Post hier je eigen blend en resultaten

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Mei 2022, 17:20

Leuk om jullie ervaringen te lezen! Mocht ik eens een tegenvallende fles open hebben dan ga ik zeker eens aan de slag met een eigen blendje.

Ik heb ooit een living bottle gehad waar ik alle laatste restjes van open flessen of laatste drupjes van samples in kieperde. Hierbij hield ik geen rekening met het profiel. Alleen Schotse single malts, dat dan weer wel. Na een jaar had ik een 10cl flesje vol. Het smaakte vrij vlak, maar de afdronk hield wel erg lang aan met een hintje peat van het rokerige spul. Het was teveel moeite voor het resultaat, dus het bleef bij een eenmalig experiment.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 17:34

Koning schreef:Ik heb ooit een living bottle gehad waar ik alle laatste restjes van open flessen of laatste drupjes van samples in kieperde. Hierbij hield ik geen rekening met het profiel. Alleen Schotse single malts, dat dan weer wel. Na een jaar had ik een 10cl flesje vol. Het smaakte vrij vlak, maar de afdronk hield wel erg lang aan met een hintje peat van het rokerige spul. Het was teveel moeite voor het resultaat, dus het bleef bij een eenmalig experiment.

Een Living bottle is geinig voor onder t mom ‘het is niks dus als het wat wordt is t mooi meegenomen’. Als je heel gericht van niets, iets wilt maken zal je toch wat meer bedacht en overwogen moeten gaan blenden.
2 x
Afbeelding

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 28 Mei 2022, 17:43

Cask1988 schreef:
Koning schreef:Ik heb ooit een living bottle gehad waar ik alle laatste restjes van open flessen of laatste drupjes van samples in kieperde. Hierbij hield ik geen rekening met het profiel. Alleen Schotse single malts, dat dan weer wel. Na een jaar had ik een 10cl flesje vol. Het smaakte vrij vlak, maar de afdronk hield wel erg lang aan met een hintje peat van het rokerige spul. Het was teveel moeite voor het resultaat, dus het bleef bij een eenmalig experiment.

Een Living bottle is geinig voor onder t mom ‘het is niks dus als het wat wordt is t mooi meegenomen’. Als je heel gericht van niets, iets wilt maken zal je toch wat meer bedacht en overwogen moeten gaan blenden.

Dat is zeker waar, maar je kan ook altijd wel even nadenken over wat bij wat zou passen. Ik had bijvoorbeeld nog een halve fles Glenfarclas 105 die voor mij te alcoholisch was en niet sherried genoeg, een 1/3 volle fles laphroaig 10 die wel ok zat qua smaak, maar juist een te laag alcoholpercentage had, en een over-gesherriede edradour single cask die 1/4 vol was. Elke fles had tekortkomingen die bij de anderen juist totaal in de andere richting gingen dus nu dat ik ze bij een heb gegooid is het wel lekker spul geworden vind ik persoonlijk. Goed mondgevoel, medium sherry en een toffe geturfde ondertoon.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 19:08

pololo schreef:Dat is zeker waar, maar je kan ook altijd wel even nadenken over wat bij wat zou passen. Ik had bijvoorbeeld nog een halve fles Glenfarclas 105 die voor mij te alcoholisch was en niet sherried genoeg, een 1/3 volle fles laphroaig 10 die wel ok zat qua smaak, maar juist een te laag alcoholpercentage had, en een over-gesherriede edradour single cask die 1/4 vol was. Elke fles had tekortkomingen die bij de anderen juist totaal in de andere richting gingen dus nu dat ik ze bij een heb gegooid is het wel lekker spul geworden vind ik persoonlijk. Goed mondgevoel, medium sherry en een toffe geturfde ondertoon.

