Met de kanttekening dat onafhankelijke bottelaars het afgelopen jaar geconfronteerd zijn met vat prijzen die 3 tot 5 x zo hoog zijn als in 2021. Dus ook die kant iets net ietsje harder gestegen als de inflatie. Als je nu een 9 yo vat Caol Ila moet kopen zal het nog moeite kosten onder die € 140 te blijven. David Stirk is er eerlijk in; die heeft de laatste 1,5 jaar niks aan vaten gekocht.
En dan is er een koord waarop je zult moeten dansen, de kostenkant buiten de vaten is ook meer gestegen als de inflatie (Brexit, vervoer, lege flessen, labels etc) dus het is zoeken naar evenwicht omdat je gebottelde vaten ergens weer zult moeten aanvullen.
Zo heb ik m'n laatste Staoisha ook op € 109 retail moeten zetten en dan blijft er alsnog aanzienlijk minder aan marge (de helft ongeveer) over als het vat maar weer verkopen aan een broker die er vervolgens wel weer iemand voor vindt. Alleen ben ik geen onafhankelijke bottelaar geworden om mooie vaten maar te verpatsen voor de poen.
Er zijn ook mensen die m'n Staoisha te duur vinden voor z'n leeftijd, maar ik denk dat het eerlijker is de prijs af te zetten naar de kwaliteit. Ik betaal zelf liever € 150 voor een fles waar ik van kan genieten als € 80 voor een fles die de komende 5 jaar geopend en 3/4 vol in de kast staat.