Whisky snobs? Of hebben ze gelijk?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
HenriDW
Actief lid
Actief lid

Whisky snobs? Of hebben ze gelijk?

Ongelezen berichtdoor HenriDW » 22 Aug 2024, 14:32

Ik weet niet of het ok is als ik hier direct een topic aanmaak. Maar ik wilde ook weer niet reageren op oude topics.
De whiskey (of whisky) wereld kent naar mijn ervaring verschillende types liefhebbers. En ik merk dat sommige zich zien als elites. Die dan vervolgens komen met een paar regels waarop je wel of niet whisky moet drinken. En ik vroeg me af wat jullie algemene mening hier over is. Want ik hoor zoveel gemixte antwoorden als ik het aan andere kenners vraag. Hoe kijken jullie naar stelling als:

"Je mag NOOIT ijs in whiskey doen"

"Je mag NOOIT water doen in whiskey"

"Whiskey moet kamer temperatuur zijn"

"Whiskey is alleen voor mannen"

"Oude whisky is beter"

Is dit waar? Want die eerste 2.. ik hoor tijdens die proeverijen en van bepaalde merken zelf, dat whiskey een persoonlijk iets is. En dat je er op je eigen manier van moet genieten.

Wat vinden jullie?
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky snobs? Of hebben ze gelijk?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 22 Aug 2024, 14:44

Gewoon drinken zoals jij het lekker vindt. Er zijn geen regels. En ja oude whisky is lekker maar geldt natuurlijk ook niet altijd. En is ook afhankelijk van wat je er zelf voor wil betalen. Want is ook vaak duurder. Dus ga op onderzoek uit zou ik zeggen. En start met samples is altijd verstandig. Veel proberen voor een minder geld dan een hele fles. En aanbod genoeg hier.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 22 Aug 2024, 14:46

The best whisky is the whisky you like to drink the way you like to drink it.

:Slainte
1 x
Afbeelding

HenriDW
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HenriDW » 22 Aug 2024, 14:56

Haha gelukkig maar. Ik heb ook nooit zin om die discussie aan te gaan.
Hebben jullie speciale voorkeuren? Met of zonder ijs enzo? Of breek ik nu echt een compleet andere topic aan?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Aug 2024, 15:10

Je moet whisky drinken zo als je zelf wilt en het beste gevoel er bij hebt.

Zelf doe ik er eigenlijk nooit ijs bij maar wel eens een scheutje water om het wat te verdunnen.

Maar als je op een warme zomeravond op een terras zit zou ik me best voor kunnen stellen dat whisky met een flinke klont ijs ook best te genieten is. Al staat er bij mij dan meestal een koel glas bier.

Oude whisky kan beter zijn dan jonge, maar dat hangt van veel meer zaken af. De kwaliteit van het destillaat, de kwaliteit van de vaten en de tijd en plaats waar de vaten zijn opgeslagen. Dat moet allemaal in balans zijn.
Er is prima jongere whisky en bourbon te drinken. Bij een rokerige Islay is een jonge leeftijd vaak geen nadeel.

Wat de andere vooroordelen over whisky betreft, wat mij betreft onzin.

Een chinees met een grote verzameling Chateau Pétrus dronk die wijn met een flinke scheut jus d'orange erdoor; hij hield eigenlijk niet van wijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HenriDW
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HenriDW » 22 Aug 2024, 15:24

Reichenbach schreef:Een chinees met een grote verzameling Chateau Pétrus dronk die wijn met een flinke scheut jus d'orange erdoor; hij hield eigenlijk niet van wijn.

Hahaha!!

Ja fair enough, ieder z'n ding I guess..
En die stenen blokjes die je in de vriezer gooit? Gebruikt iemand dit? :D

Ik doe ook altijd een beetje ijs, want ik hou persoonlijk gewoon heel erg van koude dranken. En het haalt de scherpe rand er wat af.
Maar met stenen blokjes heb je natuurlijk meer controle over hoe verdund je whiskey wordt. :)
0 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 22 Aug 2024, 15:43

En het haalt de scherpe rand er wat af.

Ik houd ook van koude dranken behalve bij whisky, wijn, tequila/mezcal.

Temperatuur is van invloed op de smaak. Bij kamertemperatuur proef je de smaak van de whisky an sich goed. Naarmate de whisky kouder wordt verdwijnt de smaak en neemt de smaak van de alcohol (scherpte) in verhouding toe. Hoe kouder de whisky, minder smaak, meer scherp.

Daarom snap ik het ijsklontje, en ook de whiskystones niet zo goed.

Daarbij blijft, smaak is persoonlijk. :dancing
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 22 Aug 2024, 16:08

HenriDW schreef: whiskey een persoonlijk iets is. En dat je er op je eigen manier van moet genieten.

De beste zin uit je vraag ;)
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Aug 2024, 16:34

HenriDW schreef:"Je mag NOOIT ijs in whiskey doen"

Drink het hoe JIJ wil! Laat je niks opdringen door een ander. Drink jij je fles whisky van €695 het liefst door de cola? Be my guest!
Ikzelf drink mijn whisky's altijd puur, en soms voeg ik na een eerste (paar) nipjes een paar druppels water toe.

HenriDW schreef:"Whiskey moet kamer temperatuur zijn"

Vorige week was het een paar dagen erg warm in huis, toen heb ik twee flessen grain whisky even 'voor gekoeld' in de koelkast.