Ja precies, maar dan ben je dus bedacht en overwogen aan het blenden. Neemt niet weg dat je met Koning z’n manier ook heel erg verrast kan worden! In m’n vroege whiskyjaren eens van alles bij elkaar gemikt aan bodempjes van flessen. Ik meen iets van Glenlivet 12, Aberlour 12 double cask, lappie QC, pulteney 12 en nog 1 meen ik. Afzonderlijk dronk ik t niet meer (op de Lappie QC na) dus toen ook zonder nadenken bij elkaar ingepleurd. Kwam heel leuk spul uit :duimop

Maar dat gericht blenden zoals vanmiddag in m’n eerdere post is toch ook wel een erg leuke manier om met de hobby bezig te zijn hoor :bigsmile Alleen dat gereken is echt een gek*t :gnif
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Mei 2022, 19:45

Tot een paar jaar terug hield ik ook een living bottle bij, waar ik steeds de laatste 1 a 2 cl uit een fles bij gooide, verder ook niet gericht of met een gedachte erachter. Die raakte na verloop van tijd eigenijk steeds meer uit balans; wellicht omdat er van tegenvallende whiskies eigenlijk meer in ging dan van echte toppers (die drink ik namelijk liever gewoon leeg). Heb het 3 jaar volgehouden en 'm daarna deels soldaat gemaakt en nog 10 cl als sample bewaard.
Tegenwoordig drink ik al m'n flessen weer gewoon leeg en bij degenen die tegen vallen duurt dat gewoon (veel) langer.
2 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 22 Jan 2023, 14:09

Het werd weer eens tijd voor een post in dit topic ;)

Vandaag i.p.v. een living bottle een "living cask" gemaakt. Ik rijp wel eens wat cognacs en armagnacs na op vat, maar had nu niet genoeg materiaal om na de oogst het 5 liter-vat weer te vullen. Maar ik had wel een hoop whisky over, want ik heb pas geleden een paar 'best blends for the money' gekocht en daar bleef toch wel van 'over'.
Van die blends is alleen de Teacher's blijven staan voor normale consumptie en bezoek. De White Horse was wel ok, maar haalt 't voor mij niet bij de Teacher's. Dus alle resten in de blend en in het ex-cognac-vat van 5 liter:

0,8 l White Horse
0,8 l Lauder's Olorosso Cask
0,8 l Lauder's Port Cask
0,65 l Frysk Hynder port cask (krijgertje... is enigszins drinkbaar voor een Frysk Hynder, maar nog steeds veel geschikter voor deze blend)
0,9 l van m'n oude living bottle (vooral Teacher's en wat restjes overige blend)

En tot slot als smaakmaker: 0,6 l van een extra op nieuw eiken nagelagerde Bunnahabhain 12. Dat was een experiment van een van de DWS-leden, maar een tikje doorgeschoten. Houtthee met Bunna-tonen :lol: Maar doet het vast lekker in de blend.

Ik laat 't even een maandje liggen en 'aan elkaar wennen' :bigsmile Daarna ga ik eens proeven.
Ik had de White Horse, de twee Lauder's en de Teacher's al eens 1-op-1 gemengd, en dat was verrassend lekker. Kijken hoe dit straks uit het vat komt.
In het rotste geval maak ik er straks allemaal Drambuie van.
7 x
Afbeelding

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 23 Jan 2023, 11:28

Uridium schreef:Het werd weer eens tijd voor een post in dit topic ;)

Vandaag i.p.v. een living bottle een "living cask" gemaakt. Ik rijp wel eens wat cognacs en armagnacs na op vat, maar had nu niet genoeg materiaal om na de oogst het 5 liter-vat weer te vullen. Maar ik had wel een hoop whisky over, want ik heb pas geleden een paar 'best blends for the money' gekocht en daar bleef toch wel van 'over'.
Van die blends is alleen de Teacher's blijven staan voor normale consumptie en bezoek. De White Horse was wel ok, maar haalt 't voor mij niet bij de Teacher's. Dus alle resten in de blend en in het ex-cognac-vat van 5 liter:

0,8 l White Horse
0,8 l Lauder's Olorosso Cask
0,8 l Lauder's Port Cask
0,65 l Frysk Hynder port cask (krijgertje... is enigszins drinkbaar voor een Frysk Hynder, maar nog steeds veel geschikter voor deze blend)
0,9 l van m'n oude living bottle (vooral Teacher's en wat restjes overige blend)

En tot slot als smaakmaker: 0,6 l van een extra op nieuw eiken nagelagerde Bunnahabhain 12. Dat was een experiment van een van de DWS-leden, maar een tikje doorgeschoten. Houtthee met Bunna-tonen :lol: Maar doet het vast lekker in de blend.

