WTF Utrecht - 17 sept 2022

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

WTF Utrecht - 17 sept 2022

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Jun 2022, 11:41

Whisky Tasting Festival Utrecht.

https://www.wtfutrecht.com/#home

Vreemd dat ik hier(en elders) nog niks over dit festival lees.
Vorig jaar bezocht in een geweldig gave locatie en er hing een hele fijne sfeer (dat dit tijdens de corona ellende één van de weinige grote festivals was die doorging zal daar best aan bijgedragen hebben).

Het heet Whisky Tasting Festival maar er is een giga keur aan andere gedestilleerde dranken en cocktails te proeven.
0 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: WTF Utrecht - 17 sept 2022

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 24 Jun 2022, 11:45

Ik heb dan al iets anders gepland staan (-;
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Jun 2022, 15:34

andre8x8 schreef:Ik heb dan al iets anders gepland staan (-;

Jouw BOB rijdt liever naar Middelharnis dan naar Utrecht? ;)
1 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 24 Jun 2022, 15:41

Hoe raad je het zo :D
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Jun 2022, 08:54

Fat Bastard! schreef:Whisky Tasting Festival Utrecht.

Vreemd dat ik hier(en elders) nog niks over dit festival lees.

Ik ben vaste bezoeker van het WTF, heb vorig jaar ook wat foto's gepost hier.
Ondanks de nieuwe en grotere locatie, relaxte sfeer en "entertainment" (kerel op een soort enorme steampunk.. fiets? ik weet niet eens hoe je het moet beschrijven) vond ik de vorige editie ernstig tegenvallen. Dat lag vooral aan het aanbod. De editie ervoor heb ik bijvoorbeeld met een maat van me (zonder bijbetalen!) de Macallans Editions 2-4 kunnen proeven, Ardbeg Grooves, en nog wat leuk spul.
Bij deze editie moest je voor zo ongeveer alles boven 12yo OB's uit core ranges bijbetalen.

Kortom, normaliter hadden wij altijd Early Bird tickets, maar deze keer twijfelen we nog.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jun 2022, 10:31

Daan schreef:Bij deze editie moest je voor zo ongeveer alles boven 12yo OB's uit core ranges bijbetalen.

Ik vrees dat dit wel de nieuwe standaard is bij 90% van de festivals :( De maximale kwaliteit van gratis drams is hard achteruit gerend de laatste jaren. Enerzijds omdat whiskyfestivals populairdere zijn dan ooit, anderzijds omdat de prijzen van whisky de prijzen van entreetickets zwaar ontstegen zijn. Als je met de hedendaagse prijzen gratis kwaliteitsdrams wilt kunnen schenken moet je entreeprijs al gauw richting de 60-80 euro. En dat gaan de meesten er dan weer niet voor over hebben. Een concept als ‘goedkope entree en bijbetalen naar believen’ is dan al erg snel geboren.
Het potstill festival is 1 van de beste voorbeelden waarbij je niet hoeft bij te betalen als je eenmaal binnen bent. Tegelijkertijd is ook daar de kwaliteit wel aanzienlijk lager geworden.
1 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 25 Jun 2022, 15:29

Cask1988 schreef:
Daan schreef:Bij deze editie moest je voor zo ongeveer alles boven 12yo OB's uit core ranges bijbetalen.

Ik vrees dat dit wel de nieuwe standaard is bij 90% van de festivals :( De maximale kwaliteit van gratis drams is hard achteruit gerend de laatste jaren. Enerzijds omdat whiskyfestivals populairdere zijn dan ooit, anderzijds omdat de prijzen van whisky de prijzen van entreetickets zwaar ontstegen zijn. Als je met de hedendaagse prijzen gratis kwaliteitsdrams wilt kunnen schenken moet je entreeprijs al gauw richting de 60-80 euro. En dat gaan de meesten er dan weer niet voor over hebben. Een concept als ‘goedkope entree en bijbetalen naar believen’ is dan al erg snel geboren.
Het potstill festival is 1 van de beste voorbeelden waarbij je niet hoeft bij te betalen als je eenmaal binnen bent. Tegelijkertijd is ook daar de kwaliteit wel aanzienlijk lager geworden.

