Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Okt 2022, 17:05

Leuke vangst Wally :goedgedaan
1 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 08 Okt 2022, 17:53

Ook hier de Glenburgie 2005 GM Pot Still (met korting op whiskysite)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2022, 21:50

Cees881 schreef:Dat viel reuze mee :bigsmile

Want? De prijs van 160 voor een 14 yo niet single cask met een onbekende finish periode op een PX butt deed ‘t voor je… :bigsmile
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 11 Okt 2022, 22:12

Daan schreef:Water loopt me in de mond! :smullen

Staan nog al tijd ruim in de schaduw van jouw fantastische verzameling haha. Maar ik moet zeggen dat de samples die ik van de 90s single casks heb gehad mij ook erg naar meer deden smaken.

Lang gekeken naar een bargain, maar dat lijkt er in dat gedeelte van de markt niet echt in te zitten helaasch.. dus de trekker maar overgehaald voor wat bottelingen die nog enigszins betaalbaar zijn voordat deze nog verder exploderen.. :?

Mocht jij nog tips hebben waar jij je goudmijntje hebt liggen hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Okt 2022, 19:04

Jimbeau schreef:Mocht jij nog tips hebben waar jij je goudmijntje hebt liggen hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen :bigsmile

Haha nou was het maar zo'n feest :bigsmile Wat jij beschrijft herken ik helaas maar al te goed..
Waar ik tot een jaar geleden nog wel eens jaren 90 single casks op de kop kon tikken voor een redelijke prijs (doorgaans via CataWiki) is dat nu echt van de zotten waar die flessen voor weggaan, helaas.

Mogelijk heeft iemand nog een goudmijntje voor ons beide in de aanbieding waar we niet van weten..
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 15 Okt 2022, 15:54

Het kan dus nog wel: een WB-vriend en mede-Mortlachfan uit Oostenrijk bood me deze Mortlach, die van Ralfy 93 punten kreeg, aan voor €290 inclusief verzending:

Mortlach 1987-2014 Adelphi (#3102)

Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar met de recent economische ontwikkelingen is het moment om mijn whiskybudget aan meer primaire levensbehoeften te besteden nu toch echt aangebroken. Ik was al een tijdje aan het kijken naar een mooie afsluiter van de periode van de grote whisky-uitgaven, toen ik dit aanbod via WB kreeg. Als groot liefhebber van de Mortlachs van Adelphi was deze Mortlach precies het type fles dat ik gedachten had.
9 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 15 Okt 2022, 16:05

Ik heb na de leuke plotselinge aanschaf van de flessen van Danielle Smout ook maar besloten, dat mijn 'whisky hoarding days' voorlopig voorbij zijn :sst
Ik mag van mezelf alleen nog een uitzondering maken voor een onverwacht goedkope Islay (in your dreams!...) of een betaalbare Springbank (even more in your dreams!). Verder is de portemonnee gesloten!
Dus mijn allerlaatste voor nu was de Laphroaig Quarter Cask, afgelopen dinsdag nog gescoord bij de Auchan voor 35 euro.
2 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Okt 2022, 16:58

Uridium schreef:Dus mijn allerlaatste voor nu was de Laphroaig Quarter Cask, afgelopen dinsdag nog gescoord bij de Auchan voor 35 euro.

Dat is een mooie prijs voor deze BFYB.

Je post maakte me nieuwsgierig naar mijn eerste Quarter Cask.
Die kocht ik 7 jaar geleden online voor 29,50. Tegenwoordig doet ie bij dezelfde shop 39,50.
'Maar' 33% gestegen ondertussen dus.

Als ik dat vergelijk met de Lagavulin 16 die ik toen kocht voor 45€, die doet nu 90€. Dat is een 100% stijging.

Ter vergelijk, in die zelfde koop had ik toen ook een Caol Ila 12Y voor 32,50. Die doet nu 40€, dat is 'maar' een stijging van 25%.
De Bowmore 15 kocht ik toen voor 50€, die kost nu 55€.
Een stijging van maar 10% in 7 jaar tijd.

