Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Ik lees vaak over de kwaliteit van vaten, maar hoe selecteer je een goed vat eigenlijk? Op het oog, neus, geschiedenis (wordt die überhaupt bijgehouden per vat) of andere criteria??
Wat maakt een vat goed?
Wat maakt een vat goed?
0 x
Hubert schreef:Ik lees vaak over de kwaliteit van vaten, maar hoe selecteer je een goed vat eigenlijk? Op het oog, neus, geschiedenis (wordt die überhaupt bijgehouden per vat) of andere criteria??
Wat maakt een vat goed?
Onder andere dat ie niet lekt

Maar verder:
- gemaakt door een gerenommeerde cooper ja/nee?
- waar is het vat al voor gebruikt en door wie?
- zat er b.v. kwaliteit sherry in, of troep die verwerkt wordt tot azijn?
- bodega vat?
- seasoned of echt iets op gerijpt?
- soort hout
En zo zullen er vast nog een berg ijkpunten zijn maar dat weer Edwin beter dan ik
3 x
Ik heb alleen een beetje verstand van wijnvaten en daar hangt het van vier factoren af:
1. wie heeft het gemaakt - tonneliers zoals Cadus in de Bourgogne of Radoux in de Bordeaux zijn een redelijke garantie voor kwaliteit. Zoiets zal ook gelden voor de Bourbon-vaten uit de VS..
2. hoe vaak zijn ze gebruikt voor de wijn. Goede wijnmakers vervangen elk jaar 1/3e van de vaten voor nieuwe, dus gemiddeld zijn de vaten 3 jaar gebruikt. Dat is heel netjes.
3. Hoe voorzichtig is men fysiek met de vaten omgegaan. Zijn ze heel hoog opgetast in grote stapels, dan hebben ze veel druk en spanning gehad en gaan snel lekken.
4. Hoe zijn ze na gebruik opgeslagen en vervoerd. Schimmelvorming is een groot risico als ze niet goed gespoeld zijn. Of azijn-vorming als ze niet leeg waren en niet luchtdicht waren afgesloten.
Puntje 2 ligt complexer voor sherryvaten die onderdeel waren van een solera-systeem. Die kunnen wel 20 jaar in gebruik blijven en verschillende leeftijden sherry aan boord krijgen (bij een solera wordt de nieuwe oogst telkens 'bovenop' gelegd en worden de vaten onderling verbonden dan wel deels in elkaar overgeschonken. Uit de (virtueel) onderste/oudste laag wordt getapt voor de botteling en de rest van de sherry 'passeert steeds de vaten' en mengt met oudere sherry van andere oogstjaren).
De vaten die vrijkomen zijn meestal de onderste/oudste vaten en die hebben aardig te lijden gehad. Ik begreep van Zuidam dat de helft van alle beschikbare komende solera-PX en -olorosovaten te rot is om nog voor spirit te gebruiken.
Port pipes worden ook erg lang gebruikt, gemiddeld een jaar of 10-15, dus ook daar geldt: die hebben veel te lijden.
Er zijn producenten (o.a. Macallan) die nieuwe vaten naar Spanje sturen om daar een jaartje (of drie) te worden gebruikt voor rijping van sherry en dan direct terug naar Schotland gaan. Dat zijn dan nog de betere, want sommigen doen dat met hergebruikte eiken vaten en 'seasoning' van slechts 3 maanden sherry...
En dan komt pas de stap van het gaan gebruiken van de vaten voor whisky en hergebruiken... en hergebruiken... en nog eens hergebruiken... Je kunt een vat meerdere keren 'uitmelken' en ook laten refurbishen. Maar je kunt ook steeds nieuwe vatten kopen á 500 tot 700 euro per stuk (dat was vroeger duur, maar anno nu een koopje!). Als je een beetje productie hebt, dan vul je al gauw 5 vaten per week af... do the math
Tot zover mijn beperkte kijk op de zaak; het is vast nog een stuk complexer met vatverbetering, onderlinge handel en concern-keuzes etc. Maar dit is vanuit de wijnwereld gezien het rudimentaire vaten-verhaal.
1. wie heeft het gemaakt - tonneliers zoals Cadus in de Bourgogne of Radoux in de Bordeaux zijn een redelijke garantie voor kwaliteit. Zoiets zal ook gelden voor de Bourbon-vaten uit de VS..
2. hoe vaak zijn ze gebruikt voor de wijn. Goede wijnmakers vervangen elk jaar 1/3e van de vaten voor nieuwe, dus gemiddeld zijn de vaten 3 jaar gebruikt. Dat is heel netjes.
3. Hoe voorzichtig is men fysiek met de vaten omgegaan. Zijn ze heel hoog opgetast in grote stapels, dan hebben ze veel druk en spanning gehad en gaan snel lekken.
4. Hoe zijn ze na gebruik opgeslagen en vervoerd. Schimmelvorming is een groot risico als ze niet goed gespoeld zijn. Of azijn-vorming als ze niet leeg waren en niet luchtdicht waren afgesloten.
Puntje 2 ligt complexer voor sherryvaten die onderdeel waren van een solera-systeem. Die kunnen wel 20 jaar in gebruik blijven en verschillende leeftijden sherry aan boord krijgen (bij een solera wordt de nieuwe oogst telkens 'bovenop' gelegd en worden de vaten onderling verbonden dan wel deels in elkaar overgeschonken. Uit de (virtueel) onderste/oudste laag wordt getapt voor de botteling en de rest van de sherry 'passeert steeds de vaten' en mengt met oudere sherry van andere oogstjaren).
