Cask1988 schreef:HammerHead schreef:Ik vind dat ook altijd zo bijzonder aan die preservergassen en de manier waarop sommige mensen menen die voor spirits te kunnen gebruiken. Een paar pufjes en dan ligt er kennelijk een deken van Argon o.i.d. op de vloeistof. Dat mengt toch binnen de kortste keren weer met de rest van de lucht in de fles? Lijkt mij alleen te werken als je alle lucht in de fles vervangt door het preservergas of ten minste zoveel dat er te weinig zuurstofmoleculen overblijven om een merkbare impact op de resterende whisky te hebben.
Heb het nooit zelf geprobeerd maar de wetenschap erachter snap ik wel. Dat gas is zwaarder dan zuurstof en schijnt niet te hechten en dus drukt het de zuurstof omhoog. Eenzelfde effect als dat olie of benzine op water blijven drijven. In een gesloten situatie van fles met kurk vind ik de werking iig plausibel te noemen. Iemand ervaring daarmee?
Het drijven van olien en vetten op water heeft in eerste instantie vooral met het hydrofobe karakter van deze vloeistoffen te maken en omdat olie etc. inderdaad lichter is dan water blijft het er dan op drijven. Dit principe gaat echter niet op bij gassen, er bestaat niet zoiets als oxidofoob. Gassen ontmengen alleen bij echt grote massaverschillen. En het verschil tussen een argon-atoom (40 g/mol) en een zuurstofmolecuul (32 g/mol) lijkt me daarvoor gewoon veel te klein. In lucht komt bovendien van nature ook al circa 1% argon voor. Dat zakt ook niet naar de onderkant in je fles (zie ook weer de Brownian motion).
Verder eens dat de meeste whisky in een fles verbetert met oxidatie (meestal zeker de eerste helft tot 2/3 een fles in).