Terugblik 2023 - Vooruitblik 2024

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Terugblik 2023 - Vooruitblik 2024

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Dec 2023, 14:42

Ik trap hem deze keer af, is toch altijd leuk om te lezen hoe anderen het jaar beleefd hebben.

Voor mij was 2023 in ieder geval een mooi jaar op whisky gebied.
In harde cijfers: veel 'minder' samples geproefd dan in 2022 (370 t.o.v. 450) dit vast als gevolg van veel minder online proeverijen.
Staan nog zeker zo'n 200 samples te wachten maar aangezien ik er ook bij blijf kopen/ruilen slinkt deze voorrad maar niet (te-weinig-drinktijd ;) ).
Meer geld uitgegeven aan nieuwe aankopen, maar dit doordat er oudere/duurdere bottelingen zijn aangeschaft, 138 dus veel minder dan de 148 in 2022 :P

Ons eigen festival in januari was weer een groot succes, de week voor het festival uitverkocht en door een paar aanpassingen de stands ruimer op kunnen stellen.
In februari een waanzinnige BYOB bijgewoond in Arnhem. Veel mensen eindelijk live ontmoet die ik voorheen alleen online had leren kennen en nu dus de hand geschud. Was een echt feestje! De meestal waanzinnige gedeelde flessen waren voor mij bijzaak, maar wel een aangename!
Verschillende proeverijen bijgewoond, zelf voor het eerst een proeverij gegeven (private cask Laddie's) aan een leuke groep mensen en op het eerste festival door Whiskyjongens gestaan als standhouder.
De inmiddels jaarlijkse 'studiereis' met de mede organisatoren van ons festival ging dit jaar mei naar de Speyside en wat een geweldige 5 dagen hebben we weer gehad!
Op whiskygebied was denk het niet doorgaan van the Gathering wel de grootste domper?

Vooruitzicht 2024?
Een nog mooier jaar met nog veel meer hoogtepunten!
26 januari staat de 7de editie van Whisky aan het Strand op het programma en alle 300 kaarten waren vorige week al uitverkocht!!
Bij verschillende evenementen door de Whiskyjongens zal ik als standhouder staan om mijn open flessen te delen.
Hielander en WTF Utrecht staan ook weer op de agenda en daar komen vast nog verschillende proeverijen bij (16-02 komt Whiskydude Edwin naar Middelharnis om zijn nieuwe batch te laten proeven).
Onze jaarlijkse 'studiereis' gaat komend jaar naar Islay, programma wordt nog ingevuld (nog niets te boeken op dit moment) maar we gaan daar in ieder geval geen standaard tourtjes boeken :bigsmile
Maar nog voor mei staat er zowaar nog een whiskytrip in mijn agenda! Tot mijn grote plezier mag ik met Danny, Raymond en Roelof mee naar de Speyside, het programma is zo goed als rond en ik heb daar ook al weer enorm veel zin in!
Tot slot zal ik me ook in 2024 niet in gaan houden en gewoon weer veel te veel uit blijven geven aan nieuwe snoepjes. De eerste bestelling is al geplaatst.....

Sluit graag af met iedereen hier een gezellig uiteinde te wensen, heel veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar.....maar vooral, blijf genieten!!
19 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Terugblik 2023 - Vooruitblik 2024

Ongelezen berichtdoor Mermur » 31 Dec 2023, 17:02

Mijn belangrijkste voornemen voor 2023 was om me te houden aan mijn voornemen voor 2022: "maximaal één fles per maand kopen en me concentreren op middelbare Mortlachs van onder de €200." Dat is me in 2023 nog slechter gelukt dan in 2022: ik heb dit jaar in totaal 45 flessen gekocht, waarvan 31 Mortlachs. De meeste van die Mortlachs waren weliswaar van middelbare leeftijd, maar ik ben toch regelmatig flink boven de €200 uitgekomen.

Dat gaat in 2024 substantieel veranderen. De lol van het kopen van Mortlachs was er in de loop van dit jaar al aardig vanaf gegaan: er komen nauwelijks nog nieuwe Mortlachs op de markt (2021: 85; 2022: 70; 2023: 24) en daarvan is maar een klein deel zowel interessant als betaalbaar (voor mij dit jaar nog maar 3 bottelingen). En de bottelingen van iets langer geleden die nog iets zouden toevoegen aan mijn collectie, komen, ook op veilingen, intussen standaard ver boven de €200 uit. Ik was me dus geestelijk al aan het voorbereiden op een koopstop (in ieder geval wat betreft Mortlachs), maar de onverwachte financiële tegenvaller aan het einde van het jaar - onze auto ging kapot en zal of een dure reparatie moeten ondergaan of vervangen moeten worden - heeft het laatste zetje gegeven. Ik verwacht in 2024 nog nauwelijks hele flessen Mortlach te kopen, zal me veel meer concentreren op samples en wil vooral genieten van de prachtige bottelingen die ik al in mijn collectie heb.

