Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteren meteen na het ophalen een aantal van de flessen van Danielle Smout geplopt.
Eerst de 1792 Small batch; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/66846/1792-small-batch
We hadden terplekke alleen congnacglazen ter beschikking om te proeven, maar dat paste perfect. Want deze bourbon kon - als je eenmaal door de stevige American oak heen was - met je ogen dicht ook prima doorgaan voor een kruising tussen armagnac en cognac. Erg fijn!
Vervolgens de Laphroaig Quarter Cask; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/42887/laphroaig-quarter-cask
Wat een enorme fruitigheid komt er onder de peat vandaan als je hier een beetje water bij doet. Genieten.
En tot slot de Glenfiddich 18 y/o small batch reserve; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/75104/glenfiddich-18-year-old
Ik had van tevoren een beetje twijfel of ik deze wel zou kopen, maar heb er bepaald geen spijt van. Ook deze dronken we uit een cognacglas en misschien wel daardoor viel de complexiteit goed op. Een heel verhaal dat zich langzaam prijsgeeft.
De Glenlivet Nadurra PW0717 en de Laphroaig 10 blijven nog even dicht; die komen vanzelf een keertje aan bod.
Eerst de 1792 Small batch; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/66846/1792-small-batch
We hadden terplekke alleen congnacglazen ter beschikking om te proeven, maar dat paste perfect. Want deze bourbon kon - als je eenmaal door de stevige American oak heen was - met je ogen dicht ook prima doorgaan voor een kruising tussen armagnac en cognac. Erg fijn!
Vervolgens de Laphroaig Quarter Cask; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/42887/laphroaig-quarter-cask
Wat een enorme fruitigheid komt er onder de peat vandaan als je hier een beetje water bij doet. Genieten.
En tot slot de Glenfiddich 18 y/o small batch reserve; https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/75104/glenfiddich-18-year-old
Ik had van tevoren een beetje twijfel of ik deze wel zou kopen, maar heb er bepaald geen spijt van. Ook deze dronken we uit een cognacglas en misschien wel daardoor viel de complexiteit goed op. Een heel verhaal dat zich langzaam prijsgeeft.
De Glenlivet Nadurra PW0717 en de Laphroaig 10 blijven nog even dicht; die komen vanzelf een keertje aan bod.
3 x
Momenteel in Schotland en in Tesco een fles.... Wild Turkey 101 gekocht en aangebroken.
Overigens bij de Speyside Cooperage deze week een hoop Wild Turkey casks gezien - het waren "scrapped" casks maar desondanks was de geur die daar uitkwam
.
Overigens bij de Speyside Cooperage deze week een hoop Wild Turkey casks gezien - het waren "scrapped" casks maar desondanks was de geur die daar uitkwam
.
1 x
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel ?
jpvdw schreef:Een Glenfiddich (ben flessen aan het opmaken deze week), de gewone 12y. OOit (3 jaar geleden volgens mij) eens gekregen. Maar vind hem eigenlijk niet zo bijzonder (meer).
Kan me haast niet voorstellen dat zij met dit product destijds de toon hebben gezet in Malt-land...
De toon die men zette was met een betere versie dan wat er nu wordt gepresenteerd in de markt, veel beter. En er waren hiernaast nog eens weinig malt whisky's die wereldwijd aan de man gebracht werden. Glenfiddich deed dat, met respect.
2 x
Mooi flesje. Toevallig gisteren de 92 soldaat gemaakt
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... stone-2013
Net een Glenfarclas 21 open getrokken. Heel anders maar zeker lekker!
