Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?
Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?
Nikola schreef:Voorlopig ga ik niks meer kopen
Voorlopig is een relatief begrip

3 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Kikkerneve schreef:WhiskyDudes schreef:
Huh? Op Islay geweest en knetterhard Bunnahabhain & Laddie genegeerd….?
Laddie hadden we eigenlijk wel tijd voor gepland, maar de planning van de ferry liet ons in de steek. We zijn er voorbij gereden, maar zijn niet gestopt voor alleen een vluggertje in de shop. Had natuurlijk wel gekund, maar het liep allemaal wat gehaast/anders die dag. Zelfde geldt voor Kilchoman, die viel helaas ook net buiten de boot. We hebben ons er de zondag makkelijk vanaf gemaakt door de mile vanuit Port Ellen te wandelen. Hoefde er ook niemand meer te rijden. Rest me naast deze smoesjes alleen nog mijn nederige excuses aan te bieden
Tip; Kilchoman lekker overslaan. Geweest en ik had er al niet heel veel mee en nu nog veel minder. Zonde van je tijd.
1 x
Nikola schreef:Voorlopig ga ik niks meer kopen
Uh-huh. Dat maakte ik mezelf ook wijs voor ik deze fles "per ongeluk" won op CataWiki:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/25169/glenrothes-30-year-old-gm

3 x
Gisteren op het Spirit of Speyside festival de Glenfarclas botteling gekocht. Gigantisch "aan de prijs" met z'n £220 (ik had wel nog m'n bonnetje van £5 van de tour in december, zie andere post
) maar ach, ik had voor de eerste keer in lange tijd niks gekocht de voorbije maand en gezien de heel lovende reviews van een aantal zustervaten die als Family Casks waren gebotteld dacht ik: ik ga eens langs. Kunnen proeven en inderdaad: bingo.
Overigens gisteren een Stillman's tour gedaan bij Cragganmore die me aangenaam verrast had, gezien het zo'n malt is waar quasi niks van op de markt komt buiten de 12 op 40% en een Distillers Edition, en ook bij de IB's vind je quasi niks. Ze zijn één van de weinige die nog wormtubs gebruiken en dat vertaalt zich ook in de spirit, maar je merkt ook dat het gewoon een werkpaard is van Diageo. Alles draait om volume, de smaak is secundair. Zo hebben ze toen ze overgeschakeld zijn van een 5 dagen week naar full continu de fermentatietijd van een mix van 60 uren tijdens de week en 100 uren tijdens het weekend teruggebracht naar 50 à 55 uur. Volgens de stillman had 't geen effect op de smaak dusja, dan weet je wel genoeg. Naast de Distillery Exclusive op 48% (heel mooi en fruitig met een umami "back bone") en een 15-jarige voor hun 150e verjaardag (zepig, was niks IMO) na de tour kregen we bij het bezoek aan de warehouses een mooie 1986er uit een sherry vat en een 1999 uit een first fill bourbon. Beide echt prachtig, en dus een heel geslaagde tour.
Morgen nog een bezoekje aan de warehouses van Murray McDavid én een rondleiding en tasting bij Forsyths. De rest was ofwel al niet meer beschikbaar of gewoon té duur (£80 voor een tourtje bij Dailuaine, Linkwood of Mortlach - kom op zeg).
) maar ach, ik had voor de eerste keer in lange tijd niks gekocht de voorbije maand en gezien de heel lovende reviews van een aantal zustervaten die als Family Casks waren gebotteld dacht ik: ik ga eens langs. Kunnen proeven en inderdaad: bingo. Overigens gisteren een Stillman's tour gedaan bij Cragganmore die me aangenaam verrast had, gezien het zo'n malt is waar quasi niks van op de markt komt buiten de 12 op 40% en een Distillers Edition, en ook bij de IB's vind je quasi niks. Ze zijn één van de weinige die nog wormtubs gebruiken en dat vertaalt zich ook in de spirit, maar je merkt ook dat het gewoon een werkpaard is van Diageo. Alles draait om volume, de smaak is secundair. Zo hebben ze toen ze overgeschakeld zijn van een 5 dagen week naar full continu de fermentatietijd van een mix van 60 uren tijdens de week en 100 uren tijdens het weekend teruggebracht naar 50 à 55 uur. Volgens de stillman had 't geen effect op de smaak dusja, dan weet je wel genoeg. Naast de Distillery Exclusive op 48% (heel mooi en fruitig met een umami "back bone") en een 15-jarige voor hun 150e verjaardag (zepig, was niks IMO) na de tour kregen we bij het bezoek aan de warehouses een mooie 1986er uit een sherry vat en een 1999 uit een first fill bourbon. Beide echt prachtig, en dus een heel geslaagde tour.
Morgen nog een bezoekje aan de warehouses van Murray McDavid én een rondleiding en tasting bij Forsyths. De rest was ofwel al niet meer beschikbaar of gewoon té duur (£80 voor een tourtje bij Dailuaine, Linkwood of Mortlach - kom op zeg).
4 x
Daan schreef:Nikola schreef:Voorlopig ga ik niks meer kopen
Uh-huh. Dat maakte ik mezelf ook wijs voor ik deze fles "per ongeluk" won op CataWiki:
Wow.
Dat lijk me een mooie.
Jammer dat het steeds moeilijker ( lees prijziger / te prijzig ) word ze te bemachtigen.
Maar proficiat Daan.
Groet Cor
1 x
Als onderdeel van een wandeltrip door Kintyre (wat overigens echt een aanrader is als je van mooi en ruig Schotland houdt) natuurlijk ook even langs bij Springbank en Glengyle. Naast een leuke tour, m'n vrouw was er nog nooit geweest, ook wat moois uit de shop kunnen meenemen:
- handfilled Kilkerran/Springbank/Longrow
- 2 cage bottles (8yo Longrow RB en een 15yo Springbank FB)
En omdat ik in de week dat de society bottle uitkwam ook in Campbeltown zou zijn, na een succesvolle ballot geregeld met Springbank dat ze de fles op m'n verblijfadres kwamen langsbrengen
Daarom dan ook net terug van een meer dan prima vakantie
- handfilled Kilkerran/Springbank/Longrow
- 2 cage bottles (8yo Longrow RB en een 15yo Springbank FB)
En omdat ik in de week dat de society bottle uitkwam ook in Campbeltown zou zijn, na een succesvolle ballot geregeld met Springbank dat ze de fles op m'n verblijfadres kwamen langsbrengen
Daarom dan ook net terug van een meer dan prima vakantie
5 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Sander79 schreef:Als onderdeel van een wandeltrip door Kintyre (wat overigens echt een aanrader is als je van mooi en ruig Schotland houdt)
Ja? Genoten?
0 x
Fat Bastard! schreef:Sander79 schreef:Als onderdeel van een wandeltrip door Kintyre (wat overigens echt een aanrader is als je van mooi en ruig Schotland houdt)
Ja? Genoten?
Ja, het was geweldig! De Kintyre Way laat zien dat het schiereiland veel meer is dan alleen de distilleries in Campbeltown.
Nogmaals dank voor de tips