Met de terugkeer van mijn reukvermogen door de behandeling van mijn neuspoliepen heb ik dit jaar wel de rokerige whisky's herontdekt. Ik ben met name gecharmeerd van Port Charlotte en Ledaig. Ik sluit niet uit dat er nog een paar geturfde flessen bijkomen, maar ook hier is mijn voornemen om eerder samples dan hele flessen aan te schaffen (en die hele flessen pas nadat ik een sample gehad heb). Ik kijk ernaar uit om niet meer (zo) door FOMO geregeerd te worden.

Ik wens iedereen hier ook in het nieuwe jaar - letterlijk en/of figuurlijk - een mooie whiskyreis toe!
8 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 31 Dec 2023, 18:53

Altijd een leuk topic dit :goedgedaan

Bij mij stond 2023 in het teken van een nieuw bezoek met mijn pa aan Campbeltown. En deze keer hebben we Islay er achteraan geplakt. Beide smaken naar meer (daarover straks meer). Ik had me voorgenomen in Campbeltown zo ongeveer alles te kopen wat ik kon en mocht kopen. En dat is goed gelukt. Klein hoogtepuntje was de Barley to bottle tour en aansluitende blending sessie van de eigen fles. Ik heb me daar een partij goed en uitgebreid zitten proeven. En uiteindelijk denk ik een dikke twee drama teveel geblend die daarna op wonderbaarlijke wijze verdwenen zijn. Naast springbank vond ik Glen Scotia ook te gek. En ook Islay smaakt naar meer.

In 2023 wilde ik weer vaker naar proeverijen gaan. Dat is wel goed gelukt met soms meerdere per maand. Ik had me ook voorgenomen geen springbank/longrow meer te kopen behalve aan fatsoenlijke retail prijzen. Dat is redelijk gelukt, maar ik heb ook met pijn in het hart veel laten staan. Toch ook weer niet zo erg, want na de trip naar Islay komen er meer Glen Scotias, Kilchomans en Laphroaigs binnen.

Het voornemen voor 2024 was om opnieuw een trip naar Schotland met pa te doen. Deze keer een andere bestemming (Noord). Dat werd al druk gepland totdat ik werd ingeloot voor Springbank whiskyschool. Dus dat is dan ook gelijk waar 2024 van in het teken staat. We gaan in april en ik heb er al enorm veel zin in! Wederom mag de ouwe mee :).. ik hoop in 2024 op wat bottelingen van vat participaties en ik neem me hetzelfde voor qua springbank als dit jaar: via society of aan retailprijs of anders niet. Genoeg ander mooi spul onder de bovengenoemde 200 Euro. En ik ga vrolijk verder met bezoeken van de maandelijkse proeverij.

Last but not least: de gathering werd ook hier gemist :Protest
4 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 31 Dec 2023, 18:58

Terugblik :
vooruit dan, kort, uuhhh 26 aankopen en tig en tig samples, weer meer als verwacht, ahum.
Ik ben recent wel veel kritischer naar aankopen gaan kijken, want met de huidige prijzen vind ik het niet meer zo leuk.
helaas maar 1 tasting meegemaakt, ahum.
Vooruitblik :
weer kort, meer eigen materiaal open gaan trekken, minder samples aanschaffen want ze moeten wel op.
Hopelijk minder FOMO, maar dat zei ik vorig jaar ook.
Ik hoop een enkele tasting meer mee te maken en wil wel een festivalletje meepikken, maar ze zijn altijd zo ver weg.

Groet Cor
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Jan 2024, 14:18

cor0566 schreef:.... en wil wel een festivalletje meepikken, maar ze zijn altijd zo ver weg.

Deze 22-11-2024 Whiskyfestival Zuid Limburg is misschien meer voor jou in de buurt Cor? Duurt nog even maar wordt denk ik wel bijzonder door de locatie.
1 x
Afbeelding

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 01 Jan 2024, 14:58

Kleine 40 flessen aangekocht in 2023. Ruim 30 weggewerkt dus de voorraad is iets gegroeid.
Duurste dit jaar was een Springbank 21 :shock:
BFYB's : Maclean's Nose en Compass Box Orchard House.