Komt nog eens bij dat Potstill door Van wees georganiseerd wordt. Op het festival staan alleen de merken die rechtstreeks door Van Wees geïmporteerd worden. Hier zijn ze importeur en distributeur (waardoor de inkoop een stuk lager ligt dan voor slijters) en het gratis uitschenken dus ook voor de organisatie een stuk goedkoper is dan voor andere festivals. (waarbij de organisatie een winkel of pure festival organisatie is).

WTF zou je wat dat betreft in de categorie: festival organisatie kunnen scharen waardoor er andere standhouders staan. Vaak voor eigen promotie (bottelaars, distilleerderijen of verzamelaars). Het gratis uitschenken is dan inderdaad (vaak) niet aan de orde.

Verder volledig met je eens dat de prijzen dusdanig omhoog zijn gegaan dat een gratis glenfarclas 25 of 30 er tegenwoordig echt niet meer inzit.

WTF is wat anders dan andere festivals, breder van opzet (andere dranken) en waarschijnlijk net iets minder geschikt voor de standaard ranges OB.
Toch een leuk festival.
3 x

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 25 Jun 2022, 15:52

Wat mij ooit is ingefluisterd is dat bij sommige festivals de standhouders moeten betalen voor hun plekkie, een gedeelte van de opbrengst moeten afstaan en dan ook nog eens gratis drank moeten weg gegeven. Terwijl ik altijd dacht dat het entreegeld gedeeltelijk werd gebruikt voor een vergoeding aan de standhouders (onkosten en gratis te proeven whisky) maar dat dus niet zo is en dat zou de hogere prijzen kunnen verklaren. :|
Iemand hier ervaring mee of info (voor muziek festivals is dit al jaren zo als ik mij niet vergis).
Wat ik 100% wel weet dat er natuurlijk ook festivals zijn waar dit heel netjes gebeurd en dat wij (ik) verziekt zijn door alle samples tegen normale prijzen :gnif Ooit iemand wel eens een bakje popcorn in de bios gekocht :P
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 25 Jun 2022, 15:54

Voor de zekerheid: nooit met Norbert of standhouders over WTF gesproken, dus het zou zomaar kunnen dat het daar allemaal goed geregeld is.
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jun 2022, 16:12

shadowcollector schreef:
Komt nog eens bij dat Potstill door Van wees georganiseerd wordt. Op het festival staan alleen de merken die rechtstreeks door Van Wees geïmporteerd worden. Hier zijn ze importeur en distributeur (waardoor de inkoop een stuk lager ligt dan voor slijters) en het gratis uitschenken dus ook voor de organisatie een stuk goedkoper is dan voor andere festivals. (waarbij de organisatie een winkel of pure festival organisatie is).

Klopt. Pot still is een importeursfeestje. Genoeg variatie te krijgen en vooral ook leuk vanwege het brede scala aan malternatives. Maar als importeur niet te vergelijken met een ‘privaat’ festival. Na een keer of 6 heb ik het daar echter wel gezien, zeker met de teruglopende kwaliteit in de breedte. Het is me trouwens opgevallen dat hun winkelprijzen rond het festival ook hoger liggen dan regulier het geval is. Dus op die manier vangen ze een deel van de kosten ook weer op.
0 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 26 Jun 2022, 10:28

Raymond CS schreef:Wat mij ooit is ingefluisterd is dat bij sommige festivals de standhouders moeten betalen voor hun plekkie, een gedeelte van de opbrengst moeten afstaan en dan ook nog eens gratis drank moeten weg gegeven. Terwijl ik altijd dacht dat het entreegeld gedeeltelijk werd gebruikt voor een vergoeding aan de standhouders (onkosten en gratis te proeven whisky) maar dat dus niet zo is en dat zou de hogere prijzen kunnen verklaren. :|
Iemand hier ervaring mee of info (voor muziek festivals is dit al jaren zo als ik mij niet vergis).
Wat ik 100% wel weet dat er natuurlijk ook festivals zijn waar dit heel netjes gebeurd en dat wij (ik) verziekt zijn door alle samples tegen normale prijzen :gnif Ooit iemand wel eens een bakje popcorn in de bios gekocht :P

Dat standhouders de organisatie een bedrag betalen klopt in de meeste gevallen zeker wel.
En dit vaak de enige manier is om een festival financieel rond te kunnen krijgen.

