Cask1988 schreef:Ahhh dus ook in de whiskywereld hebben we tegenwoordig complot theorieën…
Ik denk dat het gewoon aangeeft dat niet alles zo transparant en zwart-wit is als het lijkt in de whisky industrie. Mijn bron was een gepensioneerd werknemer van een Secret Speyside (
) distillery, en ik zie niet in waarom die mens er zou over gelogen hebben.Om in de Ralfy sfeer te blijven: vorig jaar heeft hij een Caol Ila gebotteld die officieel op een "Saint Emilion Pomerol Barrique" gelegen heeft, maar uiteindelijk ging het om een vat dat bedoeld en gemaakt was voor de wijnindustrie, maar er nooit heeft gediend en dus nooit rode wijn bevat heeft alvorens er whisky in gekieperd is. Opnieuw: het is niet omdat het zo in de boeken staat en bijgevolg op het label, dat het daarom ook is wat je er van verwacht.
Het kan trouwens soms ook gewoon zijn dat de geschiedenis van het vat er gewoon niet is - niet elke Secret/Undisclosed Speyside is Macallan of Glenrothes, soms weten ze het gewoon effectief niet en heeft het niks met het recht om te naam te gebruiken te maken. Vandaar ook dat je af en toe bottelingen ziet met gewoon "hogshead" op het label, omdat dat het enige is wat officieel op de papieren staat. Nu met al die re-rackings en finishes komt dat minder vaak voor, want dan zetten ze gewoon het laatst gebruikte vat op het label.