Hoe Whisky te proeven

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 15 Jan 2012, 18:27

Matti schreef::offtopic
JayDie schreef:
harmus85 schreef:Mijn ervaring is dat als je een whisky opent de eerste dag en meteen proeft hoe de smaak is, de smaak tegenvalt.

Jep, dat herken ik!

Ditto :) Wat ik standaard doe is die eerste dram een half uurtje laten staan in een afgedekt glas voor ik er aan begin, daarna is het meestal al stukken beter.

Nog beter is het om ´m niet af te dekken(mits natuurlijk niet voor uren, dagen etc. ;) ). Zeg bijvoorbeeld voor 20, 30 minuutjes.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matti
Moderator
Moderator

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Jan 2012, 18:33

I_SPEY schreef:Nog beter is het om ´m niet af te dekken(mits natuurlijk niet voor uren, dagen etc. ;) ). Zeg bijvoorbeeld voor 20, 30 minuutjes.

Dan gaat 't inderdaad sneller, maar ik dek 'm toch graag af omdat ik de neiging heb hem te vergeten en drie uur later weer terug te vinden 8-)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Roel
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe Whisky te proeven

Ongelezen berichtdoor Roel » 25 Jan 2012, 21:12

Ik vind ook dat je een whisky pas geproefd hebt als je er een hele fles van op hebt. Dat hoeft niet in één keer hoor :gnif maar je leert hem beter kennen naarmate je hem vaker proeft.

Een tip: ruik niet alleen whisky. Ruik aan alles. Ik heb nu bijvoorbeeld een glas brandnetelthee. Ik weet zeker dat ik die geur nog eens in een whisky aan ga treffen. Ik hoop dat ik het me dan herinner.

Roel
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jan 2012, 21:35

Roel schreef:Ik vind ook dat je een whisky pas geproefd hebt als je er een hele fles van op hebt. Dat hoeft niet in één keer hoor :gnif maar je leert hem beter kennen naarmate je hem vaker proeft.

Wellicht mag iets minder ook maar dat is wel de reden dat in Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels) expliciet gesproken wordt over "o.b.v. méérdere borrels" ... ondanks de discussies die daardoor ontstaan zijn...

Roel schreef:Een tip: ruik niet alleen whisky. Ruik aan alles. Ik heb nu bijvoorbeeld een glas brandnetelthee. Ik weet zeker dat ik die geur nog eens in een whisky aan ga treffen. Ik hoop dat ik het me dan herinner.

En dat is de enige manier om te leren herkennen en determineren. Wij zij het in elk geval eens Roel ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 25 Jan 2012, 21:57

Zag net een mooi stukje op tv over taal, waarbij het ook ging over proeven en aangegeven werd dat het benoemen van "onduidelijke" geuren en smaken de beleving versterkt en zorgt dat men er meer van kan genieten. Dus buiten dat het een manier is om te communiceren en te archiveren vergroot het defineren van smaken ook het genieten en is dus een erg relevante bezigheid en de moeite van het oefenen waard :bigsmile
0 x

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 27 Jan 2012, 11:48

een glas whisky na het inschenken even laten "rusten" om te "ademen" doe ik eigenlijk altijd wel, net zoals bij mijn andere drankjes. Mijn ervaring is dat bijna alle eten en drinkwaren beter smaken met wat "lucht" ertussen.
Bijvoorbeeld een broodje kaas met 2 plakjes er op/tussen gedrapeerd smaakt me stukken beter dan zo'n zelfde broodje met een dikke plak kaas of twee dunnere plakjes ertussen geklemd.
Bij het drinken van een wat betere wijn of whisky zuig ik af en toe wat lucht naar binnen als ik de drank al in mijn mond heb, ik poef dan meer verschillen/smaken.
Eenzelfde verhaal geldt niet alleen voor proeven maar ook voor ruiken.
Een weekje geleden na wat vermoeiende dagen wilde ik een klein glaasje whisky nuttigen voor het naar bed gaan.
Je raad het al..... whisky ingeschonken en in slaap gevallen. De volgende ochtend stond het ingeschonken glas dus nog op het nachtkastje ( en dus zonder dekseltje erop ). Van die whisky ( een Nikka 10yo ) heb ik toeb veel meer nieuwe geur indrukken gehad dan ooit te voren van deze whisky. Gezien het tijdstip heb ik na het snuffelen het glas afgedekt en de whisky pas 's avonds genuttigd

Mijn tip is dus, na het inschenken de drank in het glas een tijdje laten ademen en bij het drinken ook even de smaak beinvloeden door wat lucht in te zuigen terwijl je de drank nog in de mond hebt
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Jan 2012, 12:41

Dutch-Drammer schreef:Een weekje geleden na wat vermoeiende dagen wilde ik een klein glaasje whisky nuttigen voor het naar bed gaan.
Je raad het al..... whisky ingeschonken en in slaap gevallen. De volgende ochtend stond het ingeschonken glas dus nog op het nachtkastje ( en dus zonder dekseltje erop ). Van die whisky ( een Nikka 10yo ) heb ik toeb veel meer nieuwe geur indrukken gehad dan ooit te voren van deze whisky. Gezien het tijdstip heb ik na het snuffelen het glas afgedekt en de whisky pas 's avonds genuttigd

...en het blijkt juist dat 's ochtends je smaakpapillen op z'n best zijn :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 27 Jan 2012, 13:17

JayDie schreef:...en het blijkt juist dat 's ochtends je smaakpapillen op z'n best zijn :gnif

Als ik 's ochtends met een borrel op ga programmeren wil ik 'm op tijd peren voordat de testers mij lynchen.

Trouwens, het programma waar OJH naar verwees heet Labyrint. Meestal best boeiend wat daarin allemaal langskomt. Ik heb die aflevering ook gezien en de opmerking dat taal mede bepaalt wat, of beter, hoe gedetailleerd, je voelt/ziet/ruikt/hoort vond ik erg opmerkelijk. Het is dus blijkbaar erg stevig met elkaar verweven: je proeft pas meer dingen als je ze apart kunt benoemen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Roel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Roel » 27 Jan 2012, 13:49

Kennen is herkennen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”