Met die prijsstelling (120 euro voor een 16-jarige en 300 euro voor een 21-jarige) sluit Scapa aan bij wat het nieuwe normaal lijkt te zijn. Ook de mindere goden vragen tegenwoordig zo'n 300 euro voor hun 21-jarige of 500 euro voor hun 25-jarige expressie. Het lijkt me dat ze zich zelf daarmee in de voet schieten, omdat het niet (meer?) verkoopt en die markt verzadigd is. Niet elk merk kan 'ultra-premium' zijn.
Zeker als je, zoals Scapa, niet je vaten aan onafhankelijke bottelaars verkoopt om je reputatie te boosten. Alleen G&M heeft de laatste 10 jaar Scapa's gebotteld zie ik op whiskybase. Of zouden tussen al die "Secret Orkney" bottelingen ook Scapa's zitten? Meestal hebben ze die typische lichtzoete rook die ik van Highland Park ken. Scapa profileert zich juist als 'unpeated', al hebben ze dan wel die onbegrijpelijke 'Glansa' expressie die ze finishen op Islay casks
Hoe dan ook ben ik benieuwd naar de nieuwe core range van Scapa, en die prijzen kunnen niet anders dan gaan zakken met alle volle warehouses.