherry zal wel bij jouw regelmatig in de kast staan.
pascal
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

pim schreef:Leuk, is de fles nog dicht of is hij al open....octomore orpheus is welliswaar op een wijnvat gefinishd maar ook niet verkeerd, moet je eens een keertje proberen. Heb je weliswaar licht geturdf, de laddie sherry geprobeerd of laprh. triple wood of ardberg uigedael, bowmore op sherryvaten heb ik wel eens geprobeerd tijdens de tour in de "kelder" cs maar ik vond het niet mijn "ding" mijn voorkeur ging echter uit naar een jonge bowmore bourbon de ander 2 medepreovers gingen echter uit hun dak van die enkele serrymonsters wat ze kregen(geloof omdat we met zijn 3en waren, meerdere glazen uit meerdere vaten/jaren, een spontane langere tasting aldaar beneden ..) ..zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. De lagavulin op sherry zal wel bij jouw regelmatig in de kast staan.![]()
Type jij altijd zo snel?
De fles Lagavulin "for Friends" is nog dicht. Ik heb hem vorig jaar "tweedehands" gekocht en hij is na een verhuizing met een groot deel van m'n flessen in de berging beland.
De Octomore Orpheus heb ik geproefd bij een Masterclass door Jim McEwan bij Bruichladdich tijdens Feis Ile 2010. Ik herinner me een enigszins aangeschoten blije foto van mij met die dram, haha.
Van de Ardbeg Uigeadail heb ik wat miniatuurtjes in de drankkast staan, ik vermoed dat dat de release van 2008 of 2009 is.
Overigens ben ik geen groot fan van Octomore of zoiets als Supernova, dat is me te lompe turf.
Van Lagavulin heb ik wel een paar versies in de collectie inderdaad, maar (momenteel) geen Distiller's Edition. Op dit moment staat er een gewone 16yo, een 12yo 2011 Release en samples 21yo en 18yo single cask for Islay Jazz in de drankkast, en nog diverse flessen in de berging.
0 x
Littlemill van Archives, héél erg lekker!!!!!

0 x
De Springbank Jazz Edition zit hier in het glas. Dat blijft een absolute topper. Big bang for your bucks!
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Ben aan het doordrinken, dus vanavond geen relatief dure single malts in mijn glas maar achtereenvolgens Black Grouse, Cutty Sark en Tullamore Dew. Die laatste drinkt het makkelijkst door, dus ik ben alweer bijna toe aan de volgende...
0 x
Begonnen met Yamazaki 10 en nu de Littlemill 1989 van Archives...
Geweldig, maar toch ff voor.sparen...had dus een sample.
Geweldig, maar toch ff voor.sparen...had dus een sample.
0 x
Op mijn gemak een avondje achter de computer, filmpje kijken, muziekje op en de Glenlivet 12YO in het glas om een beetje door te zakken. Niks complex, niks spannend, maar gewoon lekker en niks mis mee.
0 x
gisteren Talisker 10, connemara en JW black label
0 x
Net op heb ik 'n Laphroaig 2000 vW (TUS) 62.1%, sherry cask type, cask nr. 700056 - tja, is alles al zo'n beetje over gezegd, hè: eerste klas whisky; nu een Glenlivet 1996 vW (TUS) 46%, first fill sherry cask, cask n. 105513 - gewoon 'n lekkere slobberaar, 'n niet ingewikkelde whisky!

0 x
Vandaag had ik op aanvraag van een collega 2 samples mee naar het werk genomen om eens te laten proeven. Het waren de Highland Park 18YO en de Ardbeg ten. De reacties waren verdeeld. Enkele collega's vonden het effectief lekker, waarvan 1 mede-forumganger, maar over het algemeen werd de vraag: 'Hoe krijg je het binnen?' gesteld. Vooral de vrouwen reageerden nogal hevig en trokken alle soorten vreemde gezichten als de whisky op de tong kwam. Desalniettemin een fijn tijdverdrijf op een vrijdag namiddag.
0 x
ea teasse schreef:Vandaag had ik op aanvraag van een collega 2 samples mee naar het werk genomen om eens te laten proeven. Het waren de Highland Park 18YO en de Ardbeg ten. De reacties waren verdeeld. Enkele collega's vonden het effectief lekker, waarvan 1 mede-forumganger, maar over het algemeen werd de vraag: 'Hoe krijg je het binnen?' gesteld. Vooral de vrouwen reageerden nogal hevig en trokken alle soorten vreemde gezichten als de whisky op de tong kwam. Desalniettemin een fijn tijdverdrijf op een vrijdag namiddag.
Gelijk twee best heftige samples meegenomen voor mensen die geen whisky drinken.
Je zal best wel gelachen hebben daarom neem ik aan.
Zelf een beetje doorgeslagen vanavond,
- 2x een Glendronach 15yo Revival
- Aberlour A'Bunadh batch 38
- Nu in mijn glas een Ardbeg Almost There.
0 x
De postbode bracht vanavond wat leuke samplekes van whiskyhuis.be maar heb toch gekozen voor een Laddie Ten vanavond...
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”