Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoé beoordeel jij je dram en hoeveel tijd neem je hier gemiddeld voor?

< 5 minuten
5
11%
5-10 minuten
5
11%
10-20 minuten
6
13%
20-30 minuten
4
9%
30-60 minuten
14
30%
60-90 minuten
11
23%
> 90 minuten
2
4%

Totaal aantal stemmen: 47

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Nov 2022, 10:37

Cask1988 schreef:Kijk, dat André dit topic opblaast met een negatieve reactie gebaseerd op aannames die totaal niet kloppen, daarna zwijgt en z’n post niet ff rectificeert, wil niet zeggen dat jij nu ineens een ‘kneus’ bent ofzo hè…
Thanks André :Scratch

Hoe is het met je teentjes jonguh! Nogal blauw?
Ik heb niemand als kneus bestempeld geloof ik?
Jij schrijft volgens mij in je reactie dat dit een open discussie is, en het is een open forum. Maar het moet wel binnen JOUW kadertje vallen begrijp ik?
Ik laat het screenen van fout of verkeerde reacties graag over aan de MODS.

Enne:
Heb ik het belerende toontje niet goed ingeschat, mea culpa!
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Nov 2022, 11:41

De kwalificatie 'kneus' was onderdeel van de verzuchting van Oogadal, in dit stukje:

"...vervolgens afgeserveerd te worden met 78 punten door een of andere kneus die denkt dat ie obv een 5 minuten dram bij een slijter z’n ‘oordeel’ op WB moet plempen..."

En deze verzuchting begrijp ik helemaal. Want als je met zorg een product maakt, dat wordt afgekraakt op basis van een vluchtig oordeel, dan is dat heel frustrerend.
Maar dat is helaas wel de samenleving waar we in zijn beland. Iedereen ventileert tegenwoordig z'n mening op tientallen plekken, het liefst zo snel en zo scherp mogelijk, en tabee nuance.
Sowieso vraag ik me af, welke intrinsieke motivatie sommige mensen hebben bij het schrijven van beoordelingen. Soms is het juist uit verrukking, als je iets heel moois of lekkers hebt ervaren. Maar helaas is het ook maar al te vaak een "kijk mij eens lekker een pittige mening hebben"-motief...
Laatst gewijzigd door Uridium op 12 Nov 2022, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 12 Nov 2022, 11:59

Luna schreef:Wat een leuke poll!

Ik probeer vaak (2 tot 3) verschillende drams in dezelfde categorie te vergelijken, en daar doe ik dan zo een half uurtje a drie kwartier over.

Dit ziet er wel heel gezellig uit!! :hoera
(Laten we dit topic wat positiviteit inblazen..)
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 12:01

Fat Bastard! schreef:
Hoe is het met je teentjes jonguh! Nogal blauw?
Ik heb niemand als kneus bestempeld geloof ik?
Jij schrijft volgens mij in je reactie dat dit een open discussie is, en het is een open forum. Maar het moet wel binnen JOUW kadertje vallen begrijp ik?
Ik laat het screenen van fout of verkeerde reacties graag over aan de MODS.

Mijn teentjes zijn nog altijd goed doorbloed gelukkig. Waar het mij om gaat is dat je niet eens de moeite neemt om alleen de vraag te stellen. Er was totaal geen rede tot zo’n uitspatting die gebouwd is op louter verkeerde aannames. Daar was de sfeer in de discussie geheel niet naar en bovendien had ik gehoopt dat je mij beter kende dan dit.
Het heeft helemaal niks te maken met ‘mijn’ kaders. Als je echt oprecht wilt weten hoe iemand iets bedoeld, vraag dat dan en láát het daar dan even bij. Had een heleboel gezeur kunnen voorkomen.

Fat Bastard! schreef:Enne:
Heb ik het belerende toontje niet goed ingeschat, mea culpa!

Ga niet eerst ‘vragen’, daarna gelijk al je gal eruit gooien omdat je helemaal niet geïnteresseerd bent in het antwoord op je vraag, of geen zin hebt om daar op te wachten. Daardoor een totaal onnodige negatiever sfeer in een tot dan toe leuke discussie creëren, om op het eind weer te zeggen ‘als ik het verkeerd opgevat heb, nou sorry dan’. En dan de toegift, gelijk nog maar even insinueren dat Edwin zichzelf aangesproken gaat voelen dus die vast even tackelen voordat daar ook nog reactie op komt.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 12:05