De vaten die vrijkomen zijn meestal de onderste/oudste vaten en die hebben aardig te lijden gehad. Ik begreep van Zuidam dat de helft van alle beschikbare komende solera-PX en -olorosovaten te rot is om nog voor spirit te gebruiken.
Port pipes worden ook erg lang gebruikt, gemiddeld een jaar of 10-15, dus ook daar geldt: die hebben veel te lijden.
Er zijn producenten (o.a. Macallan) die nieuwe vaten naar Spanje sturen om daar een jaartje (of drie) te worden gebruikt voor rijping van sherry en dan direct terug naar Schotland gaan. Dat zijn dan nog de betere, want sommigen doen dat met hergebruikte eiken vaten en 'seasoning' van slechts 3 maanden sherry...
En dan komt pas de stap van het gaan gebruiken van de vaten voor whisky en hergebruiken... en hergebruiken... en nog eens hergebruiken... Je kunt een vat meerdere keren 'uitmelken' en ook laten refurbishen. Maar je kunt ook steeds nieuwe vatten kopen á 500 tot 700 euro per stuk (dat was vroeger duur, maar anno nu een koopje!). Als je een beetje productie hebt, dan vul je al gauw 5 vaten per week af... do the math
Tot zover mijn beperkte kijk op de zaak; het is vast nog een stuk complexer met vatverbetering, onderlinge handel en concern-keuzes etc. Maar dit is vanuit de wijnwereld gezien het rudimentaire vaten-verhaal.
Laatst gewijzigd door Uridium op 16 Okt 2022, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Hubert schreef:Ik lees vaak over de kwaliteit van vaten, maar hoe selecteer je een goed vat eigenlijk? Op het oog, neus, geschiedenis (wordt die überhaupt bijgehouden per vat) of andere criteria??
Wat maakt een vat goed?
Ik heb wel begrepen dat naast documentatie (provenance, wie had het daar ook altijd weer over
) en visuele inspectie met name het ruiken erg belangrijk is.Een bevriende slijter is afgelopen jaar bij Lindores geweest om een vat voor zijn winkel te laten vullen. Hij heeft een uur lang verschillende vaten lopen besnuffelen voordat hij er één gekozen heeft.
Bij Murray McDavid hadden ze en paar jaar geleden een vrachtwagenlading oude sherry vaten bij een bodega gekocht en delen van deze lading doorverkocht aan een aantal distillery's en andere bottelaars. Leek een unieke kans en ze hadden ze afgeleverd zonder ze eerst te controleren. Bleek dat alle vaten van de lading 'bedorven' waren door rottende inhoud in het vat. Dat heeft ze een lieve duit gekost om alles netjes op te lossen. Zal ze geen 2de keer overkomen dus alle vaten worden bij binnenkomst stuk voor stuk geïnspecteerd, visueel en door te ruiken.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Wat Arthur zegt +:
1. koop je vaten bij een betrouwbare partij met kennis die ter plekke de vaten selecteert. Selecteren = optisch en met je neus.
2. zie 1.
Staar je niet blind op de prijs van een vat, een goedkoop vat is niet voor niets goedkoop. Zo kun je Oloroso hogsheads kopen voor rond de € 300 maar dan krijg je een lading ala Murray McDavid.
Overigens is het prima mogelijk een ex Solera vat te gebruiken voor whisky, maar dan heb je het niet over het 20-22 mm dunne hout waar veel goedkope vaten tegenwoordig uit bestaan, maar over vaten met een houtdikte van 32-35mm. Brokers zie ze liever gaan als komen want echt handelbaar zijn ze leeg al niet...
Maar wel bizar goed, ik heb 2 Macallan's 2014 nu bijna anderhalf jaar samen in een 60 jaar oud ex Solera vat liggen en die gaat wel mooi worden. En hoewel ik er volgens de letter van de onnavolgbare SWA regels dan gewoon 'single cask' op mag zetten doe ik dat niet.
1. koop je vaten bij een betrouwbare partij met kennis die ter plekke de vaten selecteert. Selecteren = optisch en met je neus.
2. zie 1.
Staar je niet blind op de prijs van een vat, een goedkoop vat is niet voor niets goedkoop. Zo kun je Oloroso hogsheads kopen voor rond de € 300 maar dan krijg je een lading ala Murray McDavid.
Overigens is het prima mogelijk een ex Solera vat te gebruiken voor whisky, maar dan heb je het niet over het 20-22 mm dunne hout waar veel goedkope vaten tegenwoordig uit bestaan, maar over vaten met een houtdikte van 32-35mm. Brokers zie ze liever gaan als komen want echt handelbaar zijn ze leeg al niet...
Maar wel bizar goed, ik heb 2 Macallan's 2014 nu bijna anderhalf jaar samen in een 60 jaar oud ex Solera vat liggen en die gaat wel mooi worden. En hoewel ik er volgens de letter van de onnavolgbare SWA regels dan gewoon 'single cask' op mag zetten doe ik dat niet.
6 x
Weer wat geleerd. Dank voor jullie uitgebreide antwoorden 

