Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Pro: De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja".
8
17%
Contra: 'Goede whisky komt enkel uit Schotland'. Over een onzinnige boutade gesproken. Neen dus.
39
83%

Totaal aantal stemmen: 47

Piet
Moderator
Moderator

Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Jan 2012, 20:54

In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de vierde in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 50 en 51 van nr. 1/2012.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.

Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"

Clobnair Ceann, Contra: ..... De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja". Ik verklaar: enkelen zeggen dat, Japanse (Indische (red: Indiase), Amerikaans eet cetera whisk(e)y meer complexiteit biedt in de jongere whiskies dan Schotten Voor een deel volg ik dit want de voortdurende standaardisering gaat op termijn sowieso haar tol eisen, en alles gaat steeds meer op mekaar lijken De diversiteit blijft bij de Schotten wel veel groter ....
... zie het artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten...
... wie proefde ooit een 30-, 40-, 50-, tot zelfs 70-jarige whisky van eender welk ander land dan Schotland? Waar ter wereld is zo een heerlijke diversiteit aan mooie, complexe (vreselijk dure ;-) ) oude whisky?......

Klaas Verzeilberg, Pro: ..... 'Goede whisky komt enkel uit Schotland'. Over een onzinnige boutade gesproken. Wie beweert dar er buiten Schotland en Ierland geen fantastische whisky's worden gemaakt, heeft de laatste 20 jaar vermoedelijk geen fles meer gekocht.
Want alhoewel het Keltische hartland voor altijd de wieg, de moederschoot van de whisky zal blijven, is het fenomeen whisky reeds langer dan vandaag een mondiaal begrip geworden.
... zie het artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten...
Schotland zal altijd onlosmakelijk verbonden blijven met whisky. Maar als de Schotten niet snel een tandje bijsteken, zou het weleens kunnen dat ze op whiskyvlak binnen afzienbare tijd het pleit gaan verliezen tegen Indische (red: Indiase) en Japanse whisky's. ....

Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.

Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 27 Jan 2012, 21:46

Ik stem contra. Mijn weinige ervaring met Japanse, Ierse, Indische , Amerikaanse en Belgische whisky leren me dat ook buiten Schotland pracht-whisky gemaakt wordt. Vaak net iets anders en daarom ook steeds verrassend.

Verder vind ik de pro-stelling wat vreemd. De vraag is : Komt goede whisky alleen uit Schotland.
Het Pro antwoord begint met : De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja".
... Dit was niet de vraag dacht ik. Vanwaar de beste whisky komt weet ik niet , maar dat er ook buiten Schotland goeie gemaakt wordt weet ik dan weer wel.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Jan 2012, 13:35

Een rare vraag, omdat Bourbon ook whisky is en dan ben je appels met broodroosters aan het vergelijken. Als ik de vraag dan maar voor het gemak verfijn naar 'Komt goede single malt whisky alleen uit Schotland?' dan nog zeg ik nee, al was het alleen maar omdat ik het tegendeel al geproefd heb. En dan wijs ik bijvoorbeeld naar Japan en India.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Jan 2012, 13:40

Contra. Ik zou zeggen: 'de breedste selectie goede whisky komt uit schotland'. Alleen al het bestaan van Amerikaanse en Ierse whiskey lijkt mij de stelling ontkrachten, om nog niet te spreken van de nieuwere whiskylanden.

Gezien de voorlopige uitslag van de poll vind ik het des te vreemder dat de verkrijgbaarheid van wereld-whisky (buiten de meest algemene bottelingen) behoorlijk slecht is...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

wim2103
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor wim2103 » 28 Jan 2012, 17:42

Hmm, ik stem toch contra, als de stelling nou was; 'de beste whisky komt uit Schotland' zou ik vermoedelijk pro gestemd hebben. Dat is niet het geval en om nou te zeggen dat bijvoorbeeld de Japanners en Indiërs geen goede whisky maken gaat me veel te ver! Niet eens met de stelling dus... :nono
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Jan 2012, 19:24

Ook Contra. Er hoeft maar één goede whisky uit een ander land te komen en dat bepaalt het antwoord.
BWhisky schreef:Verder vind ik de pro-stelling wat vreemd. De vraag is : Komt goede whisky alleen uit Schotland.
Het Pro antwoord begint met : De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja".

turfsmurf schreef:Een rare vraag, omdat Bourbon ook whisky is en dan ben je appels met broodroosters aan het vergelijken. Als ik de vraag dan maar voor het gemak verfijn naar 'Komt goede single malt whisky alleen uit Schotland?' dan nog zeg ik nee, al was het alleen maar omdat ik het tegendeel al geproefd heb. En dan wijs ik bijvoorbeeld naar Japan en India.

