WhiskyDudes schreef:bodevami schreef:Net even de 3 nieuwe whisky's van Signatory Vintage, de 100 PROOF serie in het glas gehad.
Wat mij betreft zijn de Blair Athol en de Ardmore zeker BYFB's.
De Tullibardine is anders en leuk om eens te proeven, maar vond hem niet heel spannend en lekker.
De Blair Athol springt er meteen uit, geur is goed, maar verloop in smaak en afdronk vond ik wat minder helaas.
De Ardmore vond ik voor mezelf de lekkerste. De combinatie van lichte peat en sherry doet het voor mij wel!
Dat de Ardmore de beste is sluit ik me bij aan.
Maar dat zegt an sich eigenlijk weinig want ook die is niet af. Ik had echt veel en veel meer van die Blair Athol verwacht. Gezien de bittere noot in smaak en finish (walnoot schilletjes) en het totaal afwezig zijn van sherry vat invloed zou je bijna denken dat het gaat om een seasoned 1st fill vat. Distillery karakter is er niet uit te halen, bij die Ardmore wel trouwens. BFYB’s zijn het in mijn ogen dan ook niet jammer genoeg. Alleen de onmogelijk scherpe prijs (want die krijg je echt op geen enkele calculator sluitend, er zit al voor minimaal € 20 aan btw, accijns en bottelkosten in die € 45) is niet genoeg voor die kwalificatie imho.
(De Tulli heb ik geskipt, die kunnen goed zijn maar dan met leeftijd)
Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren voor dat geld niet vaak zoiets ben tegengekomen, om die reden zou het voor mij een goede koop zijn.
Ligt er dan natuurlijk ook aan wat je allemaal geproefd hebt en wat in je eigen smaakprofiel valt. Daar zullen we dan ongetwijfeld ook in verschillen wat we dan een BFYB vinden of niet. Maar dat is voor mij ook het leuke aan de whiskywereld, de vele verschillende soorten whisky's en tegelijk alle verschillen in de mensen die deze whisky's proeven.
En waar doel jij dan precies op dat ze niet af zijn? Is de alcohol dan bijvoorbeeld niet goed geïntegreerd in het geheel?
Wanneer is een whisky voor jou af?