welke whisky moet op de kaart staan?

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: welke whisky moet op de kaart staan?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Okt 2022, 10:30

defeatless schreef:Dat wordt dure whisky! De 5% die daar voor de hamburgers en friet komt moet dus wel gecompenseerd worden in de prijzen van de whisky :bigsmile :nono

Dus de huidige whiskyprijzen worden ingegeven door de 5% die op een festival alleen maar voor de friet en hamburgers komt. Everything makes sense now... :shock:
2 x

evreeb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor evreeb » 19 Okt 2022, 12:17

HammerHead schreef:Komend weekend maar eens een hamburgertje en/of frietje halen in de maassilo dan, daar hebben ze naar het schijnt wel een aardige whiskykaart.

Ha ik zag "Blends world" staan - bleek toch wat anders te zijn... - - hou ons op de hoogte wat je daar kunt krijgen - - ik ben benieuwd...
0 x

evreeb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor evreeb » 19 Okt 2022, 12:27

Voordat we verzanden in het is te duur en het is niet commercieel aantrekkelijk... dacht ik aan de whisky van bijvoorbeeld De Keuken in met Whisky - dus van het niveau Michelin een beetje - - maar met een aantal "gewone" flessen zoals in de suggesties zijn we toch al gauw iets meer tevreden... anders komen we alleen maar aan onze trekken bij whisky flestivals enzo... ( en ja, het is natuurlijk veel voordeliger om hier wat losse samples te bestellen - - en dan kun je thuis of met vrienden heerlijk van iets bijzonders genieten ... maar ik vroeg me gewoon eens af wat je in plaats van een flinke wijnkelder met wel 100 verschillende flessen een klein hoekje zou kunnen maken voor 10 flessen whisky...
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 19 Okt 2022, 13:26

:Scratch
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Okt 2022, 13:33

evreeb schreef:... maar ik vroeg me gewoon eens af wat je in plaats van een flinke wijnkelder met wel 100 verschillende flessen een klein hoekje zou kunnen maken voor 10 flessen whisky...

Ja dat kán in theorie. Maar in diezelfde theorie levert dat hoekje gewoon veel te weinig op. En veruit de meeste restaurants hebben bepaald geen ruimte te over voor opslag dus dan ga je zeker geen ruimte ‘verspillen’ aan iets dat niet winstgevend is, als je die ruimte ook kunt gebruiken voor beduidend meer lucratieve onderdelen van je bedrijf. Al gaat het maar om 1 plankje. En uiteindelijk gaat het niet alleen om die 10 flessen, je kaart wordt groter en dus duurder en je zult ook goede glazen op voorraad moeten hebben. Want nu ‘zeuren’ we over te weinig whisky op de kaart, de volgende stap is dat ze het in een lelijke tumbler flikkeren en als je niet uitkijkt zelfs nog ijs… of we nou willen of niet, bij het antwoord op je vraag is de commercie gewoon leidend. En dus zullen we vooral jameson, JD no.7, Glenfiddich 12 en als je heel veel geluk hebt nog 1 of 2 andere common ones op de kaart blijven zien.
In de praktijk zul je dus afhankelijk blijven van die enkele restauranthouder die zelf ook een zwak voor whisky heeft en vanuit eigen interesse meer wil doen voor een klein deel van z’n klanten en na sluitingstijd nog even met een goed glas aan z’n eigen bar gaat zitten om de kas te tellen en de boekhouding te doen. 10 degelijke whisky’s op de kaart van een gemiddeld restaurant zal wishful thinking zijn en blijven.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Okt 2022, 15:42

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:Als je niets snapt van wat ik schrijf dan vraag ik me af waarom je er onder reageert….? :Scratch
Wat jij schrijft interesseert mij geen donder. Ik geef mijn mening op de vraag van TS.

