Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor bodevami » 14 Jan 2024, 13:37

WhiskyDudes schreef:
bodevami schreef:Net even de 3 nieuwe whisky's van Signatory Vintage, de 100 PROOF serie in het glas gehad.
Wat mij betreft zijn de Blair Athol en de Ardmore zeker BYFB's.
De Tullibardine is anders en leuk om eens te proeven, maar vond hem niet heel spannend en lekker.
De Blair Athol springt er meteen uit, geur is goed, maar verloop in smaak en afdronk vond ik wat minder helaas.
De Ardmore vond ik voor mezelf de lekkerste. De combinatie van lichte peat en sherry doet het voor mij wel!

Dat de Ardmore de beste is sluit ik me bij aan.
Maar dat zegt an sich eigenlijk weinig want ook die is niet af. Ik had echt veel en veel meer van die Blair Athol verwacht. Gezien de bittere noot in smaak en finish (walnoot schilletjes) en het totaal afwezig zijn van sherry vat invloed zou je bijna denken dat het gaat om een seasoned 1st fill vat. Distillery karakter is er niet uit te halen, bij die Ardmore wel trouwens. BFYB’s zijn het in mijn ogen dan ook niet jammer genoeg. Alleen de onmogelijk scherpe prijs (want die krijg je echt op geen enkele calculator sluitend, er zit al voor minimaal € 20 aan btw, accijns en bottelkosten in die € 45) is niet genoeg voor die kwalificatie imho.
(De Tulli heb ik geskipt, die kunnen goed zijn maar dan met leeftijd)

Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren voor dat geld niet vaak zoiets ben tegengekomen, om die reden zou het voor mij een goede koop zijn.
Ligt er dan natuurlijk ook aan wat je allemaal geproefd hebt en wat in je eigen smaakprofiel valt. Daar zullen we dan ongetwijfeld ook in verschillen wat we dan een BFYB vinden of niet. Maar dat is voor mij ook het leuke aan de whiskywereld, de vele verschillende soorten whisky's en tegelijk alle verschillen in de mensen die deze whisky's proeven.

En waar doel jij dan precies op dat ze niet af zijn? Is de alcohol dan bijvoorbeeld niet goed geïntegreerd in het geheel?
Wanneer is een whisky voor jou af?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Jan 2024, 15:00

Pfff, hoe leg ik dat nou uit…. In de regel, als een vat z’n werk doet merk je met vat samples dat als eerste de neus op niveau komt. Als het allemaal klopt dan moet daar het distillery karakter doorkomen en de alcohol integreren. Als dat op orde is wil dat totaal niet zeggen dat smaak en finish dat ook al zijn. Meestal merken we met vat samples dat als de neus trekjes van ‘af’ begint te krijgen dat het op smaak en finish nog totaal niet af is. Kenmerk voor niet af; onstuimig, geen balans, nog geen goede alcohol integratie. Zowel smaak als finish. En dan heb je nog hoe een sample het ‘doet’ met wat water. Het is altijd zoeken naar de sweetspot. En er is geen formule voor en soms gaat een whisky gewoon niet en trek je de conclusie dat het ‘m ook gewoon niet gaat worden. Kwestie van vaak genoeg sampelen, je wilt niet doorschieten.
Het argument ‘goede koop omdat het zo goedkoop is’ kan voor sommigen op gaan, voor mij niet. De duurste drams zijn uiteindelijk de flessen die zo tegenvallen dat ze na 1 dram achterin de kast belanden en daar eigenlijk ook niet meer uitkomen. Daar vallen deze BA en de Ardmore ook onder voor mij. De Ardmore is dan nog herkenbaar als Ardmore, maar die had gewoon met wat jaartjes vat veel mooier geworden, daar zat nog best muziek in als ik kijk naar wat wij nog aan Ardmore op vat hebben liggen en hoe dat ontwikkeld.
Die BA denk ik niet, die was 99% zeker alleen nog bitterder geworden (de walnoot schilletjes) met meer tijd. Dan moet je als bottelaar kiezen; bottelen of verkopen en SV heeft gekozen voor bottelen en voor een krankzinnig lage prijs (je kunt nu voor de retailprijs incl btw de inhoud van de fles under bond niet kopen) in de markt zetten. Ik snap hun gedachte erachter; voor dit geld kan (bijna) niemand klagen. Ik klaag ook niet, maar als ik ze had geproefd vooraf dan had ik ze niet gekocht. Misschien dat @henri ze wil overnemen voor weinig? :bigsmile
Er zit eigenlijk nul sherried profiel in de BA waardoor ik neig te denken dat het een seasoned vat geweest is. Wel de kleur, niet de smaak. Jammer. Want Blair Athol kan gewoon echt heel mooi worden.
Een BFYB is voor mij een dram die een P-Q verhouding heeft die je zelden tegenkomt. Alleen de aanwezigheid van de P is voor mij niet voldoende voor die kwalificatie. Er is spul van 6-7 tientjes waarbij de P - Q beter is. En 2024 is nog jong hè.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 14 Jan 2024, 15:25

