Dollard Whisky
Dollard Whisky
In Bad Nieuweschans wordt in samenwerking met de Graanrepubliek een nieuwe Nederlandse whisky gestookt.
https://www.graanrepubliek.nl/
Om hun plannen verder te kunnen uitwerken zijn ze een crowdfunding gestart.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dollardwhisky
Erg leuk initiatief wat ik als Groninger graag even wilde delen.
https://www.graanrepubliek.nl/
Om hun plannen verder te kunnen uitwerken zijn ze een crowdfunding gestart.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dollardwhisky
Erg leuk initiatief wat ik als Groninger graag even wilde delen.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Re: Dollard Whisky
Leuk initiatief en ziet er creatief uit, maar bijna 100 euro per fles? Dat wordt moeilijk in deze tijd. En niet eens Twentse eiken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- defeatless
- Moderator

Als jij €75,- voor een 3yo whisky mee vind vallen.... En dan zit je gelijk met minimaal 60 flessen hè? 85 is wat overdreven met die 60l vaatjes. Die lekken als een malle.
Zeker voor een start-up die nog helemaal niks heeft bewezen.
Je weet dat we hier enorm klagen over €60,- voor 10yo SB hè?
Zeker voor een start-up die nog helemaal niks heeft bewezen.
Je weet dat we hier enorm klagen over €60,- voor 10yo SB hè?
4 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Zodra de marketing belangrijker wordt als wat er in het vat zit word ik wat achterdochtig. Maar ik heb de kans gehad om de newmake te proeven en die bevestigen mijn eerste idee. Vrij zoet, niet fruitig en behoorlijk grainy. Korte feremtatie tijden waarschijnlijk. Tegenvallend in mijn ogen. Maar jenever stoken is dan ook niet hetzelfde als whisky stoken.
En dan de prijzen. Pffff. € 1950 voor 1/3 vat. 20 liter spirit voor 2 rooitjes. Allemachtig wat een geld…, wat Alex zegt. Dit zou neerkomen op € 20.000 voor een barrel newmake. Als dit een succes wordt bouw ik ook een distillery.
En dan de prijzen. Pffff. € 1950 voor 1/3 vat. 20 liter spirit voor 2 rooitjes. Allemachtig wat een geld…, wat Alex zegt. Dit zou neerkomen op € 20.000 voor een barrel newmake. Als dit een succes wordt bouw ik ook een distillery.
4 x
- defeatless
- Moderator

Oogadal schreef:En dan de prijzen. Pffff. € 1950 voor 1/3 vat. 20 liter spirit voor 2 rooitjes. Allemachtig wat een geld…, wat Alex zegt. Dit zou neerkomen op € 20.000 voor een barrel newmake. Als dit een succes wordt bouw ik ook een distillery.
Als ik heel lief kijk, mag ik dan meedoen? Ik heb verder geen kapitaal maar wel twee linkerhanden en tien duimen.
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Kapitaal is ook niet nodig Alex. Naïeve enthousiastelingen zat die klakkeloos een paar K overmaken voor eindbestemming onbekend. Nou doe ik zelf ook wel eens iets waarvan ik denk 'doe dat nou niet', maar dat is dan wel altijd obv een gewogen oordeel op kwaliteit.
Niet als een start-up zowat alle beschikbare kapitaal in een marketing machine stopt (duur bureau, flashy filmpjes) die tot doel heeft zoveel mogelijk geld op te halen om daadwerkelijk te produceren. Ik twijfel er niet aan dat Dollard Whisky uiteindelijk een product zal leveren, alleen de weg er naartoe en de gebakken lucht er omheen spreekt mij niet aan. (niet zakelijk en ook niet privé)
Niet als een start-up zowat alle beschikbare kapitaal in een marketing machine stopt (duur bureau, flashy filmpjes) die tot doel heeft zoveel mogelijk geld op te halen om daadwerkelijk te produceren. Ik twijfel er niet aan dat Dollard Whisky uiteindelijk een product zal leveren, alleen de weg er naartoe en de gebakken lucht er omheen spreekt mij niet aan. (niet zakelijk en ook niet privé)
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 05 Dec 2022, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Het gaat hier juist om de route naar het eindproduct, mooi dat daar aandacht voor is! Ik betaal graag wat meer voor een duurzaam productieproces met oorspronkelijke graansoorten en oog voor biodiversiteit. Als je dat niet belangrijk vindt dan is dat een keuze maar je kan een startup die bij wil dragen aan een betere wereld ook een beetje in zijn waarde laten. En de Dollard is een prachtig gebied dus dat komt vast helemaal goed met de smaak!
