Port
Port
Misschien verkeerde topic, maar of en toe komt ook Port ter sprake… Iemand goede aanbevelingen voor ‘n flesje Port?
Kost ook geen drol in vergelijking met whisky.
Ps nog geen enkele ervaring met Port
Topic afgesplitst van Sherry Sherry
Kost ook geen drol in vergelijking met whisky.
Ps nog geen enkele ervaring met Port
Topic afgesplitst van Sherry Sherry
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Re: Port
Zelf ben ik wel liefhebber van de tawny port. Die is wat geoxideerd en wat rijper en nootachtiger dan het wat zoetere en fruitiger ruby port. Vaak port van Kopke, en soms de wat oudere 10 jaar. Maar echt deskundig op het gebied van port ben ik niet.
Leeftijd is bij port niet de minimum leeftijd, maar de gemiddelde. Waarbij een tawny meestal minimaal drie jaar is.
Leeftijd is bij port niet de minimum leeftijd, maar de gemiddelde. Waarbij een tawny meestal minimaal drie jaar is.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Koop maar eens een 10 years aged tawny van Graham’s. Is een hele fijne om mee te beginnen. Een aged tawny kan een mix zijn van meerdere oogstjaren en soorten druiven met leeftijdsaanduiding.
Wat ook zeer aan te raden is, zijn Late Bottled Vintages. Die zijn doorgaans een tikkie duurder maar zeer de moeite waard en weer een heel ander profiel dan aged tawny’s. Dat zijn de Ports die uit 1 oogstjaar komen en 4-6 jaar gerijpt hebben als ik me niet vergis. Als je wat verder bent: Colheita! Daar zitten voor mij veelal de beste Ports tot nu toe tussen die ik gedronken heb. Dat zijn Ports vervaardigd uit druiven van 1 oogstjaar en een lange vatrijping.
En als je nóg wat verder bent, trakteer jezelf dan maar eens op een Vintage tawny. Eens in de zoveel jaar wordt een oogstjaar als officieel vintage jaar uitgeroepen. Je hebt dan de beste oogst van de beste soort druiven.
Maar de beste tip:
https://www.boonstrawijnen.nl/kopke-por ... jYQAvD_BwE
Of
https://www.nutamo.nl/graham-s-port-sel ... QcQAvD_BwE
Dan kan je allerlei stijlen en soorten proberen. Ook Ruby vs tawny en white port zijn interessante expressies om te proberen.
Wat ook zeer aan te raden is, zijn Late Bottled Vintages. Die zijn doorgaans een tikkie duurder maar zeer de moeite waard en weer een heel ander profiel dan aged tawny’s. Dat zijn de Ports die uit 1 oogstjaar komen en 4-6 jaar gerijpt hebben als ik me niet vergis. Als je wat verder bent: Colheita! Daar zitten voor mij veelal de beste Ports tot nu toe tussen die ik gedronken heb. Dat zijn Ports vervaardigd uit druiven van 1 oogstjaar en een lange vatrijping.
En als je nóg wat verder bent, trakteer jezelf dan maar eens op een Vintage tawny. Eens in de zoveel jaar wordt een oogstjaar als officieel vintage jaar uitgeroepen. Je hebt dan de beste oogst van de beste soort druiven.
Maar de beste tip:
Of
https://www.nutamo.nl/graham-s-port-sel ... QcQAvD_BwE
Dan kan je allerlei stijlen en soorten proberen. Ook Ruby vs tawny en white port zijn interessante expressies om te proberen.
2 x
Cask1988 schreef:Maar de beste tip:
Goede tip. Gelijk besteld.
0 x
Kopke is voor mij een van de mindere merken omdat ik die te alcoholisch vind, liever Graham's of Taylor's en dan met name de Tawny 20.
Een Tawny 10 kan ook goed zijn maar het verschil met een Tawny 20 is desalniettemin vaak behoorlijk groot.
Bij mijn weten is een Colheita juist een Vintage Tawny van een specifieke jaargang en wijngaard, de standaard Vintage Port is Ruby.
Met Ruby port heb ik minder ervaring vanwege mijn tot nu toe duidelijke voorkeur voor Tawny port.
Een LBV lijkt me een mooie instapper qua Ruby port, die zijn meestal beter in balans, de Graham's Six Grapes vond ik overigens ook niet slecht als alledaagse port.
Voor mij was de eerste ervaring met port in Porto zelf bij mijn bezoek aan Croft (een ondermerk van Taylor's kwam ik later achter) en Quevedo, met name bij Croft heb ik toen heel veel geproefd in kleine glaasjes en ben ik uiteindelijk naar huis gegaan met de Croft 20.
