verzekering van whisky flessen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

verzekering van whisky flessen

Ongelezen berichtdoor MikerG » 09 Sep 2022, 15:54

Kon het niet goed vinden online ne op het forum, maar wie heeft er goede ervaring met een verzekeraar die apart een verzekering aanbiedt voor je whisky collectie qua inboedel?
Ik sta op het punt om te verhuizen en huidige verzekeraar doet erg lastig.
Hoor graag jullie ervaringen en ideeen.
Dank.

gr,
Mike
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: verzekering van whisky flessen

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Sep 2022, 16:55

Vijf jaar geleden ging het daarover in dit topic:

Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?
1 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 09 Sep 2022, 17:19

ja, maar ik zie daar geen concrete voorbeelden van verzekeraars en voorwaarden :(
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Sep 2022, 20:40

Misschien eens informeren bij verzekeraars van collecties, kunst en dergelijke. Of accepteren dat bepaalde zaken niet te verzekeren zijn (tegen redelijke kosten).

Mijn vader leerde mij alleen datgene te verzekeren waarvan je de kosten van het verlies niet zelf kan dragen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 10 Sep 2022, 12:14

Ik geef elk half jaar een uitdraai van m'n collectie op Whiskybase en de wijncollectie op CellarTracker door aan m'n verzekeringstussenpersoon. [EDIT: van de ASR :bigsmile ]
Die heeft iets aan de inboedelverzekering toegevoegd. Kost me 25 euro per jaar extra en dan zijn whisky en wijn gewoon verzekerd.
De Genevers, Cognac en Armagnac helaas nog niet, want er is geen site - naar mijn weten - die deze dranken indexeert.
Laatst gewijzigd door Uridium op 11 Sep 2022, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 10 Sep 2022, 12:43

Ik heb mijn whisky bij Fidus verzekerd. Onlangs waterschade gehad. Prima afgehandeld.
2 x

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 10 Sep 2022, 18:20

Zag er laatst toevallig een flimpje over op YouTube

Misschien interessant. Ben wel benieuwd waar je uitkomt. Heb er zelf ook wel eens over zitten denken.
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 11 Sep 2022, 09:53

Uridium schreef:De Genevers, Cognac en Armagnac helaas nog niet, want er is geen site - naar mijn weten - die deze dranken indexeert.

Is er dan zoveel indexatie op die gebieden? Had het idee dat redelijk consistent bleef qua prijs (rondom aankoopprijs). Anders ook 1x per (half)jaar veilingprijzen bekijken?

Of zelf database a la Whiskybase en RumX bouwen (zeker voor de Yaks moet er een markt voor zijn).

Geloof dat het bij mij onder de kostbaarheden dekking valt. Totale waarde zat er altijd onder maar met recente stijgingen een keer kijken hoe ik verdeel over twee huizen. En puntje was ook nog wel voor mensen die opslaan in garage dat je totale dekking daar lager kan liggen dan in je woning. Dus ook iets om rekening mee te houden.
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Sep 2022, 11:14

De meeste mensen denken bij het woord indexeren meteen aan geld en waardestijging, maar ik bedoelde het in letterlijke - database - zin: een online index bouwen van bestaande Genevers, á la Whiskybase.

Inderdaad gebeurt er bij Genever vrijwel niets met de prijs. Gelukkig!!! Want op dat gespeculeer en catawiki-gezanik zit ik bepaald niet te wachten :boos
1 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 13 Sep 2022, 11:51

Haha ja lees het woord indexatie voornamelijk in de context van discussies over inflatie en CAO onderhandelingen. En bij aanleveren van half jaarlijkse lijsten dacht ik idd vooral aan de waardestijgingen die relevant zijn voor de verzekeraar (en niet zo zeer aan de nieuwe flessen die er mogelijk bij zijn gekomen)
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 13 Sep 2022, 12:31

WhiteMonkey schreef:Haha ja lees het woord indexatie voornamelijk in de context van discussies over inflatie en CAO onderhandelingen. En bij aanleveren van half jaarlijkse lijsten dacht ik idd vooral aan de waardestijgingen die relevant zijn voor de verzekeraar (en niet zo zeer aan de nieuwe flessen die er mogelijk bij zijn gekomen)

Grijnz! Sinds een tijdje gaat hier gewoon alles open wat er bij komt. En als dat vlugger gaat dat er binnen komt, dan trekken we wat open uit de voorraad :bigsmile
Het leven is te kort om lang te wachten op het openen van een whisky. Voor wijn heb ik andere regels, maar die moeten dan ook echt even rijpen... bij mij gemiddeld 8-10 jaar in de kelder.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Sep 2022, 13:15

Bijzondere bezittingen is in mijn inboedelverzekering inbegrepen tot €30.000,-- bij de Goudse.
Geen bewijslast middels foto's, lijsten e.d. en geen eisen aan H+S, elektrisch beveiliging e.d. Dit laatste was bij een groot aantal andere verzekeraars wel een probleem, uiteindelijk is mijn tussenpersoon daarom uitgekomen bij de Goudse.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Sep 2022, 18:03

Keren ze ook uit bij schade? Of moet je dan alsnog bewijs indienen dat je de schade hebt geleden.
Uridium schreef:Sinds een tijdje gaat hier gewoon alles open wat er bij komt. En als dat vlugger gaat dat er binnen komt, dan trekken we wat open uit de voorraad :bigsmile
Waarschijnlijk zal het bij mij de komende tijd ook gaan interen op de voorraad. Kan de verwarming omlaag en blijven we toch warm.
4 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 14 Sep 2022, 00:24

Reichenbach schreef:Keren ze ook uit bij schade? Of moet je dan alsnog bewijs indienen dat je de schade hebt geleden.

Als mijn woning afbrand en hier een claim voor indien zullen ze vast bewijs willen zien dat de woning is afgebrand..... :bigsmile
1 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 15 Sep 2022, 15:36

Via je assurantietussenpersoon kun je prima in overleg met verzekeraars over de risico`s en vaststellen van de waarde en hulp bij claims. Vooral je assurantietussenpersoon om advies vragen en laten bevestigen. Zeker omdat veel verzekeraars weinig maatwerk kunnen bieden door toenemende compliance vraagstukken.

Als je wat meer belangen hebt om te verzekeren zou ik zeker een contract via Hiscox aanbevelen. Zij weten waar ze over spreken, een paar jaar geleden de behandeling en afhandeling van een claim van een te koude klimaatkast vol met dure flessen wijn doorgesproken. Daar ligt de schadebehandeling toch wel op een hoger niveau dan bijvoorbeeld NN die een standaard huis/tuin/keuken expert inschakelt (er zitten wel goede bij hoor). Natuurlijk kom je er bij de reguliere verzekeraars ook wel uit, al dan niet met contra-expertise.
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”