1 x
Gisterenavond weer een mooie proeverij van DWS gehad in Arnhem:
Linkwood 44,5% Murray Mcdavid cask craft Madeira cask finish b.2022
Linkwood 2011 9y 47,5% Carn Mor strictly limited bourbon barrels b.2021 1392 bts
Linkwood 2012 10y 56,1% Lady of the Glen port finish c.305.474 b.2022 271 bts
Linkwood 2010 11y 53,0% Cooper’s Choice Muscat finish c.209 b.2022 348 bts
Linkwood 2008 12y 59,4% Fable Whisky refill bourbon c.305605 b.2021 271 bts
Linkwood 2008 13y 56,3% Archives Fishes of Samoa c. 804653 b.2021 225 bts
Linkwood 2008 14y 58,9% Elixer Distillers hogshead 800856 b.2022 262 bts
Linkwood 1997 24y 58,6% Signatory cs hogsheads 7560+7562 b.2021 274 bts
Linkwood 1992 28y 46,5% Archives Birds from the Orient c.5307 b.2020 249 bts
En tussen nrs. 2 en 3 in stond nog een extra SV, waarschijnlijk deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... od-2008-sv
Mooi inzicht in de stijl van Linkwood
Linkwood 2011 9y 47,5% Carn Mor strictly limited bourbon barrels b.2021 1392 bts
En tussen nrs. 2 en 3 in stond nog een extra SV, waarschijnlijk deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... od-2008-sv
7 x
Uridium schreef:Gisterenavond weer een mooie proeverij van DWS gehad in Arnhem:
Altijd leuk om met zo'n uitgebreide reeks de stijl van een distillery beter te leren kennen. Ben benieuwd hoe jij de stijl van Linkwood na deze mooie proeverij zou omschrijven!
Zelf had ik laatst vijf Linkwoods op een rij van verschillende leeftijden en type vaten. Ik vond het een lichte en nogal generieke Speysider: maltig zoet, bloemig, appeltjes, iets grassig met soms iets van kalk of natte klei op de neus. Kwam tot de conclusie dat ik Linkwood rustig links kan laten liggen.
0 x
Koning schreef:Uridium schreef:Gisterenavond weer een mooie proeverij van DWS gehad in Arnhem:
Altijd leuk om met zo'n uitgebreide reeks de stijl van een distillery beter te leren kennen. Ben benieuwd hoe jij de stijl van Linkwood na deze mooie proeverij zou omschrijven!
Zelf had ik laatst vijf Linkwoods op een rij van verschillende leeftijden en type vaten. Ik vond het een lichte en nogal generieke Speysider: maltig zoet, bloemig, appeltjes, iets grassig met soms iets van kalk of natte klei op de neus. Kwam tot de conclusie dat ik Linkwood rustig links kan laten liggen.
Appel, boenwas en hier en daar wat salmiakzout en caramel... dat was de grootst gemene deler bij deze rij Linkwoods. En de meeste waren inderdaad fruitig. Zoetig hebben we niet genoemd. En 'licht'... tja... dit zijn wel drams die meteen weg zijn als je een stevige andere dram ervoor of erna hebt geproefd. Maar als je zin hebt in een avondje delicate en vrolijke whisky, dan is Linkwood daar zeer geschikt voor.
We hebben een tijd terug ook zo'n proeverij van Glen Elgin gehad, en die had een vergelijkbaar profiel: verfijnd, geen power houses, maar wel fijn spul.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Uridium schreef:Koning schreef:Uridium schreef:Gisterenavond weer een mooie proeverij van DWS gehad in Arnhem:
Appel, boenwas en hier en daar wat salmiakzout en caramel... dat was de grootst gemene deler bij deze rij Linkwoods. En de meeste waren inderdaad fruitig. Zoetig hebben we niet genoemd. En 'licht'... tja... dit zijn wel drams die meteen weg zijn als je een stevige andere dram ervoor of erna hebt geproefd. Maar als je zin hebt in een avondje delicate en vrolijke whisky, dan is Linkwood daar zeer geschikt voor.
We hebben een tijd terug ook zo'n proeverij van Glen Elgin gehad, en die had een vergelijkbaar profiel: verfijnd, geen power houses, maar wel fijn spul.
Dat moutig zoetige (met poedersuiker, suikerbrood en mierzoete honing), kalkachtige en grassige herken ik ook wel vanuit de Linkwoods die ik heb geproefd. Het fruit is daarbij wat mij betreft veel minder prominent aanwezig dan bij bijvoorbeeld Glen Elgin, zeker op hogere leeftijd. Elgin neigt meer naar de naar de tropische kant en zou ik eerder in het rijtje Glen Burgie / Glen Keith / Benrinnes zetten.