Dan is het handig dat je iemand quote; op een forum is het gebruikelijk dat als je in een topic aansluit op een onderwerp dat je op de laatste post reageert (voor de leesbaarheid). Als je dat niet doet is het handig te quoten.
Maar dat zal je ook wel geen donder kunnen schelen. :goedgedaan
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 19 Okt 2022, 20:20

evreeb schreef:Ik ben pas een keertje fancy uit eten geweest en daar hadden ze natuurlijk een enorme wijnkaart.... maar voor whisky kwamen ze niet verder dan Lagavulin (helaas - fles net op) en de Ardbeg Ten... en dat vond ik wel een klein beetje jammer.... Als we een lijstje mogen maken van zeg een stuk of 10 whisky die ieder zichzelfrespectered restaurant in huis moet hebben ( en dan kijken we voor een keertje maar niet naar de prijzen van een fles en wat je betaald voor een dram) - -welke moeten er dan op de lijst komen volgens jullie ? (denk dan ook eens aan voor- tijdens en na)...

Je zou ook gewoon naar een restaurant toe kunnen gaan waar ze al een mooi whisky assortiment hebben.
Zoals http://www.schotsrestauranthielander.nl/ of https://www.dekoebrug.nl/
En zo zullen er nog wel veel meer van deze zijn.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 19 Okt 2022, 20:25

In ieder geval zouden ze altijd hun eigen botteling moeten hebben. Zoals bv bij hielander de geweldige old perth..
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Okt 2022, 00:23

't Zotte Lemke in Nijmegen heeft ook een leuke hoek. Hoogwaardige kwaliteit eten, navenante prijs. Ook een flinke hoek in de zaak met whisky, daar geven ze ook proefplankjes als je erom vraagt. Je krijgt dan goede uitleg van iemand die wel degelijk verstand van zake heeft.
Het personeel is daar ook allemaal fatsoenlijk opgeleid met minimaal Horecavakschool en sommelier/StiBON niveau 3.
Maar de prijzen zijn dus ook echt fors. Ze hebben wel een 31yo Springbank staan. €50,- voor een glas.

Over het algemeen zijn de OB's daar vanaf €7,- en de IB's vanaf €8,- Maar voornamelijk onbekende kleine IB's die ze dan weer kunnen krijgen van iemand die ze kennen en dat importeert.
0 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 20 Okt 2022, 12:56

Cafe Jos in Nijmegen had destijds ook wel wat whiskies op de kaart staan. Zij dragen ook het predikaat “Meesterschenkerij”.

Ben er al een hele tijd niet meer geweest dus geen idee wat men daar nu nog schenkt.. op hun gelagkaart is online maar een kleine greep te vinden..
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 21 Okt 2022, 06:49

Het Elfde Gebod in Goes is ook een aanrader: https://elfdegebod.nl/

Hebben zelfs een speciaal whisky-diner: https://elfdegebod.nl/whiskydiner/
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 21 Okt 2022, 09:45

Aangezien we nu restaurants noemen met whiskykaart dan wil ik ook wel t Konijntje in België noemen (zelf nooit geweest maar Bert Bruyneel plaatste op FB veel fotos).
Gewoon menu kost € 45, met wijn €58 en met whisky €73

https://tkonijntje.be/nl-maandmenus/
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Okt 2022, 10:19

Jimbeau schreef:Cafe Jos in Nijmegen had destijds ook wel wat whiskies op de kaart staan. Zij dragen ook het predikaat “Meesterschenkerij”.

Ben er al een hele tijd niet meer geweest dus geen idee wat men daar nu nog schenkt.. op hun gelagkaart is online maar een kleine greep te vinden..

Café Jos is geniaal. Je moet in het weekend er zeker wel voor half 7 er zijn, want daarna sta je buiten te wachten op een tafel.
37 bieren op tap, 200 op fles
200 whisky (16 landen zijn vertegenwoordigd) en 250 overig gedestilleerd
Extreme wijnkaart
30 soorten koffie en 100 soorten thee.

Tegenwoordig krijg je een ipad met het dan geldende assortiment. Dit kunnen ze dan ook live aanpassen als er iets op gaat of bij komt.
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 21 Okt 2022, 11:53

Een wat ouder topic maar waarschijnlijk best nog actueel.
Wouter1981 @ Restaurant tips gezocht
0 x
Afbeelding

Lee0110
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Lee0110 » 13 Feb 2023, 09:44

Macallan 12 Years Old
Glenlivet 12 Years Old
Lagavulin 16 Years Old
Talisker 10 Years Old
Oban 14 Years Old
Johnnie Walker Black Label
Laphroaig 10 Years Old
Jameson Irish Whiskey
Glenfiddich 12 Years Old
The Glenrothes Single Malt Scotch Whisky
0 x