Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2021, 21:27

Wederom snel antwoord:

Hi Arthur

The SWA is a trade association and has no binding regulations on the production and labelling of Scotch Whisky. The requirements for Scotch Whisky are all set out in law, both UK law and EU law. We issue guidance on the law only.

The meaning of Single Cask should be given its common sense logical meaning which is that the spirit has only ever been matured in that one cask. Maturing the same spirit in more than one cask is no longer a single cask product and that is what the description traditionally means in the whisky trade over many years and what consumers will therefore expect. If you are aware of those who use that misleadingly we will investigate.

There is no minimum period for finishing prescribed in law but the description should only be used where there is a demonstrated organoleptic effect. The length of time will vary depending on type and size of cask. The Scotch Whisky is very responsible in this area and is subject to strict controls under its Geographical Indication verification scheme operated by Her Majesty's Revenue and Customs. Again, if you have identified a particular issue with a product please let us know.

If you want to look at transparency issues you would be better placed comparing the legal requirements around Scotch Whisky with non-EU spirits and then come back to me!

I hope that is helpful.

Alan

Daar zit geen woord Frans bij. Lang verhaal kort: alle prietpraat over vaten die bij elkaar worden gedonderd: het mag gewoon niet, punt. Dus ook niet na 6 maanden of 5 jaar bij elkaar te zitten. We moeten er dus vanuit gaan dat dit fabels zijn en daadwerkelijk niet gebeurd.

Finishen is dus gewoon een responsibility van de distilleries zelf. Dus ook hier: goed vertrouwen.

En met de claim onderaan zeg hij eigenlijk: Schotse whisky is vergeleken met andere spirits 1 van de meest transparante industrieën die er zijn, punt.

Tja... zeg het maar. Kwestie van geloven, of kwestie van feiten?
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Mei 2021, 21:39

De SWA is geen wetgever, dat klopt. Maar de invloed van de SWA op de wetgeving of invulling van de wetgeving is natuurlijk niet te onderschatten, zo werkt het nu eenmaal.

Zelf neem ik voor mijn vakgebied daal aan een werkgroep die voor Nederland de regels voor dat vakgebied bepaald. Dat zijn geen wetten, en de regels mogen niet in strijd zijn met Nederlandse en Europese wetten, maar de regels zijn wel bepalend voor hoe er binnen het vakgebied moet worden gehandeld. Ik denk dat de SWA dit voor de Schotse whisky is.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Mei 2021, 21:45

Ik vind deze wel opvallend hoor

Maturing the same spirit in more than one cask is no longer a single cask product 

Een single cask kan op die manier dus ook nooit een finish krijgen.
Zo had ik hem nog niet bekeken.

*gaat WB eens afstruinen naar voorbeelden
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Mei 2021, 21:54

Een Schot die het echt verkeerd doet:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... homan-2012

Een Ier dievons misleid door de serie Single Cask te noemen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ask-finish

En een Nederlandse bottelaar die het heel netjes op zijn etiket zet, maar waarbij het niet goed op WB staat, zie icoontje (I know, die vullen de members zelf):
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ey-2008-vw

Dus, hoe zit het nou?

(We gaan behoorlijk off topic trouwens. Misschien even verplaatsen naar een topic mbt vaten, of regelgeving, of SWA?)
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mei 2021, 08:17

Reichenbach schreef:Ik vind het antwoord op 'single cask' overigens wel duidelijk. De hele rijping periode in één vat. Dat sluit mijns inziens het bij elkaar mikken van whisky uit meerdere vaten in één vat uit.

Het antwoord is duidelijk, alleen wordt er dus door de SWA van alles toegelaten wat niet binnen de regels valt. Glendronach flikkert al jaren van alles door elkaar en plakt er gewoon single cask op. Je gaat me toch niet proberen wijs te maken dat ze dit bij de SWA niet weten?
Let wel; ik heb er geen enkele moeite mee als Glendronach lekker aan het blenden gaat en een top whisky op de markt brengt, maar noem het dan geen single cask.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 14 Mei 2021, 12:36

Is dit ook daadwerkelijk het geval dan Oogadal? Naar mijn weten noemen ze een vatting altijd een 'cask botteling'.
Ik heb ook beide hier staan... een cask botteling en een single cask. Waarbij inderdaad de indruk wordt gewekt dat een cask botteling ook een single cask betreft
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mei 2021, 20:10

Eeeh, ja. Ik heb er zat staan waar single cask opstaat. Maar een 20 yo + met 750 flessen uit een butt of pucheon is echt 100% onmogelijk hoor…
Ik begrijp ook niet wat de term ‘cask bottling’ toevoegt? Waar haal je de whisky anders uit? Een IBC? Dit is net zulke prietpraat als ‘matured in oak’
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 27 Mei 2021, 07:20

Zonet las ik op whiskynotes volgende quote:
Kilchoman founder Anthony Wills commented “Pedro Ximénez casks aren’t always the easiest to work with.
Heb Stewart Buchanan dit ooit ook weten zeggen... Iemand een idee waarom PX-casks dan toch niet zo simpel zijn? Dit staat los van het feit of er al dan niet nog een residu sherry in het vat zit bij het afvullen met new make? Of...
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Jun 2021, 19:57

