Dumpprijzen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Dumpprijzen

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Aug 2024, 22:52

Ik was vanmiddag bij Woudenberg. Daar wisten ze mij te vertellen dat de Aziatische markt volledig is opgedroogd. Daarom kregen zij ook die Ardbeg Committee dinges voor heel weinig (wel via LVMH). Daar hebben ze een heleboel flessen van verkocht. Het kwartje viel bij hun dus die keer de juiste kant op.

Maar de Aziatische markt is opgedroogd en de Britten hebben geen cent meer te makken, dus daar is ook weinig verkoop meer. Hier in NL is de verkoop van €100,-+ flessen ook zo goed als klaar, of er moet veel moeite voor gedaan worden.

De bubbel lijkt te knappen...
4 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 29 Aug 2024, 17:37

defeatless schreef:Ik was vanmiddag bij Woudenberg. Daar wisten ze mij te vertellen dat de Aziatische markt volledig is opgedroogd. Daarom kregen zij ook die Ardbeg Committee dinges voor heel weinig (wel via LVMH). Daar hebben ze een heleboel flessen van verkocht. Het kwartje viel bij hun dus die keer de juiste kant op.

Maar de Aziatische markt is opgedroogd en de Britten hebben geen cent meer te makken, dus daar is ook weinig verkoop meer. Hier in NL is de verkoop van €100,-+ flessen ook zo goed als klaar, of er moet veel moeite voor gedaan worden.

De bubbel lijkt te knappen...

:goedgedaan :goedgedaan
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 29 Aug 2024, 17:46

Ik moet het allemaal maar zien, maar wel bemoedigende berichten van Job, vanuit consumenten oogpunt. Moet zeggen dat de enorm gestegen prijzen er wel voor hebben gezorgd dat de whisky hobby minder leuk werd. Als je 80+ moet betalen voor een 9-11 jarige middenmotor en 150+ voor iets met een beetje leeftijd is de lol er wel een beetje af (zeker gezien je dit natuurlijk ook terugziet in de sample prijzen).
1 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 29 Aug 2024, 18:45

Ik zat zojuist de nieuwe aflevering van Unchained & Unscripted van Whisky Tales te kijken. André haalt daar o.a. het voorbeeld aan van de Talisker Wilder Seas. Maar hij leest ook een verhaal voor van één van de kijkers van zijn kanaal. Die persoon kent iemand die werkt bij Wolfburn. Misschien wat vaag, maar laten we ervan uitgaan dat het geen leugen is. Die spreekt ervan dat de nood aan de man is. Weinig verkoop, en uitpuilende opslag. Of het waar is, dat weten we natuurlijk pas achteraf.

Tijdcode zit in bovenstaande link. André zelf is doorgaans een goede bron van informatie voor wat betreft de whiskyindustrie, hij heeft er vele jaren gewerkt onder Edradour/Signatory.
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 29 Aug 2024, 19:21

En Bowmore die (minstens) 8 weken de productie stillegt omwille van de "huidige situatie". Ook Glenmorangie die volgend jaar al mikt op meer dan een miljoen liter minder pure alcohol, van 7.x naar 6. Dat is dus ook 15% minder.

Ik vind dat het wel allemaal razendsnel gaat eerlijk gezegd.
4 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 29 Aug 2024, 22:19

Het lijkt de stock market wel, snelle chaos alles op rood! Ik geloof best wel dat er een dip is of komt maar ik kan me niet voorstellen dat distillerys hier nu pas achter komen, zeker met hun data, wij volgen de markt maar hun hebben alle data wat veel waardevoller is.

Ik kan me herinneren dat ik ongeveer een half jaar geleden op BNR hoorde dat LVMH al een forse dip in luxe dranken hadden. Dus zeker Glenmorangie/Ardbeg heeft dit allang in het vooruitzicht, de Ardbeg day release werd dit jaar ietsjes goedkoper. (Nog te duur)
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Aug 2024, 23:26

JeffreyRotterdam schreef:...maar ik kan me niet voorstellen dat distillerys hier nu pas achter komen, zeker met hun data, ..
Is de praktijk wat weerbarstiger. De ene ondernemer maakt slimme keuzes, de andere domme. Of erger als er geen keuzes (kunnen) worden gemaakt.

Ook grote en machtige ondernemingen gaan op de fles.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 30 Aug 2024, 00:03

Reichenbach schreef:
JeffreyRotterdam schreef:...maar ik kan me niet voorstellen dat distillerys hier nu pas achter komen, zeker met hun data, ..
Is de praktijk wat weerbarstiger. De ene ondernemer maakt slimme keuzes, de andere domme. Of erger als er geen keuzes (kunnen) worden gemaakt.

Ook grote en machtige ondernemingen gaan op de fles.

Zeker! En domme beslissingen zijn ook pas achteraf dom, elke onderneming neemt een keuze die met hun inzicht de beste lijkt.

Ik doel meer op de kennis van de markt, er word al een hele poos geroepen door liefhebbers whisky word wel heel duur en dat de markt oververhit is, dat lees ik op een hoop fora en sites.

