Recente discontinued aankondigingen en geruchten?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Re: Recente discontinued aankondigingen en geruchten?

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 15 Jan 2021, 23:00

Staan toch ook nooit leeftijden op vermeldt? Alleen jaartallen, waardoor men vroeger de leeftijd uitrekende en uitkwam op (eerst 18 jaar) 16 jaar.

Misschien waren de 2018 en 2019 versie ook wel 15 jaar oud...?

On topic:
Niet bang voor een discontinue maar meer voor het steeds verder verjongen van de whisky.
0 x

Spainkiller
Senior
Senior

Welke whisk(e)ys/expressies die nu (makkelijk?) verkrijgbaar zijn, zijn dat binnenkort misschien niet meer?

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 20 Mar 2021, 02:22

Berichten samengevoegd
Zie titel!

Nu ik whisk(e)y serieuzer begin te nemen en een aardige verzameling aan het opbouwen ben, probeer ik wat tactischer om te gaan met waar ik mijn geld aan uitgeef. Combineer dat met het feit dat ik een ontzettend avontuurlijke drinker ben (ik kan van elke whiskysoort genieten) én ik ontzettend zwak ben voor dingen die gelimiteerd zijn of 'op' dreigen te gaan, en, well, je snapt waarom ik dit draadje heb aangemaakt.

Ik doel hierbij niet zozeer op super (of expres) zeldzame whisky's, want dat is een gebed zonder eind. (Plus, ik heb niet de financiën om continu honderden euro's uit te geven elke keer dat ik een gewaardeerde distillerij iets gelimiteerds op de markt brengt, zoals de Arrrrrrrdbeg.) Ik doel meer op whisky's (core range of niet) die relatief betaalbaar zijn (maximaal eurootje of 100, ofzo) en niet super moeilijk te vinden zijn, maar die om wat voor reden dan ook hier uit de schappen dreigen te verdwijnen (lees: alleen nog maar verkrijgbaar worden voor woekerprijzen).

Want: als ik voor m'n geld kan kiezen uit twee goede whisky's, dan kies ik liever degene die ik een jaar later niet meer kan vinden, natuurlijk.

(Excuses als ik wellicht een onderwerp aansnijd dat wellicht al op meerdere manieren hier de revue heeft gepasseerd; ik heb m'n best gedaan met de zoekfuncties en het kijken in draadjes 'voor beginners'.)
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)ys/expressies die nu (makkelijk?) verkrijgbaar zijn, zijn dat binnenkort misschien niet meer?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mar 2021, 07:40

1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)ys/expressies die nu (makkelijk?) verkrijgbaar zijn, zijn dat binnenkort misschien niet meer?

Ongelezen berichtdoor henri » 20 Mar 2021, 12:47

Wouter1981 schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=6858&hilit=Geruchten#p86577

heb even melding gedaan zodat deze samengevoegd kan worden
0 x
Afbeelding

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 20 Mar 2021, 21:54

Dank!! Dit is exact wat ik zocht :)
2 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 16 Apr 2023, 21:58

Het laatste bericht is uit 2021! Er zijn toch wel wat whiskies discontinued geraakt sinds die tijd lijkt me? Of zie ik een andere gelijksoortige topic over het hoofd?
Anyways... benromach 100 proof is bv vervangen voor de cask strength en de tamdhy 12y is er ook niet meer.

Gister hoorde ik van de NL brand ambassador van Diageo dat de age stagements van Cardhu eruit gaan (12, 15, 18)?
Kan iemand dit bevestigen?
0 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Apr 2023, 09:04

Yvesss88 schreef:Het laatste bericht is uit 2021!

Je bedoelt zo ongeveer je eigen 1 na laatste post Yves? :Scratch
Bijlagen
Yves.JPG
Yves.JPG (80.54 KiB) 1589 keer bekeken
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Apr 2023, 16:40

Misschien bekend en iets anders dan hoe het topic gestart is: ik had het gerucht opgepikt dat Port Ellen gaat stoppen met leveren van mout aan niet-Diageo distilleerderijen.

