Door toeval kwam ik op dit forum terecht. Als medeliefhebber hoefde ik niet lang na te denken en ik meldde me maar meteen aan.
Het zal ca. 1985 geweest zijn dat ik met mijn toenmalige vriendin (nu mijn echtgenote) door Schotland fietste en we een paar keer langs een bordje ‘whiskytrail’ kwamen. De eerste keer zie je het bordje onbewust, de tweede keer merk je het op en vanaf de derde keer werden we nieuwsgierig wat dat wel niet in zou houden. Het bleek dat we in de buurt van whiskystokerijen waren en dat je die kon bezoeken. Wisten wij veel. Nooit whisky of whiskey van enige soort gedronken…
Daarop zijn we zo’n distillery toch maar eens gaan bezoeken. Tot onze verrassing kregen we aan het eind een gratis (het magische woord voor Nederlanders
) glaasje aangeboden. En vanaf dat moment waren we voor goed verpest. Als je whisky leert drinken en meteen aan de malt begint wil je niet anders meer. We hebben die vakantie meerdere distilleries bezocht en meteen wat verschillen geleerd.In die begintijd waren het nog de lichtere whisky's, niet van die heftige smaken. En nog niet zo vaak, want een fles had een stevige prijs en als je net je eerste baantje hebt kost dat een rib uit je lijf. We woonden in de buurt van Den Bosch en kwamen erachter dat de Whiskykoning daar ook proeverijen hield. Daar zijn we (op de fiets natuurlijk) een keer naartoe gegaan. Aan het eind daarvan kregen we ook een drupje met rokerige smaak en we konden ons niet voorstellen dat je zoiets lekker kunt vinden.
In de loop der jaren bleek onze smaak zich toch te ontwikkelen. We wilden meer; er kwam langzaam meer pit in en inmiddels (ik geniet nu van mijn pensioen) vinden we die smoky whisky's heerlijk. Prachtig om te zien hoe je smaak zich ontwikkelt. Het zijn voor ons echt niet alleen maar smoky’s; ook diverse andere krachtigere whisky’s komen aan bod. Ook de blended malts kunnen verrassend zijn. En de cask strength niet te vergeten!
De frequentie is er ook wel wat op vooruitgegaan, al houden we het per keer wel sober: één glaasje op een avond is altijd wel genoeg.
We proberen nog steeds van alles, niet alleen de top. Blends mogen, zolang het alleen malt is. Maar verder ook eenvoudige en goedkopere tot de zeer speciale kostbaardere. Dat laatste tot nu toe maar één keer gedaan, maar dat viel niet tegen, om maar een understatement te gebruiken.
Oh, en voor ik het vergeet te zeggen: voor ons alleen de Schotse whisky’s. Iers hebben we een paar keer geprobeerd, maar dat viel ons telkens tegen. Nog verder weg lijkt ons nix. Geeft niet, er is genoeg Schots om van te genieten. Daar zijn we voorlopig nog niet op uitgekeken.
Hier op het forum heb ik wel al even wat rondgeneusd, maar nog niet echt veel gelezen. Ik ben benieuwd wat ik er ga tegenkomen en in welke praatjes, discussies, vragen of wat dan ook ik terecht ga komen.
Groet,
Philippe

.
.