Overigens is een van de mooiste smaaksensaties wat mij betreft om een slokje port met een stukje bijpassende chocolade te combineren.
Het vergt wel wat experimenteren omdat de ene port beter is met pure chocolade en de andere weer met melkchocolade maar dat draagt alleen maar bij aan de lol.
Een Tawny 10 kan ook goed zijn maar het verschil met een Tawny 20 is desalniettemin vaak behoorlijk groot.
Bij mijn weten is een Colheita juist een Vintage Tawny van een specifieke jaargang en wijngaard, de standaard Vintage Port is Ruby.
Met Ruby port heb ik minder ervaring vanwege mijn tot nu toe duidelijke voorkeur voor Tawny port.
Een LBV lijkt me een mooie instapper qua Ruby port, die zijn meestal beter in balans, de Graham's Six Grapes vond ik overigens ook niet slecht als alledaagse port.
Voor mij was de eerste ervaring met port in Porto zelf bij mijn bezoek aan Croft (een ondermerk van Taylor's kwam ik later achter) en Quevedo, met name bij Croft heb ik toen heel veel geproefd in kleine glaasjes en ben ik uiteindelijk naar huis gegaan met de Croft 20.
Overigens is een van de mooiste smaaksensaties wat mij betreft om een slokje port met een stukje bijpassende chocolade te combineren.
Het vergt wel wat experimenteren omdat de ene port beter is met pure chocolade en de andere weer met melkchocolade maar dat draagt alleen maar bij aan de lol.
2 x
Tris schreef:Bij mijn weten is een Colheita juist een Vintage Tawny van een specifieke jaargang en wijngaard, de standaard Vintage Port is Ruby.
Vintage port gaat idd gelijk op fles en rijpt op fles (verporting). Daarom is het in elk geval geen (aged) tawny. Maar het is ook geen Ruby. Want Ruby is namelijk een mix van meerdere oogstjaren en een vintage is 1 oogstjaar. Vintage Port is dus… vintage Port
Colheita is geen ‘vintage’. Die term mag alleen worden gebruikt in officieel uitgeroepen jaren dat de oogsten extreem goed zijn. Een Colheita kan elk jaar gemaakt worden, als de druiven maar uit 1 oogst komen en minimaal 8 jaar rijpt. Bij whisky heeft de term ‘Vintage’ een andere lading dan bij Port. Zie het een beetje alsof bij whisky alleen vintage op de fles mag zetten zodra de SWA bepaald dat een bepaald jaar een topjaar is qua gerst oogst.
0 x
-
JoachimV10
- Senior

Ik ben zelf ook wel fan van een goede port. Af en toe koop ik eens een fles mee als ik whisky bestel of ga halen.
Meestal neem ik een Graham's 10 of 20 (tawny), ook de Six Grapes van Graham's is goed bevallen (Ruby).
Kopke is ook niet slecht, maar mijn voorkeur gaat naar Graham's. Maar veel verder dan dat gaat de ervaring ook niet
Meestal neem ik een Graham's 10 of 20 (tawny), ook de Six Grapes van Graham's is goed bevallen (Ruby).
Kopke is ook niet slecht, maar mijn voorkeur gaat naar Graham's. Maar veel verder dan dat gaat de ervaring ook niet

0 x
Cask1988 schreef:https://www.nutamo.nl/graham-s-port-sel ... QcQAvD_BwE
Dit setje besteld, ben zeer benieuwd!
0 x
Roland... schreef:Cask1988 schreef:https://www.nutamo.nl/graham-s-port-sel ... QcQAvD_BwE
Goede keuze. Ik heb deze ook gehad. Echt leuk om te ontdekken.
1 x
dannyp44 schreef:Roland... schreef:Cask1988 schreef:https://www.nutamo.nl/graham-s-port-sel ... QcQAvD_BwE
Goede keuze. Ik heb deze ook gehad. Echt leuk om te ontdekken.
Haha, same here! En dan met een online tasting met uitleg van een Portugese dame van Graham's. Was een leuke kennismaking met verschillende portstijlen.
0 x
Koning schreef:Haha, same here! En dan met een online tasting met uitleg van een Portugese dame van Graham's. Was een leuke kennismaking met verschillende portstijlen.
Die uitleg moet ik er maar bij denken, tevens is m’n Portugees niet zo best
0 x
In Aldi (zowel in BE als in NL) was er vorig jaar met de eindejaarsperiode een 20-jarige Maynard's Tawny Port beschikbaar voor om en bij de 15 euro. Wie weet komt hij dit jaar terug, maar voor dat geld kan je in ieder geval niks mis doen.
3 x
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”