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Da’s ook een insteek inderdaad. Mijn observatie is alleen gebaseerd op het geproefd hebben van de newmake en het lijkt me een taaie opgave om daar met Virgin Oak wat moois van te maken. Die marketing route ala Waterford naar een mooi eindproduct moet nog maar bewezen worden en ik ben van mening dat je met dit soort prijzen wel heel erg hoge verwachtingen schept die amper waar te maken zijn. Dus je constatering over ‘in hun waarde laten’ is geen juiste. Je kunt je klanten ook in hun waarde laten door een enigszins normaal geprijsd product in de markt te zetten lijkt me, dit zijn newmake prijzen waarbij de poorten van Springbank waarschijnlijk ook voor je open gaan en je mag komen kijken op de moutvloer en welkom bent om je vat elk jaar te bekijken en sample te proeven.
Het is trouwens nieuw voor me; allerlei productie opstarten voor een betere wereld… En ik maar denken dat je door NIET te produceren juist een betere wereld kunt maken.
Het is trouwens nieuw voor me; allerlei productie opstarten voor een betere wereld… En ik maar denken dat je door NIET te produceren juist een betere wereld kunt maken.
3 x
- Reichenbach
- Moderator

Dat is zo.Oogadal schreef:... En ik maar denken dat je door NIET te produceren juist een betere wereld kunt maken.
Niet helemaal te vergelijken, maar komt overeen met de bovenste trede van de ladder van Lansink. Niets produceren (preventie) is het meest duurzaam.
Ook een leuk argument voor jonge milieuactivisten; zet vooral geen nieuwe kinderen op de wereld.
3 x
De vraag naar whisky zal blijven en dan is het toch mooi dat er een lokaal en duurzaam alternatief is.
Bij genoemde Springbank is de local barley een hoog gewaardeerd produkt,
En nieuwe kinderen kunnen later ook bijdragen aan slimme oplossingen voor de problemen waar we nu tegenaan lopen. Niet teveel denken in beperkingen jongens!
Bij genoemde Springbank is de local barley een hoog gewaardeerd produkt,
En nieuwe kinderen kunnen later ook bijdragen aan slimme oplossingen voor de problemen waar we nu tegenaan lopen. Niet teveel denken in beperkingen jongens!
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Ja, hopelijk kunnen onze kinderen de problemen oplossen waar wij niet toe in staat zijn.
Of het duurzaam is of duurzamer? De claim "duurzaam' is nogal rekbaar en hoeft niet worden bewezen.
In de bouwsector heb je een systeem waarin duurzaamheid wordt uitgedrukt als MKI (MilieuKostenIndicator), waarin de duurzaamheid van een product (gebouw, kunstwerk of weg) wordt uitgedrukt in euro's milieukosten. Pas als dit neutraal of negatief is heb je ook geen negatief effect op het milieu, primaire grondstoffen of energie en ben je echt duurzaam bezig.
Het zal niet mee vallen zo'n ketenanalyse te maken van de whisky, maar het zou wel helpen om claims over duurzaamheid van je product hard te maken.
En om terug te komen op whisky; de Local Barley was niet per se duurzaam, daarvoor had je de Springbank Green, een van 12 jaar en een van 13 jaar. Inmiddels ook een niet duurzaam bedrag waard.
Of het duurzaam is of duurzamer? De claim "duurzaam' is nogal rekbaar en hoeft niet worden bewezen.
In de bouwsector heb je een systeem waarin duurzaamheid wordt uitgedrukt als MKI (MilieuKostenIndicator), waarin de duurzaamheid van een product (gebouw, kunstwerk of weg) wordt uitgedrukt in euro's milieukosten. Pas als dit neutraal of negatief is heb je ook geen negatief effect op het milieu, primaire grondstoffen of energie en ben je echt duurzaam bezig.
Het zal niet mee vallen zo'n ketenanalyse te maken van de whisky, maar het zou wel helpen om claims over duurzaamheid van je product hard te maken.
En om terug te komen op whisky; de Local Barley was niet per se duurzaam, daarvoor had je de Springbank Green, een van 12 jaar en een van 13 jaar. Inmiddels ook een niet duurzaam bedrag waard.
0 x
Sorry zo wordt het onnodig verwarrend. Het gaat hier niet om de vaagheid van het begrip duurzaamheid. De startup geeft juist een aantal concreet en toetsbare productiemethoden die je als duurzaam zou kunnen aanmerken. Gebruik van oude oorspronkelijke graanrassen, niet geselecteerd op maximale opbrengst maar op smaak en passendheid bij de bodem. Waar je waarschijnlijk minder of geen bestrijdingsmiddelen bij hoeft te gebruiken. Het stimuleren van bioversiteit op de akkers. Alle processen (gecontroleerd) in eigen beheer willen doen.
Welke sticker je er op plakt maakt niet uit, het gaat erom dat hier gestreefd wordt naar hoge kwaliteit en een goede balans met de leefomgeving.
Welke sticker je er op plakt maakt niet uit, het gaat erom dat hier gestreefd wordt naar hoge kwaliteit en een goede balans met de leefomgeving.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ik sta er iets cynischer in, maar dat komt waarschijnlijk omdat de invloed van de gebruikte graansoort maar heel weinig invloed heeft op wat je uiteindelijk in je glas krijgt. Fermentatietijd is belangrijker en daar mag nog wel aan gesleuteld worden gezien de newmake.