En ik denk ook helemaal niet dat het verkeerd is om actie te ondernemen, sterker nog heel normaal of zelfs noodzakelijk, het aanbod aanpassen aan de vraag. En voor ons wellicht een heel postief iets!

En ik zeg ook alleen maar wat ik denk en zie, er zijn hier een heleboel mensen die al veeeeel langer als mij bezig zijn met whisky kopen en drinken.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Aug 2024, 00:46

Vanaf pakweg eind 2011 en al helemaal vanaf 2013 wordt er stukken meer geproduceerd dan gedronken. En dat is continue aan de gang geweest daarna. Dus dat er veel meer ligt is geen geheim. Je ziet dit ook terug bij de IB's. Die hebben allemaal 8-11 jarig spul op de markt, echt oudere malts zijn veel minder gangbaar en als je ze vindt zijn dan alleen bij de grote spelers.

Wat wel een probleem is, is dat alle oude voorraad op is. Alles van pak um beet 16+jaar oud is echt schaarser dan normaal en van 20+jaar nog veel schaarser. Dat is allemaal tegen de hoofdprijs verdwenen naar Azië.
Het enige wat je als stoker kan doen is aanvullen met new-make, die enkele vaten terugkopen die je bij een IB-er hebt gezet is een druppel op de gloeiende plaat. Dus dat extra stoken is wat er massaal is gedaan.

Alleen nu is de vraag opgedroogd, liggen de pakhuizen vol met 'jonge' whisky en moet er naar beneden geïndexeerd worden.

Dit gaat ook voor slijters een fors probleem worden. Zij kunnen namelijk niet ineens €30,- op een fles van €100,- korting geven. Zeker als straks de grote IB's met goedkopere flessen komen, blijven de oude staan. Want waarom zou je €110,- voor een 8yo GlenSherry van James Eadie neerleggen als je ook een 12yo CA voor €55,- kan krijgen?
3 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 30 Aug 2024, 01:09

defeatless schreef:dit gaat ook voor slijters een fors probleem worden. Zij kunnen namelijk niet ineens €30,- op een fles van €100,- korting geven. Zeker als straks de grote IB's met goedkopere flessen komen, blijven de oude staan. Want waarom zou je €110,- voor een 8yo GlenSherry van James Eadie neerleggen als je ook een 12yo CA voor €55,- kan krijgen?

Is Signatory al niet een beetje die weg ingeslagen met de 100 proof serie? Veel whisky voor je geld en de zwarte labels zijn ook nog eens in de leeftijd van 13/17 jaar voor 80 euro.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Aug 2024, 08:35

defeatless schreef:Vanaf pakweg eind 2011 en al helemaal vanaf 2013 wordt er stukken meer geproduceerd dan gedronken.

Ik had gehoord dat de huidige factor 2.5 is ongeveer - dus dat er 2.5 keer meer geproduceerd wordt dan er gedronken wordt. En dat zal de laatste maanden nog wel toegenomen zijn gezien de vraag, als we de bronnen mogen geloven, op vele plaatsen gewoon stilgevallen is.
0 x

Barkjes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Barkjes » 30 Aug 2024, 09:04

JeffreyRotterdam schreef:
Is Signatory al niet een beetje die weg ingeslagen met de 100 proof serie? Veel whisky voor je geld en de zwarte labels zijn ook nog eens in de leeftijd van 13/17 jaar voor 80 euro.

Wat bedoel je met zwarte labels?
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 30 Aug 2024, 09:19

Barkjes schreef:

Zie hier: https://www.whiskybase.com/search-v1?q= ... e=&rating=
De 100 proof editions bestaan uit witte labels (100 proof) en zwarte labels (100 proof "exceptional cask".
En dan heb je nog de "small batch edition" met rood-zwarte labels: https://www.whiskybase.com/search-v1?q= ... e=&rating=
Die bottelen ze op 48,4%.

Die reeksen zijn ze vorig gestart, ze zijn scherp geprijst.
4 x
Afbeelding

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 30 Aug 2024, 09:22

Barkjes schreef:

Je hebt de 100 proof met die witte labels die rond de 50 euro zitten en bij de zwarte labels staat er Exceptional Cask bij die zijn rond de 80/85 euro.

dankjewel koning, je was me net voor. Sorry voor de onduidelijkheid.
1 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 30 Aug 2024, 10:39

Een paar maanden terug gaf André Haberecht aan dat de 100 proof serie van Signatory een experiment was. Toekomstige releases zouden meer marktconform geprijsd worden. Maar ik denk dat het experiment wel iets heeft aangetoond: al zet je 'goede' whisky in de markt voor een belachelijk lage prijs, er zijn ontzettend veel landen die het nu simpelweg niet afnemen. Eigenlijk was alleen Duitsland en Nederland geïnteresseerd, geloof ik. In Azië kregen ze het niet kwijt. In Engeland ook niet. Een aantal landen hebben het teruggestuurd omdat ze het niet kwijt konden. Weet je meteen hoe verzadigd de markt is.
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”