17/18 feb 2012: Hielander Whiskyfestival, Alkmaar

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
Wally
Actief lid
Actief lid

17/18 feb 2012: Hielander Whiskyfestival, Alkmaar

Ongelezen berichtdoor Wally » 22 Jul 2011, 20:37

De datum voor het 2e whiskyfestival in Alkmaar is bekend en het wordt 17+18 februari 2012. Het ziet er naar uit dat dit dus een blijvertje wordt.
http://www.grotekerk-alkmaar.nl/eveneme ... index.html
:duimop :duimop :duimop

Zie ook: 11/12 feb 2011: Hielander Whisky Festival, Alkmaar
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 23 Jul 2011, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, link naar vorige editie toegevoegd
0 x
Afbeelding

masetti.g
Actief lid
Actief lid

Re: 17/18 feb 2012: Hielander Whiskyfestival, Alkmaar

Ongelezen berichtdoor masetti.g » 24 Jul 2011, 17:22

Dit jaar was het een daverend succes..ik denk en hoop ook van harte dat het een blijvertje word.mijn complimenten aan de organisatie :hoera :duimop
0 x
Ï Love "Whisky and More"
Http://mwab.Wordpress.com

g.hemmer
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hielander Whisky Festival Grote Kerk Alkmaar

Ongelezen berichtdoor g.hemmer » 08 Jan 2012, 20:59

Na het grote succes van 2011 nu voor de 2e keer in de Grote Kerk van Alkmaar.
Hielander Whisky Festival op vrijdag 17 en zaterdag 18 februari 2012.

Alles over whisky te weten komen, proeven, ruiken en dat in een historische ambiance van een 500 jaar oude kerk.
Kleur, geur en smaak zijn de belangrijkste ingrediënten voor een proeverij van klasse.
U krijgt uitleg over de whisky’s en over de distilleerderijen waar deze geproduceerd worden.
Ook andere onderwerpen komen aan de orde, zoals productieproces, kenmerken van whisky’s, hout en vaten, water en turf, ketels en andere technische aspecten.

Speciale aandacht wordt dit keer gegeven aan Ierse whisky’s.

Een evenement voor liefhebbers die whisky gewoon lekker vinden en die er meer van willen weten.
En uiteraard zullen de lekkere Schotse en Ierse hapjes niet ontbreken.

Vanaf 2011 heeft Noord-Holland haar eigen Whisky Festival in de Grote Kerk van Alkmaar.
Op zo’n 3.000 m2 presenteren whiskyleveranciers hun beste whisky’s, zijn er Schotse en Ierse lekkernijen te krijgen, is er kleding, reisinformatie, snuisterijen en veel, heel veel whisky...

Het Hielander Whisky festival wordt gehouden op vrijdag 17 februari 2012 van 18.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 18 februari 2012 van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 23.00 uur.

Kaartjes worden per sessie verkocht (zie voor kaartverkoop de website van de Grote Kerk Alkmaar via http://www.grotekerk-alkmaar.nl of van Theater de Vest in Alkmaar via http://www.theaterdevest.nl/voorstellin ... entid=5134) en per sessie kunnen er een maximum aantal bezoekers binnen. Per sessie zal ook een aantal master classes gehouden worden met uiteenlopende onderwerpen.

De entreeprijs bedraagt 35 euro per persoon (vanaf 18 jaar).
Iedere bezoeker krijgt bij binnenkomst een origineel proefglas met opdruk en een festivalboekje. De meeste whisky is voor de bezoeker vrij te proeven. Voor speciale bottelingen zal bij de stand bijbetaald moeten worden.

De website zal steeds worden bijgewerkt, dus regelmatig een kijkje nemen loont de moeite.
U vindt dan alle informatie over kaartverkoop, de masterclasses, de specials en de randprogrammering, de standhouders en andere festival bijzonderheden.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Jan 2012, 16:21

Becky en ik zijn ook weer van de partij, onder andere met een master class Bourbon & Blues.
Deelnemers krijgen niet alleen bourbon, maar ook white dog te proeven, evenals een exemplaar
van het gelijknamige boek en ze mogen 1 glas met Four Roses logo mee naar huis nemen.
Zit allemaal in de prijs inbegrepen. Voor meer info ga naar de website van het festival.
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 10 Jan 2012, 09:05

macoffringa schreef:Becky en ik zijn ook weer van de partij, onder andere met een master class Bourbon & Blues.
Deelnemers krijgen niet alleen bourbon, maar ook white dog te proeven, evenals een exemplaar
van het gelijknamige boek en ze mogen 1 glas met Four Roses logo mee naar huis nemen.
Zit allemaal in de prijs inbegrepen. Voor meer info ga naar de website van het festival.

Hans,
Ik heb 3 kaarten voor de zaterdagmiddag sessie 2 besteld.
Wij willen graag jou masterclass bijwonen. Helaas konden wij er afgelopen jaar niet bij zijn omdat ik te laat was met reserveren.
Op de whisky festivalsite staan nog niet de masterclasses weergeven en door wie deze worden gegeven.
Kun jij mij wat meer informatie geven wanneer jij deze masterclass geeft.
Bij voorbaat mijn dank.

groetjes, Marcel
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Machinist
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Machinist » 10 Jan 2012, 17:27

Natuurlijk kan de grootste slijterij van Alkmaar op dit feestje niet ontbreken!

