Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoé beoordeel jij je dram en hoeveel tijd neem je hier gemiddeld voor?

< 5 minuten
5
11%
5-10 minuten
5
11%
10-20 minuten
6
13%
20-30 minuten
4
9%
30-60 minuten
14
30%
60-90 minuten
11
23%
> 90 minuten
2
4%

Totaal aantal stemmen: 47

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Nov 2022, 18:07

Oogadal schreef:ik merk dat er mensen zat zijn die kennelijk een enorme drang hebben hun WB scores wereldkundig te maken dat ze er niet bij eens bij nadenken dat hun volledig subjectieve mening een fles kan 'beschadigen'.

Alles voor de WB punten!!! Geeft enorme status man, zo’n online titel, schijnt ook fantastisch te werken bij dates :bigsmile
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Nov 2022, 18:09

Gelukkig mis ik de drang een whisky te 'scoren',
dat wil niet zeggen dat ik een whisky niet beoordeel.

Ik heb ervaren dat voor mij één sample te weinig is om een whisky te doorgronden
('t Is net als bij vrouwen; als je ze begrijpt, is er niks meer aan...)
maar een eerste indruk, een keer ruiken en nippen
kan natuurlijk wel vertellen of er meer te ontdekken is
of niet jou soort sapje..

:nat
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Luna
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Luna » 10 Nov 2022, 21:35

Wat een leuke poll!

Ik probeer vaak (2 tot 3) verschillende drams in dezelfde categorie te vergelijken, en daar doe ik dan zo een half uurtje a drie kwartier over.
Bijlagen
IMG_20221110_175228_200.jpg
IMG_20221110_175228_200.jpg (180.83 KiB) 1074 keer bekeken
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Nov 2022, 21:57

Bedoel je dan per dram Luna? Of jas je er in een half uur - 3 kwartier ff 3 door? :o
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Luna
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Luna » 10 Nov 2022, 22:00

pakt 3 kwartier dan :D
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Nov 2022, 22:56

cor0566 schreef:In het verlengde hiervan een vraagje : een deksel op je snifter is dus eigenlijk uit den boze ( helpt wel goed tegen fruitvliegjes, ahum ).
Dit doe ik al langere tijd niet meer, maar toch ??
Groet Cor.

Beiden kloppen Cor.
Het dekseltje helpt niet om je dram te laten ademen, in tegendeel.
Het enige waar dit dekseltje nuttig voor is, is inderdaad tegen die verdomde fruitvliegjes! ("spit it out ye Bastard!!" heb ik regelmatig uitgeroepen!)

En sommigen vinden het leuk of interessant staan.
1 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Nov 2022, 00:09

Fat Bastard! schreef:
cor0566 schreef:In het verlengde hiervan een vraagje : een deksel op je snifter is dus eigenlijk uit den boze ( helpt wel goed tegen fruitvliegjes, ahum ).
Groet Cor.

Beiden kloppen Cor.
Het enige waar dit dekseltje nuttig voor is, is inderdaad tegen die verdomde fruitvliegjes! ("spit it out ye Bastard!!" heb ik regelmatig uitgeroepen!)

Ik drink zoveel whisky dat ik die vliegjes gewoon zie als een toevoeging aan mijn dieet. Gratis eiwitjes uit veelal eigen kweek :gnif
4 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Nov 2022, 06:52

Fat Bastard! schreef:
Groet Cor.

Beiden kloppen Cor.

Fruit fly’s share..
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Nov 2022, 08:02

Wouterk schreef:
Fat Bastard! schreef:
Groet Cor.

Beiden kloppen Cor.

Ik drink zoveel whisky dat ik die vliegjes gewoon zie als een toevoeging aan mijn dieet. Gratis eiwitjes uit veelal eigen kweek :gnif

Wel te hopen, dat het 'mannetjes' zijn, want vrouwtjes fruitvliegen verpesten je dram...

https://www.newscientist.com/article/2153660-why-a-female-fly-will-ruin-your-drink-but-a-male-is-fine/
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 09:56

Waar ik oprecht benieuwd naar ben is we de eerste 3 opties hebben gekozen en hun verhaal daarachter :bigsmile
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Nov 2022, 10:16

Leuk topic! Ik zit aan het uiterste kant kant van het spectrum. Op mijn ideale whisky-avondje schenk ik 4 a 5 drams naast elkaar in en neem daar dan de hele avond de tijd voor. Lekker snuffelen en af en toe proeven, beetje klooien met handwarmte en later wat drupjes water. Zo ervaar je hoe whiskies zich kunnen ontwikkelen. Omdat ik een dram dan een uur of 4 uur in het glas heb leg ik er later op avond wél een dekseltje op, al was het alleen maar omdat er zoveel aroma vrijkomt als je er dan direct aan ruikt. Dat krijg je anders niet meer uit een bijna leeg glas.

Ook voor de forum tastings schenk ik alle samples voordat we beginnen alvast uit. Er komt vaak goed spul langs, dat alleen maar beter wordt als je het de tijd geeft om te ademen.