1 x
Via een whiskyveiling twee wat oudere bottelingen van de, naast Douglas Laing, beste bottelaar van Mortlach, Adelphi:
- Mortlach 1988-2005 AD (#3572)
- Mortlach 1990-2008 AD (#5945)
Naar aanleiding van de review van Thijs: Campbeltown Loch 22/231. Wel de muffe sherry van Springbank, maar zonder de hoofdprijs.
Via Whisky Antique: 5cl sample van de Mortlach 1997-2019 SS Dedicated to Giorgio D'Ambrosio. Een fles hiervan is niet meer te betalen - of in ieder geval heb ik niet zo veel geld meer over voor een 22-jarige Mortlach - maar dat betekent niet dat ik 'm niet geproefd wil hebben.
- Mortlach 1988-2005 AD (#3572)
- Mortlach 1990-2008 AD (#5945)
Naar aanleiding van de review van Thijs: Campbeltown Loch 22/231. Wel de muffe sherry van Springbank, maar zonder de hoofdprijs.
Via Whisky Antique: 5cl sample van de Mortlach 1997-2019 SS Dedicated to Giorgio D'Ambrosio. Een fles hiervan is niet meer te betalen - of in ieder geval heb ik niet zo veel geld meer over voor een 22-jarige Mortlach - maar dat betekent niet dat ik 'm niet geproefd wil hebben.
4 x
Daan schreef:Nikola schreef:Voorlopig ga ik niks meer kopen
En om mijn punt verder te illustreren, deze zijn zojuist binnengekomen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/231363/burnside-1994-leg
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/230540/burnside-1994-leg

1 x
-
MatthijsH
- Actief lid

Recentelijk een 4.5L Jameson met schommel aangeschaft, ik drink dat graag door de koffie en vind zo'n grote fles een fraai sierstuk.
Ook nog een Cardhu 12 years cadeau gekregen.
Ook nog een Cardhu 12 years cadeau gekregen.

3 x
- Reichenbach
- Moderator

Met een flinke dot slagroom?MatthijsH schreef:Recentelijk een 4.5L Jameson met schommel aangeschaft, ik drink dat graag door de koffie
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- MaltMuppet
- Top bijdrager

Vorige week met een aantal Casqueteers bij de Saillt Mór distillery in Duitsland geweest om onze vaatjes te bottelen. Zeer onder de indruk van de kwaliteit van de whisky die daar gemaakt wordt. In zijn warehouse een hoop mooie vaatjes mogen proeven. Ter gelegenheid van het bottelen zijn er ook speciaal voor de Casqueteers die daar aanwezig waren nog 2 gelegenheids bottelingen gedaan. Daarvan heb ik 2 flesjes van de Saillt Mór 2014 meegenomen. Peated spirit welke op ex-Jack Daniels vaten heeft gerijpt en op een Madeira vat gefinished is. De andere botteling was gerijpt op een PX vat en gefinished op een jamaican rum vat. Beide prachtig spul!
En de 2 vaten van de Casqueteers die we daar gebotteld hebben zijn ook super geworden, maar die wachten nog even op transport naar nl.
En de 2 vaten van de Casqueteers die we daar gebotteld hebben zijn ook super geworden, maar die wachten nog even op transport naar nl.
4 x
Mezelf op een Glenallachie getrakteerd.
Vind ze wat minder diepgang als bv een Glendronach hebben, maar op sherry gelegen o zo lekker drinkbaar.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ie-2008-sv
Groet Cor
Vind ze wat minder diepgang als bv een Glendronach hebben, maar op sherry gelegen o zo lekker drinkbaar.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ie-2008-sv
Groet Cor
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”