2024 : Zal beetje zelfde blijven denk ik qua aankopen/verbruik ; wel benieuwd naar de (prijs)ontwikkelingen.
&
Geen Droge-Januari oid hier in Kattûk ! we schenken er zo alvast ééntje twee in :bigsmile

Gezond 2024 iedereen
:violin
Dirk
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Jan 2024, 21:03

2023 106 samples tegen 156 in 2022
2023 23 flessen tegen 9 in 2022

Dus maar een kleine stijging in volume tov van 2022 :-)

Ik begon prima met mijn voornemen het beperkt te houden met het aankopen van flessen.
2 flessen kwamen uit een caskshare - Dat het buiten mijn macht excuus
3 heb ik gekregen - Dat is mijn daar kan je toch niets tegen doen excuus
2 van distillery visits - Dat is mijn geen spijt hebben achteraf dat ik het niet gedaan heb excuus.

Maar de laatate 3 maanden is het redelijk uit de klauw geëscaleerd met 8 flessen uit proeverijen en 1 via de Whiskybase wishlist (met het die kan ik niet laten lopen excuus).

Voor de tweede keer naar Whisky aan het Strand. Nu met twee maatjes.
Weer een super relaxed uitje met mooie drams en een fijn ontbijt.

Hielander festival weer op de oude vertrouwde locatie in de kerk.
Ook weer een mooi feestje.

Voor het eerst in 4 jaar weer een proeverij van mijn lokale dealer op de Zaanse Schans. Bekende en nieuwe gezichten en toch weer een paar mooie drams weten te scoren.

Plus een record aantal van 17 concerten, 1 festival en 2 spoken words.

En dan op naar 2024 ...

Over 2022/2023 heb ik opgemerkt dat ik beter weet wat ik wil en lekker vind. Dus flessen die ik in het verleden heb gekocht "op gevoel" blijven gesloten omdat ik flessen die ik recent heb gekocht "met kennis" opentrek. Ik heb met de kerst mijn hele verzameling is eens door mijn handen laten gaan.
Door een andere indeling in de kast, en mijn zelf opgelegde beperking op te heffen is het idee dat ik meer ga opentrekken/zetten om een iets bredere keus te hebben als ik wat wil "snoepen".

Whisky aan het Strand en Hielander kaarten zitten al in de pocket.
Tevens staan er alweer een aantal concerten op het programma.

En als Norbert en/of McKeesie weer een mooi Single Grain on-line tasting gaan doen, en het past in de agenda kun je me daar zeer waarschijnlijk ook wel weer vinden.

En voor de rest wil ik toch kijken of ik het qua aanschaffen van flessen toch ook weer beperkt kan houden ...
In de loop van het afgelopen jaar heb ik al een paar keer weloverwogen mijn max 100,-/per fles laten varen.
En ik vrees dat ik er dit jaar ook niet aan ontkom de lat iets hoger te leggen.
Maar zo lang er ook nog moois en lekkers (net) onder de 100 euro op de markt komt ... wie weet ;)

:Slainte
7 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 07 Jan 2024, 20:14

Het was weer een bijzonder jaar, en ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Inmiddels zijn de prijzen zo gestegen dat het mijn aankopen best wel beperkt. Heeft ook te maken met mijn whiskykast die vol raakt. Dus ik heb me voorgenomen om voor elke fles die ik nog koop ook een fles te verkopen (er zullen binnenkort wel weer een paar verschijnen in het aan/verkoop topic :-)
De jaarlijkse Hazelburn (oloroso) release is één van mijn favorieten maar is bijna niet meer aan te komen (voor normale prijzen). Hetzelfde geldt voor de Glendronach 18 die ik recent meer ben gaan waarderen. Er is hier geen slijter meer in het dorp (zelfs niet in de hele gemeente..) dus ik ben vooral aangewezen op online aankopen. Verder ben ik van plan wat meer samples te gaan proeven, dat bevalt goed. En het forum blijft een belangrijke bron van informatie, ook leuk en leerzaam om oudere topics terug te lezen. Bedankt daarvoor en speciaal ook Roelof voor het organiseren van weer een fijne tasting, en verder iedereen een gezond en whiskyrijk jaar!
3 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Jan 2024, 21:22

Roelof schreef:Bedankt daarvoor en speciaal ook Roelof voor het organiseren van weer een fijne tasting, en verder iedereen een gezond en whiskyrijk jaar!