En natuurlijk heb ik niet altijd zoveel tijd, maar ik denk dat je een whisky in 5 minuten wel redelijk kan inschatten. Een precieze score geven of een uitgebreide smaaknotitie dan echter onzin/unfair. Zelf scoor ik alleen whiskies die ik vaker heb geproefd, of één keer met aandacht heb geproefd.
2 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Nov 2022, 11:51

Cask1988 schreef:Waar ik oprecht benieuwd naar ben is we de eerste 3 opties hebben gekozen en hun verhaal daarachter :bigsmile

Ja, totaal onbegrijpelijk. Zeker als je er een score aan wilt verbinden. Ik ken ze die een fles open trekken, een keer aan t glas ruiken, slok nemen en hun conclusie (maar dan ook echt carved in stone) getrokken hebben.

In mijn beleving mag je een dram echt wel vaker dan 1x geproefd te hebben voordat je een (def.) score aan hangt. Hetgeen je eerder op de dag gegeten hebt, omgeving, tijd vh jaar, de stemming van de man met de bezem en z'n pot vet hebben wel degelijk invloed op de beleving en dus het eindoordeel. En dan nog het verschil tussen een fles die zopas losgetrokken is v een fles die met 45cl resterend al 7 maanden in de kast staat.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 11 Nov 2022, 12:30

Ik ben er eentje van de eerste Drie :bigsmile

Als ik me wat inschenk, dan wil ik die over het algemeen ( niet altijd hoor ) vrij snel proberen cq drinken.
En dat vrij snel is bij mij over het algemeen na 5 a 10 a 15 a 20 min.
Meer verhaal zit er bij mij niet achter.

:bigsmile

Groet Cor
3 x

rvg95
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rvg95 » 11 Nov 2022, 14:00

Toch wel vaak een minuutje of 60. Even lekker laten inwerken. Rustig wat dingen opschrijven. Nog een keer herhalen en dan kom ik tot een conclusie.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Nov 2022, 14:02

Cask1988 schreef:Waar ik oprecht benieuwd naar ben is we de eerste 3 opties hebben gekozen en hun verhaal daarachter :bigsmile

Waarom?
Zodat je daarna met een belerend vingertje kan komen? Dat ondertoontje haal ik hier namelijk wel uit :Scratch
Laat iedereen hier in godsnaam in z'n waarde.
Niet iedereen is zo'n snob met z'n whiskyhobby dat iedere GlenWhatever tot op de laatste molecuul uit geanalyseerd moet worden en hierover gefilosofeerd moet worden totdat je er een epistel zo dik als het oude Testament over kan schrijven.
Even serieus, schenken jullie nooit eens tijdens het lezen van een boek, kijken van een film of bingen van een serie een whisky in om lekker gedachteloos over dat drankje weg te mijmeren bij het verhaal wat je volgt/leest/kijkt? Als jullie het leven net zó serieus nemen als je hobby (passie) krijg ik gewoon medelijden met jullie (en je naasten).
Ik neem mezelf, mijn hobby (passie), mijn werk, kortom het leven liever niet te vaak zo serieus, zou er depressief van worden!!

Maar, als ik het belerende toontje wel goed ingeschat heb, pas alsjeblieft op dat dit geen forum is voor alleen de snobs als jullie (toegegeven, jullie dragen wel de meeste content bij), maar er zijn veel meer leden die het drinken van whisky een beetje of flink minder serieus nemen!
Heb ik het belerende toontje niet goed ingeschat, mea culpa!

Terug naar het onderwerp, ik krijg af en toe kennissen/vrienden over de vloer (altijd een kutmomentje omdat ik dan toch een beetje op moet ruimen) en meestal wordt er dan wel een drammetje of twee gedeeld. Ik heb écht nog nooit tegen mijn gasten gezegd: "neem je eerste slok in je mond, sluit je ogen en beeld je in dat je in een vallei in Schotland staat, je ziet een landarbeider met bezweet torso het graan dorsen, verderop staat een deerne met tot boven haar knieën opgetilde rokken in een beek te kijken hoe de zalmen stroomopwaarts spartelen. Het najaarszonnetje zorgt ervoor dat zweetpareltjes op haar boezem verschijnen. Nou, dit associeer ik bij deze SB Local Barley!" :shock:
Samples die ik koop proef ik op m'n gemakje. Het liefst in tweeën. Maar de open flessen whisky die ik heb staan worden gedeeld en daar slobber ik zelf regelmatig uit, het liefst zonder daar al te moeilijk bij te doen. Gewoon genieten. Zonder m'n hoofd te breken over hoe de whisky is samengesteld. Of waar de barley vandaan komt en welk lekker ding daarbij in de buurt in een beek stond.

NB ter voorkoming van een gestrekt been: voor Oogadal gelden natuurlijk verzachtende omstandigheden, voor jou is het wél ook werk! ;)
9 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”