Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Feb 2024, 13:33

Je kunt altijd Ralphy nog uitnodigen David.

Pak je zelf iets moois en Ralphy mag weg als die Maclean's op is. :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Wahlee
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 09 Feb 2024, 14:05

Zojuist even naar Whiskyhort geweest en wat meegenomen.

Een Islay toast Blended Malt
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/244792

En een 19-jarige Wardhead
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/222542

Beide gebotteld door whiskyhort zelf
3 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 09 Feb 2024, 14:53

HammerHead schreef:Yup, staat hier inmiddes ook achterin de kast te verstoffen. Heb 'm zelfs al een paar keer als mixer gebruikt, maar daar is ie eigenlijk niet zo geschikt voor vanwege de voor mij duidelijke metaligheid. Door cola ofzo pleur ik dan liever een goedkopere bourbon.

Ik vind 'm echt goed meevallen voor z'n prijs en was hier toch na een half jaartje leeg. Niet superspannend, maar wel gewoon lekker.
1 x
Afbeelding
(open flessen)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Feb 2024, 15:42

Wahlee schreef:Beide gebotteld door whiskyhort zelf

Typisch Duits, ook echt zelf gebotteld. Geen Schotse whisky (staat ook niet op het label) dus je moet er maar op vertrouwen dat er in zit wat op het label staat....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2024, 20:28

WhiskyDudes schreef:...dus je moet er maar op vertrouwen dat er in zit wat op het label staat....
Geldt dat niet altijd zo? Ook in Duitsland heb je regels wat betreft etikettering. En als je niet te veel op het label zet kun je ook weinig fout doen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Feb 2024, 01:14

Ja, maar dat heeft toch weinig te maken met wat er daadwerkelijk inzit? Staan vaak geen vatnummers meer op, geen exacte data, dus dan moet je als consument maar vertrouwen dat wat er op het label staat ook is wat er echt inzit. Voor mezelf, als ik een fles koop, vind ik het wel van enig belang dat er een vorm van controle is geweest en met botteled & labeled in Scotland weet je dat alles gecontroleerd is door HRMC. Met bottled en labeled in Scotland en vervolgens leeggegoten ergens in een garage in Duitsland en daarna weer gebotteld heb ik daar wat minder vertrouwen in.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Feb 2024, 05:10

Is het natuurlijk altijd mooi om zo veel mogelijk informatie te krijgen. Je moet er op vertrouwen dat die informatie klopt en de HMRC (Britse belastingdienst) zijn werk heeft gedaan.
Maar of die Duitsers flessen in een garage overgieten? Zijn daar aanwijzingen voor?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 10 Feb 2024, 11:26

WhiskyDudes schreef::Scratch
HammerHead schreef:Inderdaad gewoon nog de oorspronkelijke €32 bij Woudenberg (maar in België wellicht meer?). Die €32 is wat mij betreft ook wat ie maximaal waard is. Het is best een aardige dram voor de prijs, maar smaakt ook erg jong, peperig en behoorlijk metalig.

Weer een dure fles dus… Aangezien dit soort flessen na 1 teleurstellende dram meestal achterin de whisky kast komen en daar jaren logeren…. M’n huisslijter wilde mij er niet eens een sample van inschenken, zegt alles al.

Ik snap dat je huisslijter deze niet voor je heeft ingeschonken. Ik denk dat je niet echt de doelgroep bent voor dit soort whisky’s. Maar even proberen en dan een mening geven kan ook geen kwaad. Maar voor dit bedrag is er niets mee vind ik en staat bij mij midden in de kast dus komt er zeker af en toe eens uit.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Feb 2024, 11:34

WhiskyDudes schreef:Je kunt altijd Ralphy nog uitnodigen David.

Ik vind het wel grappig dat hij die McLean's whisky of the year heeft gemaakt. Ik snap gewoon niet dat iemand met zoveel 'ervaring' in whisky dit tot het beste wat hij het afgelopen jaar heeft geproefd uit kan roepen, ook niet als je meerekent dat bijna alles daarvan regulier verkrijgbare standaardbottelingen zijn. Het lijkt erop dat de prijs hierin zeer sterk heeft meegewogen.

Ik neem toch aan als je hem een Mclean's en een Springbank 10 voorzet, hij alsnog voor de laatste zal gaan.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Feb 2024, 11:38

JoachimV10 schreef:
HammerHead schreef:Yup, staat hier inmiddes ook achterin de kast te verstoffen. Heb 'm zelfs al een paar keer als mixer gebruikt, maar daar is ie eigenlijk niet zo geschikt voor vanwege de voor mij duidelijke metaligheid. Door cola ofzo pleur ik dan liever een goedkopere bourbon.