Nu kom ik tot nu toe niet veel verder dan een dram of 6/7 van Linkwood en Elgin, dus het referentiekader is enigszins beperkt.
0 x
Uridium schreef:Koning schreef:Uridium schreef:Gisterenavond weer een mooie proeverij van DWS gehad in Arnhem:
Delicaat en vrolijk is een positieve manier om het te omschrijven
Zo'n lichtvoetig profiel is erg populair bij blenders, vandaar dat er meer dan een handvol distilleries in Speyside op een dergelijk profiel mikken. Wat ik nu toe aan single malt Linkwoords geproefd heb vond ik echter minder spannend. Op sherryvaten valt dit het oorspronkelijke karakter van de lichte spirit snel weg, en op bourbon mis ik de 'randjes' die voor extra smaakontwikkeling zorgen. Toch zullen er ongetwijfeld Linkwoods gebottled zijn die me kunnen verrassen, misschien ook in het rijtje dat jij geproefd hebt. Dat is het mooie van whisky!
0 x
Dat kalkachtige heb ik ook al een paar keer ontdekt bij Linkwood - veel meer uitgesproken dan bij Glen Elgin die inderdaad fruitiger is. Het verdwijnt ook quasi volledig eens ze de 15 jaar voorbij gaan. Ik heb in ieder geval nog nooit een Linkwood of Glen Elgin gedronken op (refill) bourbon waarvan ik dacht "dit is echt niet te drinken" dus de distillaten op zich zijn van hoge en constante kwaliteit. Kan je quasi blind kopen, zeker die 46% UCF van Signatory. Voor dat geld (+/- €40) een gegarandeerd succes - als je van die stijl houdt uiteraard.
2 x
HammerHead schreef:
Dat moutig zoetige (met poedersuiker, suikerbrood en mierzoete honing), kalkachtige en grassige herken ik ook wel vanuit de Linkwoods die ik heb geproefd. Het fruit is daarbij wat mij betreft veel minder prominent aanwezig dan bij bijvoorbeeld Glen Elgin, zeker op hogere leeftijd. Elgin neigt meer naar de naar de tropische kant en zou ik eerder in het rijtje Glen Burgie / Glen Keith / Benrinnes zetten.
Nu kom ik tot nu toe niet veel verder dan een dram of 6/7 van Linkwood en Elgin, dus het referentiekader is enigszins beperkt.
Glenburgie en Benrinnes kunnen prachtige tropische fruitmandjes zijn inderdaad, zeker als de tijd hebben gekregen om langer te rijpen. Bij Linkwood blijft het meer hangen bij de gebruikelijke appeltjes is mijn ervaring tot nu toe. Glen Elgin ben ik nog niet zo bekend mee, maar heb wat samples klaar staan voor een nadere ontdekking.
0 x
Afgelopen weekend met de visite wat flessen op tafel na het eten :
Campbeltown Loch, Ardbeg An Oa, Talisker Skye, Tobermory 12, Sazerac Rye
Laatstgenoemde ging het hardst, zeker op het eind in combinatie met de sterke verhalen

Campbeltown Loch, Ardbeg An Oa, Talisker Skye, Tobermory 12, Sazerac Rye
Laatstgenoemde ging het hardst, zeker op het eind in combinatie met de sterke verhalen
1 x
Mijn lokale slijter had net the Whisky Dudes binnen, dus meteen maar even de Glenrothes en Bastard proeven
Wel een klap voor je bek, voor 11.00 uur al 2x ruim 63% naar binnen gieten. In ieder geval had ik het lekker warm
Wel een klap voor je bek, voor 11.00 uur al 2x ruim 63% naar binnen gieten. In ieder geval had ik het lekker warm
1 x
Gisteravond 6 samples van Millstone op, eerst 2 peated en 1 heavy peated op. Prima maar niet veel bijzonders. Als laatst de 20 en 23e jarige op, echt twee toppers!
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”