HenriDW schreef:"Whiskey is alleen voor mannen"

Gelukkig niet!! Ik zie op ons en andere festivals steeds meer vrouwen (en jongeren) en dat juich ik alleen maar toe.
Feit is ook dat vrouwen beter zijn in het determineren van geuren en daarmee smaken in drank. Is niet voor niets dat steeds meer vrouwen in de whisky industrie werkzaam zijn als master blender.

HenriDW schreef:"Oude whisky is beter"

Over het algemeen kan je stellen dat langer gerijpte whisky meer diepgang en complexiteit heeft. Laagjes.
Maar ook jonge(re) whisky kan lekker zijn.
Ben je liefhebber van geturfde whisky moet je er ook rekening mee houden dat de rokerigheid met het rijpen afneemt! Dus een zwaar geturfde whisky (denk bijvoorbeeld aan de Octomore's) zal al snel jonger dan 10 jaar zijn.

Verder heeft het klimaat natuurlijk ook veel invloed. In sommige Amerikaanse streken en India / Taiwan zal in verband met de veel hogere verdamping de whisky vele malen sneller rijpen dus ook jonger gebotteld worden.
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 22 Aug 2024, 16:46

Zoals gezegd: iedereen drinkt hoe hij/zijt het het lekkerst vindt. Maar wat wel is: hoe kouder de whisky is, hoe minder smaak en geur hij zal prijsgeven. Vanuit die optiek - als je echt optimaal de geur en smaak wil waarnemen - gewoon best geen ijs bij doen of in de diepvries oid stoppen. Ik persoonlijk warm mijn whisky graag een beetje op in m'n hand, zeker in de herfst/winter.
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 22 Aug 2024, 17:09

"Je mag NOOIT ijs in whiskey doen"
Een bourbon of een fijne cocktail met whisky en ijs is vooral in de zomer wel heel smaakvol bijvoorbeeld!

Of juist wel, het is maar net wat je zelf fijn vindt. De een doet een paar drupjes water in de whisky, de ander warmt zijn glas wat op met zijn handen om een soort gelijk effect te creëren,weer een ander neemt een klein slokje water en houdt dat in de mond en giet dan iets whisky erbij in.

"Whiskey moet kamer temperatuur zijn"
Dat is wel vaak hoe je hem drinkt, maar niks moet!

"Whiskey is alleen voor mannen"
Mijn vriendin vindt het ook meer dan heerlijk, dus het is zeker geen oude mannen drank meer!
Tijdens een proeverij wel eens gehoord dat op het moment er een rokerige whisky in het glas kwam of een whisky op flinke vatsterkte dat deze de jongetjes van de echte mannen zou onderscheiden haha :P

"Oude whisky is beter"
Wat bedoel je met oud, een whisky met een hoge leeftijd of whisky van lang geleden?
Oud hoeft zeker niet altijd beter of lekkerder te zijn. Het ligt er ook maar net aan waar jij van houdt!

Is dit waar? Want die eerste 2.. ik hoor tijdens die proeverijen en van bepaalde merken zelf, dat whiskey een persoonlijk iets is. En dat je er op je eigen manier van moet genieten.
Precies dit! Lekker van genieten zo als jij hem lekker vindt
1 x

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 22 Aug 2024, 17:36

Wel grappig dat je op het Whisky forum reageert met de titel Whisky en daarna over gaat op whiskey :yes

Ik denk dat je het moet drinken zoals je wil.
Al vind ik zelf dat een goede whisky niet gemixed moet worden. Misschien een drupje water. Maar nooit half om half met cola ofzo haha
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 22 Aug 2024, 17:48

Nog effe 'mijn steen in de vijver'

Er is formeel in de Nederlandse taal slechts één schrijfwijze:
whisky, en meervoud: whisky's.

Whiskey met een 'e' is de schrijfwijze voor Ierse en Amerikaanse whisky's.
Whisky zonder 'e' de Schotse, Canadese en eigenlijk de rest van de wereld.

In cocktails gebruik ik vrijwel altijd ijs, ook als er whisky in zit (meestal Bourbon).

Die invries-dingen heb ik zowel in stenen variant als in RVS, maar vind ik niks. Te kleine warmtecapaciteit en in cocktails nogal 'slecht schudbaar' :bigsmile

Ik drink m'n whisky's op kamertemperatuur uit een tulpglas, maar iedereen moet 't lekker zelf weten.

Leuk eerste topic. Ik zie, dat je ook al een voorstel-rondje bent gestart. Dat vinden we leuk :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Aug 2024, 18:11

Uridium schreef:Er is formeel in de Nederlandse taal slechts één schrijfwijze:
whisky, en meervoud: whisky's.

Whiskey met een 'e' is de schrijfwijze voor Ierse en Amerikaanse whisky's.
Whisky zonder 'e' de Schotse, Canadese en eigenlijk de rest van de wereld.

Staat volgens mij nergens geschreven dat dit zo moet. Wordt wel als gebruikelijk gezien maar er zijn zowel Ierse als Amerikaanse merken die het zelf zonder de (e) schrijven.
Volgens mij is het net zoals je zelf moet weten hoe je het drinkt, je mag zelf weten hoe je het schrijft. Er is geen wet of regel die dit bepaalt.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Aug 2024, 18:32

Ze staan beiden in de (officiële) woordenlijst:
https://woordenlijst.org/zoeken/?q=whisky
https://woordenlijst.org/zoeken/?q=whiskey

Wel grappig dat zowel het verkleinwoord als het meervoud in beide gevallen anders wordt aangepakt.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”