Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Ms2213
Actief lid
Actief lid

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Ms2213 » 06 Feb 2023, 19:57

Mijn god, gaat nergens over. Normale stervelingen zoals ik zullen dit nooit kunnen proeven (voor een normale prijs).

Ben hier zelf wel gevoelig voor. ‘Oh, iedereen wilt dit hebben? Dan moet er wel wat aan zijn!’ Heb eens een paar samples v springbank/hazelburn expressions besteld. Moet eerlijk zeggen dat ze wel lekker waren. Maar niet zo speciaal dat ik de scalperprijzen zou betalen :HitHead
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 06 Feb 2023, 22:02

Ms2213 schreef:Mijn god, gaat nergens over. Normale stervelingen zoals ik zullen dit nooit kunnen proeven (voor een normale prijs).

Ben hier zelf wel gevoelig voor. ‘Oh, iedereen wilt dit hebben? Dan moet er wel wat aan zijn!’ Heb eens een paar samples v springbank/hazelburn expressions besteld. Moet eerlijk zeggen dat ze wel lekker waren. Maar niet zo speciaal dat ik de scalperprijzen zou betalen :HitHead

Kan prima, Henri had ze hier laatst nog in zijn sample lijst. Ik voel me wat meer genaaid, na flink wat jaren in deze hobby ben ik (geholpen door een supertof bezoek aan Campbeltown) op de Springbank en Longrow gevallen als favoriet. Waar ik altijd met gemak en veel plezier flessen kon afnemen naar wat ik wilde is het nu schrapen en sinds vorig jaar ook gewoon misgrijpen.
0 x

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 13 Feb 2023, 11:52

Hier is de grote SB importeur The Nectar, als je kijkt wie er de grote baas is dan kom je uit bij meneer Broekmans. Moet het nu lukken dat de beste man nog een drankenhandel heeft. Kreeg ik laatst een leuke mail van die drankenhandel dat ze bij springbank en hazelburn de secundaire prijzen hanteren.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 13 Feb 2023, 19:06

Anton schreef:Hier is de grote SB importeur The Nectar, als je kijkt wie er de grote baas is dan kom je uit bij meneer Broekmans. Moet het nu lukken dat de beste man nog een drankenhandel heeft. Kreeg ik laatst een leuke mail van die drankenhandel dat ze bij springbank en hazelburn de secundaire prijzen hanteren.

Vervelend, maar ergens snap ik het wel. Toch niet netjes, maar slijters pakken liever zelf de marge dan dat dat aan de klant wordt gegeven. Ze vergeten wel dat de fles voor de liefhebber die hem graag open trekt zo onbereikbaar wordt. Ik zeg: open in de winkel is retail prijs, anders misschien inderdaad opslag of zo. Discussie is al eerder geweest. Voorlopig nog normale prijzen bij “mijn” slijter. Ik pak soms ook wel wat marge op een fles maar is nooit meer dan twee/drie tientjes. Alleen op de SB30 had ik meer, daar kwam iemand zelf mee. Maak steeds vaker mee dat iemand een verzoek of mail stuurt nav je wbcollection. prima.
SB is het nu, wie weet een ander merk in de nabije toekomst. Gr Bert
1 x
Afbeelding

Ms2213
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ms2213 » 14 Feb 2023, 00:10

Ik zou het fijn vinden als je bij een slijter gewoon kon zeggen van ‘ik open de fles hier voor je neus, dan weet je dat ik geen scalper ben’ en je gewoon de normale prijs mag betalen. Geeft wel de kans aan een liefhebber om een hele fles te bemachtigen ipv hier en daar een sample op te sporen

Ben zelf iemand die niet 2x per week langs een slijter gaat, 1x per maand komt al amper voor. Online kan je deze flessen ook niet kopen voor een normale prijs. Dus dan is het alleen te bemachtigen voor de mensen die de tijd hebben om te blijven langsgaan of de mensen die contacten hebben

Dat de importeur al scalper prijzen hanteert vind ik vies. Springbank zou hier zelf wat aan moeten doen. Als je een Rolex AD bent mag je zeldzame horloges ook niet voor de secundaire woekerprijzen verkopen. Dan ben je gelijk je contract kwijt. Dat het soms via de achterdeur gebeurt is 1 ding, maar zorgt tenminste wel dat meerderheid van deze winkeliers zich aan de retail prijs houden.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Feb 2023, 09:01

