Beginners boek over whisky

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Beginners boek over whisky

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 14 Sep 2011, 22:52

Hallo Niels,
Charlie's boek is goed maar behoorlijk verouderd.
Medio oktober ligt Whisky de Wereldatlas van Dave Broom in de winkel. Dat is van 2011 en up to date. Heel uitgebreid, interessant voor zowel beginner als ervaren whiskydrinker.

Mocht je het nog op de kop kunnen tikken dan is David Wishart's Whisky Geclassificeerd ook een prima aanschaf.

En dan heb je Michael Jackson's whiskyenycopledie uit 2006 nog.

En verder heb ik ook nog een paar boeken geschreven die wellicht interessant voor je kunnen zijn, zoals De Smaak van Whisky. Dat is niet te diepgravend maar geeft je een goed referentiekader om te leren proeven, herkennen en beschrijven.

Mijn collega en whiskyvriend Robin Brilleman heeft De Chemie van Maltwhisky geschreven alsmede een boek over Islay. Beide boeken gaan veel dieper op de materie in en zijn ook qua stijl en opzet anders.

Succes met je zoektocht.
MacOffringa
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 19 Sep 2011, 17:48

Hans, bedankt voor je reactie.

Heb het boek nu een beetje doorgebladerd en denk dat het wel voldoet om de basis te leren kennen.
Het is inderdaad wat verouderd maar als ik er doorheen ben weet ik stukken meer als dat ik nu weet (bijna niks 8-) )
Tegen die tijd zal ik zeker eens verder kijken naar de boeken die jij aan raad.

Cheers :Slainte
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Sep 2011, 19:48

Niels, qua basis zal er niet veel veranderd zijn. Het proces is niet veel veranderd in de laatste honderd jaar of zo.

Wat echter wel veel veranderd is, zijn finishings en het aanbod.
In je boekje 1e druk, 1998 zal finishen waarschijnlijk wel genoemd worden maar het was toen vrij nieuw.
Juist in de jaren daarna is finishen "in" geworden en nu zit het wat mij betreft op de top van de hype-cycle en gaat het extreem ver.
Zie bijvoorbeeld Bruichladdich Sixteen, First Growth – Cuvée, naast elkaar en Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ? en hier nog wat extremen: viewtopic.php?f=9&t=303#p16898 .

Qua aanbod is er veel meer diversiteit beschikbaar dan toen door zaken als o.a Cask Strength (CS), Single Cask, (meer) IB's (Independent Bottlers) en hele oude bottelingen en distilleerderijen die voorheen niet als Single Malt op de markt kwamen, nieuwe Whisky-landen en eenvoudiger kopen over de grenzen (b.v. op Internet).

Dus dan weet je waar je aanvulling in kunt zoeken !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

baassiej23
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky boeken

Ongelezen berichtdoor baassiej23 » 12 Dec 2011, 23:34

Goedenavond allemaal,

Ik drink vanaf mijn 16e whisky en sinds 3 jaar geleden is er serieuze interesse ontstaan voor de ''godendrank''

Nu heb ik een aantal kleine boekjes en één echt boek over ''whisky'' het boek heeft als titel ''whisky atlas'' en is geschreven door michael jackson.

Kunnen jullie mij helpen om nog wat boeken aan te raden die nuttig zijn voor de ''beginnend'' whiskydrinker?

Ik heb trouwens door mijn eigen stommiteit afgelopen week nog een keer het boek van michael jackson gekocht en nu heb ik het dus dubbel. Mocht iemand belangstelling hebben om het boek over te nemen hoor ik dat graag.

Graag hoor ik wat tips van jullie!

Groetjes en Cheers
Mike
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky boeken

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Dec 2011, 08:16

Ha,

Heb je al wat rondgeneusd in het onderwerp over boeken met daarin ook Beginners boeken

Aan te raden:
Over smaak en richting: Whisky Geclassificeerd (Whisky Classified), Wishart
Over de chemie: De Chemie van Schotse Maltwhisky, Brilleman

Wat zoek je? Proces, smaak, history, vergelijking, etc?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Little Drinker
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky Boek

Ongelezen berichtdoor Little Drinker » 11 Jan 2012, 15:59

Beste,

Ik ken niet zoveel van Whisky en wil men kennis van Whisky toch verrijken.
Welk ik het beste boek dat ik kan kopen over whisky, vooral de soorten whisky en algemene info?

Mijn 2de vraag is ( Ik weet het het is verkrachting van Whisky)
Maaar, welke whisky kun je het best bij cola mengen?
Indien je razend wordt omdat ik dit vraaag, niet antwoorden dan :goedgedaan

MVG
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Whisky Boek

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 11 Jan 2012, 16:11

Welkom.

Johnnie Walker Red gaat prima in de cola. Jack Daniel's ook, Jim Beam White eveneens. Kun je meteen een miniproeverij opzetten :D

Qua boeken om te beginnen zou ik je aanraden:

- Whisky Classified van David Wishart - alleen single malts - Engelse Taal
- Focus Whisky - Nederlandse vertaling van de Eyewitness Companion to Whisky - alle whiskies van de wereld
- De Smaak van Whisky - Nederlands - alleen over single malt, met tien voorbeelden van whiskies die je kunt proberen en combineren met eten
- Whisky De WereldAtlas - Nederlandse vertaling van Dave Broom's nieuwe boek. Dit is echt een naslagwerk en gaat ook dieper in op het proces.

Succes
MacOffringa
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Jan 2012, 16:53

macoffringa schreef:Welkom.
Johnnie Walker Red gaat prima in de cola. Jack Daniel's ook, Jim Beam White eveneens. Kun je meteen een miniproeverij opzetten :D

Four Roses vond ik geschikter dan JD, bovendien goedkoper en qua prijs vergelijkbaar met JB White. Wat mij ook beviel was Maker's Mark, en dat is dan meteen wel grappig om te hebben mocht je ooit nog eens aan de Laphroaig gaan...
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Jan 2012, 16:57

Voor de cola: Junk & Bullshit ofte J&B. Of een jackie-coke natuurlijk.

Boeken:

Whisky Classified : over het product zelf
De Chemie van Schotse maltwhisky (Robin Brilleman) : over het maken van whisky
The Whisky Men (Gavin Smith): annecdotes uit de whiskywereld
De weg naar Craigellachie (Hoe noemt die auteur nu ook weer...): omdat hij te bescheiden is (en dat voor een Nederlander!) om het hier zélf te zetten ;)

Tijdschriften:
Whisky Passion (Nederlands): omdat ik (en dat voor een Vlaming) niét zo bescheiden ben...lol
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 11 Jan 2012, 17:56

:goedgedaan Stijn!
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”