1 x
-
whisky4wood
- Senior

Mag je wanneer je een vat hebt als onafhankelijk bottelaar, altijd bottelen onder de naam van de distilleerderij van de whisky die je in dat vat stopt of moet je dan alsnog toestemming krijgen?
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Nee, dat mag sowieso niet. Tenzij uitdrukkelijk verkocht zonder naamrechten mag je ‘distilled at xxx’ op het label zetten. Een distillery zet alleen hun naam groot op het label, plus logo en dat mag een IB sowieso nooit.
0 x
Hubert schreef:Weer wat geleerd. Dank voor jullie uitgebreide antwoorden
Mocht je echt down the rabbit hole willen gaan; Jesse van de Chase The Craft podcast en het Still It youtube kanaal had laatst een cooper te gast. Die ging nog een stapje dieper. Over wat de breedte van de staven voor impact op de smaak heeft om maar wat te noemen...
https://open.spotify.com/episode/10taoX ... fb71374a41
2 x
Bijzondere vraag
Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond? Soms gebeurt dit als je midden in een gesprek zit of als je adem moet halen vlak na een slok. Het voelt een beetje als roken. De alcohol hangt waarschijnlijk nog in je mond en doordat je dat dan naar binnen ademt komt het even in je longen.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Re: Bijzondere vraag
Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond? Soms gebeurt dit als je midden in een gesprek zit of als je adem moet halen vlak na een slok. Het voelt een beetje als roken. De alcohol hangt waarschijnlijk nog in je mond en doordat je dat dan naar binnen ademt komt het even in je longen.
Uiteraard niet, ik neem toch aan dat je ook aan je whisky ruikt voor je een slok neemt, of doe jij dat zonder in te ademen? En mocht er whisky zelf door het verkeerde gat naar binnen gaan dan garandeer ik je dat je een flinke hoestbui krijgt.
Verder zit er niks anders op dan te drinken met je neus dicht en het direct door te slikken.

2 x
Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond? Soms gebeurt dit als je midden in een gesprek zit of als je adem moet halen vlak na een slok. Het voelt een beetje als roken. De alcohol hangt waarschijnlijk nog in je mond en doordat je dat dan naar binnen ademt komt het even in je longen.
Goede vraag waarop ikzelf wel geen antwoord op heb.
Wat ik wel meen te weten, is dat je na het beëindigen van het proeven van je whisky('s) best enkele slokken water neemt om mond en slokdarm 'te spoelen'. Is vooral geldig voor 's avonds.
0 x
Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond?
Longen? Bedoel je die twee kwabben, doordrenkt met bloed dat na een zoveelste dram genoeg alcohol bevat dat het aan onze organen wordt afgegeven? Ik denk dat er andere organen zijn die een grotere opdoffer te verwerken hebben dan onze longen...

2 x
Jacky schreef:Robbie-79 schreef:Is het eigenlijk schadelijk voor je longen als je vlak na een slok whisky een (paar) keer ademt via je mond?
Longen? Bedoel je die twee kwabben, doordrenkt met bloed dat na een zoveelste dram genoeg alcohol bevat dat het aan onze organen wordt afgegeven? Ik denk dat er andere organen zijn die een grotere opdoffer te verwerken hebben dan onze longen...
Nou dat zeg je wel heel makkelijk maar ik heb laatst dus begrepen dat het echt zo is
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ja, is absoluut schadelijk! Sterker nog, er komt net als met roken ooit een campagne dat je niet meer mag drinken als er kinderen aanwezig zijn; dat kan alleen maar zo zijn omdat de levensgevaarlijke dampen uit onze glazen (ook Radler 2.0 en bier) de hersenen van kinderen aantasten. I kid you not.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1788014 ... n-kinderen
2 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”