Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
AndyDelft
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 14 Aug 2024, 20:38

Reichenbach schreef:
Ruud2612 schreef:[Net te laat.. :gnif
Pechvogel.

Toch wel jammer deze ontwikkeling. Maar het blijft moeilijk de roem te weerstaan.Ook voor de laatste Mohikaan.

Eens, ik was ook niet van plan hem te kopen, gewoon nieuwsgierig.
Was ik toch beter af met 2 keer de 20cl 28 jaar in 2022 voor omgerekend nog geen 400 pond per 70cl.
1 x
Andy
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Aug 2024, 00:57

Ach ja....
Maar goed, zolang we het blijven kopen en ze er niet mee blijven zitten, is de top nog niet bereikt!
2 x

nick.hildebrand
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor nick.hildebrand » 15 Aug 2024, 18:15

Iain87 schreef:
nick.hildebrand schreef:Owh, ik was in Zaltbommel en daar geen gezeur gehad. Kregen zelfs van Bram een extra dram buiten de tasting om, een Longrow 10yo 100 Proof, gebotteld in 2010 voor 20th Anniversary of the Usquebaugh Society WB15952). Was genieten en echt enorm gezellig.

Klinkt als een top dram!

Begrijp me niet verkeerd, het was in Zaandam ook een top proeverij en het meerendeel van de tijd waren de zeurders (maximaal 4 a 5 man) niet aan het woord. Het is gewoon iets waar ik op afknap en past niet bij de sfeer. Echt een top proeverij verder, blij dat ik kon gaan!

Dat begrijp ik zeker, verpest toch een beetje de sfeer! Jammer dat er zulke mensen naar die tastings gaan, maarja…
De whiskies maakte gelukkig veel goed, maar toch
0 x

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 16 Aug 2024, 09:28

Dat klagen was in Zaltbommel inderdaad (gelukkig) niet aan de orde.

Wel was de Society zeker een onderwerp van gesprek omdat binnen Springbank veel discussies zijn over het al dan niet heropenen van de registratie of zelfs een geheel nieuwe opzet. Enerzijds om nieuwe liefhebbers ook een kans te geven maar anderzijds om Society releases niet meer via loting te hoeven doen, dus ben benieuwd hoe ze dit willen gaan doen aangezien dat nogal haaks op elkaar staat vanwege de populariteit.

Daarnaast inderdaad wel interessent gegeven dat ze gaan stoppen met de, ik dacht toch wel populaire, Longrow Red serie en vervangen wordt door een '100 proof' serie, de reden hierdoor was me overigens niet helemaal duidelijk.

De mooie locatie en geweldige line-up maakte het tot memorable avond met voor mij als hoogtepunten de SB 18y, KK 16y, SB LB 8y en de bonus Longrow :)
3 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 23 Aug 2024, 12:13

Sander79 schreef:Daarnaast inderdaad wel interessent gegeven dat ze gaan stoppen met de, ik dacht toch wel populaire, Longrow Red serie en vervangen wordt door een '100 proof' serie, de reden hierdoor was me overigens niet helemaal duidelijk.

Ik meen begrepen te hebben dat het stoppen met de Red serie te maken heeft met dat er dan meer keuze/vrijheid is qua type wijnvaten te blenden voor deze serie/jaarlijkse uitgave. Nu is de red serie altijd gecommitteerd aan 1 type wijnvat, ze kunnen er op deze manier meer mee 'spelen'.
1 x

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 23 Aug 2024, 18:14

Erik Elixir schreef:
Sander79 schreef:Daarnaast inderdaad wel interessent gegeven dat ze gaan stoppen met de, ik dacht toch wel populaire, Longrow Red serie en vervangen wordt door een '100 proof' serie, de reden hierdoor was me overigens niet helemaal duidelijk.

Ik meen begrepen te hebben dat het stoppen met de Red serie te maken heeft met dat er dan meer keuze/vrijheid is qua type wijnvaten te blenden voor deze serie/jaarlijkse uitgave. Nu is de red serie altijd gecommitteerd aan 1 type wijnvat, ze kunnen er op deze manier meer mee 'spelen'.