WTF is daarin een aardige uitzondering waar de entree prijs de kosten zou moeten dekken. Iets hogere entree waarmee van de standhouder verwacht wordt dat hij/zij een aantal whiskies gratis uitschenkt. Vanuit een standhouder perspectief niet altijd prettig kan ik je vertellen. Genoeg mensen aan de stand die alleen voor de gratis whisky komen en verder weinig interesse hebben in de flessen die je uitbrengt. Doe mij de gratis maar en weg zijn ze. WTF heeft daar een aardig goede balans in weten te vinden, maar er zijn festivals waar dit het standaard gedrag is van 90% van de bezoekers. Daar heb je als standhouder / merk op het einde van de dag niet het gevoel dat dit je in de toekomst iets gaat opleveren.

Bij muziek festivals hebben ze 85% van de kaartverkoop nodig om de kosten te dekken. De laatste 10%/15% is vaak de winst. Voor de meeste whisky festival zal het niet heel veel anders zijn.
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 26 Jun 2022, 13:36

shadowcollector schreef:Dat standhouders de organisatie een bedrag betalen klopt in de meeste gevallen zeker wel.
....
Genoeg mensen aan de stand die alleen voor de gratis whisky komen en verder weinig interesse hebben in de flessen die je uitbrengt. Doe mij de gratis maar en weg zijn ze. WTF heeft daar een aardig goede balans in weten te vinden, maar er zijn festivals waar dit het standaard gedrag is van 90% van de bezoekers. Daar heb je als standhouder / merk op het einde van de dag niet het gevoel dat dit je in de toekomst iets gaat opleveren.

Dit is precies de reden waarom wij lever het pay-per-dram principe hanteren (zoals ook the Gathering doet!). Lagere entreeprijs maar voor iedere dram moet betaald worden. Ons festival is opgezet voor genieters, niet voor zuipers.
Aangezien het voor ons hobby is en we geen winst hoeven te maken kunnen wij het entreebedrag ook laag houden.

Wat eerdere vragen betreft van Raymond, er zijn zeker festivals waar de standhouders betalen voor de stand én en gedeelte van hun drams/munten moeten afdragen. Ook dat is bij ons niet aan de orde.
4 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Jun 2022, 07:49

Ik voel me toch een beetje geroepen wel enige reactie te geven op een paar van bovenstaande posts, voor ik het risico loop te worden aangemerkt als een "zuiper" die enkel festivals bezoekt waar gratis drams te krijgen zijn.

Hoewel ik absoluut snap dat standhouders voor de écht bijzondere drams (zegge 20-25yo+ of uit de jaren '80 of ervoor) enige compensatie willen zien, zijn dergelijke festivals in mijn ogen ook bedoeld om klanten in contact te brengen met een distillery, core range, etc. die ze nog niet kenden, waarover ze twijfelden etc. dus om te kijken of het profiel ze aanstaat. En hoewel je kunt beargumenteren dat je dat kúnt doen met élke dram van die distillery (dus ook tot en met de 12yo OB uit de core range zeg maar) heb ik vaak gemerkt dat er wel degelijk een omslagpunt is waarbij het distillery karakter vaak bij de iets oudere expressies goed tot uiting komt. Bijvoorbeeld bij Glengoyne, Tamdhu en GlenDronach, waarbij ik het vanaf de 15yo pas echt interessant vond worden.

Laag entreegeld vragen maar bezoekers vervolgens wel min of meer dwingen voor álles bij te betalen, behalve de meest generieke NAS-bottelingen of suboptimale t/m 12yo OB dertien-in-een-dozijn bottelingen, trekt mij in elk geval niet snel over de streep eens wat dieper in een bepaalde distillery te duiken. Ik vind dat persoonlijk een gemiste kans en zou zeker bereid zijn een tientje of 2 meer te betalen aan toegang als daarmee ook de 15yo en 18yo gratis geschonken zouden worden. Da's mijn mening. Maar goed, misschien ben ik gewoon gruwelijke verwend/verpest inmiddels. :Slainte
3 x

Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Jun 2022, 12:28

Dat laatste zeker ;) maar het eerste helemaal niet! :gnif
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Jun 2022, 14:30

Fat Bastard! schreef:Dat laatste zeker ;) maar het eerste helemaal niet! :gnif

Kan ik mee leven! :Slainte
1 x

Afbeelding

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”