Mooi en duidelijk verhaal Edwin.
Jij hebt natuurlijk zelf de ervaring met tig samples van vaten en houdt volgens mij de ontwikkelingen van elk vat nauw in de gaten.
Dan kun je volgens mij ook wel echt iets zeggen over ontwikkeling van een whisky in een vat en wat dat doet met de neus, smaak en afdronk.
De ervaring om regelmatig uit eenzelfde vat samples te proeven en te vergelijken met eerdere samples of hoe het er in het begin in ging is natuurlijk een geweldige ervaring en dat geeft natuurlijk dat je er meer over kan zeggen wat een vat nu eigenlijk doet.

Ik snap de gedachte van SV dan ook wel, als het niet beter gaat worden dan nu maar bottelen voor een "spot" prijs en dan loopt het vast wel.
Wordt er vandaag de dag denk je (te) veel gebotteld onder het mom van, laten we het maar bottelen want beter wordt het niet?

Het mooie is dat jij zelf kan bepalen wanneer iets in de fles gaat of niet. En dat verschilt natuurlijk ook per whisky en vat.
Maar stel jij hebt een vat waarvan je merkt, langer in dit vat gaat de whisky niet beter maken, maar nu bottelen kan eigenlijk ook niet want de whisky is nog niet af. Wat zou jij dan doen? Of kun je dit soort "problemen" simpelweg ook voorkomen door het juiste distillaat en de juiste vaten vooraf al goed te kiezen en selecteren? Of is het dan alsnog een optie om de whisky een (extra) finish te geven waardoor dit (deels) gemaskeerd kan worden en het toch nog wel iets leuks wordt?

Het whiskyjaar is in ieder geval weer interessant begonnen!

Vervolg discussie met betrekking tot kwaliteit en prijs:
Hoe kijk jij naar prijs / kwaliteit?
1 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 14 Jan 2024, 15:40

Ik vind deze Blair Athol in ieder geval erg lekker! Smaken verschillen blijkbaar. Het maakt mij ook niet uit of ik het distillery karakter eruit kan halen, zolang ik maar kan genieten…..
4 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 16 Jan 2024, 21:00

Meteen open getrokken bij binnenkomst, de Springbank 2000 Cask 683.

Pure en volwassen Springbank op bourbon, ja heerlijk :bigsmile
5 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 16 Jan 2024, 23:08

bodevami schreef:Net even de 3 nieuwe whisky's van Signatory Vintage, de 100 PROOF serie in het glas gehad.
Wat mij betreft zijn de Blair Athol en de Ardmore zeker BYFB's.
De Tullibardine is anders en leuk om eens te proeven, maar vond hem niet heel spannend en lekker.
De Blair Athol springt er meteen uit, geur is goed, maar verloop in smaak en afdronk vond ik wat minder helaas.
De Ardmore vond ik voor mezelf de lekkerste. De combinatie van lichte peat en sherry doet het voor mij wel!

Zag dat het er drie waren en dan Edition 2,3 en 4 maar waar is nr 1 dan?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/246292

Kwam ook deze uitleg nog tegen.

1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 17 Jan 2024, 19:43

dannyp44 schreef:Zag dat het er drie waren en dan Edition 2,3 en 4 maar waar is nr 1 dan?