Dank je, dat was inderdaad de reden :goedgedaan
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Aug 2024, 20:18

Wordt dat dan weer een Longrow NAS of gaan ze er dan ook een leeftijd aan hangen? Is het Britse 100 proof (57,15%) of Amerikaanse (50%), anders is het verschil tussen de standaard 92 en 100 proof ook niet groot.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 27 Aug 2024, 00:14

Erik Elixir schreef:

Wow dat wist ik helemaal niet dat de RED serie ging stoppen, jammer ik heb er 2 kunnen kopen 1 op port en de laatste die ze uitbrachten de 7 jaar op pinot, kon er altijd maar moeilijk aan komen.

Ben benieuwd hoe de nieuwe opzet van de vervolg serie gaat worden.

Longrow standaard NAS heeft mij in de whisky gebracht (eerste serieuze single malt die ik ergens te proeven kreeg) dus dat blijft een beetje een bijzondere whisky voor mij.
0 x

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 27 Aug 2024, 10:50

Reichenbach schreef:Wordt dat dan weer een Longrow NAS of gaan ze er dan ook een leeftijd aan hangen? Is het Britse 100 proof (57,15%) of Amerikaanse (50%), anders is het verschil tussen de standaard 92 en 100 proof ook niet groot.

Goeie vraag, geen idee eerlijk gezegd aangezien het soort van 'ter loops' ter sprake kwam. Vermoed dat het zoals Erik aangaf een soortgelijke serie wordt maar dan inderdaad alleen niet meer gebaseerd op 1 specifieke wijnsoort maar een combinatie.

Komende tijd zal er vast meer duidelijk worden over wat officieel de plannen zijn.
0 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 27 Aug 2024, 11:30

Reichenbach schreef:Wordt dat dan weer een Longrow NAS of gaan ze er dan ook een leeftijd aan hangen? Is het Britse 100 proof (57,15%) of Amerikaanse (50%), anders is het verschil tussen de standaard 92 en 100 proof ook niet groot.

Brits natuurlijk. Meer ABV voor je geld :duimop
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Aug 2024, 18:11

Nou, het blijven Schotten hoor!
2 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 01 Sep 2024, 11:35

Heeft iemand nog tips voor een goede Hazelburn onder de €100? Ik heb al een paar Springbanks en een Longrow in mijn collectie en zou er nog graag een Hazelburn aan toevoegen. De versies op oloroso vond ik helemaal niks (en zijn naar ik aanneem ook niet (meer) onder de €100 te krijgen). Als de 10-jarige de enige reële optie is, welke bottle code is dan aan te raden?
0 x
Afbeelding

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 01 Sep 2024, 11:46

Mermur schreef:Heeft iemand nog tips voor een goede Hazelburn onder de €100? Ik heb al een paar Springbanks en een Longrow in mijn collectie en zou er nog graag een Hazelburn aan toevoegen. De versies op oloroso vond ik helemaal niks (en zijn naar ik aanneem ook niet (meer) onder de €100 te krijgen). Als de 10-jarige de enige reële optie is, welke bottle code is dan aan te raden?

Om eerlijk te zijn ben ik ook niet erg onder de indruk van de 10, tenminste degene die uitgekomen zijn na 2021 daarvoor kan ik niet over mee praten. (Maar die zullenweer wat duurder zijn denk ik)
1 x

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 01 Sep 2024, 12:55

VInd deze persoonlijk erg lekker, wel iets boven 100 euro:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/247299
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Sep 2024, 18:40

Mermur schreef:Heeft iemand nog tips voor een goede Hazelburn onder de €100? Ik heb al een paar Springbanks en een Longrow in mijn collectie en zou er nog graag een Hazelburn aan toevoegen. De versies op oloroso vond ik helemaal niks (en zijn naar ik aanneem ook niet (meer) onder de €100 te krijgen). Als de 10-jarige de enige reële optie is, welke bottle code is dan aan te raden?
Van het trio 'instappers' vind ik de Hazelburn 10 het meest lief. De turf is in de verte aanwezig en de karakteristieke Springbank funk zit er toch ook wel in. Ik zou het geen nette whisky noemen. Tenminste de keren dat ik hem had, dat waren zowel een flessen in doos als de laatste keer een fles zonder doos. Geen idee welke flescodes dat zijn geweest.
Van het trio heb ik eigenlijk wel de voorkeur voor de Springbank 10, met de Hazelburn en Longrow voor wat afwisseling.

Is er ook bij de Hazelburn best wel wat batch variatie, iets wat bij Springbank eigenlijk altijd wel het geval is.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”