Ik vind 'm echt goed meevallen voor z'n prijs en was hier toch na een half jaartje leeg. Niet superspannend, maar wel gewoon lekker.

Ik kan het idee achter deze botteling op zich wel waarderen. Voor mensen met een wat minder ruime beurs is het een aardig alternatief voor de doodgeslagen meuk die je meestal in deze prijsklasse vind. Let wel: ik zeg niet dat ik het een hopeloze kutwhisky vind, alleen behoorlijk overgewaardeerd.

Maar zoals hierboven ook al genoemd, ik behoor denk ik niet tot de doelgroep waarvoor deze botteling in de markt is gezet.
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 10 Feb 2024, 11:41

HammerHead schreef:
WhiskyDudes schreef:Je kunt altijd Ralphy nog uitnodigen David.

Ik vind het wel grappig dat hij die McLean's whisky of the year heeft gemaakt. Ik snap gewoon niet dat iemand met zoveel 'ervaring' in whisky dit tot het beste wat hij het afgelopen jaar heeft geproefd uit kan roepen, ook niet als je meerekent dat bijna alles daarvan regulier verkrijgbare standaardbottelingen zijn. Het lijkt erop dat de prijs hierin zeer sterk heeft meegewogen.

Ik neem toch aan als je hem een Mclean's en een Springbank 10 voorzet, hij alsnog voor de laatste zal gaan.

Mee eens. Denk dat de prijs hier een te grote invloed heeft. Bij deze keuze zal waarschijnlijk iedereen voor de Springbank gaan maar daar heb je dan wel 2x een mclean’s voor. Ik denk dat de oswa’s zich ook vooral richten op de grote groep met een beperkt budget en daar binnen zoeken naar de beste keus. Voor rond de 30 euro zie ik bij mijn slijter echt mindere whisky’s dan deze. Maar voor iets meer zou ik toch voor een Campbeltown Loch gaan.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Feb 2024, 11:56

De Campbeltown Loch is inderdaad beduidend beter (in ieder geval de eerste batch). En die zie ik zo nu en dan ook al voor €40 in de aanbieding voorbij komen.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Feb 2024, 12:12

Hij zegt vaak dat het niet de beste of meest complexe whisky is, maar in dezelfde lijn als de Campbeltown Lochs & de Thompson Bros TB/BSWs van deze wereld is de Maclean's Nose gewoon een degelijke whisky voor de prijs. Zijn insteek was veeleer een signaal aan de whiskyindustrie om betaalbare kwaliteit op de markt te zetten, want dat is vooral waar we in 2024 naartoe gaan. Beschikbare budgetten bij de eindklanten gaan naar beneden, distilleries, importeurs en retailers beginnen met overvolle stocks te zitten en dus komt er hoe-dan-ook een stabilisering van de markt op zich. En dan heb ik het over de globale whiskymarkt, niet de 100 mensen op dit forum die wel steeds "the latest & greatest" zoeken en daar ook nog steeds willen voor betalen. Want draai of keer het hoe je wil, daar kan een distillerie de zaak niet van laten draaien.
7 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 10 Feb 2024, 13:19

Toch vind ik het wel bijzonder dat hij als liefhebber dan zo'n Whisky kiest, de prijs zal inderdaad wel een grote factor zijn want zo'n fles of een Campbeltown Loch of wat dan ook in die richting komt eigenlijk niet eens op mijn radar, dan heb ik veel liever betere kwaliteit voor een hogere prijs en dan koop ik wel minder.

Ik drink ook helemaal niet veel, volgens mij drinken de meeste liefhebbers vrij weinig en het liefste voornamelijk in gezelschap, het nomineren van zo'n fles schiet dus mijns inziens zijn doel wel wat voorbij.
Datzelfde heb ik overigens met de OSWA, niet interessant.

Maar goed, inderdaad het klopt wel dat de prijzen de pan uit rijzen en je krijgt tegenwoordig steeds minder kwaliteit voor wat je betaalt, het is onhoudbaar aan het worden dus vanuit dat sentiment begrijp ik het nog wel enigszins.
Alleen moeten we willen dat er steeds meer nietszeggende Whisky in de markt gezet gaat worden om maar aan een bepaald prijspunt te voldoen?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Feb 2024, 16:00

Reichenbach schreef:Maar of die Duitsers flessen in een garage overgieten? Zijn daar aanwijzingen voor?

Tsja, je HOEFT het niet te geloven natuurlijk, een ambtenaar wil tenslotte overal bewijs voor hebben en die Duitsers staan geen foto’s te maken voor de socials. Maar iedere liefhebber weet dit wel, in Duitsland sowieso.
Maar neem deze overweging eens mee; het is bij wet verboden om single malt anders dan in flessen met een label Schotland uit te krijgen. Dus voila, daar ga je.
Blended mag wel (geloof ik).
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”