Dom Whisky in Polen
Dom Whisky in Polen
Heeft er iemand ervaring met whisky bestellen bij Dom in Polen?
https://sklep-domwhisky.pl/
En überhaupt met bestellen in Polen?
Het is zowel een groothandel als consumenten shop. Ik zit er samen met Roland aan te denken om daar een bestelling te plaatsen omdat ze veel in NL niet verkrijgbare, maar zeer goede bourbons hebben. Maar bv de nieuwe Bunna 12 CS hebben ze ook.
Misschien zijn er nog mensen die mee willen doen met een combi bestelling? Dan kunnen we de vzk mooi drukken.
Ze leveren iig gewoon aan NL. Vzk zijn tegen de €40. In je up niet interessant maar met genoeg flessen dan wel mede bestellers geen probleem natuurlijk.
https://sklep-domwhisky.pl/
En überhaupt met bestellen in Polen?
Het is zowel een groothandel als consumenten shop. Ik zit er samen met Roland aan te denken om daar een bestelling te plaatsen omdat ze veel in NL niet verkrijgbare, maar zeer goede bourbons hebben. Maar bv de nieuwe Bunna 12 CS hebben ze ook.
Misschien zijn er nog mensen die mee willen doen met een combi bestelling? Dan kunnen we de vzk mooi drukken.
Ze leveren iig gewoon aan NL. Vzk zijn tegen de €40. In je up niet interessant maar met genoeg flessen dan wel mede bestellers geen probleem natuurlijk.
0 x
Re: Dom Whisky in Polen
Geen ervaring mee, maar ze hebben een bijzonder indrukwekkend aanbod zeg! Prijzen lijken ook ok.
0 x
-
- Top bijdrager
Zelf geen ervaring maar volgens mij wel betrouwbare shop (bij het rum forum van rum-x wordt ook gesproken over gezamelijke bestelling).
1 x
In z'n algemeenheid wel eens wat besteld in Polen, en aangezien het EU is en alleen Duitsland ertussen zit verwacht ik daar ook weinig problemen mee eigenlijk. Ik vond de GlenDronach prijzen aardig tegenvallen dus ik sla hem even over 

0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe
Wellicht nuttig om hier even te vermelden, maar vanaf vandaag is de Europese Horizontale accijnsrichtlijn 2020 – Richtlijn EU 2020/262 geïmpementeerd in de Wet op de accijns. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ruari-2023
Ik ben er verder niet al te diep ingedoken, maar dit komt er volgens mij onder andere op neer dat de verkopende partij de accijnzen, net als de btw, afdraagt in de lidstaat waar deze goederen worden geleverd. Eea gaat kennelijk via een geautomatiseerd systeem worden bijgehouden, alleen is dat systeem uiteraard niet op tijd klaar. NL overheid en i.t. enzo....
.
Was vrijdag bij de WB-shop en daar waren ze er nog druk doende mee. Onder andere de opmerking gehoord dat naar flessen naar BE/DE verzenden nu lastiger gaat zijn dan naar landen buiten de EU (voor zover daar met die landen al afspraken over zijn uiteraard).
Geen idee of Dom Whisky hier al op is ingesteld, maar in principe moet deze webshop dus zorgen voor de NL afdracht van de accijns. Al zal de controle hierop de eerste maanden wellicht nog meevallen.
Ik ben er verder niet al te diep ingedoken, maar dit komt er volgens mij onder andere op neer dat de verkopende partij de accijnzen, net als de btw, afdraagt in de lidstaat waar deze goederen worden geleverd. Eea gaat kennelijk via een geautomatiseerd systeem worden bijgehouden, alleen is dat systeem uiteraard niet op tijd klaar. NL overheid en i.t. enzo....

Was vrijdag bij de WB-shop en daar waren ze er nog druk doende mee. Onder andere de opmerking gehoord dat naar flessen naar BE/DE verzenden nu lastiger gaat zijn dan naar landen buiten de EU (voor zover daar met die landen al afspraken over zijn uiteraard).
Geen idee of Dom Whisky hier al op is ingesteld, maar in principe moet deze webshop dus zorgen voor de NL afdracht van de accijns. Al zal de controle hierop de eerste maanden wellicht nog meevallen.
1 x
Daan schreef:In z'n algemeenheid wel eens wat besteld in Polen, en aangezien het EU is en alleen Duitsland ertussen zit verwacht ik daar ook weinig problemen mee eigenlijk.
We gaan het meemaken. As we speak is er een beste doos onderweg

1 x
HammerHead schreef:Geen idee of Dom Whisky hier al op is ingesteld, maar in principe moet deze webshop dus zorgen voor de NL afdracht van de accijns. Al zal de controle hierop de eerste maanden wellicht nog meevallen.
Dan maar hopen dat deze er tussendoor glipt

0 x
Cask1988 schreef:Daan schreef:In z'n algemeenheid wel eens wat besteld in Polen, en aangezien het EU is en alleen Duitsland ertussen zit verwacht ik daar ook weinig problemen mee eigenlijk.
We gaan het meemaken. As we speak is er een beste doos onderweg
Maar is het sowieso verstandig als het "dom" heet??
Ben benieuwd naar je ervaring!
0 x
bodevami schreef:Maar is het sowieso verstandig als het "dom" heet??
Zat al te wachten op iemand die die grap ging maken.
Tijd voor een beetje opvoeding op de vroege dinsdagmorgen

Dom komt van het Latijnse Domus; huis.
Dom betekent in het Pools dus ook letterlijk huis, en het is een veelvoorkomend woord in (noord-)Slavische talen voor huis.

