Wat later dan gepland..
Sinds kort heb ik twee Norlan glazen en ik moet zeggen: ze maken wel een bijzondere indruk. Het eerste wat opvalt is hoe licht ze aanvoelen. Je houdt bijna een fragiel kunstwerkje in je hand. De rand voelt ook anders tegen je lippen dan bij de glencairn. Even wennen, maar het stoort niet; het geeft juist een apart, bijna "elegant" gevoel bij het proeven.
Qua functioneren (en dan met name het ruiken): de glazen doen wat je verwacht en de whisky ziet er mooi uit in je glas. Vooral bij whisky met een hoog alcoholpercentage merk je dat de aroma’s op een subtiele manier beter tot hun recht komen. Het lijkt alsof de scherpte wat "vervliegt" in dit glas, het is geen wereldschokkend verschil, maar net dat kleine beetje dat je neuservaring verfijnt. Niet wereldschokkend anders ofzo.
Ik heb twee whisky’s geprobeerd: een Glenrothes 11 yo en een Ardbeg 8 yo. in een Norlan en in een Glencairn. Bij de Ardbeg viel het subtiele verschil in aroma het meest op Het glas lijkt iets meer diepte te geven aan de complexe turf- en rooktonen. De Glenrothes 11 yo blijft een persoonlijke favoriet : zacht, rond, en met een mooie fruitige en in dit geval ook sherry karakteristiek. In dit glas komt hij heerlijk tot zijn recht (maar dus ook in de glencairn). Ik kon hem niet vinden op whiskybase, maar het is deze fles:
https://nl.whisky.com/shop/en/product/Glenrothes-former-club-bottle-2022-2023-11Y-2011-2022.html 
Een echte Bang for your Buck

Al met al zijn de Norlan glazen een fijne toevoeging aan mijn collectie. Ze zijn zeker niet revolutionair, maar door het design en de subtiele verbetering in de neuservaring geven ze je proeverij een net wat elegantere en verfijndere touch. Voor mij zijn ze in elk geval een blijvertje, wel benieuwd hoe lang ze heel blijven in die grote handen van mij. Ik heb ze goedkoop kunnen kopen, ik denk niet dat ik ze voor 35eur per stuk zou vervangen.