Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.
Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
Clobnair Ceann, Contra: ..... De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja". Ik verklaar: enkelen zeggen dat, Japanse (Indische (red: Indiase), Amerikaans eet cetera whisk(e)y meer complexiteit biedt in de jongere whiskies dan Schotten Voor een deel volg ik dit want de voortdurende standaardisering gaat op termijn sowieso haar tol eisen, en alles gaat steeds meer op mekaar lijken De diversiteit blijft bij de Schotten wel veel groter ....
... zie het artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten...
... wie proefde ooit een 30-, 40-, 50-, tot zelfs 70-jarige whisky van eender welk ander land dan Schotland? Waar ter wereld is zo een heerlijke diversiteit aan mooie, complexe (vreselijk dure
Klaas Verzeilberg, Pro: ..... 'Goede whisky komt enkel uit Schotland'. Over een onzinnige boutade gesproken. Wie beweert dar er buiten Schotland en Ierland geen fantastische whisky's worden gemaakt, heeft de laatste 20 jaar vermoedelijk geen fles meer gekocht.
Want alhoewel het Keltische hartland voor altijd de wieg, de moederschoot van de whisky zal blijven, is het fenomeen whisky reeds langer dan vandaag een mondiaal begrip geworden.
... zie het artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten...
Schotland zal altijd onlosmakelijk verbonden blijven met whisky. Maar als de Schotten niet snel een tandje bijsteken, zou het weleens kunnen dat ze op whiskyvlak binnen afzienbare tijd het pleit gaan verliezen tegen Indische (red: Indiase) en Japanse whisky's. ....
Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.
Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.