Lakervt schreef:Een vraag over verdunnenIk lees op het forum over verdunnen met water om het alcohol percentage te verlagen én het 'openen' van whisky door wat druppels water toe te voegen.
Ik heb een aantal CSjes die mij toch echt te stevig zijn. Die zou ik berekend willen verdunnen naar bijvoorbeeld 46%.
Kan dat? Is dat te proberen? Hoe kan dit het beste? Veranderd de whisky van smaak door niet alleen het verdunnen met water maar ook het 'openen'? Zit daar verschil in?
Ik merk dat het niet 'een' vraag is maar dat het er 5 zijn. Ik laat mij graag adviseren.

1. Ja, stel je hebt een 30 ml dram op 50% (= 15 ml alcohol) met 3 ml water (10%). Dan zit diezelfde 15 ml alcohol nu in een 33 ml dram en is het percentage dus 15/33 = 45,45%. Dit kun je uiteraard ook omschrijven om altijd op 46% uit te komen (maar waarom zou je dat doen?).
2. Ja
3. Begin met druppels, doe dan eens een halve ml, dan 1 etc. Zo voorkom je dat je dram verdrinkt en bovendien vind je zo vanzelf je sweet-spot. Dat lijkt me ook een stuk logischer dan alles persé naar 46% terug te brengen. De ene whisky kan namelijk met gemak terug worden gebracht naar soms zelfs onder de 40% en nog ruimschoots overeind blijven, terwijl er soms ook spul is dat boven de 50% al uit balans raakt, off-notes gaat vertonen of zelfs helemaal instort.
4. Ja
5. Openen (met druppels) zal in eerste instantie vooral olie-achtige bestanddelen uit de alcoholoplossing vrijmaken en dus de smaak veranderen. Verdunnen brengt in beginsel alle geuren en smaken en de alcohol terug en zal een dram wat minder heftig maken. Niet elke smaak of geur zal echter gelijkmatig op deze verdunning reageren, dus de smaak veranderd nogmaals (soms ten goede, soms niet). Kwestie van proberen.
Overigens bereik je min of meer hetzelfde effect van verdunnen met speeksel in je mond. Advies is daarom ook om hoe hoger een whisky in de alcohol zit hoe kleinere nipjes te nemen.