Dit vroeg ik me ook al af, zou zomaar die Ben Nevis kunnen zijn.
Er is in ieder geval veel aandacht voor en laten we eerlijk zijn, mooi stuk (extra) reclame voor deze bottelaar.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Jan 2024, 20:06

Als je 't filmpje bekijkt blijkt het om een fout bij de labeling te gaan, waardoor de Ben Nevis (4 jarige heavily peated) niet op de pallet richting Europa is geraakt. Label vermeldde Benrinnes ipv Ben Nevis.

Overigens interessant filmpje - hij heeft er ook eentje over de vooruitblik op 2024 en die bevestigt wat we allemaal zien: warehouses van distilleries en magazijnen van importeurs/retailers zijn overvol door een daling in vraag. Gevolg: dumpingspraktijken op de markt. Hij gaf ook het voorbeeld van een handelaar die normaal gezien voor kerstmis een 7-tal vaten laat bottelen bij hun, nu 0. Niet omdat ze de samples niet lekker vonden, maar gewoon omdat de geldkraan van bovenaan wordt toegedraaid.

Ik weet niet hoe het in Nederland is maar hier in België klagen veel retailers steen & been. Eindejaarsperiode was voor velen enorm zwak, en als mensen al kochten was het voor veel minder dan de voorbije jaren. Er is een reden waarom de Campbeltown Lochs, Thompson TB/BSWs en Maclean Noses van deze wereld hoge toppen scheren, ik denk dat die trend zich enkel sterker gaat doorzetten dit jaar.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jan 2024, 22:38

In mijn branche zijn marktpartijen ook huiverig voor het doen van broodnodige investeringen vanwege de storm die verwacht wordt. Er zijn ook partijen die er mee op houden nu ze nog gezond zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 17 Jan 2024, 22:38

Sorry, dat ik even wat mis. :roll:
Maar wat wordt bedoeld met een "BYFB's whisky"?

Bedankt,

Tonny
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2024, 22:39

Bang For Your Buck :) m.a.w. een whisky die een waanzinnig goeie prijs/kwaliteit verhouding heeft (voor jou persoonlijk)

Check vooral even dit topic:
Hoe kijk jij naar prijs / kwaliteit?
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2024, 22:45

Casketje schreef:Overigens interessant filmpje - hij heeft er ook eentje over de vooruitblik op 2024 en die bevestigt wat we allemaal zien: warehouses van distilleries en magazijnen van importeurs/retailers zijn overvol door een daling in vraag. Gevolg: dumpingspraktijken op de markt. Hij gaf ook het voorbeeld van een handelaar die normaal gezien voor kerstmis een 7-tal vaten laat bottelen bij hun, nu 0. Niet omdat ze de samples niet lekker vonden, maar gewoon omdat de geldkraan van bovenaan wordt toegedraaid.

Link?
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jan 2024, 22:59

Cask1988 schreef:
Link?

2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 18 Jan 2024, 11:25

Casketje schreef:Ik weet niet hoe het in Nederland is maar hier in België klagen veel retailers steen & been. Eindejaarsperiode was voor velen enorm zwak, en als mensen al kochten was het voor veel minder dan de voorbije jaren. Er is een reden waarom de Campbeltown Lochs, Thompson TB/BSWs en Maclean Noses van deze wereld hoge toppen scheren, ik denk dat die trend zich enkel sterker gaat doorzetten dit jaar.

Het is lang niet meer zo wild als 2-3 jaar geleden, maar dat was ook een bizarre periode. Je kan beter naar de periode voor corona kijken om te vergelijken. De oorzaak is denk ik tweeledig; hoge prijzen, wegvallen van jonge speculanten en door inflatie angst om geld uit te geven. Of dat laatste terecht laat ik maar in het midden. Maar daarmee is de whiskyomzet wel minder dan het was. Aanpassen is het devies. En dan zie je dus meer vraag naar Campbeltown Loch, etc.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Jan 2024, 14:52

Een Hazelburn :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... lburn-2008

Ik vond m mooi, mooi genoeg dat als ik m vind voor een ( voor mij dan ) reeele prijs, dat hij er komt.

Groet Cor
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”