Er zijn wel meer variabelen waardoor een vatsample misschien een wat vertekend beeld zou kunnen geven. Al was het maar dat er nogal wat tijd overheen gaat tussen het trekken van het sample uit het vat en het in NL uiteindelijk in je glas kieperen.
Ik herken wel wat je zegt Dre, ik proef veel vatsamples en dat kunnen initieel vrij ruwe diamanten zijn. Maar per sample zit ik al gauw 1-2u en soms deel ik t nog op over 2 momenten. Ik merk elke keer weer dat het goedje zich uiteindelijk goed laat ontleden. Maar dat je er meer moeite in moet stoppen dan bij een dram uit een fles. Maargoed, onderaan de streep is de essentie bij vatsamples simpel:
Héél véél tijd mee spenderen. Handwarmte, tijd, drupjes water, nog meer tijd. Speel ermee en probeer uit. Uiteindelijk ga je daarmee een heel reëel beeld krijgen. Als ik uiteindelijk m’n notes van de laatste keer vatsample naast drams uit de uiteindelijke fles leg, zit dat vaak dicht bij elkaar en herken ik vooral ‘de laatste stap’ die het in de tussentijd heeft gezet. Op die manier ga je ook vanzelf beter in de smiezen krijgen wanneer een vat z’n werk gedaan heeft.
Er is trouwens geen enkele andere manier van de voortgang blijven monitoren, tenzij je naar het vat ‘luistert’

En qua ervaring uit de fles omdat alcohol bovenop gaat liggen als de fles lang stil staat, geen idee, zou goed kunnen natuurlijk. Tenzij er een wetenschappelijke uitleg is waarom dit op hout wel gebeurd en in de fles niet. Maar m.i. zijn deze vragen precies de reden waarom je een fles eigenlijk nooit moet beoordelen op 1 dram als je een andere keuze hebt. Bij een fles heb je die, bij grotere samples ook. Bij 2-3cl wordt dat lastiger. Een snelle slok bij je slijter en daar een score uit rammelen vind ik om diezelfde reden helemaal waardeloos.