Ik heb ook meestal wat problemen met de vraagstelling, vandaar deze nuance.
Piet schreef:Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.
Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"

Echter, ik ben het met Wim eens dat een iets anders geformuleerde stelling, zoals:
wim2103 schreef:Hmm, ik stem toch contra, als de stelling nou was; 'de beste whisky komt uit Schotland' zou ik vermoedelijk pro gestemd hebben. Dat is niet het geval en om nou te zeggen dat bijvoorbeeld de Japanners en Indiërs geen goede whisky maken gaat me veel te ver! Niet eens met de stelling dus..

... tot een nuttigere en interessantere discussie zou leiden.

Ik zal dit aankaarten bij Ronald Zwartepoorte de hoofdredacteur van WhiskyEtc., want een betere formulering kost niets meer maar levert wel meer op 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Jan 2012, 13:26

Contra. Nee, niet alleen uit Schotland. Natuurlijk wel respect dat de techniek 'uit die hoek' (Ierland / Schotland; jullie vechten het zelf maar uit) komt! :respect
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 05 Feb 2012, 17:31

Contra!!
Heerlijke Ieren en Jappanners en Canadezen, Amerkaans enzovoorts.
Maar de beste Scotch ( de enige Scotch) komt uit Schotland :D
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Feb 2012, 18:34

Jock schreef:Contra!!

I second that opinion, Jock :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Feb 2012, 18:53

Daar zeg je wat, Jock!! :goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 04 Mar 2012, 22:47

I_SPEY schreef:
Jock schreef:Contra!!

I second that opinion, Jock :)

Helemaal mee eens :D
0 x

EricV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EricV » 07 Mar 2012, 14:11

Tsja, ik vind Ierse Whiskey toch ook wel erg lekker! Japanse en Canadese ken ik (nog) niet, maar alleen het feit dat Ierse ook lekker zijn, ontkracht de stelling al.

:ier
0 x
Afbeelding

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 09 Mar 2012, 12:40

Ik weet inmiddels dat Jock het schurft heeft aan cijfers geven aan Whisky, maar de top 3 van de Whisky Bible van dit jaar had niet voor niets 2 amerikanen. :lekker

Maar het is net zo'n stelling als ik wel vaker hoor. Dan gaat het om "het echte spul" en dan bedoeld men de rokerige Islay-soort. Die mensen zet ik meestal een whisky voor, die wel een Islay is, maar verre van rokerig. :gnif
0 x

JappieMceyk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor JappieMceyk » 01 Apr 2012, 09:07

Het is gewoon héél simpel.
Schotse Whisky komt uit Schotland.
Ierse Whiskey komt uit Ierland.
Het is net als wijn. Vroeger waren alleen de Franse, Duitse, Italiaanse en Oostenrijkse wijnen (in Nederland) bekend. Nu kan je uit welk land dan ook te wereld wel wijn halen.
Met Whisky is het precies het zelfde. De eerste 2 landen die Whisky produceerden waren Ierland en schotland. Later kwam daar Amerika en Canada bij. Toen kwam Japan en daarna de rest van de wereld.
Zijn deze ook lekker? Ja! Want goed wordt in mijn optiek alleen bepaald als het veel verkocht wordt. Want dan is de prijs/smaak verhouding in balans.
Lekker en welke prijs je daarvoor betaal dat bepaal je zelf. Met andere woorden de één houd van de moeder, de ander van de dochter en sommige van beide.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Apr 2012, 10:29

Zijn de antwoordmogelijkheden gewijzigd? "Goede Whisky" of "de Beste Whisky" zijn twee verschillende dingen. Je kan 10 goede whiskies hebben en wellicht is er maar één de beste (als je moet kiezen, hier dus uit landen)...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”