Gisteren bij Laphroaig vroeg iemand ernaar en onze gids gaf aan dat dat dus klopt. O.a. Laphroaig zal op termijn dus elders aan gaan/moeten kloppen.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Apr 2023, 18:14

Dat had ik ook al begrepen. Ik meen iets van "eigen volk eerst". Als er daarna wat over blijft zal er vast wel wat verhandeld worden.

Op zich wel logisch en misschien niet verkeerd, als je te afhankelijk wordt van één leverancier (of afnemer) is dat gevaarlijk van je eigen continuïteit.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dandy Culver
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandy Culver » 17 Apr 2023, 18:32

Hoe zit het eigenlijk met de ‘reguliere’ Dalmore 18?
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Apr 2023, 18:36

Reichenbach schreef:Dat had ik ook al begrepen. Ik meen iets van "eigen volk eerst". Als er daarna wat over blijft zal er vast wel wat verhandeld worden.

Op zich wel logisch en misschien niet verkeerd, als je te afhankelijk wordt van één leverancier (of afnemer) is dat gevaarlijk van je eigen continuïteit.

Zoals ik het bij Laphroaig begreep halen ze al veel barley elders vandaan. Zo'n 20% komt daar van de eigen vloeren en peaten ze zelf. De barley is bij hun dan niet het probleem, maar het verwerken dat nu bij Port Ellen gebeurt incl. praten zullen ze moeten oplossen. En zij niet alleen.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Apr 2023, 21:21

Verreweg het meeste gerst komt (kwam?) uit Rusland, Oekraïne is ook een grote speler. Ik denk dat een deel van de stijgende bierprijzen voortvloeit uit de huidige situatie aldaar. Dat zal ook zijn invloed hebben op de prijs van whisky.
Grote mouterijen zijn er wel meer, maar of er nog andere zijn waar ook geturfde mout wordt geproduceerd weet ik niet.
Wellicht dat als ze zelf nog een moutvloertje en eest hebben ze de zelf gemaakte, sterk geturfde mout kunnen combineren met in de handel verkrijgbare mout om toch een acceptabel resultaat te krijgen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 17 Apr 2023, 21:30

WhiskyDudes schreef:
Yvesss88 schreef:Het laatste bericht is uit 2021!

Je bedoelt zo ongeveer je eigen 1 na laatste post Yves? :Scratch

Mijn laatste post is ook van lang geleden ja haha! Maar ik bedoelde eigenlijk dus de laatste post van dit forum lol.
1 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Apr 2023, 21:56

Reichenbach schreef:Grote mouterijen zijn er wel meer, maar of er nog andere zijn waar ook geturfde mout wordt geproduceerd weet ik niet.
Wellicht dat als ze zelf nog een moutvloertje en eest hebben ze de zelf gemaakte, sterk geturfde mout kunnen combineren met in de handel verkrijgbare mout om toch een acceptabel resultaat te krijgen.

Er wordt inderdaad naar andere oplossingen gezocht bij grote mouterijen. Alleen schijnt les in de UK aan de maximale capaciteit te zitten en zelfs buiten de UK.

Je suggestie over de moutvloer is bij Laphroaig ook al de revue gepasseerd. Het huidige visitor centre zit nu gelijkvloers in het malting gebouw en onze tourguide grapte (geen geintje zonder seintje) dat het visitor centre bij een volgend bezoek misschien niet meer op dezelfde plek zou zitten. Alleen komen ze dan nog steeds slechts aan 30-40% van wat ze nodig hebben.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Apr 2023, 22:20

Kikkerneve schreef:Misschien bekend en iets anders dan hoe het topic gestart is: ik had het gerucht opgepikt dat Port Ellen gaat stoppen met leveren van mout aan niet-Diageo distilleerderijen.

Gisteren bij Laphroaig vroeg iemand ernaar en onze gids gaf aan dat dat dus klopt. O.a. Laphroaig zal op termijn dus elders aan gaan/moeten kloppen.

Inderdaad geen gerucht. Vorig jaar is hier uitgebreid over bericht: https://www.masterofmalt.com/blog/post/ ... tages.aspx

Ik kan ook bevestigen dat Ardbeg al uit noodzaak ongeturfde mout heeft gedistilleerd. Over Laphroaig heb ik dat gerucht ook gehoord, maar dat heb ik (nog) niet kunnen bevestigen.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”