2 x
Daan schreef:bodevami schreef:Maar is het sowieso verstandig als het "dom" heet??
Zat al te wachten op iemand die die grap ging maken.
Tijd voor een beetje opvoeding op de vroege dinsdagmorgen
Dom komt van het Latijnse Domus; huis.
Dom betekent in het Pools dus ook letterlijk huis, en het is een veelvoorkomend woord in (noord-)Slavische talen voor huis.
Dankjewel Daan, welcome to my dome.
1 x
PompiDOMpiDOM…
Nou ik kan naar alle tevredenheid melden dat de bestelling al binnen is! Dat is verDOMd snel! Eind vorige week besteld, vandaag al binnen. Mega goed verpakt. Het was dus zeker geen DOMme keuze om daar te bestellen. Absoluut een aanrader als je er iets vindt wat ze in NL niet hebben

Nou ik kan naar alle tevredenheid melden dat de bestelling al binnen is! Dat is verDOMd snel! Eind vorige week besteld, vandaag al binnen. Mega goed verpakt. Het was dus zeker geen DOMme keuze om daar te bestellen. Absoluut een aanrader als je er iets vindt wat ze in NL niet hebben

4 x
-
- (Whisky)Professional
HammerHead schreef:Wellicht nuttig om hier even te vermelden, maar vanaf vandaag is de Europese Horizontale accijnsrichtlijn 2020 – Richtlijn EU 2020/262 geïmpementeerd in de Wet op de accijns. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ruari-2023
Ik ben er verder niet al te diep ingedoken, maar dit komt er volgens mij onder andere op neer dat de verkopende partij de accijnzen, net als de btw, afdraagt in de lidstaat waar deze goederen worden geleverd. Eea gaat kennelijk via een geautomatiseerd systeem worden bijgehouden, alleen is dat systeem uiteraard niet op tijd klaar. NL overheid en i.t. enzo.....
Of het helemaal in dit draadje past laat ik aan de moderators over. Bij verkoop via het internet door een winkel aan een particulier, is er sprake van verkoop op afstand. Al veel langer geldt dan dat de winkel de btw en accijns moet afdragen in het land van de klant. Voor de btw is dit nu eenvoudig geregeld en kan een winkel dat via Nederland betalen aan andere lidstaten. Voor de accijns is dat niet het geval.
De richtlijn waar jij op wijst verandert daar volgens mij niets aan. Die is van (meer van) toepassing op b2b.
Dat er vaker niet dan wel volgens de regels wordt gehandeld, maakt het nog niet goed.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe
Cor - Vinabc schreef:Of het helemaal in dit draadje past laat ik aan de moderators over. Bij verkoop via het internet door een winkel aan een particulier, is er sprake van verkoop op afstand. Al veel langer geldt dan dat de winkel de btw en accijns moet afdragen in het land van de klant. Voor de btw is dit nu eenvoudig geregeld en kan een winkel dat via Nederland betalen aan andere lidstaten. Voor de accijns is dat niet het geval.
De richtlijn waar jij op wijst verandert daar volgens mij niets aan. Die is van (meer van) toepassing op b2b.
Dat er vaker niet dan wel volgens de regels wordt gehandeld, maakt het nog niet goed.
Ik kom dit nog tegen op officielebekendmakingen.nl:
Afstandsverkopen
Onder de Horizontale accijnsrichtlijn 2008 mochten lidstaten verlangen
dat afzenders van veraccijnsde goederen die deze verzonden naar
personen in een andere lidstaat, een fiscaal vertegenwoordiger
aanstelden in de lidstaat van bestemming. Het gaat dan om afnemers die
zelf geen economische activiteiten verrichten. Met de implementatie van
de Horizontale accijnsrichtlijn 2020 heeft Nederland dit vereiste losge-
laten. De afzender kan (a) nog steeds een fiscaal vertegenwoordiger
aanstellen of (b) ervoor kiezen om zelf de verplichtingen in de lidstaat van
bestemming af te handelen door zich te melden bij een loket van de
autoriteiten in de lidstaat van bestemming en zekerheid te stellen. De
voorwaarden van de nieuwe optie (b) worden bij dit besluit in het UBA
toegevoegd.
Ik handel verder niet in alcohol houdende producten of andere accijnsgoederen, maar de afdracht van accijns in land van levering bij afstandsverkopen (dat is gewoon aan particulieren volgens mij) is kennelijk al vanaf 2008 verplicht. Ik denk alleen niet dat veel shops een fiscaal vertegenwoordiger in de lidstaat van bestemming hebben en dat dit eigenlijk ook nooit werd gecontroleerd. De verandering is dan dat je het nu ook zelf mag gaan regelen.
Het belangrijkste verschil zal dan vooral zijn dat er via het nieuwe digitale systeem (als het werkt) beter op gehandhaafd kan worden. Ik neem even aan de Whiskybase-shop hier niet voor niets mee bezig is.
0 x
-
- (Whisky)Professional
Klopt dat er zeer weinig op gecontroleerd is. België en Finland hebben dat wel gedaan en daardoor zijn er nog nauwelijks webshops die naar Belgie versturen. De Belgische Douane heeft wel wat naheffingen opgelegd.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Cask1988 schreef:PompiDOMpiDOM…![]()
Goed om te weten en fijn dat alles aangekomen is. Gelukkig zat er geen dronken Pool achter het stuur van het busje

1 x