Omdat een PX 1st fill vat heel hard kan gaan qua ontwikkeling en je dan een wel heel cask driven whisky krijgt. Dus je moet best vaak proeven, iets waarvan je zou zeggen, appeltje - eitje, maar ik merk zelf al dat vaak proeven best een uitdaging is met ‘maar’ 100+ vaten. Laat staan als je er 1000 hebt liggen.
Een goede/eerlijke bottelaar laat de transport sherry er sowieso uithalen trouwens... :?
Serge (Whiskyfun) heeft zich wel eens afgevraagd waarom er whisky op PX gelegd wordt… Om even later een whisky waarbij het wel goed is gegaan de hemel in te prijzen…
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Nov 2021, 19:37

Aardige aanvulling op het topic:
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Dec 2023, 09:50

Tijdens de BUS Whisky rondleiding vorige week vertelde de tourguide dat de regels in de VS per 1 januari a.s. gaan veranderen m.b.t. de eis om virgin oak casks te gebruiken voor bourbon. Daardoor zou er een mogelijk tekort in Europa gaan ontstaan aan deze vaten omdat ze minder massaal naar de EU komen. Ik vroeg hem nog wat de reden was voor deze verandering, volgens hem had het iets met milieuwetgeving te maken.

Blijkbaar worden dit soort regels vastgelegd in de "The Federal Standards of Identity for Distilled Spirits".
Nou heb ik online gezocht, maar ik kan echt helemaal nergens iets vinden over zo'n aangekondigde verandering.
Ik was benieuwd of iemand hier aanslaat op dit verhaal, hoor het graag!
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 27 Dec 2023, 11:41

Ik heb er ook nog niets over gehoord of gelezen, zo'n ingrijpende verandering zou zeker al wel ergens besproken moeten zijn online, en al zeker als het zou ingaan per 1 januari. Wat wel een feit is dat er meer en meer American Single Malt geproduceerd wordt, en daar zijn geen virgin oak vaten voor nodig. En daarnaast zijn er nog een hele hoop andere categorieën (rum, tequila, mezcal, ...) die gebruik maken van ex-bourbonvaten dus dat de beschikbaarheid daarom minder wordt hier in Europa kan ik wel gerust aannemen.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Dec 2023, 12:49

Ik weet wel dat ze al heel lang aan het lobbyen zijn om die regel eruit te krijgen ja. Ooit is het ingevoerd om de Amerikaanse houtindustrie die op z’n gat lag, een boost te geven. Nou is dat prima gelukt. Zo goed dat het vandaag de dag ‘niet meer nodig is’. Wel is het zo dat bourbon door de decennia heen z’n karakteristieke smaak heeft verworven en haast niet meer weg te denken is.
Zo’n ingrijpende regelwijziging kent in deze tijden nogal wat belanghebbenden. Allereerst de hout industrie inclusief kuiperijen die als de dood zijn dat hun business in elkaar klapt, dan de spirit producenten die hun aanvoer en voorraad van gebruikte bourbon vaten zwaar onder druk zien komen te staan, de milieubewegingen die vinden dat onnodige en excessieve houtkap moet worden terug gedrongen, de bourbon lobby die zo conservatief als de neten is en liefst geen veranderingen wil doorvoeren als het gaat om industriële standaarden en zo zijn er nog tal van partijen die het niet met elkaar eens zullen zijn in dezen. Als en ik zeg áls het er al van komt zal hier nog misschien wel 10 jaar discussie nodig zijn vooraleer er iets veranderd. Net wat Wouter zegt, als dat echt per 1 januari zou zijn dan zou dat al veel groter en meer vindbaar in het nieuws zijn. Zo’n ingrijpende verandering houd je never nooit onder de radar tot het laatste moment. Aangezien het bij een tourguide van BUS vandaan komt zou ik zeggen dat er nogal wat rede is om dit zeer in twijfel te trekken… ze staan nou niet bepaald bekend om hun hoogwaardige tours :roll: persoonlijk geloof ik er dan ook geen barst van.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Dec 2023, 16:33

Lijkt me inderdaad ook wel heel sterk dat dit er stilletjes tussendoor gefietst is.
De argumenten die Arthur geeft zijn de dingen waar ik ook aan dacht.

Wel worden er soms vaten twee keer gebruikt. Zo heeft Jack Daniels die Honey (waar nergens op staat dat er honing en whisky in zit) en Fire (die met kaneel). Dat wordt allemaal geproduceerd in hergebruikte vaten.

Ook de single malt producenten hebben de regel van virgin oak niet. Maar dat is in zijn totaliteit niet zo gigantisch veel.
0 x

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 27 Dec 2023, 16:34

WhiskyDudes schreef:Eeeh, ja. Ik heb er zat staan waar single cask opstaat. Maar een 20 yo + met 750 flessen uit een butt of pucheon is echt 100% onmogelijk hoor…
Ik begrijp ook niet wat de term ‘cask bottling’ toevoegt? Waar haal je de whisky anders uit? Een IBC? Dit is net zulke prietpraat als ‘matured in oak’

Waarom zou dit niet kunnen? een 700L butt met een 2% verlies per jaar heeft een totaal van 486,59L over na 20 jaar rijping, onverdund zijn dit dan 695 flessen van 700ml, stel dus dat je geen 2% angels share hebt maar enkele jaren of het hele verloop maar 1% dan red je die 750 flessen van een Single Cask op cask strength dus makkelijk... Mocht je deze dan nog naar 46% brengen, wat een normaal percentage voor Glendronnach is dan lukt je het makkelijk om 1000 flessen te vullen.

Dus om GD te betichten van fraude zonder sluitend bewijs te hebben, en of je rekenwerk te doen vind ik eigenlijk best wel stuitend.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”