Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 12:54

Ik heb ook een domme vraag: waarom loopt de inschrijving voor het Thuisfestival nummero 9 zo stroef? :bigsmile

*VOL!!* HWF Thuisfestival editie 9! 04-02-2023
Hint hint :lekker
0 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 12 Nov 2022, 13:06

Cask1988 schreef:Ik heb ook een domme vraag: waarom loopt de inschrijving voor het Thuisfestival nummero 9 zo stroef? :bigsmile

Je bent er ééntje vergeten op te schrijven..
hint hint :bigsmile
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 13:54

JoachimV10 schreef:
Cask1988 schreef:Ik heb ook een domme vraag: waarom loopt de inschrijving voor het Thuisfestival nummero 9 zo stroef? :bigsmile

Je bent er ééntje vergeten op te schrijven..
hint hint :bigsmile

Gelijk hersteld! :bigsmile
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Nov 2022, 14:28

Herre schreef:...Ik dacht altijd dat het minimaal die leeftijd moet hebben. Maar als je de regels zo leest lijkt het inderdaad duidelijk.
Maar toch is het dat blijkbaar toch niet helemaal.
Glendronach 15 en 18 waren op een gegeven moment toch ook ouder dan de leeftijd op het etiket? Of zouden ze toch 15 of 18 jarig spul in de batch mengen om aan de leeftijdsaanduiding te voldoen?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 16:52

Reichenbach schreef:
Herre schreef:...Ik dacht altijd dat het minimaal die leeftijd moet hebben. Maar als je de regels zo leest lijkt het inderdaad duidelijk.
Glendronach 15 en 18 waren op een gegeven moment toch ook ouder dan de leeftijd op het etiket? Of zouden ze toch 15 of 18 jarig spul in de batch mengen om aan de leeftijdsaanduiding te voldoen?

Er zat een aanzienlijk deel in dat ouder was maar de minimaal gegarandeerde leeftijd was nog altijd 15 of 18. Volgens mij mag je prima een jongere leeftijd weergeven dan dat daadwerkelijk minimaal in de batch zit maar geen oudere dan dat daadwerkelijk minimaal in de batch zit. Want onderaan de streep: stel dat het jongste deel 34yo is dan is ie in feite dus ook minimaal 3yo. Want een age statement zegt in feite: alle whisky in deze fles is minimaal x jaar óf ouder.
De eerste vraag die dan wel in me op komt is ‘waarom zou je dat willen?’ In de ogen van de meute is meer leeftijd meer kwaliteit. Dus als je batch minimaal 35yo is, waarom zou je er dan 30yo op zetten?
In geval van Glendronach hadden ze wat betreft voorraden gewoon geen behoefte/tijd/zin om naar een hele rebranding te gaan en de 18 om te dopen tot de 19 omdat ze toevallig een tijdelijk voorraadje oudere vattings hadden. Óf het had te maken met de core range expressies qua smaak zo gelijk mogelijk willen houden. En als je er dan achter komt dat dit niet lukt met de gebruikelijke vattings (tis uiteindelijk ook maar een mengrecept) omdat de rijping tegenvalt o.i.d. dan moet je wat. Nood breekt dan wet. Zo mag ook de tijd in een marrying tun niet mee worden gerekend in de leeftijd omdat zo’n vat groter is dan de maximale 750l en zo mag je volgens mij ook zelf bepalen tot in hoeverre je een finish mee rekent in de leeftijd of dat je de rijping van het originele vat aanhoud als weer te geven leeftijd. Ik gok dat Edwin dit wel weet. Kom dr maar in :bigsmile
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Nov 2022, 19:26

Van het oorspronkelijke vat naar een nieuw vat loopt de leeftijdsteller gewoon door. Stop je het eerst in een IBC en een week (ofzo) later in een ander vat dan is de leeftijd van het 1e vat tot de IBC de leeftijd die je op je label mag plakken. Tenzij je ‘m langer in het nieuwe vat laat als dat het in vat 1 gezeten heeft, want de 1e dag in het nieuwe vat is het begin van de nieuwe telling.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 13 Nov 2022, 08:20

Reichenbach schreef:

Dat was bij GD niet mogelijk omdat ze geen 15 jarig kondrn hebben (door de stil legging. Daar was het dus toch minimum leeftijd, maar als je de regels leest staat daar nergens minimum inn, maar gewoon leeftijd van.
Ik vermoed dat ouder wordt toegestaan. Er wordt bij labeling toch niet altijd volledig aan de regels voldaan. Maar ga dat maar eens handhaven met zoveel nieuwe bottlingen elke week.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 13 Nov 2022, 11:50

Herre schreef:
Reichenbach schreef:

Dat was bij GD niet mogelijk omdat ze geen 15 jarig kondrn hebben (door de stil legging. Daar was het dus toch minimum leeftijd, maar als je de regels leest staat daar nergens minimum inn, maar gewoon leeftijd van.
Ik vermoed dat ouder wordt toegestaan. Er wordt bij labeling toch niet altijd volledig aan de regels voldaan. Maar ga dat maar eens handhaven met zoveel nieuwe bottlingen elke week.

Klopt. Enige regel voor het label; of geen leeftijdsaanduiding, of je vermeldt het jongste distillaat, of je vermeldt jonger dan het jongste distillaat (staat nergens dat dat niet mag, denk zolang je maar niet <3yo vermeldt want das weer een andere regel).

Logische reden voor die laatste optie: voorgedrukte labels. GD is daar niet uniek in. Ook al menige Millstone gehad met hetzelfde; staat dan op 10 jaar (gedrukt) maar de distillatiedatum en bottelingsdatum staan er ook op, vaak met de hand ingevuld. Als je dan gaat rekenen kom je soms makkelijk op 12-13yo.

:Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Nov 2022, 14:28

0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Nov 2022, 15:29

Omdat iedereen gewend is om op zondagavond in te schrijven? Maar loopt nu toch wel weer vol zie ik.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Nov 2022, 15:31

Fat Bastard! schreef:
Omdat iedereen gewend is om op zondagavond in te schrijven? Maar loopt nu toch wel weer vol zie ik.

Ik was er al erg nieuwsgierig naar als het op een andere dag zou starten ja, zelfs zo erg dat ik mezelf ook verraste en het compleet vergat toen ik op de bowlingbaan stond :P Volgende keer zal ik de vertrouwde zondag wel weer pakken :bigsmile
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Nov 2022, 15:45

Die vraag hebben we eerder gehad ... en ik denk dat er weer / nog steeds meespeelt dat er nu ook andere activiteiten zijn dan ten tijde van de eerste festivals. Of die belangrijker of leuker zijn houd ik even in het midden ;)

Als ik naar mijzelf kijk heb ik voor H1-2023 al negen concerten [sommige zijn zelfs nog C19 doorschuivers) en twee whiskyfestivals op het programma staan. En als het linksom of rechtsom niet had gepast ... had ik ook niet ingeschreven. ZO zal ik niet de enige zijn.

Maar geen paniek "de zus van" heeft zich al voor de reservebank gemeld en loopt al warm om in te springen bij een tekort aan deelnemers.... :bigsmile

Wil nog wel even meegeven dat het HWF-TF bij mij de voorkeur geniet boven het meer vrijblijvende HWF-VBT.
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Nov 2022, 16:25

Het komt altijd weer goed. Ik wilde gewoon ff ongegeneerd reclame maken :sst :gnif
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 13 Nov 2022, 16:49

edwinedje schreef:Wil nog wel even meegeven dat het HWF-TF bij mij de voorkeur geniet boven het meer vrijblijvende HWF-VBT.

Voor mij geldt precies het omgekeerde: een VBT past veel beter bij mijn manier van whisky drinken (max. 2-3cl per avond) en mijn huidige gezinssituatie (geen plek in huis waar ik 's avonds ongestoord en zonder andere gezinsleden te storen aan een online meeting kan deelnemen). Ik zou geen moment aarzelen om me in te schrijven voor een VBT, maar laat de Thuisfestivals tot nader order aan me voorbij gaan.
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Nov 2022, 23:20

Naar aanleiding van het Loch Lomond topic kwam ik ook op de site van onze Oosterburen, Herr Horst Lüning en zijn zoon Ben:
https://www.whisky.com/information/know ... ation.html

Vooral deze passage trok mijn aandacht:
Therefore the stillman must be watchful. Distilleries that don't have the time for watching the boiling put soap into the wash, which destroys the surface tension of the wash and prevents it from boiling over.

Is het zeepsmaakje dus te verklaren door een niet aanwezige, luie of onderbetaalde stillman?
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”