Anders dan het vorige jaar, waar de stand van slijterij 't Hekeltje gedomineerd werd door de grote ronde witte bar, staan we nu op dezelfde plek met een iets bescheidener stand.
In samenwerking met Bresser & Timmer én whiskyclub The Whisky Train worden door 't Hekeltje zoveel mogelijk whisky's gepresenteerd van Cadenhead, Murray McDavid, Bruichladdich, Dun Bheagan, Chieftains, Rattray, Liquid Library, The Whisky Agency, Daily Dram en The Elements of Islay.
En in ieder geval gaan we vooral voor whisky's, die in het laatste kwartaal van 2011 gebotteld zijn!

We verheugen ons er nu al op!
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 11 Jan 2012, 16:54

Ik zal ook dit jaar op de zaterdagmiddag bij zijn met een Bruichlddich masterclass samen met meester gitarist Paul Cobussen

Gr,

Jock
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 13 Jan 2012, 00:14

Jammer he, allemaal masterclasses met mooie muziek en ik mag die dag werken (ook leuk). Kunnen jullie de muzikanten vragen iets harder te spelen? :bigsmile
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 13 Jan 2012, 20:11

Marcel, ik zou even een mailtje naar Wullie MacMoreland sturen als ik jou was. Zijn adres kun je wel vinden op de site van de Hielander. Leuk dat je komt aanschuiven!
:Pipersmile
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 13 Jan 2012, 20:12

Sietseus schreef:Jammer he, allemaal masterclasses met mooie muziek en ik mag die dag werken (ook leuk). Kunnen jullie de muzikanten vragen iets harder te spelen? :bigsmile

et tu, Sietseus? 8-)
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 18 Jan 2012, 16:05

macoffringa schreef:Marcel, ik zou even een mailtje naar Wullie MacMoreland sturen als ik jou was. Zijn adres kun je wel vinden op de site van de Hielander. Leuk dat je komt aanschuiven!
:Pipersmile

Van Wullie een mailtje ontvangen, dat het aanschuiven aan de masterclass Bourbon & Blues voor ons is geregeld :hoera
Hans, thx, wij komen eraan :nat
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 18 Jan 2012, 17:38

Mooi Marcel,
we verheugen ons er nu al op.

Hans
0 x

wullie the hielander
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor wullie the hielander » 31 Jan 2012, 17:14

Heren hier een beetje overzicht van de Masterclasses voor de HIELANDER WHISKY FESTIVAL ALKMAAR,
een bescheiden maar toch heel leuke selectie uit de whisky wereld komt naar Alkmaar om 3 masterclasses per sessie te doen.
Ook de mooite waard, de rondleidingen door leden van de Ben Nevis club.
Aanwezig op de festival zijn,Whisky Import Nederland, Kintra, Maxxium, Pernod Richard, International Marques,Toorank, de Monnik, het Anker, van Wees, The Dutch Whisky Connection, De Bodega, Wine world Schagen, Gall & Gall, Drinks & Gifts, Kraakman, Spirit Of Wine, Hekeltje, LBM(Scott's selection), Intercaves en nog veel meer.
BEZOEK EEN MASTERCLASS OF GA MEE MET EEN RONDLEIDING HAAL ALLES UIT HET WHISKYFESTIVAL! Vrijdag 17 en zaterdag 18 februari is het zover, het tweede Hielander Whisky Festival. Op zo’n 3.000 m2 presenteren whiskyleveranciers hun beste whisky’s, zijn er Schotse en Ierse lekkernijen te krijgen, is er kleding, reisinformatie en nog veel meer. Maar er zijn ook 9 masterclasses en 5 rondleidingen door de Ben Nevis Whisky Club. De rondleidingen worden gegeven in groepen van 10 deelnemers, waarbij u langs de verschillende stands gaat waar uitgelegd en geproefd wordt. De rondleidingen zijn gratis. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar kaartverkoopdevest@alkmaar.nl. Vermeld in de e-mail met uw naam, woonplaats, het aantal personen en de dag dat u het festival bezoekt.

DAVID STIRK

Vrijdag 17 februari / 18.30 uur tot 19.30 uur / € 15,00. In 2005 heeft David Stirk ‘The Creative Whisky Co Ltd’ opgericht dat zich richt op de Single Malt Whisky’s. David Stirk selecteert zelf de vaten die worden gebruikt, waar hij na 15 jaar onderzoek een neus voor heeft ontwikkeld. Hij heeft de hele wereld over gereisd, waar hij verschillende proeverijen heeft gehost en masterclasses heeft gegeven. Bestel kaarten.

BEEK VS MULDER

Vrijdag 17 februari / 19.00 uur tot 20.00 uur / € 15,00. Dennis Mulder versus Jan Beek. Waarom maakt een distilleerderij whisky die soms ook in de flessen van een onafhankelijke bottelaar terecht komt? En welke zijn beter? Op humoristische wijze voeren deze twee heren een strijd waarin Dennis de distilleerderij vertegenwoordigt en Jan de onafhankelijke bottelaar. Bestel kaarten.

