Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2023, 19:29

fritsk schreef:Ik hoorde mijn lokale slijter al zeggen dat hij zijn best ging doen meer grain whisky te krijgen omdat daar de prijs niveaus wat lager zijn en hij toch wat betaalbare flessen in zijn winkel wil hebben.

Das een heel tijdelijke ‘oplossing’. Want als iedereen dat gaat doen laat het zich raden wat er gebeurd met de prijzen, gemiddelde leeftijd en kwaliteit van grains…
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Feb 2023, 21:56

fritsk schreef:
Wouterk schreef:Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.

Ik hoorde mijn lokale slijter al zeggen dat hij zijn best ging doen meer grain whisky te krijgen omdat daar de prijs niveaus wat lager zijn en hij toch wat betaalbare flessen in zijn winkel wil hebben.

Je slijter kan beter kijken naar een niche en dat goed naar z’n klanten uitdragen. De tijden dat je om 09.30 het deurtje open kon doen en om 18.00 weer dicht om de muntjes te tellen ligt wel achter ons. En terecht. Klanten moet je aan je binden en dat lukt nooit met laagste prijs want er is altijd wel een idioot die nog lager kan. Of wil. Proeverijen, evenementen, Indie tastings. Daar kun je jezelf mee onderscheiden tov de dozen schuivers.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 14 Feb 2023, 22:33

WhiskyDudes schreef:
fritsk schreef:
Wouterk schreef:Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.

Ik hoorde mijn lokale slijter al zeggen dat hij zijn best ging doen meer grain whisky te krijgen omdat daar de prijs niveaus wat lager zijn en hij toch wat betaalbare flessen in zijn winkel wil hebben.

Je slijter kan beter kijken naar een niche en dat goed naar z’n klanten uitdragen. De tijden dat je om 09.30 het deurtje open kon doen en om 18.00 weer dicht om de muntjes te tellen ligt wel achter ons. En terecht. Klanten moet je aan je binden en dat lukt nooit met laagste prijs want er is altijd wel een idioot die nog lager kan. Of wil. Proeverijen, evenementen, Indie tastings. Daar kun je jezelf mee onderscheiden tov de dozen schuivers.

Dat bedoel ik met creatief ondernemerschap. Niet perse frauderen ;-) maar meer het onderscheiden en waarde toevoegen.

En reken maar dat slijters echt niet alles slikken. Zie je nu ook al dat bepaalde zaken gewoon niet meer ingekocht worden. Als de laga 16 straks €110-120 rrp is..? What's next. En daar lijkt t heus op af te stevenen.

En ja, alles is duurder geworden, maar dat wil niet perse zeggen dat het 2 of 3x zo duur is geworden. En daar lijkt t wel op vwb de whiskyprijzen hier in NL. Als je naar onze oosterburen kijkt, valt het op dat prijzen daar relatief stabiel blijven, met name van de levensmiddelen, maar ook horeca. Waar kan je in NL nog fatsoenlijk uit eten & drinken voor <€50 ? Ja, het is allemaal niet goedkoper geworden, maar het lijkt erop dat de Duitser zich wat minder snel en makkelijk laat tillen ;)
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2023, 22:38

Wouterk schreef:Waar kan je in NL nog fatsoenlijk uit eten & drinken voor <€50?

In de snackbar jonguh! :cool:
Afbeelding
2 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 16 Feb 2023, 01:47

WhiskyDudes schreef:Je slijter kan beter kijken naar een niche en dat goed naar z’n klanten uitdragen. De tijden dat je om 09.30 het deurtje open kon doen en om 18.00 weer dicht om de muntjes te tellen ligt wel achter ons. En terecht. Klanten moet je aan je binden en dat lukt nooit met laagste prijs want er is altijd wel een idioot die nog lager kan. Of wil. Proeverijen, evenementen, Indie tastings. Daar kun je jezelf mee onderscheiden tov de dozen schuivers.

Dat gebeurt ook wel, maar wees eerlijk, een slijter moet ook wat betaalbaars (en hopelijk lekker) te bieden hebben voor mensen die de winkel in wandelen.