Ruud2612 schreef:Dit ziet er wel heel gezellig uit!! :hoera

Goed plan Ruud :goedgedaan

Ik ben benieuwd of je, als je dat leuk vind uiteraard, Andere ervaringen op doet met een dram als je er een keer langer voor gaat zitten met de trucjes van handwarmte enzovoorts :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 12 Nov 2022, 12:12

Cask1988 schreef:
Ruud2612 schreef:Dit ziet er wel heel gezellig uit!! :hoera

Goed plan Ruud :goedgedaan

Ik ben benieuwd of je, als je dat leuk vind uiteraard, Andere ervaringen op doet met een dram als je er een keer langer voor gaat zitten met de trucjes van handwarmte enzovoorts :goedgedaan

Ja dit heeft me zeker inspiratie gegeven. Misschien word ik er ook nog eens zo fanatiek in als Uridium! :duimop
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Nov 2022, 12:16

De kwalificatie ‘kneus’ is voor degene die meent z’n niet onderbouwde oordeel op WB achter te moeten laten obv een 5 minuten dram. Als iemand echt is gaan zitten om een dram te be-of veroordelen en ook nog wat tekst toevoegt aan die 78 punten dan heb ik daar geen enkele moeite mee, dan krijg ik tenminste de indruk dat er serieus beoordeeld is. Alleen het punten balkje een stukje naar links schuiven voor weer een puntje in je account op weg naar het Connaisseursschap voegt niets toe. Over het nut en de interpretatie van het puntensysteem 0-100 is al veel gezegd en iedereen ‘leest’ dit op z’n eigen manier. Ik kijk vooral naar wie en tekst.
Een whisky kan niet iemands ‘cup of tea’ zijn natuurlijk, maar een whisky kan nog steeds als kwalitatief goed beoordeeld worden ondanks dat het niet je persoonlijke smaak is. Zo proef en scoor ik geen Laphroaig omdat het profiel me niet aanstaat, ik krijg er Round Up en desinfectiemiddelen (PCP) associaties van… Als ik dat wel ga doen maak ik een account HS306 aan. ;)
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 12 Nov 2022, 14:21

Wouterk schreef:Gratis eiwitjes uit veelal eigen kweek :gnif

Dubieuze teksten man.
3 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 12 Nov 2022, 14:43

Nickolaas schreef:
Wouterk schreef:Gratis eiwitjes uit veelal eigen kweek :gnif

Dubieuze teksten man.

:P :P
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 18:35

Koning schreef:… een uur of 4 uur in het glas heb leg ik er later op avond wél een dekseltje op, al was het alleen maar omdat er zoveel aroma vrijkomt als je er dan direct aan ruikt. Dat krijg je anders niet meer uit een bijna leeg glas.

Herkenbaar! Ik leg veelal een hand over de opening van het glas en houdt het glas in m’n andere hand als een soort kommetje als ik met handwarmte de boel wat wil openen. Als je dan je hand eraf haalt (de bovenste natuurlijk want anders dondert het glas uit je handen :P), komt er een enorme geurbom onderuit!

Dat werkt ook erg goed als je onverhoopt buiten whisky drinkt. Laatst met de Dufftown distillery walk in, kregen we in de buitenlucht tussen het wandelen door steeds drams. Maar er waarde een windje en het was niet heel warm. De aroma’s blijven dan slecht in je glas hangen. Een fatsoenlijke proefnotitie schrijven gaat dan sowieso niet maar met bovenstaand trucje kreeg je toch wel mooi inzicht in de dram :duimop
3 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 12 Nov 2022, 19:45

Ik snap de strekking van het verhaal wel;

Als je een whisky beoordeelt sneller dan dat je een review kunt schrijven,
én dan 'tegen beter weten in' een whiskybase score geeft; hecht ik daar geen waarde aan....

Maar hoe kan ik zien hoe "weloverwogen" een score is ?
Dat is waarom ik geen waarde kán hechten aan een WB-score !

Er zijn tegenwoordig genoeg andere kanalen te vinden waar ík kan beoordelen hoe weloverwogen een review is,
denk aan Roy en Ralfy ;)
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 13 Nov 2022, 13:20

Over het algemeen vind ik de scores op whiskybase een aardige goede indicatie van de kwaliteit. Soms wijkt de score natuurlijk iets af van je persoonlijke voorkeuren qua smaakprofiel, maar als 'whisdom of the crowd' werkt het voor mij goed. Ik ben echter wél op mijn hoede als een fles nog weinig ratings heeft en/of je er geen vertrouwde namen tussen ziet staan. En al helemaal als het een 'investeerdersfles' is met veel marketplace shoplinks en een stortvloed aan hoge scores van groene/gele/blauwe shirtjes.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”