Gerard Struik

Vrijdag 17 februari / 20.00 uur tot 21.00 uur / € 15,00. Gerard Struik is ‘brand ambassador’ van Cooley Distillery in Ierland, Ierlands enige onafhankelijke distilleerderij. Gerard vertelt over de Ierse whiskey vanaf het allereerste begin, tot zijn hoogtepunt in het midden van de 19e eeuw. De gasten hebben ook de mogelijkheid om het kern assortiment van Cooley Distillery te proeven. Bestel kaarten.

JOCK SHAW

Zaterdag 18 februari / 13.30 uur tot 14.30 uur / € 15,00. Jock Shaw neemt u mee in de wondere wereld van Bruichladdich. Jock is ‘brand ambassador’ van Bruichladdich in Nederland en staat bekend als een rasentertainer. U krijgt naast een aantal mooie Bruichladdich's een uur puur entertainment omlijst door live muziek. Schotse liedjes en stand up comedy maakt altijd deel uit van zijn proeverijen en masterclasses. Bestel kaarten.

WULLIE MACMORLAND

Zaterdag 18 februari / 14.00 uur tot 15.00 uur / € 15,00. Wullie Macmorland is eigenaar van het Schotse restaurant Hielander en hij is mede organisator van het Whisky Festival. In deze masterclass ervaart u zelf dat whisky’s nooit hetzelfde smaken. U maakt kennis met een scala aan lekkernijen die de smaak van de whisky een andere beleving geeft. Leer welke combinaties wel en niet bij elkaar passen! Bestel kaarten.

HANS OFFRINGA

Zaterdag 18 februari / 15.00 uur tot 16.00 uur / € 15,00. Kom luisteren, kijken en proeven naar de enige echte officiële ‘Four Roses Bourbon & Blues masterclass’ gepresenteerd door de internationaal bekende whiskyschrijver en presentator Hans Offringa. Na afloop krijgt u Hans' nieuwste boek, het 244 pagina's tellende Bourbon & Blues, en een ‘tasting glass’ van Four Roses mee naar huis. Bestel kaarten.

KENNY MACKAY

Zaterdag 18 februari / 19.30 uur tot 20.30 uur / € 15,00. Kenny Mackay is jarenlang de ‘managing director’ van Morrison-Bowmore geweest. Hij was verantwoordelijk voor verschillende schotse distilleerderijen; Glengarioch, Bowmore en Auchentoshan. Op dit moment is Kenny eigenaar van het Scottish Liqueur Centre, samen met de familie Morrison. Kenny Mackay is erg ervaren en deskundig op het gebied van bottelen en selecteren van whisky’s. Bestel kaarten.

ALEX BRUCE

Zaterdag 18 februari / 20.00 uur tot 21.00 uur / € 15,00. Samen met zijn zus en vier anderen runt Alex Bruce de Adelphi distillery. Alex heeft in 2006 de titel ‘keeper of the Quaich’ gekregen. Het bedrijf Adelphi is opgericht in 1826 en is sindsdien de meest gewaardeerde onafhankelijke destilleerderij van single casks en rare malts in Schotland. Adelphi bottelt uit de beste vaten, zonder kleur- of chillfiltratie. Alex Bruce vertelt u er alles over. Bestel kaarten.

GERRIT DUIT

Zaterdag 18 februari / 21.00 uur tot 22.00 uur / € 15,00. Gerrit Duit kan u alles vertellen over de kunst van blenden. Hij heeft bijna zijn hele leven in de wijn en destilleerhandel gewerkt. De laatste jaren van zijn loopbaan was hij actief als whisky ambassadeur van Diageo, dé whisky producent van Schotland! Verder is Gerrit Duit in april van 2005 benoemd tot ‘Keeper of the Quaich’. Inmiddels is hij met de VUT maar hij deelt graag zijn kennis. Bestel kaarten.
0 x

the balvenie man
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor the balvenie man » 06 Feb 2012, 21:11

Ook ik hoorde van dit mooie festival en heb besloten de gehele zaterdag eens te gaan proeven en de sfeer daar te bekijken, helaas doe ik daar maar 1 masterclass en ga eens kijken bij vriend Jock,

Dus tot aankomende zaterdag, :duimop

The Balvenie Man :Pipersmile

en Sietse je kan altijd nog je fantastische :violin spel laten horen aan de stand
0 x

yoyoman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor yoyoman » 08 Feb 2012, 05:25

Ik heb mij ,mede door een nieuwe baan ,veranderingen in mijn prive leven lange tijd afwezig gehouden van de hectiek van de verschillende whisky fora. Maar ik hoop een ieder die op dit forum is op een van de sessies de hand te kunnen schudden. Ik ben een van de vele BNC leden die jullie gaan proberen rond te leiden.Van vorig jaar weet ik voorral hoe gezellig het is. Dus allen tot ziens ik heb er onwijs veel zin in.
0 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”