Tenslotte is de invloed op het eindresultaat 25% productie en 75% het gebruikte vat. Kom je weer terug bij het inzetten van oude graansoorten, lokale boeren, klei uit de Dollard en een lokale/eigen kuiperij (die denk ik niet genoeg omloop snelheid zal krijgen, maar goed) als marketing om een hele dure whisky aan de man te brengen. En als je meer krijgt als dure flessen voor je investering snap ik het nog, maar uiteindelijk betaal je mee aan de investering die gedaan wordt en krijg je daar maar één keer iets voor terug in de vorm van flessen whisky. Een terugkerend jaarlijks rendement zou ik logischer vinden als je ziet wat er gevraagd wordt aan investering.
Als ik even grof reken kost een fles die je nu al afrekent en over 3 jaar krijgt dan ongeveer € 95 per fles (1/3e octave, 1950 ex btw en 25 flessen opbrengst) Wat wordt dan het rekenmodel als die 3yo bij een slijter de plank op moet? Want die moet minimaal € 130 gaan kosten want anders voelt iedereen die er nu inspringt zich waarschijnlijk redelijk genaaid? Het zal dan wel aan mij liggen, maar dan denk ik 'dan wacht ik wel tot het bij een slijter ligt, kan ik proeven en als het niks is zit ik niet met 25 flessen'. Hoe groot is de markt voor Nederlandse 3 yo whisky van € 130 plus? Of schuift Dollard Whisky straks hun eigen vaten voor € 90 per fles retail de slijterij in? Ik heb geen idee, maar ik zou het wel willen weten als ik nu € 2.000 neer zou leggen voor 3e deel octave.
En ik ben er niet op uit Dollard Whisky pootje te haken, ik vind alleen dat mensen wel heel erg snel enthousiast worden als Hooghoudt iets bedenkt met whisky en een coöperatie opstart met mensen uit de whiskywereld. Hooghoudt zit er voor de knaken in, maak je geen illusie.
Tenslotte is de invloed op het eindresultaat 25% productie en 75% het gebruikte vat. Kom je weer terug bij het inzetten van oude graansoorten, lokale boeren, klei uit de Dollard en een lokale/eigen kuiperij (die denk ik niet genoeg omloop snelheid zal krijgen, maar goed) als marketing om een hele dure whisky aan de man te brengen. En als je meer krijgt als dure flessen voor je investering snap ik het nog, maar uiteindelijk betaal je mee aan de investering die gedaan wordt en krijg je daar maar één keer iets voor terug in de vorm van flessen whisky. Een terugkerend jaarlijks rendement zou ik logischer vinden als je ziet wat er gevraagd wordt aan investering.
Als ik even grof reken kost een fles die je nu al afrekent en over 3 jaar krijgt dan ongeveer € 95 per fles (1/3e octave, 1950 ex btw en 25 flessen opbrengst) Wat wordt dan het rekenmodel als die 3yo bij een slijter de plank op moet? Want die moet minimaal € 130 gaan kosten want anders voelt iedereen die er nu inspringt zich waarschijnlijk redelijk genaaid? Het zal dan wel aan mij liggen, maar dan denk ik 'dan wacht ik wel tot het bij een slijter ligt, kan ik proeven en als het niks is zit ik niet met 25 flessen'. Hoe groot is de markt voor Nederlandse 3 yo whisky van € 130 plus? Of schuift Dollard Whisky straks hun eigen vaten voor € 90 per fles retail de slijterij in? Ik heb geen idee, maar ik zou het wel willen weten als ik nu € 2.000 neer zou leggen voor 3e deel octave.
En ik ben er niet op uit Dollard Whisky pootje te haken, ik vind alleen dat mensen wel heel erg snel enthousiast worden als Hooghoudt iets bedenkt met whisky en een coöperatie opstart met mensen uit de whiskywereld. Hooghoudt zit er voor de knaken in, maak je geen illusie.
5 x
Wow.
Dus als er Bio voor staat, rechtvaardigt het 100 + euro de fles, voor in dit geval 3 jaar oude whisky.
Wow.
Iemand zong ooit dat de meeste dromen bedrog waren.
Maaaaaaaarrrr, als Roelof en gelijkdenkenden zich nou richten op het nieuwe Groningse goud, dan kijk ik wel naar een
Schot in die prijsklasse ( die dan waarschijnlijk 5 x zo oud is ).
Groet Cor
Dus als er Bio voor staat, rechtvaardigt het 100 + euro de fles, voor in dit geval 3 jaar oude whisky.
Wow.
Iemand zong ooit dat de meeste dromen bedrog waren.
Maaaaaaaarrrr, als Roelof en gelijkdenkenden zich nou richten op het nieuwe Groningse goud, dan kijk ik wel naar een
Schot in die prijsklasse ( die dan waarschijnlijk 5 x zo oud is ).
Groet Cor
1 x
Terug naar “Whisky uit overige landen”