En gezien het tempo waarin ik nieuwe releases online zie verschijnen lijkt er niet echt een tekort aan whisky te zijn. Het wordt dus wachten totdat er overschotten ontstaan door alle uitbreidingen van distilleerderijen en alle nieuwe distillerderijen die de laatste jaren zijn gedaan.

Of ik moet mijn baas vragen mijn salaris te verdubbelen :Tongue
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Feb 2023, 07:56

Als je naar de cijfers over 2022 kijkt dan lijkt je hoop op een overschot ver weg. Nu stelt de NL markt internationaal echt helemaal niets voor natuurlijk, als je ziet dat de grootste markten + 30% doen…

D562CB21-3E6F-4366-A9D6-F2E722198124.png
D562CB21-3E6F-4366-A9D6-F2E722198124.png (544.38 KiB) 1068 keer bekeken
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Feb 2023, 12:42

Vooral in China en India zit nog steeds een idioot groeipotentieel. Als het die landen economisch voor de wind blijft gaan kan de vraag daar uiteindelijk de complete Schotse productie vrij makkelijk overtreffen lijkt me.
0 x

Dandy Culver
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandy Culver » 16 Feb 2023, 12:56

Hier overigens de bron van het hierboven geplaatste overzicht, wel zo netjes:

https://www.scotch-whisky.org.uk/newsro ... orts-2022/

Opvallend trouwens dat Singapore, Taiwan en China sterk vertegenwoordigd zijn in value maar niet terug te zien zijn in de top 10 qua volume. Bevestigt maar weer eens de correlatie tussen maatschappelijke status en (dure) whisky in deze landen/staten.
Laatst gewijzigd door Dandy Culver op 16 Feb 2023, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Feb 2023, 13:10

"Wel zo netjes.."? :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Dandy Culver
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandy Culver » 16 Feb 2023, 14:02

WhiskyDudes schreef:"Wel zo netjes.."? :Scratch

Excuses! Bronvermelding staat zo te zien niet in de reglementen van dit forum vermeld. Je hebt gelijk :goedgedaan
1 x

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 16 Feb 2023, 20:22

Tsja, als 10 jaar wachten totdat de extra gebouwde capaciteit iets gaat opleveren niet gaat helpen dan toch maar salaris verdubbeling proberen te regelen. :?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Feb 2023, 20:33

fritsk schreef:Tsja, als 10 jaar wachten totdat de extra gebouwde capaciteit iets gaat opleveren niet gaat helpen dan toch maar salaris verdubbeling proberen te regelen. :?
Heb je dat dan al niet gedaan dan?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mar 2023, 18:56

Snel zijn mensen! Nu online bij diverse slijters een viertal 2013 whisky’s van Red Cask met onbekende finish periode (vat type wel bekend) tegen vrienden prijzen. Onder andere Caol Ila 9 yo voor maar € 139,95 en Blair Athol 9 yo voor maar € 126,95. Op = op, dus snel, snel! :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Mar 2023, 19:11

WhiskyDudes schreef:Snel zijn mensen! Nu online bij diverse slijters een viertal 2013 whisky’s van Red Cask met onbekende finish periode (vat type wel bekend) tegen vrienden prijzen. Onder andere Caol Ila 9 yo voor maar € 139,95 en Blair Athol 9 yo voor maar € 126,95. Op = op, dus snel, snel! :P

Opvallend dat deze flessen in Duitsland bijna 40 euro goedkoper zijn. Nu zijn de accijnzen iets lager bij onze oosterburen, maar hier is duidelijk iemand een flinke extra marge aan het afromen. Welke toko importeert dat spul?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Mar 2023, 19:21

Zo te zien Bresser & Timmer... Maar die kun je er moeilijk op aankijken denk ik, als er slijters zijn die er oke mee zijn om 9 yo spul voor € 140 op de plank te zetten... :Scratch
Lijkt me dat er ook een moment is dat je als slijter zegt 'nu is het klaar'.
Scoort ook goed op Whiskybase zie ik... :lol: De prijs liep al uit de pas, de prijs - kwaliteit al helemaal zo te zien.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 14 Mar 2023, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”