Met Springbank vind ik het een beetje dubbel. Verplaats je in de schoenen van de slijter; er komt een nieuwe Springbank aan en dan wil je er graag 24 van en krijg je er uiteindelijk 2 als je geluk hebt. Intussen heb je al 90 telefoontjes en 370 e-mails gehad vanuit alle hoeken van het land, waarvan 90% van mensen die alleen om die fles komen en die je van je leven nog niks hebt verkocht. Dus dat een slijter die fles online zet voor € 499 snap ik wel, dan laat je zien dat je 'm hebt tenminste en voorkom je dat ie door een flipper gelijk gekocht wordt en een half uur later op Catawiki staat. Zet je die fles voor € 99 in je webshop dan is ie met een minuut weg en beland ie bij een flipper.
Dikke kans dat als je er als vaste klant om binnenloopt en naar deze fles vraagt en de slijter weet dat je 'm open maakt, je 'm wel tegen een normale prijs kunt kopen.
Wat veel slijters doen is er sowieso een flesje van achterhouden die ze dan inzetten op een mooie tasting. Dan kunnen echt zoveel mogelijk mensen proeven of het nou inderdaad de hype waard was. Jammer genoeg zijn er ook slijters die zelf de weg naar Catawiki al gevonden hebben en helemaal niks aan hun klanten leveren, niet als fles en niet in een tasting. Maar dat zijn de slijters waar hopelijk niemand van het forum z'n geld uitgeeft.

En let maar eens op wat er vanaf 1 april aanzit te komen aan prijswijzigingen bizarre prijsverhogingen van de OB's. :o
8 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 14 Feb 2023, 15:31

WhiskyDudes schreef:En let maar eens op wat er vanaf 1 april aanzit te komen aan prijswijzigingen bizarre prijsverhogingen van de OB's. :o

Is daar een speciale reden / oorzaak voor? Aan welke verhogingen mogen we dan gaan denken?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Feb 2023, 16:34

Nu, wat denk je van doorbereken van de bizarre grondstof - en productiekosten verhoging van afgelopen jaar?

Aangezien in een vrije markt elke detaillist vrij is zijn eigen prijsbeleid te bepalen; vraag je bevriende/huis slijter. :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

BVK
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BVK » 14 Feb 2023, 16:37

Hubert schreef:
WhiskyDudes schreef:En let maar eens op wat er vanaf 1 april aanzit te komen aan prijswijzigingen bizarre prijsverhogingen van de OB's. :o

Is daar een speciale reden / oorzaak voor? Aan welke verhogingen mogen we dan gaan denken?

Ben ik ook erg benieuwd naar ...
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 14 Feb 2023, 18:33

WhiskyDudes schreef:Nu, wat denk je van doorbereken van de bizarre grondstof - en productiekosten verhoging van afgelopen jaar?

Aangezien in een vrije markt elke detaillist vrij is zijn eigen prijsbeleid te bepalen; vraag je bevriende/huis slijter. :bigsmile

Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2023, 18:46

WhiskyDudes schreef:Nu, wat denk je van doorbereken van de bizarre grondstof - en productiekosten verhoging van afgelopen jaar?

Ik begreep pas van iemand dat bv glenfarclas normaal een gasrekening van 20k / maand had en dat dit afgelopen december (dacht ik) 800k was… dus Nouja als dat echt klopt kan je wel nagaan wat de OB prijzen gaan doen…
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Feb 2023, 18:57

Maar als ze het spul niet meer kunnen verkopen is de schade nog groter.

Net als veel ondernemers het afgelopen jaar, zal het balanceren zijn met wat ze kunnen vragen en welke kosten ze zelf moeten dragen. Of krimpflatie; de flessen worden kleiner.

Maar goedkoper zal het niet worden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2023, 19:00

Reichenbach schreef:Maar als ze het spul niet meer kunnen verkopen is de schade nog groter.

Net als veel ondernemers het afgelopen jaar, zal het balanceren zijn met wat ze kunnen vragen en welke kosten ze zelf moeten dragen. Of krimpflatie; de flessen worden kleiner.

Maar goedkoper zal het niet worden.

Dus zal er een ‘balans’ gevonden worden waardoor het, voor nu, nog net binnen de perken blijft :roll:
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Feb 2023, 19:04

Wouterk schreef:

Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.

Ja, zo gaat 't bij de Shell ook. Heel NL spreekt er schande van dat die oplichters afgelopen jaar € 40.000.000.000 aan winst in de zak staken en toch zie ik er nog steeds mensen tanken en hun magen vullen met die veel te dure troep in die shops.
Sinds ik weet dat Shell toen ze nog parasiteerden op de Nederlandse infrastructuur geen dubbeltje winstbelasting hebben betaald (raar, als je € 2 voor een kop koffie rekent) ben ik er nooit meer geweest. Ik rij nog liever m'n tank droog dan daar te tanken. En dan heb je het over een product wat niet eens uniek is, tanken kun je overal en ook die ingezakte kroket hebben ze ergens anders ook wel.
Dus de gedachte dat de slijter tegen de importeur gaat zeggen 'lazer maar op met je te dure meuk' is denk ik een utopie. Het 'creatieve ondernemerschap' zal dan belasting ontduiking worden want zo dik zijn die marges al niet. Of je schuift als slijter naar de niche producten en daar steek je energie in. ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 14 Feb 2023, 19:17

Wouterk schreef:Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.

Ik hoorde mijn lokale slijter al zeggen dat hij zijn best ging doen meer grain whisky te krijgen omdat daar de prijs niveaus wat lager zijn en hij toch wat betaalbare flessen in zijn winkel wil hebben.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”