08 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 8: 08-10-2022

Moderator: Cask1988

Wat was jouw winnaar van de avond?

- Mortlach 1980
0
Geen stemmen
- Speyside 1991 CA
0
Geen stemmen
- Vega 1977 40yo
7
27%
- Arran Kildonan - Pladda Island
12
46%
- Bruichladdich Rivesaltes
0
Geen stemmen
- Bowmore 1997 SMWS
6
23%
- Octomore 07.2/208
1
4%

Totaal aantal stemmen: 26

Uridium
Moderator
Moderator

Re: 08 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 8: 08-10-2022

Ongelezen berichtdoor Uridium » 10 Okt 2022, 12:00

SecondHandPants schreef:Weetje van de avond: Rivesaltes is een dessertwijn gemaakt van (rode) Grenache-druiven. Interessante combinatie met de Laddie. Niet mijn favo van de avond, maar wel prima.

Kan ook de witte variant zijn geweest.
Rivesaltes is er in wit (muscat), geoxideerd wit oftewel Ambré (grenache blanc en muscat) en rood oftewel Tuilé (grenache noir).
De witte variant komt het meeste voor. Ik ben zelf dol op de rode variant, maar die haal ik meestal in Frankrijk, want in Nederland haast niet te krijgen...
Laatst gewijzigd door Uridium op 11 Okt 2022, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Okt 2022, 12:34

Ik had van deze whisky (de Laddie) ooit een sample gekregen via Ralf T. Vond deze toen écht geweldig en toen ik een paar maanden geleden een open fles van sjaak92 (waarschijnlijk heb jij deze via hem geproefd Henri) over kon nemen dus niet getwijfeld!
De herkenning was er dus ook zaterdagavond.
Nu zat ik ook een beetje te zoeken naar die Rivesaltes en Bruichladdich heeft dus meerdere bottelingen en met name private cask op deze vaten laten rijpen, zoals ook deze Laddie 2008 die ik dus nog ergens op het zoldertje heb staan.
Toch maar eens opzoeken, afstoffen en ploppen :bigsmile
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Okt 2022, 18:31

Fat Bastard! schreef:Ik had van deze whisky (de Laddie) ooit een sample gekregen via Ralf T. Vond deze toen écht geweldig en toen ik een paar maanden geleden een open fles van sjaak92 (waarschijnlijk heb jij deze via hem geproefd Henri) over kon nemen dus niet getwijfeld!
De herkenning was er dus ook zaterdagavond.
Nu zat ik ook een beetje te zoeken naar die Rivesaltes en Bruichladdich heeft dus meerdere bottelingen en met name private cask op deze vaten laten rijpen, zoals ook deze Laddie 2008 die ik dus nog ergens op het zoldertje heb staan.
Toch maar eens opzoeken, afstoffen en ploppen :bigsmile

Check, ik heb die specifieke botteling hier ook staan (de 2008 dus). Zelfs toen nog geproefd (en goed bevonden), maar dat kon ik me zaterdag eigenlijk niet herinneren. :HitHead

Nu ik m'n score zie komt er toch eea boven drijven... :nat
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 11 Okt 2022, 20:17

Uridium schreef:
SecondHandPants schreef:Weetje van de avond: Rivesaltes is een dessertwijn gemaakt van (rode) Grenache-druiven. Interessante combinatie met de Laddie. Niet mijn favo van de avond, maar wel prima.

Rivesaltes is er in wit (muscat), geoxideerd wit oftewel Ambré (grenache blanc en muscat) en rood oftewel Tuilé (grenache noir).
De witte variant komt het meeste voor. Ik ben zelf dol op de rode variant, maar die had ik meestal in Frankrijk, want in Nederland gaat niet te krijgen...

Dank! Ik wist ook niet meer zeker wat het antwoord was, maar meende dat Grenache vooral rode druiven waren... weer wat geleerd. :)
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 11 Okt 2022, 21:10

Uridium schreef:

De witte variant komt het meeste voor. Ik ben zelf dol op de rode variant, maar die had ik meestal in Frankrijk, want in Nederland gaat niet te krijgen...

Als kleine aanvulling; er is nog een 2e rode variant. Dat is de Grenat. Deze wordt gemaakt van de rode Grenache. In tegenstelling tot de Tuilé gaat deze in een reductief proces en niet oxidatief zoals de Tuilé.
Voor ambre wordt ook Grenache gris, een grijze druif gebruikt en macabeo.

Tuilé en Ambré rijpen wel in vaten, Grenat en Muscat de Rivesaltes niet (Muscat de Rivesaltes is ook een andere AOC dan Rivesaltes).

De rivesaltes is wel te krijgen in Nederland. Niet in iedere slijterij/wijnzaak, maar ze zijn er wel. Ken er wel een eentje ;)
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Okt 2022, 23:45

Cor - Vinabc schreef:
Uridium schreef:

Als kleine aanvulling; er is nog een 2e rode variant. Dat is de Grenat. Deze wordt gemaakt van de rode Grenache. In tegenstelling tot de Tuilé gaat deze in een reductief proces en niet oxidatief zoals de Tuilé.
Voor ambre wordt ook Grenache gris, een grijze druif gebruikt en macabeo.

Tuilé en Ambré rijpen wel in vaten, Grenat en Muscat de Rivesaltes niet (Muscat de Rivesaltes is ook een andere AOC dan Rivesaltes).

De rivesaltes is wel te krijgen in Nederland. Niet in iedere slijterij/wijnzaak, maar ze zijn er wel. Ken er wel een eentje ;)

Net vanmiddag weer een partij gescoord bij de Auchan in Lille... Deze valt ook onder de generieke benaming "Rivesaltes AOP", dus zonder toevoeging van Ambré of Tuilé...

Afbeelding

Ik gebruik deze vooral om er zelf goede rode vermouth mee te maken. Ik macereer kruiden en o.a. absintalsem met alcohol uit Duitsland en voeg op 100 ml extract ca. 900 ml rode Rivesaltes toe. Het resultaat is een waanzinnig mooie vermouth :duimop
3 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 13 Okt 2022, 14:30

Is dit de genummerde volgorde?
Of de volgorde in welke we (jullie) ze geproefd hebben?

Ik viel er met mijn vakantie hersens midden in en toen waren jullie als vierde aan sample twee begonnen ... of zo :Scratch

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 13 Okt 2022, 14:54

edwinedje schreef:

Is dit de genummerde volgorde?
Of de volgorde in welke we (jullie) ze geproefd hebben?

Ik viel er met mijn vakantie hersens midden in en toen waren jullie als vierde aan sample twee begonnen ... of zo :Scratch

:Slainte

dit is de geproefde volgorde.
qua flesjesnummering is dat dus 1, 3, 4, 2, 5, 6, 7
3 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Okt 2022, 17:39

Wat een mooie avond was het weer.
Mooie gesprekken en prachtige whiskies kwamen er weer voorbij.
Ik heb gestemd op de Bowmore, maar eigenlijk hadden de Vega 40Y, Arran Kildonan 21Y en Octomore 7.2 net zo goed op 1 kunnen staan. Stuk voor stuk TOP drams!
Petje af ook nog voor Uridium die halverwege de tasting al riep dat het om een Bowmore 18 ging :hoedaf.

Dikke complimenten voor de organisatie weer :duimop.

Op naar de volgende :Slainte.
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 13 Okt 2022, 17:54

Freezeroz schreef:Petje af ook nog voor Uridium die halverwege de tasting al riep dat het om een Bowmore 18 ging :hoedaf

Dankjewel Roelof!
Groetjes, Roelof :bigsmile
1 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”