Ik laat 't even een maandje liggen en 'aan elkaar wennen' :bigsmile Daarna ga ik eens proeven.
Ik had de White Horse, de twee Lauder's en de Teacher's al eens 1-op-1 gemengd, en dat was verrassend lekker. Kijken hoe dit straks uit het vat komt.
In het rotste geval maak ik er straks allemaal Drambuie van.

Dat komt vast goed. :hoedaf
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

K-AH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor K-AH » 30 Jan 2024, 22:07

Onlangs deze Linkwood 2012 SV aangeschaft die me helaas niet kon bekoren: je moet fan zijn van de zware, rudimentaire sherryprofielen en helaas ben ik dat dus blijkbaar niet ;) Daarom een beetje aan het mengen gegaan met 2 open flessen die wat in mijn vergeethoek waren geraakt!

* +50 cl Linkwood met +20 cl Glenalba 45 yo. Laatstgenoemde is een blend die ooit verkrijgbaar was in de Lidl in Duitsland: een afgezwakte body met een bijzonder kenmerkende afdronk. Mocht versgeboend antiek drinkbaar zijn... De blend zorgt voor meer body - met dank aan de Linkwood - en meer complexiteit in de afdronk - met dank aan de Glenalba. Duidelijke win-win hier!

* +30 cl Loch Lomond 10 yo for D12 + een kleine 10 cl Linkwood + 10 cl Kilchoman Sanaig: op zich geen slechte Loch Lomond - zeker niet voor die prijs - maar dankzij de blend is er wat extra old school karakter gecreëerd. Ook hier dus blij met de mix :)

* En gefascineerd door rijping op rode peper was hier toevallig het flesje tabasco (6 cl) net op: het flesje zo goed en hard mogelijk uitgeschud om dan - héél voorzichtig :D - terug aan te vullen met de Linkwood: eerst overduidelijk de whisky, waarna de tabasco best nog gebalanceerd opkomt, maar wanneer je het doorslikt verandert alles in zuivere tabasco :gnif Voor de echte tabascofans dus ;)
8 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Okt 2024, 18:55

Uridium schreef:Vandaag i.p.v. een living bottle een "living cask" gemaakt.
Roy van Aqvavitae had vier maanden geleden hetzelfde idee:

Hoe is het met jouw cask vergaan?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 16 Okt 2024, 22:16

Erg goed. Werd een uitstekende romige blend, geschikt voor allerlei cocktails.
1 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 09 Apr 2025, 09:36

Afgelopen week een blend uit eigen voorraad gemaakt als extra verjaardagscadeautje voor mijn schoonbroer. Hij is een zoetekauw dus ik wilde een mix van zoete whiskies zonder te scherpe randjes, liefst 50-50 'goud' en 'rood' en niet te hoog alcohol percentage. Na een paar test-blends uitgekomen op een blend met gelijke delen van deze zes:

Inchgower PST
Balblair PST
Hazelburn/Kilkerran blend CA
Highland Park EID
Blair Athol PST
Bunnahabhain CA

Was een leuk cadeautje in de vorm van een 35cl fles met een geinig labeltje (een beetje van jezelf en een beetje van ChatGPT). Ik heb het ook maar gecombineerd met een 'abonnement' om de fles te komen vullen uit mijn eigen infinity bottle iedere keer als die leeg is, handig want hij ging die avond gelijk op. Ik kan niet zeggen of deze blend nou beter was dan de bestanddelen, maar lekker was hij wel. Dronk goed weg tijdens de borrel zonder simpel of saai te zijn.
6 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”