Er lijkt niet echt logica te zitten in de prijs stijgingen van de genoemde flessen dus.
3 x
Afbeelding

MatthijsH
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MatthijsH » 16 Okt 2022, 19:38

Loch Lomond 18 Years gekregen van een goede vriend.
Heerlijke whisky, en in tegenstelling tot de andere flessen die ik heb is dit een 46%. Dat verschil is niet groot, maar wel merkbaar.
Een aanrader wat mij betreft, anderen die ervaring hebben met deze whisky en hun mening er over willen delen? Ik ben benieuwd.
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 16 Okt 2022, 19:51

MatthijsH schreef:Loch Lomond 18 Years gekregen van een goede vriend.
Heerlijke whisky, en in tegenstelling tot de andere flessen die ik heb is dit een 46%. Dat verschil is niet groot, maar wel merkbaar.
Een aanrader wat mij betreft, anderen die ervaring hebben met deze whisky en hun mening er over willen delen? Ik ben benieuwd.

Ik kan m zo niet meer voor de geest halen. Kijk je wel eens op whiskybase?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 8-year-old
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Okt 2022, 20:14

JvR schreef:
MatthijsH schreef:Loch Lomond 18 Years gekregen van een goede vriend.

Ik kan m zo niet meer voor de geest halen. Kijk je wel eens op whiskybase?

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik vind bovenstaande een van de mindere bottelingen van Loch Lomond. Er zit iets onaangenaam muffigs aan deze dram. Nu is er blijkbaar ook nog een 18 jarige fruity & spice botteling. Die ken ik verder nier, maar lijkt op basis van de WB-score toch een betere keuze.

Van Loch Lomond is destijds een sampleset verzorgd door Freezeroz en de Inchmurrins daaruit bevielen mij een stuk beter, veel fruitiger dan de reguliere Lomonds. Een Inchmurrin 18 staat hier dan ook wel in de kast, naast nog een paar single casks en twee independent Croftengea's.

Oh, en wat Loch Lomond zelf betreft: deze botteling is voor mij de meest verrassende uit hun nog verkrijgbare line-up.
1 x

MatthijsH
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MatthijsH » 16 Okt 2022, 20:48

JvR schreef:Ik kan m zo niet meer voor de geest halen. Kijk je wel eens op whiskybase?

Interessante website, nieuw voor mij maar erg interessant om alle feitjes en beoordelingen te lezen!
Maar ik zie gelijk dat ik een erg onervaren drinker ben als ik naar de uitgebreide beoordelingen kijk. De verschillen geuren smaken, en soorten afdronk is voor mij erg lastig te onderscheiden..
Ook alle verschillende termen zijn nog onbekend, er is veel te leren merk ik.

HammerHead schreef:Oh, en wat Loch Lomond zelf betreft: deze botteling is voor mij de meest verrassende uit hun nog verkrijgbare line-up.
Qua prijsklasse ook iets lager zie ik. De special edition zou je wel kunnen adviseren om eens te proberen?
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Okt 2022, 21:32

MatthijsH schreef:Maar ik zie gelijk dat ik een erg onervaren drinker ben als ik naar de uitgebreide beoordelingen kijk. De verschillen geuren smaken, en soorten afdronk is voor mij erg lastig te onderscheiden..
Ook alle verschillende termen zijn nog onbekend, er is veel te leren merk ik.

Joh Matthijs, mijn bakkes valt nog regelmatig open van verbazing als ik smaaknotities lees als "ik ruik de binnenkant van een onrijpe groene banaan" of "ik proef het koper van een uit 1888 stammende olielamp die alleen op zondagavonden brandde".
Uiteindelijk is maar één ding echt belangrijk: vindt jíj het lekker!
3 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Okt 2022, 21:59

MatthijsH schreef:
HammerHead schreef:Oh, en wat Loch Lomond zelf betreft: deze botteling is voor mij de meest verrassende uit hun nog verkrijgbare line-up.
Qua prijsklasse ook iets lager zie ik. De special edition zou je wel kunnen adviseren om eens te proberen?

Ik vind 'm een verbazend fruitige complexiteit hebben voor een whisky uit die prijsklasse. Heeft wel wat tijd in het glas nodig, maar dan heb je echt een prima drammetje.

Fat Bastard! schreef:"ik ruik de binnenkant van een onrijpe groene banaan" of "ik proef het koper van een uit 1888 stammende olielamp die alleen op zondagavonden brandde"

Toch vaker aan die groene bananen snuffelen, Dre. En vroeger kennelijk nooit op een stuiver gesabbeld...? Aanrader! :bigsmile
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”