Graag gedaan 'buurman'.
Maar snel weer een datum prikken voor de volgende tasting :Slainte.
1 x
Afbeelding

Mir jam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mir jam » 24 Jan 2024, 16:10

Mijn terugblik op 2023 was toch wel een hoogtepunt. Een ontmoeting met Billy Walker in Amsterdam. The Art of Drinks. Deze man volg ik al jaren, via de media hoor, al vanaf de Glendronach periode. In 2023 dus veel GlenAllachie whisky gekocht, gekregen, verjaardag, Moederdag, kerst enz. Meestal Single cask, maar ook de “standaard” 18 en de 12 jaar moscatel wood finish stond op het verlanglijstje.
Wat betreft 2024, iets minder :P GlenAllachie’s en meer ga proeven wat betreft peated. Zelf kijk ik uit naar Whiskyweekend Twente 7 en 8 maart a.s. en Whiskyfestival Achterhoek in Vorden. ( beetje eigenbelang, maar heel gezellig en een buiten festival).
Zo, het is bijna 17.00 uur, dus………
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2024, 13:35

#Spoileralert; verreweg het gros van Glenallachie releases waar prominent 'single cask' opstaat heeft een finish ondergaan (waar niks mis mee is) maar is dus geen 'single cask whisky' en voldoet dus NIET een de wettelijke criteria die de SWA en de UK/EU voorschrijven. :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Mir jam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mir jam » 25 Jan 2024, 14:12

WhiskyDudes schreef:#Spoileralert; verreweg het gros van Glenallachie releases waar prominent 'single cask' opstaat heeft een finish ondergaan (waar niks mis mee is) maar is dus geen 'single cask whisky' en voldoet dus NIET een de wettelijke criteria die de SWA en de UK/EU voorschrijven. :bigsmile

Dank voor je uitleg. Inderdaad heb ik ook finishes van de GlenAllachie, maar ook diverse Single Cask. Echte dus. Een voorbeeld, de 2 TAOD bottelingen zijn single cask.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Jan 2024, 16:42

Heel formeel is de SWA natuurlijk geen wetgever en zijn alleen 'The Scotch Whisky Regulations 2009' in de Britse wetgeving verankerd. En de term single cask komt niet voor in die Regulations. De SWA heeft in de praktijk uiteraard gewoon de touwtjes in handen bij alles wat de Schotse whiskyindustrie aangaat en geeft 'guidance' als het over het gebruik van bepaalde termen gaat.

Edinburghwhiskyacademy.com schreef:Guidance from the Scotch Whisky Association (SWA) is as follows:
The term “single cask” should only be used when the contents of the bottle have spent the entire maturation period in a single cask.

The term “single cask” should not be used where there has been a vatting of a number of casks, even if the vatted product has then been refilled into casks, for example for “finishing”.

The Association believes it would be acceptable for a “single cask” whisky to have been re-racked into another similar cask in the event of, for example, the first cask leaking. However, it would be misleading to decant a cask of whisky into a different type of cask for finishing and then to describe the finished product as “single cask”.

Glendronach zet bijvoorbeeld tegenwoordig op alle whiskies die (zogenaamd) uit 1 vat komen 'cask bottling' in plaats van 'single cask' en dan alsnog een vatnummer erbij. Dit lijkt sinds ergens in 2018 daar de standaard te zijn, in ieder geval nadat Billy Walker de boel had verkocht.
Bij Glenallachie noemt men alles gewoon nog doodleuk single cask. Zo te zien worden de regeltjes door de SWA iets minder strikt toegepast als het bepaalde personen met behoorlijke status in de whiskyindustrie betreft. :sst
5 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2024, 20:00

De wetgeving die consumenten moet beschermen en zowel in de UK als de EU gevolgd dient te worden is helder; consumenten mogen niet misleid worden door teksten op een label.
Zie tussen de haakjes de reply dit ik van Andrew Swift (hoofd legal) van de SWA kreeg; “You are correct to say that the SWA’s guidance on the use of the description “Single Cask” is not a regulation. However, UK law (namely Article 7 of Regulation No. 1169/2011) requires food descriptions (including when used on spirit drinks, such as Scotch Whisky) to be accurate and not misleading for consumers. It is our view that use of the description “Single Cask” would be misleading, unless all of the spirit had been matured in only one cask.”

Ik heb m’n info direct van de SWA, het blog waar je aan refereert ken ik, maar die zijn niet helemaal actueel en accuraat. Waar de SWA wel steken laat vallen is in heldere communicatie, zo is er op hun eigen site werkelijk NIETS terug te vinden over dit topic. Dat heb ik ook aangegeven, zorg dat je regels makkelijk te vinden zijn. In plaats van niet te vinden. :Scratch
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Jan 2024, 11:13

WhiskyDudes schreef:Waar de SWA wel steken laat vallen is in heldere communicatie, zo is er op hun eigen site werkelijk NIETS terug te vinden over dit topic.

Was mij ook al opgevallen ja, vandaar dat ik uiteindelijk bij de whiskyacademy uitkwam. Verder best logisch dat consumenten niet misleid mogen worden met onzin op een label, maar dat geldt dan blijkbaar niet voor de wat subjectievere ongereguleerde termen zoals rare, premium, exclusive, limited etc.
Als dat op een label staat impliceert het meestal precies het tegenovergestelde. :lol:
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”